Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Originally posted by RacerMic View Post
    Hade inte valt en italiensk Husqvarna om man vill ha ett krångelfritt ägande framöver.
    Förtydliga gärna.

Har läst gott om dem och verkar lätthanterlig för mig som nybörjare. Verkar inte strula mer än andra märken. Enda negativa är väl med service och delar från den årsmodellen och äldre. Blev väl bättre när KTM tog över som jag förstått det.
    Gamla förhållanden
    ------------------------------
    KTM EXC 250R -05
    KTM 950 Adventure -05
    Kawasaki KLX250 -09
    Yamaha XTZ660 -96

Comment

Har sett bristfällig kvalité på de maskinerna, utgången modell från en tillverkare som inte finns kvar, reservdelstillgången begränsad.

Comment

Originally posted by RacerMic View Post
        Har sett bristfällig kvalité på de maskinerna, utgången modell från en tillverkare som inte finns kvar, reservdelstillgången begränsad.
        Ok, tack för info. Låter ju iofs sådär... Får väl rikta in mig på KTM då. Deras webshop slår ju allt, om man inte har nära till butik/serviceställe.
        Gamla förhållanden
        KTM EXC 250R -05
        KTM 950 Adventure -05
        Kawasaki KLX250 -09
        Yamaha XTZ660 -96

Comment

Provkör alltid en dam innan giftemål!
          Det e ju inte samma hojar med olika kvalitet, de e olika mått o känsla med allt. Folk tror bara man ska köpa den snyggaste eller billigaste. Men hur dom sen passar en kvittar!?
          /Palle

Comment

En som jag känner å kört me har just en sån 310 husqvarna... På en körning så sprack motorkåpan som startmotorn sitter i... Va inte första gången för honom... Fick höra att de hade hänt fler... De svåra va att någon husqvarna service ställe inte ville göra någe, men de löste sig iaf...
            En annan har en 450 istället å den funkar hur bra som helst...
            Finns väl alltid måndags exemplar...

Comment

Hojvalstråden den enda

Originally posted by Paccus View Post
              Ok, tack för info. Låter ju iofs sådär... Får väl rikta in mig på KTM då. Deras webshop slår ju allt, om man inte har nära till butik/serviceställe.
              Exakt. Reservdelstillgången är viktig. KTMshop är en av de största anledningarna att jag kör orange.

Comment

Originally posted by Petter Ivarsson View Post
                Exakt. Reservdelstillgången är viktig. KTMshop är en av de största anledningarna att jag kör orange.
                Håller me till 100%... Finns ju dom rösterna som tycker de är trist å köra likadana hojar som alla andra, men de går ju att bygga om dom me alla powerparts delar så risken är liten att någon annan har likadan hoj...

Comment

Köpte en hoj igår. Blev inte någon av dem jag funderade på från början. Snubblade över en annons på Facebook och fick sådan där go magkänsla på en gång.

Det blev en KTM EXC 250 R 2005. Ingen ungdom direkt men hade två ägare sedan tidigare och med otroliga knappt 60h på mätaren. Detta var det enda jag kände mig skeptisk inför, men när jag väl såg hojen var det ingen tvekan längre. Ram mm var väldigt fräsch och plasten med, förutom lite repor och något matt finish. Det enda som var dåligt var ljuddämparen som det nötts hål i efter att de provat på iskörning med dubbdäck. Väldigt tajt mellan däck och dämpare.
                  Något som också var roligt var att all dokumentation, manualer, reservdelsmanualer mm följde med och var i mint condition.
                  Anledningen till de få timmarna var, som i så många fall, att det blir inte alltid som man tänkt sig, saker kommer emellan och tiden rinner iväg...
                  Priset då ? 15000:- fick jag ge för skapelsen vilket känns helt rätt och en lagom investering med utrymme för annat :)

Det där med att provköra en hoj är ju inte så enkelt som det låter. Nu var ju inte väderförhållandena de rätta och hur ofta har man egentligen möjlighet att köra hojen i dess rätta miljö för att se om den passar en? Men visst är det en fördel om man kan göra det. Nu får framtiden utvisa om denna hoj är rätt för mig ;)
                  Gamla förhållanden
                  KTM EXC 250R -05
                  KTM 950 Adventure -05
                  Kawasaki KLX250 -09
                  Yamaha XTZ660 -96

Comment

Hojvalstråden den enda

Originally posted by Paccus View Post
                    Köpte en hoj igår. Blev inte någon av dem jag funderade på från början. Snubblade över en annons på Facebook och fick sådan där go magkänsla på en gång.

Det blev en KTM EXC 250 R 2005. Ingen ungdom direkt men hade två ägare sedan tidigare och med otroliga knappt 60h på mätaren. Detta var det enda jag kände mig skeptisk inför, men när jag väl såg hojen var det ingen tvekan längre. Ram mm var väldigt fräsch och plasten med, förutom lite repor och något matt finish. Det enda som var dåligt var ljuddämparen som det nötts hål i efter att de provat på iskörning med dubbdäck. Väldigt tajt mellan däck och dämpare.
                    Något som också var roligt var att all dokumentation, manualer, reservdelsmanualer mm följde med och var i mint condition.
                    Anledningen till de få timmarna var, som i så många fall, att det blir inte alltid som man tänkt sig, saker kommer emellan och tiden rinner iväg...
                    Priset då ? 15000:- fick jag ge för skapelsen vilket känns helt rätt och en lagom investering med utrymme för annat :)

Det där med att provköra en hoj är ju inte så enkelt som det låter. Nu var ju inte väderförhållandena de rätta och hur ofta har man egentligen möjlighet att köra hojen i dess rätta miljö för att se om den passar en? Men visst är det en fördel om man kan göra det. Nu får framtiden utvisa om denna hoj är rätt för mig ;)
                    Full dokumentation är alltid ett stort plus. Låga timmar också. Lycka till med åkningen nu.
                    Last edited by Petter Ivarsson; 11-10-2016, 08:26 AM.

Comment

Första grushojen

Hej
                      Kört olika hojar sen 1978, just nu en HD Wide Glide.
                      Har bott 11 år i Hälsingland och insett att det finns mycket grusvägar här och där passar inte min HD så bra, men det har blivit en del mil ändå.

Nu söker jag något kul att köra på alla grusvägar och kanske några enkla skogsvägar/stigar obs inget Endure eller tävlingsinriktat.

Jag har tittat lite på XT 660 R men är lite orolig att den kanske är för tung och dom flesta verkar byta luft/buller för att den tydligen är lite slö.

Finns det något tips på någon hoj som kan passa. Det blir antagligen en ny hoj eller ganska ny begagnad som gäller.

Tacksam för hjälp inom ett område jag inte vet något alls om, men det verkar väldigt spännande.

Comment

690 tror jag passar ditt ändamål.
                        /Palle

Comment

Originally posted by polle View Post
                          690 tror jag passar ditt ändamål.
                          Det verkar finnas många versioner av 690 ?

Comment

Håller med Polle, satsa på en KTM 690 enduro det är mumma det.
                            Nam durus est via invia = För den envise är ingen väg ofarbar

Comment

Antar att allt beror på plånboken. TTR600 passade min plånbok. Och smak.
                              Mina samlade körjournaler:
                              http://hellrediket.se/forum/viewtopic.php?f=3&t=2227

Comment

Originally posted by legupro View Post
                                Det verkar finnas många versioner av 690 ?
                                Men för grusändamålet. 690 enduro så klart.
                                /Palle

Comment

Working...
                                X