Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Never mind
    Last edited by Igge; 01-31-2011, 10:09 PM. Reason: Inlägget blev onödigt när tråden slogs ihop med hojvalstråden.

Comment

Originally posted by JohnnyMannen View Post
      jag funderar på att köpa en hoj för isåkandet och är sugen på en 500 2-takt i så fall. Vilken ska man ha? varför? Antar att det är Honda eller kawa som gäller här. Vilken årsmodell? Svaga punkter? All info är välkommen!

Johnny
      Hondan är ju ändå hyffsat lätta att hitta reservdelar till :)

Comment

Ok. Är det svårt till Kawan med andra ord?

Comment

Originally posted by JohnnyMannen View Post
          Ok. Är det svårt till Kawan med andra ord?
          Beror väll på vad man tycker är svårt men Hondan tillverkades ju ganske länge. Sen så tycker jag man ser annonser med delar till dem lite hela tiden så:)

Comment

Hej

Jag är sugen på en liten offroad-hoj, 300-650cc, med så långa serviceintervall som möjligt. Vad ska jag titta på då?

Min första hoj var en Suzuki DR400S från 1982. Den tyckte jag hade ganska bra storlek och vikt. Vill absolut inte ha något större (längd/bredd/höjd tänker jag på nu då) eller tyngre. Men en häst eller två mer i motorn hade ju inte skadat...

Men det viktigaste är att jag ska kunna åka många mil och timmar innan service.

Comment

XR650, KLX650, KTM LC4 eller annan vattenkyld offroad med lågt effektuttag. Även DR 650 är en traktor.
              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Jag är rädd att 650 känns för stort. Hur stora känns de i förhållande till min gammla DR400S?

Vad finns det för alternativ om man vill ner på 450cc eller mindre?

Comment

Originally posted by tlundberg View Post
                  Jag är rädd att 650 känns för stort. Hur stora känns de i förhållande till min gammla DR400S?

Utöver DR450, så XR400 lär vara slitstark. KLX300 likaså om du hittar ngn i Sverige. Beror på om du ska ha E/LV reggat.

450 KTM/HvA/Husaberg faller bort pga ditt krav på långa serviceintervaller
                  Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                  950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Originally posted by tlundberg View Post

Är inte DRZ400S ett bra alternativ om du vill ha en mindre offroad med bra serviceintervaller? Det går ju att trimma med delar från E (enduroreggad) modellen om man vill ha mera krut. Ska du köra enduro eller grusbus med den?
                    /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Måste vara LV-reg. DRZ400S har jag kollat på, men den tillverkas ju inte längre, så hur är tillgången på reservdelar? Om jag köper något så lär det bli begagnat, men det måste vara lätt att få tag på reservdelar när jag kör sönder...

Jag gillar att utforska stigar som är så små att man knappt ser dem, men sammtidigt vill jag kunna grusbusa lite.

Jag är 175cm och väger 60kg, så därför vill jag ha en liten lätt och smidig hoj så jag orkar med den.

Comment

Vilken hoj? KTM el Husaberg?

Tjena!

Ny i området men enduro men det ska det ändras på!

Vänder mig till er som kan...

Vilken hoj ska man bli ägare till inom kort? Är ju sugen på KTM samt Husaberg. Är en stor kille på 105 kilo och är 186 lång om det har betydelse.

Vilken kubik ska man välja?
                        Ska dräpa grus samt ut och härja i skogen, motionär som siktar högt!
                        Utgå från årets modeller.

KTM 530 Exc
                        KTM 450 Exc
                        KTM 400 Exc

Husaberg FE 570
                        Husaberg FE 450
                        Husaberg FE 390

Tacksam för seriösa svar.

//Dan

Comment

Originally posted by Dan View Post
                          Tjena!

Ny i området men enduro men det ska det ändras på!

Vänder mig till er som kan...

Vilken hoj ska man bli ägare till inom kort? Är ju sugen på KTM samt Husaberg. Är en stor kille på 105 kilo och är 186 lång om det har betydelse.

Vilken kubik ska man välja?
                          Ska dräpa grus samt ut och härja i skogen, motionär som siktar högt!
                          Utgå från årets modeller.

KTM 530 Exc
                          KTM 450 Exc
                          KTM 400 Exc

Husaberg FE 570
                          Husaberg FE 450
                          Husaberg FE 390

Tacksam för seriösa svar.

//Dan

Bara enduro hade jag köpt en 390/400, är du mer åt grushållet hade jag satsat på en 530/570.

Comment

val

+1 på ovanstående. Vill man köra brötig lerig enduro vill du inte ha för mycket effekt, vid gruskörning och isbana är det närmast tvärt om. Viktsmässigt är det marginell skillnad på cyklarna. En stark hoj gör dig tröttare i skogen...
                            Husaåkare

Historik
                            Husaberg FE 450 -08
                            Husaberg FE 650 -04
                            Aprilia RSV Mille R -00
                            Yamaha YZF 750 SP -95
                            Suzuki GSX 750ES -83
                            Aprilia ETX 125 -87
                            Yamaha YZ250 -88
                            Yamaha YZ250 -85
                            Honda CR125 -85
                            Suzuki RM80 -83

Comment

Jag kan rekomendera Husaberg 570,har själv recluse och mapswitchen ställd i beginner läget och den är hur fin som helst att köra enduro med tycker tom att den tröttar inte nämnvärt mkt mer än min EXC125 gjorde!Den upplevs inte som stor heller,ganska viktigt för mig då jag mäter in på bara 1,70m!!
                              Ska man köra grus och ha roligt så är allt under 500cc för tråkigt i mitt tycke,man vill ha rejält med drag och bra botten för att få ett bra jämnt flyt dessutom kan plocka upp på slangen i farter över 80 knyck

Är ingen expert eller killer i varken endurospår eller grus men har kört en del genom åren på div olika hojar.

Det som talar för 570:n oxså är att jag tror att Marin&Fritid har nån ny -09 kvar för 69900,det är riktigt bra pris för en kalasbra allround hoj!

Comment

Köp 2..

Kompromisser blir aldrig bra. Köp en 570/530 i bra skick för grusåka och köp sedan en exc300 för ren enduro, en sådan med några år på nacken har redan gjort sin stora värdeminskning. När du sedan kommit på att grusåka inte är så kul i längden säljer du båda och köper en ny ren enduro och kommer i form samtidigt som du stillar din tävlingsinstinkt

Bra 3 årsplan

/Dan

Comment

Working...
                                X