Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ljud till crossbuss - Vad ska man ha?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ljud till crossbuss - Vad ska man ha?

Lite långsökt "mc-relaterad" fråga men ändå...

Köpte mig en Toyota Hiace-02 som jag trivs bra i men den är lite bullrig och orginalhögtalarna låter skit om man vrider på så pass så man ska överrösta motor/vägljud i motorvägsfart.

Tips på billig lösning för att få lite bättre ljud på ett enkelt sätt?
    Problemet är ju det att det finns noll plats bakom säten och väldigt lite plats under passagerarsoffan.

Jag är helt novis på det här med billjud, har försökt surfa runt lite på olika firmor som säljer sånt där men blir inte ett dugg klokare.

Finns det någon liten smidig låda med högtalare och slutsteg, mm att köpa som kan tänkas få plats på golvet vid "mittenplatsen" (mellan växelspak och instrumentbräda typ)?

Eller finns det någon annan genial lösning?

Jag tror stereon jag har klarar det mesta, det är iallafall en jäkla massa in och utgångar på baksidan...

Går det inte att såga upp 2 hål i väggen mellan skåpet och förarhytt och sätta fast elementen så att de sticker ut i lastutrymmet?

Comment

Originally posted by Andurrs View Post
      Det här skaru` ha

Last edited by KalleP; 07-13-2010, 12:13 AM.
      Long gone´s:
      1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
      2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
      2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
      1998 Tiger Triumph
      1999 Yamaha TT600R

Comment

För bruksljud kommer detta tips
        Du kan köra med en slimmad aktiv baslåda som inte tar så stor plats...
        ex

Sedan ett par skapligt bra högtalare i dörrarna beronde på vad som passar

Alt

Driv dörrhögtalarna med t.e.x denna

Ska det vara billigare?
        Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Jag skulle nog säga att den viktigaste biten att lägg pengar på är att ljudisolera och få bort alla vibrationer i förarhytten. Det kommer påverka ljudet mycket mer än att köpa ett par bra högtalare och ha dålig akustik i förarhytten.
          KTM 250 SX-F - 08 (Pink Edition)

Comment

Originally posted by Pelle View Post
            Går det inte att såga upp 2 hål i väggen mellan skåpet och förarhytt och sätta fast elementen så att de sticker ut i lastutrymmet?
            Jo, det är ju ett alternativ jag har tänkt på, fast jag är lite skeptisk mot denna lösning med utstickande saker i skåpet, risk att man fastnar och förstör högtalarna om man kör "trubbiga" prylar i skåpet...

Originally posted by DigiMan View Post
            För bruksljud kommer detta tips
            Du kan köra med en slimmad aktiv baslåda som inte tar så stor plats...
            ex

Sedan ett par skapligt bra högtalare i dörrarna beronde på vad som passar

Alt

Driv dörrhögtalarna med t.e.x denna

Ska det vara billigare?
            Bra Mankan, du är på rätt spår. Lagom prisklass. Hur vet man om dessa högtalare passar i dörrarna?

Originally posted by Castillo View Post
            Jag skulle nog säga att den viktigaste biten att lägg pengar på är att ljudisolera och få bort alla vibrationer i förarhytten. Det kommer påverka ljudet mycket mer än att köpa ett par bra högtalare och ha dålig akustik i förarhytten.
            Nu är inte det höga vägljudet det enda problemet utan jag vill även ha bättre ljud i musiken.
            Men absolut, går det att isolera hytten på ett bra sätt så är ju inte det någon nackdel.
            Det sitter en sk komfortvägg mellan skåp och hytt...
            Är det vettigt att isolera den? Hur isåfall?
            Finns det andra ställen som bör isoleras?

Comment

Ja det är nog en bra ide att bygga in de bakifrån, både för ljud och att behålla de hela!
              Annars får du ta en tur till Jamaica, där kan de bygga feta soundsystems

Comment

Bra Mankan, du är på rätt spår. Lagom prisklass. Hur vet man om dessa högtalare passar i dörrarna?
                Det är antingen och fråga någon som byggt i dörrar på en Hiace, alt skruva bort dörrklädseln och kolla själv...det verkar sitta 4" som orginal i dörrarna på en del Hiacemodeller, man kan ju alltid bygga kickpaneler...
                Isolera eventuellt mellanväggen och dörrarna med asfaltmatta, beror ju lite på hur det ser ut i dagsäget....
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Här är det enda ljudet man behöver i en crossbuss ;) :

Ja, jag vet att den baktänder. Detta är pga att den går fett just nu pga något fel i insprutningen.
                  Always outnumbered, never outgunned!

Comment

Om du vill ha en billig lösning som inte tar så mycket plats. Byt ut orginal högtalarna i dörrarna och köp ett par 6x9or och driv allt med ett steg. Varför bygga baslåda o grejer när målet är billigt och litet?
                    Kör: KTM 200 EXC

Comment

Köpte mig en Toyota Hiace-02 som jag trivs bra i men den är lite bullrig och orginalhögtalarna låter skit om man vrider på så pass så man ska överrösta motor/vägljud i motorvägsfart.

Problemet är ju det att det finns noll plats bakom säten och väldigt lite plats under passagerarsoffan.

Jag är helt novis på det här med billjud, har försökt surfa runt lite på olika firmor som säljer sånt där men blir inte ett dugg klokare.

Finns det någon liten smidig låda med högtalare och slutsteg, mm att köpa som kan tänkas få plats på golvet vid "mittenplatsen" (mellan växelspak och instrumentbräda typ)?

Jag tror stereon jag har klarar det mesta, det är iallafall en jäkla massa in och utgångar på baksidan...
                      Detta kan ju vara ett alternativ.
                      Har själv funderat på att köpa en till min Jumpy.

Har inga erfarenheter av hur ljudet blir, har bara gått på smidighet.

Comment

Ett sånt här paket från Netonnet kanske:

"Prisvärt högtalarpaket till bilen!"
                        Avant CS-320+CS-150 Art.nr: 113964

- 2 st 5,25 tums högtalare på 125 watt
                        - 2 st 6x9 tums högtalare på 300 w

Modern design i silver och svart gör att högtalarna passar perfekt in i bilens interiör Produktbeskrivning
                        499:-

-Sen kan man ju lägga till en subwoofer också, eller plocka ihop en egen serie högtalare och slutsteg på fri hand:
                        Last edited by KalleP; 07-15-2010, 09:16 PM.
                        Long gone´s:
                        1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
                        2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
                        2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                        1998 Tiger Triumph
                        1999 Yamaha TT600R

Comment

Originally posted by Alpha-X View Post
                          Tack för alla svar.
                          Det sitter inga högtalare i dörrarna utan bara under instrumentbrädan.
                          Köpte nya fina högtalare och monterade i instrumentbrädan igår, blev mycket bättre redan med detta. Har även beställt denna låda som Alpha-X tipsar om.

Comment

Tack för alla svar.
                            Det sitter inga högtalare i dörrarna utan bara under instrumentbrädan.
                            Köpte nya fina högtalare och monterade i instrumentbrädan igår, blev mycket bättre redan med detta. Har även beställt denna låda som Alpha-X tipsar om.
                            Härligt!
                            Då vill jag ha en recension sen när du fått igång den!
                            Tummis på det ?

Comment

Originally posted by Alpha-X View Post
                              Härligt!
                              Då vill jag ha en recension sen när du fått igång den!
                              Tummis på det ?
                              Det var några veckors väntetid på den men jag återkommer i denna tråd när jag har monterat och provspelat.

Comment

Working...
                              X