Announcement

Collapse
No announcement yet.

Svemo TA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Svemo TA

    Nu vet vi alla att svemo är djävulen själv men hur tänkte de här?

    De tar alltså ut en serviceavgift när jag betalar ONLINE.
    Det finns två alternativ där båda har en serviceavgift på 20kr?

    Vad i h-e?!

    Har den nu olagliga extraavgiften när man betalar med kort på stan spridit sig till internet?

    http://support.svemo.se/knowledgebas...B6p-i-svemo-ta

    Hur går det egentligen finansiellt?
    Får de inte in tillräckligt med pengar även fast man måste ha en licens för att träna på bana nu för tiden?

    -----Gnäll slut-----

    #2
    I princip alla evenemangsbiljetter du köper via internet saltas också med en serviceavgift, så fenomenet är inte direkt ovanligt. De betalar för tjänsten de tar betalt via, samt täcker den kostnaden genom att du får betala för den. Mer eller mindre alla elitidrottsklubbar gör likadant.

    Svemo är ju knappast kända för att ha en kostnadseffektiv administration, men majoriteten av din licenskostnad lär tillfalla If som står för den påtvingade olycksfallsförsäkringen.

    Comment


      #3
      Originally posted by k1322 View Post
      I princip alla evenemangsbiljetter du köper via internet saltas också med en serviceavgift, så fenomenet är inte direkt ovanligt. De betalar för tjänsten de tar betalt via, samt täcker den kostnaden genom att du får betala för den. Mer eller mindre alla elitidrottsklubbar gör likadant.

      Svemo är ju knappast kända för att ha en kostnadseffektiv administration, men majoriteten av din licenskostnad lär tillfalla If som står för den påtvingade olycksfallsförsäkringen.
      Att lägga på är ju totalkasst.
      Enligt lag får man inte ta betalt/serviceavgift för kortbetalning såvida man inte tar avgift på alla betalningmetoder.

      Valmöjligheterna är inte många.

      Serviceavgift ska helt klart ingå i produkten du köper (jag vet att konsertbiljetter är som du säger men de presenterar avgiften på ett annat sätt).

      Problemet med svemos försäkring är att den ger kassa ersättningar samt att jag blir dubbelförsäkrad.

      Comment


        #4
        Jepp, håller med om att det är tämligen meningslöst att redovisa den separat om alla licensinköp ändå måste ske via TA oavsett. Men det är ingen större skillnad mot hur många andra separerar "serviceavgift" för att motivera prisnivån. Kontakta Svemo och framför att det är väl lika bra att de bakar in serviceavgiften i licenskostnaden, om den nu ändå blir ofrivillig.

        Jag är trippelförsäkrad (hojen iom att den är reggad/påställd, olycksfall, licens), men glad för att slentrianåkare med crosshoj som ibland tar en tur på endurobanan numera är påtvingad basförsäkring. Licenskostnaden är väl i sammanhanget, jämfört med alla pengar denna hobby kostar, inte riktigt värt att hetsa upp sig över? Jag ser den snarare som någon form av välgörenhet kopplat till egenintresse, likt SMC-medlemskap. Men jag pröjsar å andra sidan bara klubblicens för träning, den är billig. Livet är hårdare som proffs :)

        Håller med om att Svemo till viss del verkar gödas av en kultur att dra in pengar till sina egna omkostnader. Men jag förstår att motorsport behöver regleras pga olycksriskerna, miljöpåverkan och politiskt påtryck.
        Finns nog en hel del som kan effektiviseras inom Svemos administration, men de gödslar ju inte direkt pengar på sina tjänster. Webbsidan/TA ser ut som något från förra årtusendet, så jag är glad att licenspengarna iaf inte går till trams. Största vinnaren av påtvingade licensförsäkringar är såklart If, som profiterar på att sälja sina tjänster till Svemo.

        Comment


          #5
          Originally posted by k1322 View Post
          Jepp, håller med om att det är tämligen meningslöst att redovisa den separat om alla licensinköp ändå måste ske via TA oavsett. Men det är ingen större skillnad mot hur många andra separerar "serviceavgift" för att motivera prisnivån. Kontakta Svemo och framför att det är väl lika bra att de bakar in serviceavgiften i licenskostnaden, om den nu ändå blir ofrivillig.

          Jag är trippelförsäkrad (hojen iom att den är reggad/påställd, olycksfall, licens), men glad för att slentrianåkare med crosshoj som ibland tar en tur på endurobanan numera är påtvingad basförsäkring. Licenskostnaden är väl i sammanhanget, jämfört med alla pengar denna hobby kostar, inte riktigt värt att hetsa upp sig över? Jag ser den snarare som någon form av välgörenhet kopplat till egenintresse, likt SMC-medlemskap. Men jag pröjsar å andra sidan bara klubblicens för träning, den är billig. Livet är hårdare som proffs :)

          Håller med om att Svemo till viss del verkar gödas av en kultur att dra in pengar till sina egna omkostnader. Men jag förstår att motorsport behöver regleras pga olycksriskerna, miljöpåverkan och politiskt påtryck.
          Finns nog en hel del som kan effektiviseras inom Svemos administration, men de gödslar ju inte direkt pengar på sina tjänster. Webbsidan/TA ser ut som något från förra årtusendet, så jag är glad att licenspengarna iaf inte går till trams. Största vinnaren av påtvingade licensförsäkringar är såklart If, som profiterar på att sälja sina tjänster till Svemo.
          Det är inte pengarna per se (även om många bäckar små) utan att svemo tvingar oss att skaffa licens (med kassa villkor) oavsett hur man kör.
          Fulspåren har garanterat ökat efter detta beslut togs.

          Generellt sett är jag emot svemo oavsett motorsport.
          Spelar ingen roll vem man pratar med, de har kasst rykte överallt :)

          SMC är en självklarhet, speciellt efter tvisten jag hade 2015/2016.
          De tar ingen serviceavgift heller ;)

          Comment


            #6
            Skönt man slipper alla såna avgifter när man inte har någe alls me svemo att göra...

            Comment

            Working...
            X