Announcement

Collapse
No announcement yet.

LC4 Återvunnen: Scrambler byggtråd

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

LC4 Återvunnen: Scrambler byggtråd

Så, jag fick ett ryck att följa mina polare Bommen och Åkerskog, som bygger om Offroadare till gathojar och ringde på en suspekt annons:

http://forum.soe.se/showthread.php?6...-Vinterprojekt..

Stulen, vurpad, återfunnen, låst broms, kapmärken i skivan. växlarna hoppar ur under körning, startar inte, står utomhus i en snödriva 10000 spänn. Hög risk = Gilla. Gjorde ett försök, men den feministiska snöröjningen började gälla veckan efter snökaoset, och jag fick vända hem 1 km från jobbet. Veckan efter fann jag den hursomhelst i en snödriva i Solna. Fick lös bromsen, men omöjlig att starta, ens med bilen som hjälp. Köpte den för 7 lakan , för det tänkte jag att det nästan går att få ihop av hjul osv om nu motorn gett sig helt och hållet. De dåliga delarna skall jag ändå inte använda och motorer mekar jag ju hela tiden, så jag tänkte att risken att gå back här är ju helt klart värt det. Detta är alltså en byggtråd som går ifrån offroad, men vet att många gillar sånt här så....

Attached Files
    Last edited by Hagenblad; 12-02-2016, 08:42 PM.
    Platserna och människorna min motorcykel tar mig till.

Fick hem den och fann en brunnen säkring och den var inte pigg på att starta, men med tvång så gick det. Lät ganska illa, men felet med växlar kunde jag inte återskapa. Justerade ventiler och nu djävlar hoppar den igång bara jag tittar på startknappen. Tog beslutet att sätta fart att bygga.

Intressant startnyckel. Bytte mot en sockerbit.

Attached Files

Comment

Byggstart: Ok, motorn verkar ok nu så jag börjar med att sänka hojen.

Vips bort med allt skit i vägen.

Normalhöjd.

Botten.

10 cm sänkning: Den tar vi!

Mätte upp ny längd för stötdämparen. Detta får MC-montörerna i Norrköping funta på. De ville ha 1500 spänn för jobb och service, taget.
      Attached Files
      Last edited by Hagenblad; 12-02-2016, 09:07 PM.

Comment

Va jävligt sugen på den hojen, men har lovat mig själv köp förbud på fler hojar... Rena kapet ju...

Comment

Originally posted by JPT View Post
          Va jävligt sugen på den hojen, men har lovat mig själv köp förbud på fler hojar... Rena kapet ju...
          Mja. det kommer mer....

Comment

Sänkning av gafflar

Gafflar isär.

Tillverkning av distanser. 100 mm sänkning motsvarar 110 mm kortare i gaffelvinkeln. Hittade några rör att testa med. Kommer senar byta dessa mot aluminiumdistanser.

Fräste dem på samma längd...

.. och slipade bort färgen. Inte suge att ha flagor inne i gaffeln.

Fjäder samma sak. Av med 100 mm, värmde och bankade dem platta....

...sen slipade plan yta på 110 mm.

Före och efter.

Resultat.

Klart.

[Img][/Img]
            Attached Files

Comment

Kollade chassit. mesta är ok, men fick ändå ihop en lista med lager, packboxar osv till länkage, sving osv.

Styrlager OK.
              Attached Files

Comment

Passar däck o fälg på min husa och du vill sälja så hör av dig.
                Jag ringer inte dig, för du svarar aldrig ändå ;)
                /Palle

Comment

Tog mig an motorn. Den läcker fån ventilkåpan och olja rinner ut. I väntan på delar plockade jag av ventilkåpan för att silikona på nytt klet. Det var då jag såg det. Felet asså.

Vipprullen på insuget är skrot.

Skrot sade jag.

Detta kan bero på massa saker. Oljetryckfel, måndagsex, övervarvning mm. Saken är klar. Motorn skall isär.
                  Attached Files

Comment

Originally posted by polle View Post
                    Passar däck o fälg på min husa och du vill sälja så hör av dig.
                    Jag ringer inte dig, för du svarar aldrig ändå ;)
                    Ringer du på min dator svara jag inte. Jag har 0732 32 fyra fem 92. Däck, ja, fälgar skall jag bygga med.

Comment

Härligt att du räddar den, blev bra sugen när jag såg den på annons..

/ Tommi
                      Där asfalten tar slut, börjar vägen..

Comment

Jag har ett bakre bromsok till den hojen i guldfärg som matchar oket fram.
                        / Blutor

Comment

Kolv och cylinder ser ok ut, men nu är jag ändå på väg så det blev en totalkoll på skrotet.

Ur med motorn efter en Exxon valdez-olycka.

Lika bra att fortsätta.

Allt isär. Verkar ok.

"Växlarna hoppar ur", här hade jag förväntat mig nåt illa, men ser ok ut.

Såhär ser det ut när jag specar upp saker. Kollar Växlar, vev, kolv och cylinder, samt blåser alla oljekanaler.

LC4 är synonymt med vibrationer, och några manipulationer (läs våld med kopparslägga och skruvstäd) Är den inom min spec på 0,01mm (KTM spec: 0.05 mm).

Ny beställning av prylar skickad till Hojbutiken.se.
                          Attached Files

Comment

Fick chassidelarna och tog mig an del prylarna först.

Nya lager packboxar och fett

Har gjort detta förr och kommer ihåg nån sorts specialverktyg. Byggde ihop och skruvade i nya lagren och packboxar.

På plats.

Bara klantighet och brist på fett att tappa nållager i svingen men nu är det på banan igen.
                            Attached Files

Comment

Gött mos Calle! Detta blir coolt.

Rosa kitty-tema?
                              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Working...
                              X