If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Vad jag vet om så är det snarare vad DU har eller inte. Visst en del tävlingar kräver registrerade hojar men är den E-reg eller LV-reg så får du fortfarande
köra på allmän väg för att kunna köra till nästa start. DU måste ha endurolicens däremot för att få köra en enduro tävling.
Då det är struntsamma så länge hojen är registrerad får att få framföras på allmän väg för transport!
Just ja! till typ varvlopp som GGN, ränneslätt mfl behöver du bara en engånglicens till dig själv som du kan skaffa på plats eller ansöka om. Hojen behöver INTE vara registrerad!
Spelar ingen roll om du har LV eller E reg när det gäller licensen, ska du köra en tävling som kräver licens kan du antingen lösa engångs på plats eller lösa en för ett helt år.
Sen känns det inte som om att man tjänar nåt på att ha Ereg såvida det inte går att lvregga. LV reg är det inget krångel med, den e som en vanlig hoj då juh.
Fördelarna med en Enduro-registrerad mc är att du har dispans från blinkers mm. Vilket innebär att du inte behöver ha dom på när du transporterar dig själv till och från tävling/träning. Mindre grejer som kan gå sönder på hojjen =)
Tidigare var det även en ekonomisk vinst iom att det fanns möjlighet att teckna billiga enduro-försäkringar. Dessa togs dock bort för något år sedan. I dagsläget finns det "nya" e-försäkringar, men dom är inte SÅ mkt billigare än LV-ditto.
För att få framföra en E-reggad mc (utanför banan) krävs att föraren innehar körkort OCH giltig endurolicens. Observera att MC´n får bara användas i trafik på väg till och från tävling eller träning sanktionerad av SVEMO !
Fördelarna med en Landsvägsregistrerad mc är uppenbara, möjlighet att köra helt lagligt i trafiken.
Nackelen med detta är att fordonet då även ska uppnå kraven för LV-reggade fordon.. JÄMT. Dvs du måste ha blinkers, hasth mätare, hel/halvljus osv... Kan va lite opraktiskt om man tränar ett par gånger i veckan.
Ska du tävla så måste DU ha endurolicens även om du kör en LV-reggad mc. Och som jag nämnt tidigare, har en LV-regg även lite dyrare försäkring.
Det där är väll vad som gäller.. i korta drag.
Utifrån detta får var och en göra en bedömning hurvida det passar bäst med en Oregistrerad-, Enduroregistrerad- eller en Landsvägsregistrerad motorcykel för de ändamål ni har tänkt att använda cykeln till.
Om det är något jag har glömt så fyll gärna på... eller fråga !
Kompletta regler för e-licens och e-reggade hojjar finns på www.svemo.se för den som vill veta mera.
"man har inte roligare än vad man gör sig"
Husaberg FE 450 -14
Aprilia RXV 450 + motard kit. *SÅLD*
KTM 450 EXC *STULEN*
Men jag kan väl lösa engångslicens om jag nu vill tävla någon gång på en tävling? Behöver väl inte lösa endurolicense för ett helt år för ca:1000 kr?
Utgångspunkt för denna frågan är då om jag har en Lv.reggad hoj.
Såklart du kan göra det, men om du ska köra ett antal tävlingar under året så lönar det sig att skaffa en licens som räcker hela året. Vet ej vad engångslicensen kostar till t,ex GGN nu men när jag körde så kostade den 350:-. Så om du skulle köra klassikern och kanske nån annan tävling md så lönade det sig inte att köra med engångslicens hela tiden!
Som sagt det är struntsamma om hojen är E eller LV-reg så måste du ändå ha nån typ av licens för att kunna köra Typ 1 alt Typ 2 enduro.
Fast det är ju lite bökigt att kanske krossa en massa blinkers hela tiden mm om du åker omkull en del.
Självklart får du plocka bort blinkers mm om du ska tävla ! Det är ju inte i trafiken ! , det är ju inhägnat tävling/tränings område. Men det kan som sagt bli drygt att skruva tillbaka dom när man ska från träningen.. om man tränar ofta dvs.
(böter för att va utan blinkers.. 300:- ? )
"man har inte roligare än vad man gör sig"
Husaberg FE 450 -14
Aprilia RXV 450 + motard kit. *SÅLD*
KTM 450 EXC *STULEN*
Comment