Announcement

Collapse
No announcement yet.

TIPS: Äventyrshoj Yamaha XT600Z Tenere säljes

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

TIPS: Äventyrshoj Yamaha XT600Z Tenere säljes

Hej alla SOE-åkare!

Här tipsar jag om en trevlig äventyrshoj, Yamaha XT600Z Tenere, 1990 årsmodell, ca 6100 mil, färg vit (ovanlig), reg nr. PWP178 som är till salu i Nyköping.

OBS! Det är INTE jag som säljer hojen, utan Motorhuset i Nyköping.

Tel: 0155-202022
    http://www.motorhuset-nykoping.se/
    Mailkontakt: forsaljning@motorhuset-nykoping.se

Den blev inlöst av försäkringsbolaget efter att jag kört omkull med den. Försäkringsbolaget ville inte lägga ner några pengar på att fixa till den utan erbjöd mig ett skäligt belopp i inlösen (vilket jag accepterade).

Felen som blev på hojen var framförallt:
    • Bromsvätskebehållaren till bakbromsen gick sönder (pipen till slangen gick av)
    • Plexiglasrutan sprack/gick av (var gammal och krackelerad, men jag har en ny hög ruta till salu)
    • Bromshandtag böjt (borde gå att böja tillbaka, annars kostar ett nytt inte mer än 70-80:- )
    • Liten repa på lykthuven
    • Startknappshållare trasigt fäste (enkelt att laga, annars köper du min reservknapp)

Inga stora eller dyra åtgärder om man är lite händig.

På Motorhuset räknar de med att sälja den för ca. 10.000:- när de hunnit fixa till några av felen. Gissar att de släpper hojen för en lägre prislapp om de slipper göra något åt skadorna.

Med tanke på cykelns skick så tycker jag att det är lite av ett fynd om man gillar den här typen av hoj, som funkar bra för både grussprut och äventyrstouring. På Blocket finns fn. en XT600Z Tenere (tyvärr blå och gul, de vita importerades aldrig till Sverige) för 19.000:-

Jag har ägt hojen sedan 2007 och kan dess historia. Till salu har jag gott om dokumentation (verkstadshandböcker, reservdelslistor med sprängskisser, instruktionsmanualer, etc) och en massa nya och begagnade reservdelar/slitdelar som anskaffats till den, t.ex en uppsättning extra hjul, motorbågar, packväskhållare (för touring), centralstöd, nya bromsskivor, nya drev (fram och bak), etc. som kanske kan vara av intresse för en ny ägare.

Här hittar du bilder på hojen (den med svart sadel, Dakar-ruta och GPS-hållare):

https://www.flickr.com/photos/691925...7651617366482/

Här lite bilder på några av delarna som jag har:

https://www.flickr.com/photos/691925...7651389277301/

Nedan en förteckning på tillbehör som jag har kvar till hojen, både nytt och begagnat (ursäkta kvalitén, orginalfil kan mailas):

Click image for larger version

Name:	bild Tillbehörslista XT600Z Tenere.jpg
Views:	2
Size:	867.1 KB
ID:	875682

Hör av er till mig om ni undrar över något om cykelns historia eller om de delar och tillbehör jag har till den.

Kari Käyhkö
    Mobil: 070-sextionio sjuttio 300
    Mail: kari@kayhko.com

Vill du diskutera affär kring hojen - kontakta Motorhuset i Nyköping

Det vore kul om Yamahan får ett nytt gott hem, då den har mycket kvar att ge till en ny ägare.

Med hoj-hälsningar

Kari

Hej. Hur hög är rutan du har kvar och visst passar väl den även till 96'ans modell? Pris?

Vänligen / Mattias
    Gamla förhållanden
    ------------------------------
    KTM EXC 250R -05
    KTM 950 Adventure -05
    Kawasaki KLX250 -09
    Yamaha XTZ660 -96

Comment

Hej Mattia.

Låt oss kolla passningen på plats (jag bor också i Nyköping).

Ring mig på 070-sextionio sjuttio 300.

/Kari

Comment

Working...
      X