Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Ja, efter att ha skummat nätet lite så verkar den ju inte helt fel, den känns nästan för bra som första hoj.

    Comment


      Vad har du för budget och vad vill du lägga på som första hoj?


      690 är en fullblodsgrusracer och visst är den rolig men är det de du vill börja med eller?
      Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
      www.fastlinephotos.se

      Comment


        Originally posted by Tolan View Post
        Vad har du för budget och vad vill du lägga på som första hoj?


        690 är en fullblodsgrusracer och visst är den rolig men är det de du vill börja med eller?
        Jag har ingen riktig budget, och jag har pengar till en 690. Men det kanske är en för häftig första grushoj. Hur mycket "snällare" är tex en Xt660r om jag bara ska köra grusvägar och inget i skogen. Eller någon annan enklare hoj.

        Comment


          En 690 är jättesnäll. Och lätt att få stopp på.
          Desto tyngre hoj desto mer massa som vill rakt fram.
          / Blutor

          Comment


            Allt beror ju på vad man gillar! Vilka krav man har på sin MC, komfort, serviceintervall, effekt, typ av körning mm.
            Efter att varit borta från MC-världen mer eller mindre en längre tid så började jag kolla runt och testade då XT 660 som jag tyckte såg fräck ut... Hade ett par YZ "back in the days" som var fantastiska men denna testkörning gjorde mig besviken.
            Vad jag vill ha fanns inte där, när jag åker MC vill jag känna acceleration, njuta av motorns sång eller bröl... Det kändes som att gashandtaget var spärrat, när den borde ha börjat svara och skjuta iväg så hade den istället varvat klart. Växellådan kändes dessutom som på en klonkig Zundapp KS 50 modell -76 och min besvikelse var stor. Min kusin som är i branschen menade att den som kört en del cross/enduro i regel tröttnar fort på en för motorsvag variant så han sålde mig en Triumph Tiger 955 som var en bra cykel ifall man gillar asfalt och även vill kunna ta sig fram på grusvägar. Behöll den några år men jag tröttnade ganska snabbt och kom fram till att jag inte bara vill "åka MC" utan köra mera aktivt och då kändes det farligt i de hastigheter som krävdes på asfalten för att få den goa känslan. På grus och skogsvägar får man fartkänsla utan att det behöver gå speciellt fort så nu kör jag Husaberg 570 FE, den är smal och lätthanterlig som jag gillar, svarar bra och nån timma på den ibland täcker mina behov. Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?

            Comment


              Originally posted by Engångbåge... View Post
              Allt beror ju på vad man gillar! Vilka krav man har på sin MC, komfort, serviceintervall, effekt, typ av körning mm.
              Efter att varit borta från MC-världen mer eller mindre en längre tid så började jag kolla runt och testade då XT 660 som jag tyckte såg fräck ut... Hade ett par YZ "back in the days" som var fantastiska men denna testkörning gjorde mig besviken.
              Vad jag vill ha fanns inte där, när jag åker MC vill jag känna acceleration, njuta av motorns sång eller bröl... Det kändes som att gashandtaget var spärrat, när den borde ha börjat svara och skjuta iväg så hade den istället varvat klart. Växellådan kändes dessutom som på en klonkig Zundapp KS 50 modell -76 och min besvikelse var stor. Min kusin som är i branschen menade att den som kört en del cross/enduro i regel tröttnar fort på en för motorsvag variant så han sålde mig en Triumph Tiger 955 som var en bra cykel ifall man gillar asfalt och även vill kunna ta sig fram på grusvägar. Behöll den några år men jag tröttnade ganska snabbt och kom fram till att jag inte bara vill "åka MC" utan köra mera aktivt och då kändes det farligt i de hastigheter som krävdes på asfalten för att få den goa känslan. På grus och skogsvägar får man fartkänsla utan att det behöver gå speciellt fort så nu kör jag Husaberg 570 FE, den är smal och lätthanterlig som jag gillar, svarar bra och nån timma på den ibland täcker mina behov. Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?
              Tack jag kör ju HD på asfalt så jag vill ju att det ska hända lite när man vrider på gasen.

              Comment


                Originally posted by legupro View Post
                Jag har ingen riktig budget, och jag har pengar till en 690. Men det kanske är en för häftig första grushoj. Hur mycket "snällare" är tex en Xt660r om jag bara ska köra grusvägar och inget i skogen. Eller någon annan enklare hoj.
                Den är inte för häftig. Den fungerar för det mesta riktigt bra faktiskt. Vissa hojar funkar till det mesta men e inte bra på nåt. Men denna får du det mesta bra, o lätt o skaka fram delar vart du än är osv. Väl beprövad motor o tonvis med modifikationer att tillgå
                /Palle

                Comment


                  Jag testade 701 i Marocko. Och det var stor skillnad mot de 690 jag kört.
                  Geometrin var mycket bättre. Fjädringen var bättre inte alls lika hård bak.

                  Fast har du en 570 som jag har så ser jag inget behov av att byta bort den. Den är sjukt mycket roligare att köra.

                  Men ska du ut på långresa så skulle jag välja 701. Men behålla 570n
                  / Blutor

                  Comment


                    Originally posted by Engångbåge... View Post
                    Allt beror ju på vad man gillar! Vilka krav man har på sin MC, komfort, serviceintervall, effekt, typ av körning mm.
                    Efter att varit borta från MC-världen mer eller mindre en längre tid så började jag kolla runt och testade då XT 660 som jag tyckte såg fräck ut... Hade ett par YZ "back in the days" som var fantastiska men denna testkörning gjorde mig besviken.
                    Vad jag vill ha fanns inte där, när jag åker MC vill jag känna acceleration, njuta av motorns sång eller bröl... Det kändes som att gashandtaget var spärrat, när den borde ha börjat svara och skjuta iväg så hade den istället varvat klart. Växellådan kändes dessutom som på en klonkig Zundapp KS 50 modell -76 och min besvikelse var stor. Min kusin som är i branschen menade att den som kört en del cross/enduro i regel tröttnar fort på en för motorsvag variant så han sålde mig en Triumph Tiger 955 som var en bra cykel ifall man gillar asfalt och även vill kunna ta sig fram på grusvägar. Behöll den några år men jag tröttnade ganska snabbt och kom fram till att jag inte bara vill "åka MC" utan köra mera aktivt och då kändes det farligt i de hastigheter som krävdes på asfalten för att få den goa känslan. På grus och skogsvägar får man fartkänsla utan att det behöver gå speciellt fort så nu kör jag Husaberg 570 FE, den är smal och lätthanterlig som jag gillar, svarar bra och nån timma på den ibland täcker mina behov. Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?
                    570 är en ren enduro med gigantisk motor. Mer service men det e småsaker o serva dom med tanke på odödligheten.
                    Tror 690 kan va bättre på långtur, men för o gasa har du redan rätt hoj.
                    /Palle

                    Comment


                      Jag kommer nog aldrig att åka på semester med den :) Ska jag åka långt så sitter jag bra i bilen, däremot har jag funderat på att skaffa större tank och navigator, det verkar kul att följa en linje på kartan... blir lite av budget-rally hoj. Det bästa tipset är nog att testa de hojar man funderar på, svårt att gå för mycket på vad andra tycker. För vissa eller kanske de som börjar senare i livet att åka mc kanske det räcker för att bara köra runt på två hjul, känna vinden, kolla omgivningarna och njuta av att kontrollera sin maskin. För andra blir det trist, jag tröttnade på det redan vid 17 års ålder när jag gick från landsväg till skogen och crossbanan. Även ifall jag aldrig varit speciellt duktig så är det som sagt mera aktiv körning som ger mig kickar.

                      Comment


                        Har du råd med en 690 så köp den. En XT660 måste du modifiera för att få den som du vill ha. Jag har kapat ca 15-20kg på denna XT660 men det är mer att jag gillar XT även om jag även ägt 690.
                        Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
                        www.fastlinephotos.se

                        Comment


                          Originally posted by Tolan View Post
                          Har du råd med en 690 så köp den. En XT660 måste du modifiera för att få den som du vill ha. Jag har kapat ca 15-20kg på denna XT660 men det är mer att jag gillar XT även om jag även ägt 690.
                          Pengar finns, frågan är ju bara hur man ska använda dom, det finns många hål att stoppa dom i men grushoj känns just nu lite prioriterat.

                          Comment


                            Kolla på nån vanlig enduro med då. 570 är ett bra val om du vill spara på framhjulet. Men en 450 duger precis lika bra. Problemet med en husa är väl o få tag på större tank som e bra. Då är en ktm bättre, i övrigt är det mkt samma reservdelar
                            /Palle

                            Comment


                              Var inte trådskaparen ute efter en nästan ny eller ny hoj? Isf känns alla tips och recensioner om husaberg inte så relevanta.

                              Comment


                                Originally posted by Engångbåge... View Post
                                ..... Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?
                                Får man inte svara på andras frågor än trådskaparens?
                                / Blutor

                                Comment

                                Working...
                                X