Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Jag började med en gammal 250 2t(-96), sen blev det 250 4t och nu är jag uppe på 450 4t.
    Jag föredrar 4t för att jag tycker att motorkaraktären passar mig bra, gillade inte "allt-eller inget-effekten" i 2t(förmodligen inte samma sak längre med maskiner som är nyare än den jag började på...)
    Skulle jag enbart ha en skogsmaskin så hade jag stannat kvar på 250 4t, men nu med 450 kan även grusturer genomföras problemfritt och utan att det saknas effekt. Dessutom LV reg, så det är bara att åka!
    Prova dig fram!

Comment

Ja allt eller inget köper jag inte riktigt. Iaf inte på en tvåtakts enduro, crossar från 90-talet var väl lite mer ketchup antar jag.
      Tycker det finns en del botten i min 250 och ännu mer finns det ju i en 300'a. Vad som passar en tror jag beror mycket på hur man tycker om att köra, lite aggressivt eller tuffa runt på en hög växel osv. Och självklart vilken typ av banor man kör, kör man tighta och lite bökiga spår tror jag en 125'a inte är helt dumt! Men kör man snabba och mer öppna banor eller liknande passar väl en 250 - 300 bättre.

Comment

Hepp hepp, stopp & bromsbelägg!
        Jag kanske uttryckte mig oklart...

Hojhistoriken ser ut som så:
        525 exc, Kanonhoj på grusvägar och halvknixiga traktorstigar, men för mycket knuff i skogen.
        250 exc med 350 kit, för mjuk och svampig tyckte jag, men det berodde nog mer på felinställd fjädring för mig.
        250 yzf för crossbanan, fantastisk hoj! Att jämföra den med 250/350`n är som att jämföra en kantslipad spade med ett samurajsvärd. (koolt va?)
        Så jag vet hur 4t funkar, både i modeller och motorvolym.

Att moderna 2t inte uppför sig som "allt-eller-inget"-hojarna från 80-talet har redan avhandlats. Men det är ändå bara en karaktär, inget + eller -

Frågar man en 2t-snubbe, så är de ofta lika envetna anhängare av 2taktaren, som Iphone ägare är av Macprylar. I deras värld existerar inga alternativ.
        (Jo, jag kör oxå Iphone & Mac, men är väl inte så övertygad om det fantastiska egentligen.)

Frågan är i klartext: Varför välja folk envist 2t, och vad är fördelen/fördelarna med 2t jämte 4t?

Scenario: Du är ute och går i skogen och känner hur det saftar till i munnen när tanken på en schysst hoj dyker upp. Lo and behold!! I en lummig skogsdunge står där 2 st magnifika skapelser, en 2t och en 4t.
        Du som tar 2-taktaren, varför gör du det? Vad motiverar ditt val?

Vad är det 2-taktsfolk fastnar föri hojen? Är de så mycket smidigare i skogen? Lättare att bära?
        Nostalgi? Tjurskalleri? Insikt?
        Förklara nu för en jämrans 4taktare så man förstår.
        Last edited by KalleP; 05-29-2013, 08:51 PM.
        Long gone´s:
        1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
        2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
        2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
        1998 Tiger Triumph
        1999 Yamaha TT600R

Comment

Originally posted by KalleP View Post
          Massa text
          Nu är ju jag knappast rätt man för detta eftersom jag bara haft min tvåtaktare i två dagar, men jag kan flika in ändå.

Köpte som sagt en 300 och på vägen till vägen (alltså asfaltsvägen till grusvägen) så drar jag polarens 450, så krämen är som du säger mer än nog, jag hade väntat mig att den skulle gå sämre! Den känns mycket lättare! Trots att det är ungefär 10 kilo i viktskillnad upplever jag det som 30, jag vet inte om det är gyro-kraften eller vad det är men skönt är det. Det går inte direkt att motorbromsa, och det gjorde jag ofta med gamla hojen. Bara släppa gasen en bit innan kurvan och sen gasa sig ur. Jag gjorde samma i första kurvan med denna och hamnade i vallen och sen låg jag på sidan, men det är sånt man lär sig. Det är också mycket mer växlande upp och ner, fyrtaktaren är mycket mer "förlåtande" för hastighetsförändring men det är inte tvåtaktaren så det blir en lite aktivare körning, kanske man kan kalla det.

Men försök få till ett test av en tvåtaktare, ingen vet lika bra som du vad du gillar!

Comment

Jag skulle valt 2-taktaren.... Den är ettrigare å de passar mig som person då....

Comment

Förklara nu för en jämrans 4taktare så man förstår.
              Det är inte så fantastiskt, jag har kört varannan 2T resp. 4T(Av en slump). De två senaste crossar.

Men jag sammanfattar såhär:

4T mer rakt fram, håller spår bättre, lugnare över rötter och lättare att hoppa med. Men omständiga, dyrare, tyngre att byta spår med, slår stopp lättare och mer svårtstartade.

2T kan ta alla innerspår, lättare, enklare att äga, billigare att äga, lite mera allround än de 4T jag ägt. Men man får blanda olja, jag hatar kröken och de har sämre stabilitet då de saknar gyroeffekterna.

Comment

Originally posted by snoogans View Post
                4-t är bättre på allt(kortfattat)
                Vet du helst hade kört 4-t men finns ju en fördel man slipper insprut på 2-t

Comment

Funderar på att köpa en billig grus-gris att leka med på grusvägarna.

Budget hamnar på runt 10k(jag skrev billig :))

Sökt lite på xr600, ttr600 och dr650 se.

hondan och yamahan ligger lite för högt i pris på de som ligger ute just nu. dr650 finns det ett par jag skulle kunna tänka mig men hur är en sådan, någon som kört och har erfarenheter att komma med?

Comment

Nån som har bra/dåliga synpunkter gällande Suzuki RMX 450 -10
                    En polare som är lite sugen, har själv dålig koll på 4t.

Hur stor är skillnaden mellan tex RM-Z och RMX förutom typ kammarna?

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

Hade tänkt åka och köpa mig en cross i morgon. Hittade en fin Honda CR80 2002 för 6000kr. Bra pris? Bild: http://forumbilder.se/CEK2A/dsc04049
                      Hur är hojen? Bra? Hade tänkt att köra i skogen och på bana. Har aldrig haft en "riktig" cross.

Har kollat en på Honda xr100 och Yamaha ttr125. Men som jag förstått det så är ramen och dämpningen inte den bästa.
                      Motorn värkar också vara ganska trött. Stämmer det?

Tycker därför att en 2 takt 80cc passar mig bra?

Comment

Vilken/vilka 450's ska man leta efter?
                        suzuki,honda,yamaha,ktm...vilken är att föredra?
                        årsmodeller som man ska akta sig för?

Comment

Originally posted by Troy View Post
                          Vilken/vilka 450's ska man leta efter?
                          suzuki,honda,yamaha,ktm...vilken är att föredra?
                          årsmodeller som man ska akta sig för?
                          Vad ska du ha hojen till?????... Cross, enduro, motard, grusåka, touring??????
                          Sklllnaden på märkerna är mer färg på plasten..... Näe då, är väl mer hur föregående ägare skött grejorna innan då.... Än märke å års modell...

Comment

Originally posted by JPT View Post
                            Vad ska du ha hojen till?????... Cross, enduro, motard, grusåka, touring??????
                            Sklllnaden på märkerna är mer färg på plasten..... Näe då, är väl mer hur föregående ägare skött grejorna innan då.... Än märke å års modell...
                            grus,åker,skog är tanken att den ska gå på ...eller ska man gå upp till 500,530cc

Comment

Ska du snitta i hastigheter runt 60-90km/h, skulle jag absolut inte köpa mindre än 500cc
                              Jag hade en Ktm 525:a, den var kanon på trixiga skogsvägar och det gick bra att hänga med 650+:are. Jag är kort, lätt (& snygg) så den funkade bra för en halvfet dvärg som mig.
                              Men över 85-90km/h var det en plåga att köra längre sträckor, både för motorn och min röv.

Enduro, eller korta snabba sträckor på trixigare terräng typ stubbåker, mindre traktorstigar: 350-450cc
                              Grusvägar, småvägar upp till landsväg 530cc & upp-->
                              Long gone´s:
                              1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
                              2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
                              2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                              1998 Tiger Triumph
                              1999 Yamaha TT600R

Comment

Ska du snitta i hastigheter runt 60-90km/h, skulle jag absolut inte köpa mindre än 500cc
                                Jag hade en Ktm 525:a, den var kanon på trixiga skogsvägar och det gick bra att hänga med 650+:are. Jag är kort, lätt (& snygg) så den funkade bra för en halvfet dvärg som mig.
                                Men över 85-90km/h var det en plåga att köra längre sträckor, både för motorn och min röv.

Enduro, eller korta snabba sträckor på trixigare terräng typ stubbåker, mindre traktorstigar: 350-450cc
                                Grusvägar, småvägar upp till landsväg 530cc & upp-->
                                okej....när kom insprut på hojarna? ska man köpa med insprut eller förgasare fördelar respektive nackdelar?

Comment

Working...
                                X