Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by janoshki View Post
    Hej första inlägget här på forumet...
    Skall köp mig en offoadhoj och udrar lite övr om manskall köpa Varadero 03-07 eller en Africa Twin runt 97-98..
    Kommer åka mest asfalt och ibland grus och skogsvägar, långkörnngar skall den utan teka fungera för också...

Kom med era sikte och gärna egna erfarenheter...
    Affen är en betydligt smidigare hoj än bojsänket Varadero. Jag skulle även kolla efter den mer prisvärda TransAlpen.
    Kjell.e
    Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Originally posted by Myrulken View Post
      Har bara ägt en 125 förut och är ny inom offroad och enduro, men är i färd med att köpa en 4taktshoj. Jag kommer köra mest grus och offroad, inte någon brötåka att tala om (i alla fall inte planerat :))
      Jag är ca 185 och väger 90 kg, kör inte så otroligt mycket teknisk som sagt utan det blir mer nöjesåkning.

Valet står nu mellan 2005as wr250f, en 2005as wr450f eller en lite dyrare och nyare 2011as husaberg fe390.

Jag är lite orolig att om jag köper 250in så kommer jag, efter att ha lärt mig hojen, tröttna och önska att jag tagit ett större motoralternativ? Samtidigt vill jag ha en relativt bekymmersfri maskin.

Vad hade ni valt för min typ av körning? Eller hade ni rent utav valt någon helt annat modell? Jag vet att det är svårt att säga den ena eller den andra, men om ni själva fått bestämma :)
      Wr250f är ett sämre val då den inte är utväxlad för off-road åkning utan får jobba hårdare. Wr450f går hårt åt bensinen så en större tank är ett måste, och som alla enduron saknar man ryckutjämnare i baknavet. Wr250R är den Yamma som passar för lugn grusåkning och en tur i endurospåret.
      Kjell.e
      Yamaha WR250R = Svaret på frågan alla ställer, som ingen vill höra.

Comment

Vad ska en junior som växt ur en Pw50 byta till ? Kikat runt lite och sx50 senior adventure verkar en del tips luta åt , är den lämplig eller finns bättre för en småväxt sjuåring ?kunskap finns ju garanterat här som är större än min :)
        Gsxr750 -85 gsxr750 -98 Yamaha r1 -00 xt600k -93 gsxr1000 -01 xr650r -01 KTM 690r -10

Comment

Tjena! Tänkte skaffa mig hoj igen efter flera års uppehåll och är såklart helt lost när det kommer till val av hoj. Är en 68kg, 36-årig farbror i kort förpackning, 173cm. Efter några timmar googlade så har jag kanske kommit fram till att 250 4t skulle vara ganska lagom, men sist jag hade hoj, en rmz 250f, så tyckte jag den skulle rustas och renoveras hela tiden, dyrt, så nu har jag varit lite mer inne på 2t. Har testat en polares två Beta nu, en 250rr och en 350 4t, Gillade båda på olika sätt. 2t kändes mycket lättare och smidigare, men 4t va nästan ändå lättare att köra eller hur man ska förklara, har nu kikat på beta xtrainer 300, mest för att dom är låga (910mm) och jag är skitkort så det skulle passa bra + att dom verkar ha en snällare motor, alternativt Beta 250rr,också lägre än övriga, eller ktm exc 250f, som dessvärre är flera cm högre, bara för att det verkar va en sjysst hoj. Någon som kört båda eller har några invändningar? Hjälp en gubbe i nöd. Mvh Fredrik

Comment

Originally posted by Frankster View Post
            Tjena! Tänkte skaffa mig hoj igen efter flera års uppehåll och är såklart helt lost när det kommer till val av hoj. Är en 68kg, 36-årig farbror i kort förpackning, 173cm. Efter några timmar googlade så har jag kanske kommit fram till att 250 4t skulle vara ganska lagom, men sist jag hade hoj, en rmz 250f, så tyckte jag den skulle rustas och renoveras hela tiden, dyrt, så nu har jag varit lite mer inne på 2t. Har testat en polares två Beta nu, en 250rr och en 350 4t, Gillade båda på olika sätt. 2t kändes mycket lättare och smidigare, men 4t va nästan ändå lättare att köra eller hur man ska förklara, har nu kikat på beta xtrainer 300, mest för att dom är låga (910mm) och jag är skitkort så det skulle passa bra + att dom verkar ha en snällare motor, alternativt Beta 250rr,också lägre än övriga, eller ktm exc 250f, som dessvärre är flera cm högre, bara för att det verkar va en sjysst hoj. Någon som kört båda eller har några invändningar? Hjälp en gubbe i nöd. Mvh Fredrik
            Tycker absolut du ska testa xtrainer, fjädringen pallar inte riktigt sralp i hög hastigher men den är mångsidig som få jämfört m riktig enduro och ska inte jämföras m ktm freeride.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk
            Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
            www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by Tolan View Post
              Tycker absolut du ska testa xtrainer, fjädringen pallar inte riktigt sralp i hög hastigher men den är mångsidig som få jämfört m riktig enduro och ska inte jämföras m ktm freeride.

Tack för svaret, som jag förstått är det just fjädringen som folk brukar hacka lite på, dock mer problem om du är tyngre, jag på 68kg borde kanske inte ha samma bekymmer så snabbt, sen är slingorna där jag bor långsamma, bökiga och mer tekniska, sen är det säkert lite annan snabbare åkning också, men jag kan inte tänka mig att jag inte skulle nöja mig med fjädringen som glad amatör. ��

Comment

Vart bor du? THF i tärnsjö säljer beta och väldigt hjälpsamma. Kommer inte ihåg hur lång och hur mkt min vän väger som kör xtrainer. Han började m beta 250rr men när jag provade xtrainer så hade han hittat hem.

300 motorn i xtrainer är underbar och skulle hellre välja 300 istället för 250rr. Köpte en ny beta 300rr föra året men sålde då ja verkligen knappt kör något då det blev bara 19h totalt till i år. Överlag är Beta låga jämfört m andra märken och de håller bra.

www.fastlinephotos.se

Comment

Här har du en 172cm kille på 52 höstar. Åkt mängder av olika hojar och trivdes riktigt bra på min tidigare KTM 250 4t. Snäll och följsam med ett jäkla drag om man vred ordentligt på rullen. Dock är den nu såld då jag tänkte åka grusväg. För klen för långa turer så det vart en TT600RE i stället. Tung men väljdigt snäll att åka på. Lycka till nu [emoji4]

Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
                  Hatar vintern...

Comment

Originally posted by Tolan View Post

Xtrainer låter absolut intressant. På flera sätt. Sitthöjden, motorn, vikten osv. Simulera att man skulle få för för sig att motionsåka typ ränneslätts eller liknande. Så mjuk och långsam kan väl aldrig fjädringen va att en semigubbe skulle få nåt bekymmer på något sådant lopp? 😂

Comment

Xtrainer låter absolut intressant. På flera sätt. Sitthöjden, motorn, vikten osv. Simulera att man skulle få för för sig att motionsåka typ ränneslätts eller liknande. Så mjuk och långsam kan väl aldrig fjädringen va att en semigubbe skulle få nåt bekymmer på något sådant lopp? [emoji23]
                      Om inte annat så kan Berna fixa fjädringen. Absolut ränneslätt känns som klippt och skuren för xtrainer. Du får känna efter när du kört lite

www.fastlinephotos.se

Comment

Xtrainer låter absolut intressant. På flera sätt. Sitthöjden, motorn, vikten osv. Simulera att man skulle få för för sig att motionsåka typ ränneslätts eller liknande. Så mjuk och långsam kan väl aldrig fjädringen va att en semigubbe skulle få nåt bekymmer på något sådant lopp? [emoji23]
                        Om inte annat så kan Berna fixa fjädringen. Absolut ränneslätt känns som klippt och skuren för xtrainer. Du får känna efter när du kört lite.

www.fastlinephotos.se

Comment

Sålde min enduro (KTM 250 4-takt) för en tid sedan. Står utan hoj nu och ångrar mig djupt. Gillar ju 4-takt pga dess lugna starka gång och bra kraft på låga varv. Saknade möjligheten (kunskapen) att meka avancerat. Fick tips att prova 2-takt då de modernare hojarna nu också kan upplevas som "lugna" i temperamentet och med bra vrid på låga varv. Kanske vore något att testa?
                          Någon som har tips om "snälla" 2-taktare som skulle kunna vara något för en lugn motionär eller är det 4-takt som gäller?
                          Gamla förhållanden
                          ------------------------------
                          KTM EXC 250R -05
                          KTM 950 Adventure -05
                          Kawasaki KLX250 -09
                          Yamaha XTZ660 -96

Comment

GasGas 300 verkar populära. De tråkiga dock med 2t är det eviga rykande och lukten.

Hatar vintern...

Comment

Originally posted by IMZ View Post
                              GasGas 300 verkar populära. De tråkiga dock med 2t är det eviga rykande och lukten.

Nya me insprutning har inte de problemet..

Comment

Å fan. Vad smörjs dom med då ?

Hatar vintern...

Comment

Working...
                                X