Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• mr_hman
    replied
    ""I dagsläget har den gått 700 timmar/4200 mil och nu dags för första ventiljustering.""
    Det var inte illa.. Jag har följt era äventyr och man blir impad av er äventyrslusta..
    Jag har provat Odens 500 exc och tycker den känns toppen. Jag har ju trott att det ska justeras ventiler och bytas kamkedja och ramlager och kolvringar titt som tätt. Oljebyte är ju ingen större sak. Vad är det egentligen för rekommendationer gällande större mekåtgärder på en större 4takts exc?

Leave a comment:

• Elving
    replied
    Husaberg 570.
    Lätt som en 450.
    Stark som en 690.
    Outslitlig.

Leave a comment:

• Leif A
    replied
    Jag har en Exc 500 till allt jag kör, det är grus, skog, stig och emellanåt trevliga roadbookkörningar. Den får även slita som "adventurehoj" på semesterresor, senaste resan gick till Ryssland!! Den är utrustad med större tank, bekvämare dyna från Seat Concept, baknav med ryckutjämnare, väskhållare från Globetrottin.com, styrdämpare mm.

Servicar blir det ju lite längre intervall på men byter olja när det passar på resorna, oftare när jag är på hemmamark. I dagsläget har den gått 700 timmar/4200 mil och nu dags för första ventiljustering.

Vi har en fb sida där det står lite om våran rysslandresa, kolla gärna in där!
    https://www.facebook.com/Leif-Marita...4658217542900/

Leave a comment:

• hekke
    replied
    Kör också 450 exc som alltiallohoj och tycker det fungerar bra. Har haft en 2010 690 också men fastnade inte alls för den. För tung och dålig svängradie för enduro samtidigt som jag inte tyckte den var bekvämare än 450'n på transportsträckor. Men på stora grusvägar i löjligt hög hastighet var den ju såklart överlägsen.
    Jag tror folk är onödigt rädda för servicen på enduro hojarna. Det går fort att byta olja och oftast är det allt du behöver göra. Passar det inte att byta den just nu så tror iallafall jag att man kan sträcka på intervallet tills efter nästa tur utan större konsekvenser.

Leave a comment:

• Patrue
    replied
    Jag kör själv 450 som alltiallohoj. Långresor på 200 mil under fyra dagar och tävlar enduro med den också. Service är inte lika noga vid grusvägsåkning som tävling. Jag har kört upp mot 30-40h på samma olja och det som åker ut ser nytt ut. Jag kör rätt hårt på gruset också. Värdesätter smidigheten i skogen mer än bekvämligheten på transporterna.

/Patric

Leave a comment:

• mr_hman
    replied
    Det är därför jag hoppas på goda råd.. Endurosarna är smidig i skog, sämre på väg samt mycket service. 690 bra på väg sämre i skog, bra serviceintervall.. Det är därför jag vill ha input från er. Hur mycket service är det? Hur tyng är det att köra 690 i skog och myr?

Leave a comment:

• JPT
    replied
    Originally posted by fiBula View Post
    Du borde väl kunna svara bäst på frågan själv?

Men jag brukar tänka på vilken av de negativa delarna som är svårast att leva med och hitta en kompromiss därifrån. T.ex. kan jag leva med att åka 30 mil grusväg med en 300 2-t? ...Tveksamt. Vill jag lyfta 150kg 690 ur en myr?...inte så mycket.
    Du tog orden ur mun... Klockren beskrivning..
    +1 på den...

Leave a comment:

• fiBula
    replied
    Du borde väl kunna svara bäst på frågan själv?

Men jag brukar tänka på vilken av de negativa delarna som är svårast att leva med och hitta en kompromiss därifrån. T.ex. kan jag leva med att åka 30 mil grusväg med en 300 2-t? ...Tveksamt. Vill jag lyfta 150kg 690 ur en myr?...inte så mycket.

Leave a comment:

• mr_hman
    replied
    Jag hade en 690-12. Men testaee aldrig riktigt på stigar med rötter och stenar. Grusväg och traktorvägar var den ju topp.

Leave a comment:

• JPT
    replied
    Även om jag själv har både 300 å 500 i fråga å kör enduro me dom så tycker jag att 690 är mer lämpad till de du ska köra på...
    Last edited by JPT; 12-31-2018, 03:51 PM.

Leave a comment:

• sundström
    replied
    Tråden blir snart stängd men 500 enduro med större tank lätt valt om jag valt idag , 690 el 701 är för ömtåligt byggda för Stig spår/leder haft en 690r 10:a själv och varken fjädring eller hållbarhet är sånt jag var nöjd med i terräng , bytt olja tätare och var nöjd med livet :)
    Last edited by sundström; 12-31-2018, 11:58 AM.

Leave a comment:

• ISIDOR
    replied
    Har haft en 690 enduro r tycker den passar bäst funkar till det mesta ,samt inte service var 15 h heller

Leave a comment:

• mr_hman
    replied
    KTM 300i exc, 500 excf eller 690 enduro. Bäst på mest?

Vad säger ni? Vilken hoj ska jag köpa. Det står mellan stor 2takt med insprut, stor 4takt eller offroad 690 endoro. Ingen är ju bäst på allt men vilken är bäst kompromiss? Kör mest stigar och traktorvägar, en del ospårat i lingonris men vill kunna köra 30mil grusväg då och då. Tyck till och kommentera, både ni som vet och ni som tror er veta.. Tänk på pris, service, komfort och rolighetsfaktor. Jag har testat alla modellerna men kan inte bestämma mig.

Leave a comment:

• borsiin
    replied
    Motorn är inget problem. Det är resten som kommer att bli snålt. Plast och liknande husaspecifika delar

Leave a comment:

• Mahhbechh
    replied
    Originally posted by JPT View Post
    10 gånger hellre Husabergaren än den Italienska Qvarnan...
    Vad är det egentligen för komponenter i motorn på 390? Hur kommer det se ut med delar framöver? Är det KTM-grejer?

Leave a comment:

Working...
X