Announcement

Collapse
No announcement yet.

Några funderingar över offroadhojar

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Några funderingar över offroadhojar

Det finns två saker jag funderar över när jag sitter och ugglar på blocket och kollar offroadhojar.

• "Den är körd som man borde med en sån här hoj", "Använd på rätt sätt", etc etc. Detta appliceras ofta på motorcyklar likt Africa Twin, Super Tenere, Tiger, Diverse KTM (inte sett några BMW ännu med dessa påståenden). I annonserna kan man skåda en lätt nedgången till näst intill nerkörd motorcykel. Jag börjar då fundera över hur en sån här +200kg motorcykel med offroadmöjligheter egentligen ska köras.. Man har sett diverse videos på youtube där personer idiotvarvar en Africa Twin i någon grusgrop och knappt rör sig framåt, någon som sladdar runt på en grusplan tills denne kör omkull osv. Kommentarer som säger att det är just såhär de ska användas? Rent spontant kan jag komma på många andra typer av hojar som lämpar sig bättre för ett mera aggressivt och oförskitigt framförande.

Antingen har jag missat något eller så kommer resonemanget från personer som inte bryr sig ett skit om skicket på sina saker och i annonser bortförklarar det med att "det är så den ska köras". Om någon äger en mc så skiter jag egentligen i om denne sedan hanterar den som ett praktarsle, det jag har svårt att greppa är var dessa personer får detta påstående? Paris Dakar?

• Kortare fundering. Priserna på offroadhojar, nya som gamla, vad är det som gör att priset på dessa ligger högre till ofta väldigt mycket högre än motorcyklar av ungefär samma årsmodeller men andra typer? Sporthoj, glidare, asfaltstourer etc. Bortsett från kultstämpel som vissa hojar verkar ha, är det mångsidigheten i en offroad som håller priset högre. Byggs(byggdes) offroadhojar på ett mera pålitligt sätt? Eller är marknaden rent av större för offroad? Känns inte så..
    Last edited by oden; 10-06-2017, 03:36 PM. Reason: Det blev knas vid postning och alla å, ä och ö blev krussiduller

Klart man tokvarvar en tusenkubikare i ett grustag. Hur fränt som helst att höra den vråla medans gruset sprutar som en kvast bakom.
    Ktm 950 är byggd för dakar att tokvarvas i öken och grusväg.
    Inte för för att stå på parkeringen vid fiket med knullputs och bling bling.

Det som menas med annonsen är att den har blessyrer från stensprut. Den kommer ha repor från vurpor. Men man sköter underhållet som vanligt. Reparerar det som är funktionellt trasigt.
    Det torde så inte komma som en överraskning när man åkt 30 mil för att titta på hojen och då utbrista. "Men va fan, den har ju repor på fälgen och skavd tank efter knäskydd. Du får halva priset." Således inte ens värt tiden att bemöda sig att visa hojen för den presumtiva köparen, om han tror att den är ny i kartong eller endast gått fram och tillbaka till kyrkan på söndagar.
    / Blutor

Comment

Originally posted by StyrHolger View Post
      Man har sett diverse videos på youtube där personer idiotvarvar en Africa Twin i någon grusgrop och knappt rör sig framåt, någon som sladdar runt på en grusplan tills denne kör omkull osv. Kommentarer som säger att det är just såhär de ska användas? Rent spontant kan jag komma på många andra typer av hojar som lämpar sig bättre för ett mera aggressivt och oförskitigt framförande.
      Vilka andra typer av hojar skulle lämpa sig bättre?
      4 STROKE FORCE
      husaberg fe450
      husaberg fs650e
      honda xr650r
      gasgas ec300
      gasgas ec250f

Comment

Äh ... tror inte det är mer komplicerat än den indelning vi brukar använda på MC, dvs. offroad, cross, enduro, sport, tourer osv. Detta borde ju ge en första vink till vad "använd på rätt sätt" betyder. Sen finns det ju så klart ett stort individuellt spann på vad det normala är som t.ex en offroadare kan/bör & faktiskt används till ... avhandlas lämpligen vid första kontakten med säljaren. Finns alltid någon som försöker ta sig ett varv på lokala endurobanan med en BMW 1200GS eller nån på en 250 2t enduro som faktiskt använt den som jorden runt tourer ... men som sagt, bilden i annonsen & ett snack med säljaren brukar ge en bra bild.

Din prisuppfattning har jag ingen uppfattning om ... normalt styr väl nypris, skick, popularitet & den något luddiga värdeminsknings takten etablerad av "marknaden" hur priset blir som begagnad.

Två exempel ... (med lite raljerande :)

Enduro/Cross generellt:

Nypris runt/strax under 100 000kr, ett år gammal med 80-100h körtid nere på runt 50 000kr om ens någon ska tänka sig att ta över ägandeskapet ... i Sverige. I USA har man mycket högre acceptans för högre timantal.
        Här finns iof. ingen sk. service bok som kan visa hur hojen skötts & de flesta är designade för race så kanske komponent livslängder är kortare osv. Kan för gruppen "tim-räknande" hojar känna att det är väl mycket tradition i att hojen ska ha tappat 70-80% av inköpspriset efter 200h, speciellt om den är ett par år gammal, är det fortfarande årets modell så kan du slippa undan med högre andrahandsvärde trots något hundratal gångtimmar.

Alla andra hojar:

Sälj innan uppnådda 3000mil ... därefter faller nämligen 2:a hands värdet som en gråsten.

Nä ... MC är känslomässiga, ingen rationell investering & man lever bara en gång :)
        Last edited by Slup; 10-06-2017, 07:13 PM.
        Just for fun ... https://www.youtube.com/channel/UCHf...w=57&flow=list

Comment

En hoj som jag alltid uppfattar som toköverprisad på Blocket är XR600. Ofta gamla härken som är prissatta som om dom vore utkarvade i guld.
          Mina samlade körjournaler:
          http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Vet inte om jag nu talar i nattmössan pga. mitt bias mot skogskörning ... men känner ibland att offroadare har mer egna karaktärer där vissa som t.ex Hondas större XR modeller börjar få lite kultstatus, som driver pris ... sporthojar är mer lixom en i mängden :)
            Finns inte så värst mycket att välja på heller om man vill ha en rejäl storstånk offroadare med pulver upp emot 65-75hp.

Sen är det en sak hur hojar är prissatta på Blocket & vad dom sen faktiskt går för ... svårt att tro att en 17 år gammal XR650R verkligen går för 35'-37' då det t.ex börjar bli väl mycket jämsides med en av de tidigare KTM 690 som har ljusår modernare komponenter.

Comment

Alla hojar som är kvar på Blocket mer än tre dagar är för dyra. :/)
              Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Originally posted by StyrHolger View Post

• Kortare fundering. Priserna på offroadhojar, nya som gamla, vad är det som gör att priset på dessa ligger högre till ofta väldigt mycket högre än motorcyklar av ungefär samma årsmodeller men andra typer?
                På åttiotalet var försäkringspremien betydligt lägre på offroadcyklar vilket gav ett högt andrahandsvärde. Kan ju vara det som lever kvar i mångas medvetande.
                "If you do drugs you’re a hippie. And hippies suck." – Eric Cartman

Comment

Originally posted by Slup View Post
                  Finns inte så värst mycket att välja på heller om man vill ha en rejäl storstånk offroadare med pulver upp emot 65-75hp.
                  DET har du rätt i. En ATK 700 Intimidator kanske, men inte så mycket annat. ��
                  Last edited by HenrikJ; 11-24-2017, 07:49 PM.
                  Motorer ger dig alltid vad du förtjänar. Behandlar du dem med respekt så ger de dig friheten, beter du dig som ett arsle tar de den ifrån dig.

Comment

Ligger en 18 år gammal XR400 (lvg-reggad) på Blocket nu för 28000. Tokdyrt, tycker jag. Vad tycker ni andra?
                    Edit: och 17000 för en 25 år gammal XR600, som dessutom är defekt...
                    Last edited by PerJ; 11-24-2017, 08:12 PM.
                    Mina samlade körjournaler:
                    http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by HenrikJ View Post
                      DET har du rätt i. En ATK 700 Intimidator kanske, men inte så mycket annat. ��
                      :) Ja ... tog nog i från fötterna ang. antalet kusar men finns ändå inga mängder att välja på om man inte vill hoppa på en KTM690, en Husa 701 eller inte kan/vågar förlika sig med en av de största mer renodlade endurohojarna.

Comment

Originally posted by PerJ View Post
                        Ligger en 18 år gammal XR400 (lvg-reggad) på Blocket nu för 28000. Tokdyrt, tycker jag. Vad tycker ni andra?
                        Edit: och 17000 för en 25 år gammal XR600, som dessutom är defekt...
                        Kan svara för egen del 😁

Köpte en Xr600r från 1990 på grund av följande anledningar.
                        billig i försäkring, för mig 1000kr/år i helförsäkring. Allt annat ca 10 gånger högre.
                        funktionalitet hojens storlek och utformning gör att den är lämpad till mycket.
                        lättmekad, konstruktionen gör att det är inte så mycket som kan gå fel. Typ ABS, insprut, powercommander etc.
                        robust, hojen ör ju erkänt robust konstruerad

sist men inte minst, jövligt ball. Älskar 80-90-tals designen. Den ser helt enkelt jävligt rolig ut.personligen tycker jag dr650 eller tt600 ser för jävla mesiga ut.

Allt detta sammantaget gör att jag kan betala några tusenlappar extra.

När man vet hur mycket man får användning för sen kanske en modernare hoj blir aktuellt.

Comment

Working...
                        X