Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Tack för alla tips.
    Jag har nu lusläst allt om KTM 690 Enduro i detta forum och övrigt på nätet och det kommer att bli ett inköp till våren.
    Alla verkar ganska överens om att det är en bra hoj utan större nackdelar. Framförallt körmässigt på grus och det är ju det jag ska ha den till.
    Sen verkar det finns en del frågor/problem (utan ordning).

1. Varmt avgasrör som bränner sönder kläder.
    2. Vipparmsrullarna kan tydligen slitas fort beroende på hur man kör.
    3. När man har lyckats lägga om kull hojen är det många som har haft problem att starta den igen, tydligen beroende på elproblem.
    4. Lite dyr
    5. Det verkar komma en ny uppdaterad modell 2018.
    6. Vissa har haft en del kvalitetsproblem.
    7. Lite hård sadel.

/Leffe

Comment

Ja tyvärr har de dragits m lite problem, synd på så dyr mc. Men visst XT660 har sina problem men även t.ex DR650SE mfl så det är något man får ta om du inte ska ha en gammal XR 😊

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
      www.fastlinephotos.se

Comment

Originally posted by legupro View Post
        1. Varmt avgasrör som bränner sönder kläder.
        2. Vipparmsrullarna kan tydligen slitas fort beroende på hur man kör.
        3. När man har lyckats lägga om kull hojen är det många som har haft problem att starta den igen, tydligen beroende på elproblem.
        4. Lite dyr
        5. Det verkar komma en ny uppdaterad modell 2018.
        6. Vissa har haft en del kvalitetsproblem.
        7. Lite hård sadel.

/Leffe
        Gör en liknade check på HD så blir det nog också en skaplig lista

Tror ändå att det är ett av dom bättre alternativen till det du tänkt ha den till. Hyfsat ryt i maskin, helt ok fjädring så länge du inte tar ut den i skogen på riktigt. Väntar du en stund efter du lagt den, typ en minut så verkar dom starta ok. Kan ju ändå vara skönt att pusta efter man släpat upp den ur ett surhål, kanske en medveten feature som KTMN tänkt på.

// Göran

Comment

Originally posted by GöranKLE View Post
          Gör en liknade check på HD så blir det nog också en skaplig lista

Tror ändå att det är ett av dom bättre alternativen till det du tänkt ha den till. Hyfsat ryt i maskin, helt ok fjädring så länge du inte tar ut den i skogen på riktigt. Väntar du en stund efter du lagt den, typ en minut så verkar dom starta ok. Kan ju ändå vara skönt att pusta efter man släpat upp den ur ett surhål, kanske en medveten feature som KTMN tänkt på.

// Göran
          HD, nja min är tre år gammal och inga problem hittills, jag håller med om att gamla HD ofta stod vid vägkanten. Min har faktiskt körts på ganska mycket grusvägar här uppe, men det har i bland varit spännande när man möter en timmerbil i en kurva med mycket grus och hojen väger 350 kg..... man stöttar inte gärna med foten när det börjar släppa. Så jag ser fram emot våren och en ny 690.

Comment

Det verkar som att du redan bestämt dig men jag skulle ändå, med tanke på dina "krav", slå ett slag för KTM 950 alt. 990 Adventure. Trots sin storlek så erbjuder den en grym körkänsla på grusvägar, bra komfort för långturer, härligt ljud och vridet du efterfrågar. Pga hur välbalanserad den är så är den förvånansvärt lätthanterlig. Kanske söker du en "ny" hoj men jag tycker ändå du ska ta dig en titt på denna utmärkta maskin. Snygg är den också.
            Jag har själv en 950 och älskar den. Ser mig som nybörjare men har inga problem att hantera denna på grusvägar, stigar och lek i grusgropar. Tar jag den sedan till jobbet dit jag mestadels kör på asfalt så fattas inget och det blir aldrig tråkigt. Fick jag bara ha en hoj så...
            Gamla förhållanden
            ------------------------------
            KTM EXC 250R -05
            KTM 950 Adventure -05
            Kawasaki KLX250 -09
            Yamaha XTZ660 -96

Comment

Originally posted by Paccus View Post
              Det verkar som att du redan bestämt dig men jag skulle ändå, med tanke på dina "krav", slå ett slag för KTM 950 alt. 990 Adventure. Trots sin storlek så erbjuder den en grym körkänsla på grusvägar, bra komfort för långturer, härligt ljud och vridet du efterfrågar. Pga hur välbalanserad den är så är den förvånansvärt lätthanterlig. Kanske söker du en "ny" hoj men jag tycker ändå du ska ta dig en titt på denna utmärkta maskin. Snygg är den också.
              Jag har själv en 950 och älskar den. Ser mig som nybörjare men har inga problem att hantera denna på grusvägar, stigar och lek i grusgropar. Tar jag den sedan till jobbet dit jag mestadels kör på asfalt så fattas inget och det blir aldrig tråkigt. Fick jag bara ha en hoj så...
              Tack, men den är nog lite stor och tung tror jag, och hoj för asfalt har jag redan.

Comment

Efter allt bläddrande på nätet har jag nu även hittat 701 och 2017 års modeller har tydligen en nyare motor, nu blev det svårt igen. Nästan samma hojar men ändå inte, måste nog försöka provköra bägge.

Comment

Skulle jag köpa nytt idag skulle jag absolut välja 701 framför 690.
                  Längre fjädringsväg, bättre fjädring (4cs gaffel), nya motorn, lite större tank, lite lullull som ledblinkers, bättre styrutslag.
                  Allt detta för 5000kr mer än 690 är rena fyndet!😃

Jag hade en Yamaha XT660 före jag köpte 690, och den var helt ok på grusväg men inte i skogen.
                  När jag väl fick 690:n så insåg jag bristerna hos Yamahan: Vikt, fjädring och effekt.
                  Last edited by JockeJ; 11-30-2016, 11:07 PM.

Comment

Såhär tre sidor in i tråden är det kanske dags att hänvisa till den 313 sidor långa hojvalstråden (den enda...): http://forum.soe.se/showthread.php?4...5den-den-enda&

Har du cash, köp 701/690. Helt klart bästa för beskrivet ändamål.

Comment

Originally posted by k1322 View Post
                      Såhär tre sidor in i tråden är det kanske dags att hänvisa till den 313 sidor långa hojvalstråden (den enda...): http://forum.soe.se/showthread.php?4...5den-den-enda&

Har du cash, köp 701/690. Helt klart bästa för beskrivet ändamål.
                      Tack, jag har hittat den numera och läst

Comment

Lycka till med ditt val och njut av grusåkandet, jämfört med Harleyn på grus så är det en del av nöjet att cykeln rör sig i sidled lite som den vill beroende på hur löst underlaget är och hur mycket du roterar högerhanden :)

Comment

Originally posted by Engångbåge... View Post
                          Lycka till med ditt val och njut av grusåkandet, jämfört med Harleyn på grus så är det en del av nöjet att cykeln rör sig i sidled lite som den vill beroende på hur löst underlaget är och hur mycket du roterar högerhanden :)
                          Tack
                          /Leffe

Comment

Är de någon som har koll på Adventure 1290?? Bra eller dåligt.

Comment

Jag tillbringar mycket tid i norra Hälsingland och jag kör Honda XR650R.
                              Blir du inte nöjd med den så vette fan.
                              Går som fasen och dessutom lättskruvad.
                              Har även en XR600R som är nästan lika grym.
                              Googla på modellerna och bilda dig en egen uppfattning.

Comment

Originally posted by Fjulle View Post
                                Jag tillbringar mycket tid i norra Hälsingland och jag kör Honda XR650R.
                                Blir du inte nöjd med den så vette fan.
                                Går som fasen och dessutom lättskruvad.
                                Har även en XR600R som är nästan lika grym.
                                Googla på modellerna och bilda dig en egen uppfattning.
                                Tack jag kollar /Leffe

Comment

Working...
                                X