Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Fasiken nu är jag här igen. Senast så bestämde jag mig för att ha kvar hojen, men nu vetefan. Jag har blivit mer och mer sugen på 2-taktare, problemet är att jag har inte kört 2-takt sen jag hade en RM 125a för 10 år sen. Kommer jag bli besviken på kraften i en 300 när jag går från en 450? Jag älskar ju att jag bara kan vrida lite på gasen så mullrar den till och studsar över vilka hinder som helst, men samtidigt har jag aldrig riktigt kännt mig bekväm med tyngden och ibland är det lite väl mycket pulver, det känner man i armarna när man bara hänger efter. Jag har kollat på en 300 -12'a. Några tips? Jag vill nog väldigt gärna bli övertygad att byta!

Comment

Annars kan du ju bara gå ner i cc till en 250?
      KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Om du är osäker i ett livsavgörande val, kan du tryggt luta dig tillbaks på Profetens ord:

"Det är alltid bättre att köpa en hoj till, än att inte köpa en hoj till"
        Long gone´s:
        1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
        2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
        2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
        1998 Tiger Triumph
        1999 Yamaha TT600R

Comment

Originally posted by Mattsson View Post
          Annars kan du ju bara gå ner i cc till en 250?
          Ja jag var sugen på det innan, men jag tycker de är så jäkla läckra tvåtaktarna. Så det är nog dags att testa igen. :)

Originally posted by KalleP View Post
          Om du är osäker i ett livsavgörande val, kan du tryggt luta dig tillbaks på Profetens ord:

Allt du säger är givetvis sant, tyvärr har jag bara råd med en hoj. Men det ska nog bli bra. Får se i veckan hur det blir.

Comment

WORD!

Btw: det är iaf inte mindre pulver i en 300 2t.
            //J
            Övrabyar'n KTM 350 SXF -16
            Gökuret KTM 350 SXF -12
            Smygrökarn KTM 125 EXC -04

Blurren: Yamaha DT125 10V -82

The road to success is not a path you find - It's a trail you blaze.

Comment

Profetens första bud är (väl): "Det är alltid bättre att köpa en hoj, än att inte köpa en alls"

..till alla som lägger mer tid på att vela mellan hoj A och hoj B, än att faktiskt slå till.
              KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Har planer på ett A2-kort nästa år och redan nu får man väl börja fungera på vilken hoj man ska ha. Jag tänker mig en KTM exc 450, både som enduro och motard. Jag har två funderingar, den ena är min längd, jag är bara ca 172-173 och undrar om det blir några problem med det? Sedan undrar jag om man kan köra 450 med A2?

Comment

Originally posted by Pluttilur View Post
                  Har planer på ett A2-kort nästa år och redan nu får man väl börja fungera på vilken hoj man ska ha. Jag tänker mig en KTM exc 450, både som enduro och motard. Jag har två funderingar, den ena är min längd, jag är bara ca 172-173 och undrar om det blir några problem med det? Sedan undrar jag om man kan köra 450 med A2?
                  Din längd är inget problem. Jag är kortare och kör KTM utan bekymmer.

Comment

Enligt reglerna här: http://korkortsportalen.se/jag-ska-t...orprov/Fordon/ Så borde du få köra en sån om den inte har mer än 35kw...

Comment

Jag har ingen stenkoll på kilowatt men 35 är väl ändå ganska mycket. Jag har för mig att vissa 450 registreras som 6kw, så det borde inte vara några problem

Comment

Det blev en 300, och jag ångrar mig inte. Det är rejält med pisk i den och den känns redan nu efter bara 45 minuters test i närskogen så sjukt smidig! Kan inte fatta att jag inte bytt tidigare!

Comment

Originally posted by ekky7 View Post
                          Det blev en 300, och jag ångrar mig inte. Det är rejält med pisk i den och den känns redan nu efter bara 45 minuters test i närskogen så sjukt smidig! Kan inte fatta att jag inte bytt tidigare!
                          Tummen upp, ytterligare en som blivit frälst!

Vart kommer kolvbytarhysterin ifrån?

Comment

1 kilowatt = 1,36 hk.
                            6kw skulle alltså bli lite drygt 8 hk... 35 kw är ungefär 47 hk.

Comment

Originally posted by Yxan View Post
                              Tummen upp, ytterligare en som blivit frälst!
                              Till er 2-taktare, hur vild är en 300cc eller 250cc ? Jag kikar på 250 4t, mest för att det var det sista jag hade och jävligt kul var det!
                              -Fast 2-takt vore kul att prova på faktiskt. Men jag funderar på om det blir för mycket att hantera?
                              Jag skulle tex aldrig köpa en 450cc 4t för skogen, det är alla gånger för mycket maskin för mig. Och jag har hört att en 250 2t kan jämföras med en 450 4t i effekt, stämmer det tro?

Kom igen, övertala mig nu med bra argument!!
                              Long gone´s:
                              1982 Yamaha 650xs, 1970 Sportster, -02 Suzuki 650 DRZ,
                              2005 KTM 525, 2003 KTM 350, 2008 Yamaha 250 YZF, 2004 Honda Cr 125,
                              2008 KTM 250 sx-f

Kvar

1961 Panhead
                              1998 Tiger Triumph
                              1999 Yamaha TT600R

Comment

Till er 2-taktare, hur vild är en 300cc eller 250cc ? Jag kikar på 250 4t, mest för att det var det sista jag hade och jävligt kul var det!
                                -Fast 2-takt vore kul att prova på faktiskt. Men jag funderar på om det blir för mycket att hantera?
                                Jag skulle tex aldrig köpa en 450cc 4t för skogen, det är alla gånger för mycket maskin för mig. Och jag har hört att en 250 2t kan jämföras med en 450 4t i effekt, stämmer det tro?

Kom igen, övertala mig nu med bra argument!!
                                Får du tillfälle så prova en 200. Jag köpte precis en -06:a och är riktigt nöjd. Körde 450 innan.

Comment

Working...
                                X