Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Originally posted by fiBula View Post
    Du borde väl kunna svara bäst på frågan själv?

    Men jag brukar tänka på vilken av de negativa delarna som är svårast att leva med och hitta en kompromiss därifrån. T.ex. kan jag leva med att åka 30 mil grusväg med en 300 2-t? ...Tveksamt. Vill jag lyfta 150kg 690 ur en myr?...inte så mycket.
    Du tog orden ur mun... Klockren beskrivning..
    +1 på den...

    Comment


      Det är därför jag hoppas på goda råd.. Endurosarna är smidig i skog, sämre på väg samt mycket service. 690 bra på väg sämre i skog, bra serviceintervall.. Det är därför jag vill ha input från er. Hur mycket service är det? Hur tyng är det att köra 690 i skog och myr?

      Comment


        Jag kör själv 450 som alltiallohoj. Långresor på 200 mil under fyra dagar och tävlar enduro med den också. Service är inte lika noga vid grusvägsåkning som tävling. Jag har kört upp mot 30-40h på samma olja och det som åker ut ser nytt ut. Jag kör rätt hårt på gruset också. Värdesätter smidigheten i skogen mer än bekvämligheten på transporterna.

        /Patric
        Se till att följa min Dakar satsning 2019 - https://www.facebook.com/Lahouarracingteam/

        Comment


          Kör också 450 exc som alltiallohoj och tycker det fungerar bra. Har haft en 2010 690 också men fastnade inte alls för den. För tung och dålig svängradie för enduro samtidigt som jag inte tyckte den var bekvämare än 450'n på transportsträckor. Men på stora grusvägar i löjligt hög hastighet var den ju såklart överlägsen.
          Jag tror folk är onödigt rädda för servicen på enduro hojarna. Det går fort att byta olja och oftast är det allt du behöver göra. Passar det inte att byta den just nu så tror iallafall jag att man kan sträcka på intervallet tills efter nästa tur utan större konsekvenser.

          Comment


            Jag har en Exc 500 till allt jag kör, det är grus, skog, stig och emellanåt trevliga roadbookkörningar. Den får även slita som "adventurehoj" på semesterresor, senaste resan gick till Ryssland!! Den är utrustad med större tank, bekvämare dyna från Seat Concept, baknav med ryckutjämnare, väskhållare från Globetrottin.com, styrdämpare mm.

            Servicar blir det ju lite längre intervall på men byter olja när det passar på resorna, oftare när jag är på hemmamark. I dagsläget har den gått 700 timmar/4200 mil och nu dags för första ventiljustering.

            Vi har en fb sida där det står lite om våran rysslandresa, kolla gärna in där!
            https://www.facebook.com/Leif-Marita...4658217542900/

            Comment


              Husaberg 570.
              Lätt som en 450.
              Stark som en 690.
              Outslitlig.
              Låt inte omgivningen stå i vägen för din inneboende glädje.

              Comment


                ""I dagsläget har den gått 700 timmar/4200 mil och nu dags för första ventiljustering.""
                Det var inte illa.. Jag har följt era äventyr och man blir impad av er äventyrslusta..
                Jag har provat Odens 500 exc och tycker den känns toppen. Jag har ju trott att det ska justeras ventiler och bytas kamkedja och ramlager och kolvringar titt som tätt. Oljebyte är ju ingen större sak. Vad är det egentligen för rekommendationer gällande större mekåtgärder på en större 4takts exc?

                Comment


                  Originally posted by Elving View Post
                  Husaberg 570.
                  Lätt som en 450.
                  Stark som en 690.
                  Outslitlig.
                  Då jag bodde i Östersund var det många som körde Husa 650 motard. Gick som tusan men jag tycker det var mycket skruvande.. Det är nog många av oss hobbyåkare som servar överdrivet eller?

                  Comment


                    Originally posted by mr_hman View Post
                    Då jag bodde i Östersund var det många som körde Husa 650 motard. Gick som tusan men jag tycker det var mycket skruvande.. Det är nog många av oss hobbyåkare som servar överdrivet eller?
                    Husa 650 går inte jämföra med dagens hojar alls. Har själv haft FS650 och kan intyga att det var mkt service, men under mina år helt problemfri.
                    Är det här man ska ha en signatur?

                    Comment


                      Originally posted by Leif A View Post
                      Jag har en Exc 500 till allt jag kör, det är grus, skog, stig och emellanåt trevliga roadbookkörningar. Den får även slita som "adventurehoj" på semesterresor, senaste resan gick till Ryssland!! Den är utrustad med större tank, bekvämare dyna från Seat Concept, baknav med ryckutjämnare, väskhållare från Globetrottin.com, styrdämpare mm.

                      Servicar blir det ju lite längre intervall på men byter olja när det passar på resorna, oftare när jag är på hemmamark. I dagsläget har den gått 700 timmar/4200 mil och nu dags för första ventiljustering.

                      Vi har en fb sida där det står lite om våran rysslandresa, kolla gärna in där!
                      https://www.facebook.com/Leif-Marita...4658217542900/
                      700h är imponerande. Helt oöppnad?
                      Är det här man ska ha en signatur?

                      Comment


                        Du har ju provat min KTM 500 EXC Sixdays 2018. Den är lämpligast av de alternativ du nämner om du frågar mig.

                        Dock är KTM 450 EXC mer vanliga och har vettigare priser. Köp från 2012 för då kom insprutet som jag tror utvecklades på Husaberg 450 med 70 gradersmotorn (som Patric har), väldigt trevlig gasrespons och så slipper du bestycka förgasare.

                        Trenden har gått mer mot KTM 350 EXC som jag upplever det så testa en sådan också av nyare modell.

                        Ska du smiska grus är det nog minst HVA 701 2017+ som gäller. Här finns också många alternativ med sk. "Rally kit" vilket också kan benämnas "adventure kit", mer soppa, kåpor, mm.

                        Comment


                          Hojvalstråden den enda

                          Tråd flyttad och ihopslagen till den enda hojvalstråden.

                          Skickat från min iPhone med Tapatalk
                          Last edited by Mattsson; 01-04-2019, 08:51 PM.
                          KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

                          Comment


                            KTM vs SHERCO 2018

                            Tjena! 250f. Exc-f 250 vs Sherco 250sef. 2018. Någon som haft möjlighet att testa båda och kan ge input? Nån fördel/nackdel? Mest lättkörd? Motorn? Berätta vad ni vet. :)

                            Comment


                              Originally posted by Frankster View Post
                              KTM vs SHERCO 2018

                              Tjena! 250f. Exc-f 250 vs Sherco 250sef. 2018. Någon som haft möjlighet att testa båda och kan ge input? Nån fördel/nackdel? Mest lättkörd? Motorn? Berätta vad ni vet. :)
                              Jag har kört båda och skulle säga att det är mycket ett smaksak. Shercon känns lite mindre och smidigare, men motorn på KTM:en är märkbart starkare med bättre bottenvrid (detta är standard KTM 250 EXC-F mot Sherco 250 SEF-R racing). KTM:en verkar smidigare att mecka med. Delar och tillbehör finns det otroligt mycket av till KTM, men även en hel del till Sherco numera.

                              Jag tror att en Sherco 250 SEF-R Factory med Akra helsystem och KYB-gaffel är en riktigt lyckad kombo. Bättre bottenvrid och fantastisk fjädring direkt ur kartong (det får du INTE på KTM...ombyggnad är mer eller mindre obligatoriskt om du inte bara skall guppa runt i skogen eller väger väldigt lätt)

                              Jag tror kvalitén på båda är jämförbar. Mycket av kombonenterna gällande bromsar, koppling mm är samma/lika.
                              Last edited by Knoxville; 05-02-2019, 02:06 PM.

                              Comment


                                Hei alle sammen, jeg kom over dette forumet for noen uker siden i mangel på noe bra norsk forum om cross og enduro. Enduro og cross virker jo å være en mye større motorsport i Sverige enn i Norge.

                                Jeg er 38 år og har veldig lyst til å begynne å kjøre, først og fremst enduro tror jeg, selv om cross også ser gøy ut. Fra før av har jeg MC-lappen og kjører en 690 enduro. Jeg har nå fundert på å starte med dette i snart et år. Jeg var og besøkte en cross/enduro bane for en liten stund siden, og jeg hadde ikke noe mindre lyst etter å har stått og sett på et par timer. :)
                                Jeg har en cross og enduro bane ca. 30 min unna der jeg bor, så planen er å kjøre 1-2 ganger i uken og etter hvert som jeg blir tryggere og bedre kanskje bli med på et løp i ny og ne.

                                Har tittet en del på norske/svenske brukt/begnad sider og ser at enduro sykler er en god del dyrere enn cross. Så for å starte litt "billig" har jeg i det siste gått i tanker om å kanskje bare kjøpe en brukt crosser (2T) og starte med det, for et eller annet sted må man jo starte, og så får jeg heller "oppgradere" til en skikkelig enduro (evt. 4T) etter hvert som jeg sparer opp.
                                Etter å ha lest hele 2T vs 4T tråden, så tenker jeg at å starte med en 2T kanskje er det billigste og krever mindre vedlikehold/enklere å gjøre vedlikehold på enn en 4T. Men 2T vs 4T virker jo også å være en smakssak. Smaken er som baken etc..

                                Kan en 125cc være et bra sted å starte, YZ125 eller RM125 for eksempel, for å lære seg "basic skills"? Eller er det bare å glemme? Hjertet sier 2T, mens fornuften sier 4T kanskje :P Må si jeg elsker lyden og lukten av en 2T i hvert fall.
                                Vet jo at KTM har 150cc og 200cc EXC, men det virker ikke som om de er så lette å få tak i brukt, de er noe dyrere og de produseres vel ikke lenger heller så vidt jeg vet(?).

                                I tillegg trenger jeg en crossbuss, så etter å ha lest hele "crossbusstråden" her så tenker jeg mest på Jumpy L2 evt. L1 om dagen. Bor i Oslo sentrum så tenker den bør være lett å parkere med, så en lang Sprinter tror jeg er uaktuelt. Hadde også vært kult å fått plass til 690'n i den, pluss at bilen vil også bli brukt litt i jobbsammenheng.

                                Hva tror dere som har masse med erfaring? Er jeg helt på jordet med disse tankene?

                                Beklager hvis innlegget er rotete og under feil emne, men har så mange spørsmål ;)
                                Last edited by norwegian81; 05-03-2019, 10:24 AM.

                                Comment

                                Working...
                                X