Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hojvalstråden den enda

Hej!

Jag skulle verkligen behöva lite råd angående vilken hoj jag ska välja!
    Jag har kört lite enduro när jag var runt 16 och då var det ju 125 som gällde så man fick köra den mellan tävlingar.. Men nu har man vanligt MC kort så nu kan man välja mer..

Jag har en budget på runt 25 000 och ska bara köra för att det är kul, eventuellt nån motionstävling.. Men vad ska jag ha för hoj? Den bör vara billig i drift eftersom jag är student! 2 takt eller 4 takt? 4 taktarna är väl dyrare i inköp?

125 eller 250?? Jag har fått för mig att 125 är dyrare eftersom högre varvtal sliter mer på kolv och motorn i överlag!? Däremot anser jag att 125 räcker i skogen jämtemot en 250..

Hjälp mig gärna med modeller med, vad man ska undvika och vad man ska satsa på, ha i åtanke att den ska vara så billig som möjligt i drift..

MVH Mattias

<Hagenblad> Detta blir nu den officiella ångest- och veltråden för folk i köp, och bytestankar. Fritt fram för korkade frågor, vel, ångest och andra i-landsproblem om ditt eventuella hojval. </Hagenblad>
    www.teamfjunisar.se

Mina tips:

KTM 200/250exc 2t
    Gasgas 200/250/300 2t
    Suzuki drz400/dr350
    Yamaha Wr400

Comment

De mest ekonomiska/hållbara i den prisklassen som funkar bra i endurospåren är väl XR400, DRZ400 och WR400.
      Två-taktare kan jag ej uttala mig om men Ktm exc 200 pratar alla gott om....
      Gilbert

Honda
      CRF250-RX

Comment

Originally posted by Gilbert
        De mest ekonomiska/hållbara i den prisklassen som funkar bra i endurospåren är väl XR400, DRZ400 och WR400.
        XR och DRZ känns lite för motionsaktiga, däremot WR400 men då blir dom ju så gamla, typ 98-99.. Men ventiljustering var 10 timma(?) och dyr olja väl?
        www.teamfjunisar.se

Comment

Originally posted by stolten
          Originally posted by Gilbert
          XR och DRZ känns lite för motionsaktiga, däremot WR400 men då blir dom ju så gamla, typ 98-99.. Men ventiljustering var 10 timma(?) och dyr olja väl?
          Jag håller med Snoogans här, jag har kört 200 och 250 EXC -00. Kan rekommendera dom, trevliga maskiner. Om du tycker att 125an räcker i skogen så är nog en 200 perfekt, har ganska mye mer botten vrid :).
          Vit KTM FE 350 2019
          ----------------------------
          KTM 350 EXC-F Six Days 2014
          KTM 300 EXC Six Days 2013
          KTM 450 EXC-R 2008
          Suzuki 450 RM-Z 2008
          KTM 450 EXC-R 2008
          KTM 250 SX/F 2007
          KTM 450 EXC-R Factory 2007
          KTM 450 EXC-R 2006
          KTM 250 EXC 2004
          KTM 250 EXC 2000
          KTM 200 EXC 2000

Comment

-En hoj som är billig i drift fast inte är för "motion".
            Det var rätt jobbiga önskemål. Kanske ska sänka siktet lite?

Du borde kanske ta en titt på 2-takts enduro. Billiga i inköp och i drift. Okej käkar tändstift men man slipper ventiljusteringar och reservdelar är biligt det med.

Kdx200/220 kan läggas till i listan.
            EDIT: Kan rekomendera Husqvarna wr 250 också. Vet inte vad reservdelar kostar men hojen är billig i inköp.
            Är själv student(ett tag till iaf) och kör en kdx -91. Snuskigt biligt har jag klarat mig hittils. Inte världens senaste hoj men det är föraren som avgör hur fort det går.
            Sök runt lite på forumet så ska du finna många bra trådar.
            "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Originally posted by simon

Du borde kanske ta en titt på 2-takts enduro. Billiga i inköp och i drift. Okej käkar tändstift men man slipper ventiljusteringar och reservdelar är biligt det med.

EDIT: Kan rekomendera Husqvarna wr 250 också. Vet inte vad reservdelar kostar men hojen är billig i inköp.
              Är själv student(ett tag till iaf) och kör en kdx -91. Snuskigt biligt har jag klarat mig hittils. Inte världens senaste hoj men det är föraren som avgör hur fort det går.
              Okej, jag kanske undervärderade mig själv lite då, jag har kört ganska många tävlingar men det är längesen så jag har inte hängt med riktigt i utvecklingen.. Ungefär så tänkte jag med, att 2takt borde vara billigare men så hör man skräckhistorier om kolvar, vevlager och allt möjligt som man måste byta hela tiden..

Vart ganska sugen på 400WR faktiskt eftersom jag tycker mer om att köra 4takt men är dom något bra? (98-00 typ) Eller någon årsmodell man ska undvika?
              www.teamfjunisar.se

Comment

[quote="stolten"]
                Ungefär så tänkte jag med, att 2takt borde vara billigare men så hör man skräckhistorier om kolvar, vevlager och allt möjligt som man måste byta hela tiden..
                quote]

Nu är det bara 3st som jag känner som kör 2t enduro. Vi har inte haft några problem med kolvar, vevlager eller motorer i övrigt. Byter tändstift var 7-8gång vi kör bara.
                Därimot crosskillarna byter kolvar som en annan byter kallingar. Fast crossar är ju mer hetsiga/trimmade/går hårdare så det är väl inte så konstigt.
                Alla hojar kan rasa om man har otur. En motorrenovering 2t är grymt mycket billigare än 4t.
                "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Med din budget skulle jag leta efter en tvåtaktare av något slag.

Jag har åkt på Honda CR250, olika årsmodeller, och alltid gillat dom. Bytt kolvar som det största mekaniska ingreppet.

Om du inte har kravet på att köra reggat så finns det massor med crossar som funkar till bra pris. Kolla Enduromx sidan.

En viss Kenneth Gundersen vann Gotland Grand Nationals på en 125'a. Jag blev varvad av honom och det gick fort så nog kan man åka på en tvåtaktare :D

Comment

Ska du titta på en WR400 så blev -00 lite modernare/smidigare i chassit samt modifierad förgasare. WR:en fanns som 400 till -02 och någon gång -01 till-02 så byttes den tunga ljuddämparen ut mot en lättare i alu.
                    400 har stålventiler till skillnad mot 250 och 426/450 och dessa är det väldigt sällan bekymmer med om cykeln skötts med omsorg.
                    Har ej hört om någon 400 som rasat utan att vara "misshandlad", klart man får byta kolvringar och kamkedja mm efter x antal timmar det är ju en potent motor som med lätthet varvar 10500rpm.
                    Har en -00 ståendes sedan jag köpt en WR450 -05 och det är inte så mkt som skilljer i chassit även om det har skett en liten utveckling på 5 år...
                    Gilbert

Honda
                    CRF250-RX

Comment

asså om du vill meka och kan meka. vet hur man kollar ventliger kamen och allt det där. och har råd med ett ras så köp 4-takt.. vill du ha en hoj som är billig i drift och inte pajar lika ofta och inte behöver service lika ofta så ska du ha 2-t.

så köp 2-takt om du inte har så mycket pengar och ska motionsköra.

Comment

Originally posted by gorbys
                        asså om du vill meka och kan meka. vet hur man kollar ventliger kamen och allt det där. och har råd med ett ras så köp 4-takt.. vill du ha en hoj som är billig i drift och inte pajar lika ofta och inte behöver service lika ofta så ska du ha 2-t.

så köp 2-takt om du inte har så mycket pengar och ska motionsköra.
                        Låter som att du säger att fyrtakt pajar minst 1 gång per ägare. Om man underhåller sin 4takt rätt så är det knappast så. Visst blir det lite dyrare i olja, och det är lite mer meck med att kolla ventiler, men det är överkomligt.

Nu är det ju så att man nästan bör köpa en relativt ny fyrtaktare för att undvika ras, så detta var ju knappt ett alternativ i denna tråd...
                        Vit KTM FE 350 2019
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        Suzuki 450 RM-Z 2008
                        KTM 450 EXC-R 2008
                        KTM 250 SX/F 2007
                        KTM 450 EXC-R 2006
                        KTM 250 EXC 2004
                        KTM 250 EXC 2000
                        KTM 200 EXC 2000

Comment

Originally posted by simon

Käkar tändstift? Det är faktiskt ett problem som jag aldrig har upplevt. Kanske har bytt 4 gånger för att dom har surat ner sig under åren. Sen har jag bytt tändstift vid varje kolvbyte, så jag vet inte riktigt vad du har för maskin men jag har då aldrig upplevt någe sådant...
                          Vit KTM FE 350 2019
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          Suzuki 450 RM-Z 2008
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          KTM 250 SX/F 2007
                          KTM 450 EXC-R 2006
                          KTM 250 EXC 2004
                          KTM 250 EXC 2000
                          KTM 200 EXC 2000

Comment

Vi byter tändstift var 7-8 körning. Visst, dom kanske håller längre men det är lagom kul att byta tändstift mitt ute i ingemanslad, specielt inte om det är tävling. Jag har har väl kört slut 5-6st stift och då har det andvänts kanske 7-10 gånger.
                            Jag räknar körningar men antar att det är kallstarter som ligger bakom det.

Jag kör kdx200 -91. Dom jag har snackat med brukar också byta efter 7-8gånger(blandat cross och enduro snubbar).

Comment

Hur ofta behöver man byta kolven på en 2t då?

Är påväg att köpa en honda cr250 eller husq. cr250.... skulle va kul o veta lite såhär i förväg hur ofta ja måste skruva isär cykeln..

(har bara tänkt ha cykeln till vanlig motionsåka på grusvägar och någon åker)

Comment

Working...
                              X