Announcement

Collapse
No announcement yet.

Diskbråck i nacken och Enduro....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Diskbråck i nacken och Enduro....

Fick diskbråck i nacken (i kota7) i slutet av november och börjar så sakta bli bättre och bättre.
    Är det nån av er som fått diskbråck där och vet hur länge man måste hålla upp med enduro? Vill ju inte få tillbaka skiten igen :(
    Sjukgymnasten säger att det tar 1 till 2 år innan allt är helt läkt och att löpning tex får vänta tills i vår....
    Last edited by prahna; 01-07-2018, 06:10 PM.

Originally posted by prahna View Post
    Fick diskbråck i nacken (i kota7) i slutet av november och börjar så sakta bli bättre och bättre.
    Är det nån av er som fått diskbråck där och vet hur länge man måste hålla upp med enduro? Vill ju inte få tillbaka skiten igen :(
    Sjukgymnasten säger att det tar 1 till 2 år innan allt är helt läkt och att löpning tex får vänta tills i vår....
    Det finns ju inte direkt några vetenskapliga studier på det där....

Men jag skulle ju definitivt inte köra enduro innan du får börja springa och jag skulle säga att kommande endurosäsong kan du nog se som en viloperiod.
    Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Skit också, hade hoppats på att kunna köra i vår..... Men bäst är väl att ta det försiktigt så det inte går upp igen...

Comment

Pratade med Sjukgymnasten idag, domen löd. Jag vill inte vara den tråkiga men jag skulle nog avråda från att köra då man lättare slår upp ett diskbråck om man haft det tidigare :( så det är nog över för mig...

Comment

Pratade med Sjukgymnasten idag, domen löd. Jag vill inte vara den tråkiga men jag skulle nog avråda från att köra då man lättare slår upp ett diskbråck om man haft det tidigare :( så det är nog över för mig...
          Köp en trial och öva långsam teknik tillsvidare. Den påfrestningen bör vara betydligt mer skonsam. Inte nu såklart, men när löpning mm iaf är okej.
          Last edited by k1322; 01-10-2018, 05:42 PM.

Comment

Tack för tipset, får nog bara vänja mig vid tanken att inte jag bör köra mer...

Comment

Försökte hitta nån trailklubb kring Malmö... Svemo hänvisar till Fmck Malmö men de nämner inget om trail och här nere på platten finns inga berg o stenar...

Comment

Tack för tipset, får nog bara vänja mig vid tanken att inte jag bör köra mer...
                Det tycker jag inte att du ska göra, sluta åka alltså.
                Ta det lite lugnt med en trialhoj tycker jag låter som en bra ide tills att det har läkt eller som det i praktiken betyder, du har tränat bort det.
                Jag hade en buktning mellan femte o sjätte nackkotan och symptomen var nedsatt styrka i armarna , domningar i fingrarna och svårt att lyfta armarna över axelhöjd.
                Men med rehabträning, styrketräning typ sittande roddmaskin och stretching så blev jag av med det.
                Helt frisk är jag inte, lite stel i nacken och så men jag kan i alla fall köra i från dom flesta på det här forumet ;)
                Regelbunden träning och för mig var cykling bra, för buktningen var i framkant efter en whiplash. (jag tror att det kanske lättade lite på trycket när jag var framåtlutad och tittade upp)
                Ge det minst ett år och ge inte upp.

Comment

Tack för peppningen, känt mig riktigt deppig ikväll .
                  Problemet är att jag inte vet när det är borta, och hur kan jag göra så jag inte slår upp det igen.
                  Last edited by prahna; 01-10-2018, 11:42 PM. Reason: Jäkla Androids spellcheck

Comment

Finns Facebookgrupp med folk från sv Skåne som kör trial
                    Var mitt inlägg användbart. Donera gärna pengar till SOS Barnbyar

Comment

Ta en titt på denna video för lite positiv pepp!

https://youtu.be/ECcGSo28dmk
                      070 650 32 31 || GravelTravelAdventure || Lite statistik från GTA-event || Så fungerar en roadbook

Comment

Tack för allt pepp.
                        Efter ett snack med min endurokörande kusin och efter att ha läst era inlägg konsulterade jag en annan sjukgymnast. Denna sa en helt annan sak, självklart ska du köra. Livet är inte över för detta lilla. Men 2018 är nog ett viloår, så nu är det bara ladda på och se köpa grejer för att satsa 2019. Håller på med att bygga hus så det är väl inte supermycket ledig tid med detta o småbarn och ett krävande jobb... Så 2019 känns ok, bättre det än inte alls

Comment

Har själv både diskbråck, kotkompression och en kontusion skada i ländryggen. Samtliga från hojåkning förutom kontusionen. Fick mitt första diskbråck när jag var 16, kotkompressionen när jag var 20 om jag inte minns fel. Kontusionen nu i höstas (23 år). Visst man får träna och se till så att man har muskler i ryggen hela tiden annars blir min kropp "sne" i ryggen. Fick samma svar som du på sjukhuset. Lessnade efter ett år utan att kunna ta ut hojen i spenaten så jag gick till en idrottsläkare jag haft kontakt med när jag var i början av tonåren och fick compartment i vadmusklerna. Han tyckte verkligen att jag skulle köra enduro men trappa upp träningen då det ger mer gott än ont. Sedan dess har jag mindre problem med ryggen och är allmämt gladare då ryggen inte för ont 24/7. Så vila en stund men när du kört rehab ett tag på gymmet så kan du nog börja med lättare grusvägskörningar för att sedan trappa upp det i din takt. Du könner din kropp bäst vad den klarar av!

Hojta om du behöver tips och hjälp med övningar.

/Patric
                          Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

Comment

Jag har knäckt vänster fibula och sen höger fibula + tibia sen spondydolys insuffisiens ländrygg, sen diskbåcknacke. Och nu sist distal biceps ruptur repair. Det har gått bra att ta sig tillbaka hittills. Det är viktigt att vara noga med rehabiliteringen så min slutsats är att det är mer upp till en själv än vad man tror!
                            Last edited by fiBula; 02-10-2018, 11:45 AM.
                            Såld: EXC350F-17 FC250-15 Te125-14 Exc-F350-13 Yz250F-14 Exc-F350SD-14 Yz250F-12 Sx250-12 Sx350F-11 Exc450F-09 Exc250F-08 SX450F-10 SX250F-11 EXC200-10 KLX450R-08 SX250F-08 SX250F-08 SX250F-07 RM125-07 RM125-06 TE450-07 KXF250-07 KX85-06 SXC625-05 CRF250X-05 SX85-05 KX250F-04 KX85-03 WR250-03 XR80R-02 FE400-00 WR250-01 SX50-01 KLX650R-95 CR250R-98 MM50-80 CR500R-98 TC610-98 WR360-94 XR600R-91 XR600R-91 TT350-89 XS750V-82 TT350-88 KX250/600-87 XR500-82 DT250-81 DT125LC-82 Wr400-78

Comment

Working...
                            X