Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tälta med hoj.

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tälta med hoj.

Tänkte åka runt och tälta några veckor nu till våren. Funderar på var man skall tälta. Antar att det ibland blir på campingar men hade även tänkt att fricampa. Funderade lite på om det finns lite hojåkare här som brukar fricampa? Hur brukar ni hitta till bra platser? Vad brukar ni leta efter? Natur reservat, stränder/badplatser osv?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag brukar reka ett par vindskydd i området där jag vill sova. Då slipper jag släpa på tält.

Jag brukar använda: Länsleder (skåne, hallandsleden), Kommunens hemsida, gröna kartor. scouthemsidor. Det finns även olika hemsidor med databas över övernattningsställen.
    Last edited by RDX*; 02-05-2017, 11:01 PM.
    Ingen uppges ha skadats, en mård dog.
    https://vimeo.com/user8505625

Comment

Originally posted by RDX* View Post
      Jag brukar reka ett par vindskydd i området där jag vill sova. Då slipper jag släpa på tält.

Jag brukar använda: Länsleder (skåne, hallandsleden), Kommunens hemsida, gröna kartor. scouthemsidor. Det finns även olika hemsidor med databas över övernattningsställen.
      Bra info där! Dom där hemsidorna där man kan se olika övernattningsställen. Har du något bra tips? Jag har hittat litegrann. Finns det någon mer heltäckande sina över hela landet?

Comment

Originally posted by Mathias Nilsson View Post
        . Antar att det ibland blir på campingar men hade även tänkt att fricampa. Funderade lite på om det finns lite hojåkare här som brukar fricampa?
        Japp, brukar bli minst en vecka varje år, tält modell fricampa. Oftast Norge, vackert och nära.

Originally posted by Mathias Nilsson View Post
        Hur brukar ni hitta till bra platser? Vad brukar ni leta efter? Natur reservat, stränder/badplatser osv?
        Plats letar man efter när man är less på att köra, hungrig eller bara fått nog för dagen.
        Vad man letar efter beror på vad man är ute efter...
        Bada, ja då gäller vatten.
        Bara sova, leta plan mark som är någorlunda ostörd.

Men genomgående är att jag försöker störa så lite som möjligt och inte lämna minsta spår efter mig.
        Bäst är att sköta det snyggt, för annars blir det väl bommar och förbud överallt där man vill vara.
        Har du spik?

Comment

Vindskyddskartan.

https://www.google.com/maps/d/viewer...4654092373&z=8

Comment

Allemansrätten är bra att ha. De bästa tältplatserna är oftast de minst planerade.

Petters sammanställning av vindskydd är kanon att ha som bas, nyttjade den i somras. Där någon bemödat sig att spika ihop ett vindskydd är förutsättningarna för att tälta vanligtvis också bra. Vill man minska på vikten så är det smidigt att sova i vindskydd istället för tält. Finns bra yttre skal till sovsäck som gör den vind/vattentät.

Comment

Det låter ju lockande att skippa tält men har ni nåt tips mot mygg då? Jag klarar inte av att ha dem i ansiktet på natten.

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                Det låter ju lockande att skippa tält men har ni nåt tips mot mygg då? Jag klarar inte av att ha dem i ansiktet på natten.
                Myggnät runt huvudet och stanna i sovsäcken. Finns sovsäckar med inbyggt nät också, eller separata "myggnätstält".

En bivy bag är bra, kan användas även i vindskydd såvida modellen inte kräver pinnar i marken. Ger också möjlighet att tälta under bar himmel i regn, men prylarna får vara utanför. Men en billig bivy kan dock vara lika stor som ett dyrare lättviktstält. Snugpak och Nemo har en del alternativ.

Aldrig tilltalats av att helt förlita mig på att sova i vindskydd om inte rutten är spikad. Snopet om det är ockuperat, eller inte finns, när man kommer fram sen kväll.

Har idag ett MSR Hubba Nx som knappt väger något och tar minimalt med plats.

Comment

Hej!

Vi tog fram Vindskydd i Norden, som blev vindskyddskartan med hjälp av Peters knåpande, just för att det ska vara enkelt att åka hoj runt Norden utan att behöva slå upp tältet.

Jag hade ca 50 utenätter förra året, och ca 30-35 av dem i vindskydd, så behövde jag ens ett tält?

Beror på vart du ska köra & tid på året. Du skriver "våren", men pratar samtidigt om mygg så jag blir fundersam, förbi April, början av Maj brukar det inte vara speciellt mycket "flygfän" i luften.

Dock kan jag rekommendera ett "myggtält" https://www.packalatt.se/talt-and-ta...personer-p-124

Antingen kan du fästa upp det i vindskyddet (det packar smått), eller så tar du med en Tarp och hänger detta under Tarpen, så brukar jag göra på sommaren, men har du ett smidigt tält så... Fördelen med tarp är att även om det är skitväder när du kört klart, så kan du i ståhöjd njuta av kvällen, laga mat etc. Sedan sänker du tarpen när du ska sova, och breder ut myggtältet.

Oavsett, det låter underbart och gå gärna med i Vindskydd i Norden, för vi brukar uppdatera statusen på vindskydden allteftersom någon använt det (finns där ved? Skithuset ok?)

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Comment

Citat:
                    Vi tog fram Vindskydd i Norden, som blev vindskyddskartan med hjälp av Peters knåpande, just för att det ska vara enkelt att åka hoj runt Norden utan att behöva slå upp tältet./citat

Kan man lägga in även Norska vindskydd i den?
                    Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

Comment

Dubbelpost
                      Last edited by Mathias Nilsson; 02-08-2017, 07:20 PM.

Comment

Vad kul med så mycket svar 😀. Jag trodde nästan ett tag att jag var ensam med att vilja göra detta 😋.
                        Jag kommer nog dock ha med mig mitt favorit tält. Det har varit med länge och känns som hemma 😋. Men att tälta vid vindskydden är ju inte fel! Finns vindskydden via någon fil till GPS så att man lägga in dom som vaypoints eller liknande?

Comment

Originally posted by Dust Buster View Post
                          Super!!

Comment

Roligt att kartan får uppskattning. Nedladdningsbara filer hittar ni längst ner på denna sida. Gpx kml och networklink. Hjälp gärna till att bidra med fler bilder. http://solleveldsadventure.blogspot....nuari.html?m=1

Comment

Originally posted by Solleveld View Post
                              Roligt att kartan får uppskattning. Nedladdningsbara filer hittar ni längst ner på denna sida. Gpx kml och networklink. Hjälp gärna till att bidra med fler bilder. http://solleveldsadventure.blogspot....nuari.html?m=1
                              Jag kommer lägga till bilder på dom jag besöker. Mycket bra initiativ!

Ang filer till Garmin. Finns det något bra sätt att hitta dom man vill ha? Via GPX blir det ju alla. Får inte plats på min Zumo?

Last edited by Mathias Nilsson; 02-11-2017, 06:56 PM.

Comment

Working...
                              X