Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• hurtig
    replied
    Tjena.
    Behöver lite hjälp med att välja hoj så alla råd är välkommna..
    Ska sälja landsvägshojen och skaffa en enduro, men vet inte riktigt vad, är säker på att det ska vara en tvåtaktare då de är mer lättmeckade.
    Kommer köra mest skogsvägar/stigar och lättare transportsträckor på asfalt/grus.

Hur stor hoj ska man välja (är 184cm väger runt 100kg), fungerar allt mellan 200 - 300cc?

Ska man hålla sig till de japanska hojarna eller går det lika bra med ktm, qvarna, husa, TM, GasGas från mitten på 2000 talet?

Är det stor prisskillnad på reservdelar mellan de olika tillverkarna?

budgeten är mellan 15 - 20000 kan kanske gå upp lite till om det är "rätt hoj".

Tack på förhand

Mvh
    Tobbe

Leave a comment:

• Linusp3
    replied
    Hojvalstråden den enda

Originally posted by jampe View Post
    Hej Linus!
    Utan någon historik eller med den vanliga frasen "förra ägaren helrenoverade motorn" runt 13-16k.
    Den förra ägaren får stå till svars för många motorrenoveringar ;- )
    Men skicket och motor(o)ljudet är ändå viktigare än halvsanningar
    Mvh
    Jampe
    Hej Jampe, tack för snabbt svar!
    Jag "är bekant" med de två senaste ägarna och de är båda två ordentliga herrar, inga klåpar-mekaniker nån av dem. Men det är ju inte någon egentlig garanti!

En skavank är att ena motorkåpan är islagen så att halva oljepåfyllningshålet är ersatt med kemisk metall. Inget som egentligen påverkar funktionen, men evt. priset...

Hur långt går egentligen dessa hojar innan de är skrot? Vad är de stora kostnaderna och vad kan man göra själv som självlärd mekaniker? Hur långt innan kolven byts osv?
    //Linus

Leave a comment:

• jampe
    replied
    Hej Linus!
    Utan någon historik eller med den vanliga frasen "förra ägaren helrenoverade motorn" runt 13-16k.
    Den förra ägaren får stå till svars för många motorrenoveringar ;- )
    Men skicket och motor(o)ljudet är ändå viktigare än halvsanningar
    Mvh
    Jampe
    Originally posted by Linusp3 View Post
    Hej alla.
    Vad är rimligt att betala för en Honda XR400R -99 med okänt antal (men troligtvis åt det högre hållet) timmar på mätaren?

Leave a comment:

• Linusp3
    replied
    Hej alla.
    Vad är rimligt att betala för en Honda XR400R -99 med okänt antal (men troligtvis åt det högre hållet) timmar på mätaren?

Leave a comment:

• Narti
    replied
    Tja! Har nu ägt min 125cc gasgas sedan 2010 och det börjar bli dags för någonting nytt. Ska köra upp för a-kortet nu till sommaren och vill ha en ny hoj som jag får bruka på gata. Jag vill ha en större enduro än min 125a eftersom jag ligger och puttrar runt 70km/h när jag ska ut till stugan (2 mil landsväg och 2 mil grus). Jag kör ganska så mycket inne i staden men även mycket i skogen. I den skog jag kör i är det mycket myr, tätskog och fjäll samt branta backar. Men min 125a har fungerat fint till allt sånt, meeen gud så tråkig på grusvägen. Min nästa hoj ska kunna leva lite längre mellan serviceintervallerna.

Jag har kollat på 300cc 2-takt av gasgas/ktm. Även kollat 390-450s Husabergs/ktms. Husqvarna te310 är även av intresse. Vilka skulle ni rekommendera? Min budget ligger på 20 000 - 40 000kr. Kan tänka mig att gå upp lite ifall det är någon mycket fin/lite körd. Jag vill även att enduron ska ha insprutning och elstart. Skulle uppskatta lite feedback från er som äger dessa maskiner eller har koll på vad som skulle passa mig och mina behov.

Leave a comment:

Working...
X