Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• legupro
    replied
    Efter allt bläddrande på nätet har jag nu även hittat 701 och 2017 års modeller har tydligen en nyare motor, nu blev det svårt igen. Nästan samma hojar men ändå inte, måste nog försöka provköra bägge.

Leave a comment:

• legupro
    replied
    Originally posted by Paccus View Post
    Det verkar som att du redan bestämt dig men jag skulle ändå, med tanke på dina "krav", slå ett slag för KTM 950 alt. 990 Adventure. Trots sin storlek så erbjuder den en grym körkänsla på grusvägar, bra komfort för långturer, härligt ljud och vridet du efterfrågar. Pga hur välbalanserad den är så är den förvånansvärt lätthanterlig. Kanske söker du en "ny" hoj men jag tycker ändå du ska ta dig en titt på denna utmärkta maskin. Snygg är den också.
    Jag har själv en 950 och älskar den. Ser mig som nybörjare men har inga problem att hantera denna på grusvägar, stigar och lek i grusgropar. Tar jag den sedan till jobbet dit jag mestadels kör på asfalt så fattas inget och det blir aldrig tråkigt. Fick jag bara ha en hoj så...
    Tack, men den är nog lite stor och tung tror jag, och hoj för asfalt har jag redan.

Leave a comment:

• Paccus
    replied
    Det verkar som att du redan bestämt dig men jag skulle ändå, med tanke på dina "krav", slå ett slag för KTM 950 alt. 990 Adventure. Trots sin storlek så erbjuder den en grym körkänsla på grusvägar, bra komfort för långturer, härligt ljud och vridet du efterfrågar. Pga hur välbalanserad den är så är den förvånansvärt lätthanterlig. Kanske söker du en "ny" hoj men jag tycker ändå du ska ta dig en titt på denna utmärkta maskin. Snygg är den också.
    Jag har själv en 950 och älskar den. Ser mig som nybörjare men har inga problem att hantera denna på grusvägar, stigar och lek i grusgropar. Tar jag den sedan till jobbet dit jag mestadels kör på asfalt så fattas inget och det blir aldrig tråkigt. Fick jag bara ha en hoj så...

Leave a comment:

• legupro
    replied
    Originally posted by GöranKLE View Post
    Gör en liknade check på HD så blir det nog också en skaplig lista

Tror ändå att det är ett av dom bättre alternativen till det du tänkt ha den till. Hyfsat ryt i maskin, helt ok fjädring så länge du inte tar ut den i skogen på riktigt. Väntar du en stund efter du lagt den, typ en minut så verkar dom starta ok. Kan ju ändå vara skönt att pusta efter man släpat upp den ur ett surhål, kanske en medveten feature som KTMN tänkt på.

// Göran
    HD, nja min är tre år gammal och inga problem hittills, jag håller med om att gamla HD ofta stod vid vägkanten. Min har faktiskt körts på ganska mycket grusvägar här uppe, men det har i bland varit spännande när man möter en timmerbil i en kurva med mycket grus och hojen väger 350 kg..... man stöttar inte gärna med foten när det börjar släppa. Så jag ser fram emot våren och en ny 690.

Leave a comment:

• GöranKLE
    replied
    Originally posted by legupro View Post
    1. Varmt avgasrör som bränner sönder kläder.
    2. Vipparmsrullarna kan tydligen slitas fort beroende på hur man kör.
    3. När man har lyckats lägga om kull hojen är det många som har haft problem att starta den igen, tydligen beroende på elproblem.
    4. Lite dyr
    5. Det verkar komma en ny uppdaterad modell 2018.
    6. Vissa har haft en del kvalitetsproblem.
    7. Lite hård sadel.

/Leffe
    Gör en liknade check på HD så blir det nog också en skaplig lista

Tror ändå att det är ett av dom bättre alternativen till det du tänkt ha den till. Hyfsat ryt i maskin, helt ok fjädring så länge du inte tar ut den i skogen på riktigt. Väntar du en stund efter du lagt den, typ en minut så verkar dom starta ok. Kan ju ändå vara skönt att pusta efter man släpat upp den ur ett surhål, kanske en medveten feature som KTMN tänkt på.

// Göran

Leave a comment:

• Tolan
    replied
    Ja tyvärr har de dragits m lite problem, synd på så dyr mc. Men visst XT660 har sina problem men även t.ex DR650SE mfl så det är något man får ta om du inte ska ha en gammal XR 😊

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk

Leave a comment:

• legupro
    replied
    Tack för alla tips.
    Jag har nu lusläst allt om KTM 690 Enduro i detta forum och övrigt på nätet och det kommer att bli ett inköp till våren.
    Alla verkar ganska överens om att det är en bra hoj utan större nackdelar. Framförallt körmässigt på grus och det är ju det jag ska ha den till.
    Sen verkar det finns en del frågor/problem (utan ordning).

1. Varmt avgasrör som bränner sönder kläder.
    2. Vipparmsrullarna kan tydligen slitas fort beroende på hur man kör.
    3. När man har lyckats lägga om kull hojen är det många som har haft problem att starta den igen, tydligen beroende på elproblem.
    4. Lite dyr
    5. Det verkar komma en ny uppdaterad modell 2018.
    6. Vissa har haft en del kvalitetsproblem.
    7. Lite hård sadel.

/Leffe

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Originally posted by Engångbåge... View Post
    ..... Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?
    Får man inte svara på andras frågor än trådskaparens?

Leave a comment:

• Kungfulegenden
    replied
    Var inte trådskaparen ute efter en nästan ny eller ny hoj? Isf känns alla tips och recensioner om husaberg inte så relevanta.

Leave a comment:

• polle
    replied
    Kolla på nån vanlig enduro med då. 570 är ett bra val om du vill spara på framhjulet. Men en 450 duger precis lika bra. Problemet med en husa är väl o få tag på större tank som e bra. Då är en ktm bättre, i övrigt är det mkt samma reservdelar

Leave a comment:

• legupro
    replied
    Originally posted by Tolan View Post
    Har du råd med en 690 så köp den. En XT660 måste du modifiera för att få den som du vill ha. Jag har kapat ca 15-20kg på denna XT660 men det är mer att jag gillar XT även om jag även ägt 690.
    Pengar finns, frågan är ju bara hur man ska använda dom, det finns många hål att stoppa dom i men grushoj känns just nu lite prioriterat.

Leave a comment:

• Tolan
    replied
    Har du råd med en 690 så köp den. En XT660 måste du modifiera för att få den som du vill ha. Jag har kapat ca 15-20kg på denna XT660 men det är mer att jag gillar XT även om jag även ägt 690.

Leave a comment:

• Engångbåge...
    replied
    Jag kommer nog aldrig att åka på semester med den :) Ska jag åka långt så sitter jag bra i bilen, däremot har jag funderat på att skaffa större tank och navigator, det verkar kul att följa en linje på kartan... blir lite av budget-rally hoj. Det bästa tipset är nog att testa de hojar man funderar på, svårt att gå för mycket på vad andra tycker. För vissa eller kanske de som börjar senare i livet att åka mc kanske det räcker för att bara köra runt på två hjul, känna vinden, kolla omgivningarna och njuta av att kontrollera sin maskin. För andra blir det trist, jag tröttnade på det redan vid 17 års ålder när jag gick från landsväg till skogen och crossbanan. Även ifall jag aldrig varit speciellt duktig så är det som sagt mera aktiv körning som ger mig kickar.

Leave a comment:

• polle
    replied
    Originally posted by Engångbåge... View Post
    Allt beror ju på vad man gillar! Vilka krav man har på sin MC, komfort, serviceintervall, effekt, typ av körning mm.
    Efter att varit borta från MC-världen mer eller mindre en längre tid så började jag kolla runt och testade då XT 660 som jag tyckte såg fräck ut... Hade ett par YZ "back in the days" som var fantastiska men denna testkörning gjorde mig besviken.
    Vad jag vill ha fanns inte där, när jag åker MC vill jag känna acceleration, njuta av motorns sång eller bröl... Det kändes som att gashandtaget var spärrat, när den borde ha börjat svara och skjuta iväg så hade den istället varvat klart. Växellådan kändes dessutom som på en klonkig Zundapp KS 50 modell -76 och min besvikelse var stor. Min kusin som är i branschen menade att den som kört en del cross/enduro i regel tröttnar fort på en för motorsvag variant så han sålde mig en Triumph Tiger 955 som var en bra cykel ifall man gillar asfalt och även vill kunna ta sig fram på grusvägar. Behöll den några år men jag tröttnade ganska snabbt och kom fram till att jag inte bara vill "åka MC" utan köra mera aktivt och då kändes det farligt i de hastigheter som krävdes på asfalten för att få den goa känslan. På grus och skogsvägar får man fartkänsla utan att det behöver gå speciellt fort så nu kör jag Husaberg 570 FE, den är smal och lätthanterlig som jag gillar, svarar bra och nån timma på den ibland täcker mina behov. Har hört mycket gott om KTM 690 och kanske blir det en sån eller Husqvarnas 701 framöver... Finns det nån som kan beskriva en sån i jämförelse med min Husa 570 utefter egna erfarenheter?
    570 är en ren enduro med gigantisk motor. Mer service men det e småsaker o serva dom med tanke på odödligheten.
    Tror 690 kan va bättre på långtur, men för o gasa har du redan rätt hoj.

Leave a comment:

• Blutor
    replied
    Jag testade 701 i Marocko. Och det var stor skillnad mot de 690 jag kört.
    Geometrin var mycket bättre. Fjädringen var bättre inte alls lika hård bak.

Fast har du en 570 som jag har så ser jag inget behov av att byta bort den. Den är sjukt mycket roligare att köra.

Men ska du ut på långresa så skulle jag välja 701. Men behålla 570n

Leave a comment:

Working...
X