Announcement

Collapse
No announcement yet.

Trial-tråden!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Trial-tråden!

Jag vet att det finns flera på SOE som fuskar lite med trial, och flera som sneglar åt det hållet, så det är väl dags för en Trial-tråd. Jag började min hojkarriär år 2000, vid 33 års ålder, på en gammal Montesa 242. Åkte några år, fick typ tennisarbåge i knäna, så jag fick lägga ned och köpte grushoj, som jag snart bytte till endurohoj. Nu har jag dumpat 20 kg av gammelkroppen så jag tyckte det var dags för nytt försök på trialhoj igen. Det är ju så förbaskat roligt.

Här en liten snutt med mig och en kamrat som bemästrar en 1m klippkant :o
    http://www.youtube.com/watch?v=Ghd24Ov-ZPg

Det är inte helt lätt att hitta trial-hojar till salu i vettig prisklass (för oss som inte har så höga ambitioner). Av det jag sett under hösten är att en hoj i 15-20k på Blocket.se försvinner normalt samma dag som annonsen kom in. Söktips är "trial -cross". Annars kan man ta kontakt med någon lokal klubb för att hitta någon som funderat på att sälja. Ofta snackas det ju en hel del innan man tar tag i saken och annonserar ut.

Comment

Verkar skitkul, jag har annonserat ut min "stor-enduro" som kommer att ersättas av en trial.
      Dock sneglar jag åt kompromissen Yamaha Tricker som har sadel så man kan sitta och köra ibland...

Comment

varit sugen på trial ett par år nu kan nog va sjukt roligt har en perfekt skog 500 meter från kåken som är full i stock å sten :D brukar dyka upp ett par på blocket men då är dom offta jätte gammla eller tyvärr har för hög prislapp för att min sambo godkänner det haha
        smek it

Comment

Ser tokroligt ut.. alltid velat haft en Trial.. men ja de ha man inte råd med idag.. Men kanske i framtiden!

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Klart uppskattat! Speciellt bra är det att ni bevisar att det är svårt eftersom ni inte alltid lyckas. Ser man bara på superhäftiga trialproffs egna videos så ser ju allt toklätt ut.

Mer trial åt folket!
            Bra jobbat.

/T.rialsugen
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Originally posted by S-näs View Post
              Klart uppskattat! Speciellt bra är det att ni bevisar att det är svårt eftersom ni inte alltid lyckas. ...
              När man väl lyckas så är det poesi, och då känns det hur enkelt som helst. Nästa gång vi åker ut så har vi en 2.5-3 m hög klippa som vi ska 'ta'. Jag gjorde ett par försök sist, men vi hade ingen som kunde filma(då man vill ha någon på toppen som kan fånga)

Comment

Första gången man kör trial så känns det jättekonstigt om man är van att åka enduro/crosshoj. Man måste ge det en halvtimme iaf innan man börjar få känslan av att man faktiskt kontrollerar hojen. Så om ni får tillfälle att testa, döm inte ut det på 5 minuter 'enduroåka'. Jag ser att många av de enduroåkare som provar min hoj, gärna vill växla upp som om det vore "standardåka". Trialhojens tre första växlar är 'tävlingsväxlar', man lägger helt enkelt i den växel man behöver då man står stilla och kör sen över hindret. Resterande tre är transportväxlar.

Comment

Jag har också blivit lite sugen... Vilka märken är polulärast? Beta, Sherco, GasGas, vad finns det mer?

Comment

Originally posted by Björklund View Post
                    Jag har också blivit lite sugen... Vilka märken är polulärast? Beta, Sherco, GasGas, vad finns det mer?
                    Montesa? Fast GasGas verkar störst? Iaf här på hemmaplan..iaf om man kollar blocket.

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

XPA (Xispa)nytt märke, spansk som delvis tillverkas i Kina som jag förstått det. Ossa har gjort comeback också, med en bakvänd motor.

www.sherco.se
                      www.trialshopen.com (gasgas)
                      www.xispa.se
                      Last edited by nxarn; 09-19-2011, 07:36 PM.

Comment

Scorpa finns ju oxå!

Comment

Har alltid varit sugen på trial. Det var faktiskt det första jag sa att jag skulle köra som liten knodd. Hamnade dock i enduroträsket.

Men hur börjar man egentligen köra trial? Verkar ju helt galet. Och VAR åker man? Finns det anlagda 'banor' någonstans?

//Johan

Comment

Originally posted by krämbulle View Post
                            Men hur börjar man egentligen köra trial? Verkar ju helt galet. Och VAR åker man? Finns det anlagda 'banor' någonstans?

//Johan
                            Finns en lista med klubbar här: http://www.trialnews.nu/TrialNews/Lankar.html ta kontakt med någon klubb nära dig och kolla om de inte kan ordna en 'prova på'.

Comment

Trail är skit kul då... Fick prova de en sommar när en polare hade en Montesa 250 (240 någonting). Behövs typ 10 m i skogen för en sträcka eller liten/större sten eller så... Klart bra balans i en sån å man kommer upp/fram på ställen de är svårt att gå... Men de är långt till dom riktigt duktiga då..... http://www.youtube.com/watch?v=r02Zsk3Nqjg

Comment

Working...
                              X