Announcement

Collapse
No announcement yet.

Yamaha TT600R 2001

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Yamaha TT600R 2001







    EDIT: såld


    Hoj i behov av omvårdnad och kärlek



    Köpte den 2014. Den hade då gått ca 1100 mil. I dag står mätaren på 2989 mil. Och "ja", vajern har varit inkopplad hela tiden sen dess . Var och besiktigade i går, och hojen gick igenom utan anmärkning. Passade då även på att byta tändstift.

    I min ägo har den enbart används till grusturer av olika längd. Ofta 2-3 dagars helgturer, då det varit lite bökigt att accessa den spontant eftersom den inte förvaras där jag bor.
    Hojen har också vid ett tillfälle blivit stulen, och återfunnen dagen efter. Vid stöldtillfället kapade tjuvarna låskolven till gaffellåset på höger gaffelben, så gaffellåset fungerar m.a.o inte längre. Tändningslåset bytte jag ut i samband med detta, då jävlarna sabbade det också.

    I övrigt har cykeln personlighet. Startade den i julas, och då startade den på 2:a kicken efter att stått orörd ett kvartal. Likaså vid vårstart i mars. Fast ibland är den riktigt tjurig, som i morse t.ex. Då höll jag nog på i 10 minuter innan jag fick igång den. Fast det kan bero på dålig teknik också. Har varit utan autodecomp ett antal år, och har under den tiden lärt mig precis hur jag ska hantera kickandet för att lätt få igång hojen. Förra helgen monterade jag ny autodecomp-kabel, vilket resulterat i att det nu är lite ny kickteknik som gäller.

    Annars har den rullat på. Den gick väl ca 4-5 grushelger förra säsongen, Och en 40-mils heldag i Sörmlandsskogarna i oktober. Och sen dess egentligen bara några turer mellan hemmet i Årsta, och förvaringen norr om stan. Och till Opus i Sätra i går för besiktning.

    Den här hojen är lämplig att köpa för den som har tid, vilja och kunskap att ge hojen den omvårdnad den behöver för komma till sin rätt. Själv saknar jag just nu alla dessa komponenter. Fast om jag skulle ge den omvårdnad så skulle jag nog börja med en ventiljustering. Sen är den lite grov i växlingarna, så jag skulle nog ta ut kopplingskorgen och lamellerna och ge dom en översyn, och ev. byta. Och om jag kände mig riktigt ambitiös så skulle jag även byta topplockspackning, då det svettas (ytterst lite) uppe på högersidan av motorn, vid kylflänsarna. Ser lite smutsigt ut på bifogade bilden. Fast det skulle jag nog inte orka.

    Vad kan man säga mer då?

    Jo, gaffeln har renoverats en gång i min ägo; nya packboxar. Backspeglarna sitter i Biltema-fästen, då det är gängpaj i originalhålen. Har bytt olja och filter 4 ggr på 1900 mil, och drivlina en gång. Samt att jag hade lite oljespill under hojen i morse. Oklart om det är något nytt djävulskap (då den aldrig droppat tidigare), eller om det är ett resultat av kladdande i samband med att jag toppade upp motoroljan med några deciliter i samband med besiktningen.

    Hur som, med kärlek och omvårdnad rullar den med all säkerhet många mil till. Säljer den då jag inte har möjlighet att fixa till den så den funkar optimalt, och så vill jag inte kicka mer i mitt liv. Har dåliga knän...

    Den som köper hojen får också med:

    - extra bakhjul med skiva, drev och slitet däck monterat
    - ett löst halvslitet bakdäck
    - ett extra luftfilter, använt med tvättat
    - extra plast till framlyktan
    - en extra framlykta med sprucket men limmat glas (bra att använda på offroad-turer där man inte ligger först)
    - ett helt nytt kopplingshandtag
    - extra växelförare
    - helt nytt sidostöd anpassat för motard-hjul (dvs kortare än original)
    - helt nytt extra kopplingsvajer-kit
    - två nya svingskydd
    - ett extra framdrev (1 eller 2 kugg mindre än original...)
    - kit med kopparbrickor och o-ringar, att användas vid oljebyte

    På bilderna ser man ett RAM-fäste också. Det tänker jag behålla, bara f.k.

    9000 kr vill jag ha för rubbet. Och då ingår glädjen och underhållningen att mecka in den över mållinjen .

    Och just det ja, är Öhlins-dämpare bak.

    EDIT: Sadeln är höjd ca 25mm. Neoprendyna är fasttejpad på originalsadeln, och sen nytt överdrag över. Går att återställa, m.a.o. Och fotpinnarna är bredare än original.


    Click image for larger version  Name:	01.jpg Views:	0 Size:	214.2 KB ID:	999395

    Click image for larger version  Name:	02.jpg Views:	0 Size:	182.0 KB ID:	999396

    Click image for larger version  Name:	03.jpg Views:	0 Size:	443.7 KB ID:	999397

    Click image for larger version  Name:	04.jpg Views:	0 Size:	223.2 KB ID:	999405

    Click image for larger version  Name:	05.jpg Views:	0 Size:	98.9 KB ID:	999399

    Click image for larger version  Name:	06.jpg Views:	0 Size:	117.7 KB ID:	999404

    Click image for larger version  Name:	07.jpg Views:	0 Size:	216.2 KB ID:	999403

    Click image for larger version  Name:	08.jpg Views:	0 Size:	53.1 KB ID:	999402
    Attached Files
    Last edited by PerJ; 04-26-2020, 01:15 PM.
    Mina samlade körjournaler:
    http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

    #2
    Vill bara ge en eloge till komponerandet av annons-texten.
    Mkt underhållande!
    XR 650 -01 + Tricker -06

    Comment


      #3
      Originally posted by El Presidente View Post
      Vill bara ge en eloge till komponerandet av annons-texten.
      Mkt underhållande!
      ☆☆☆ tumme upp ☆☆☆
      Mina samlade körjournaler:
      http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

      Comment

      Working...
      X