Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hojvalstråden den enda

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Hur lycklig är man av att ha en lv-reggad 250/300 som man kör blandat gata och skog med? 250 är ju inte jättemycket effekt på gata, frågan är om det är effekt nog för att vara nöjd?

Comment

Det här måste ju vara den ultimata grus hojen för oss vanligt dödliga här

Yamaha XT660Z med riktiga hjul och fjädring mm.
      Attached Files
      Last edited by Kärsta Carlsson; 01-10-2011, 06:32 AM. Reason: ..................
      Kärsta Carlsson

Comment

Vilken av dessa EXC 125, 200, 250 och 300 endurohojar är minst lik motorkaraktären i en 250 cross 2-takt? Tyckte min gamla CR250R var farlig i varv och effektpuckeln den hade!
        Är någon av dessa nämna lik karaktären som i en 250 4-takt kanske, alltså lugnare och mer kontrollerbar?

Comment

Tips till nybörjaren

Hej,
          vet inte om det finns nån tråd om det här men här kommer en till iallfall:

Jag är extremt nybörjare. Har ingen cross, och har alldrig åkt moppe heller. Så jag kan inte växla heller. Sålde precis av min snöskoter och ska inhandla en cross inom en snar framtid. Men jag kan meka lite i 2 taktsmotorer.

jag är 180 cm lång och väger typ 85 kg och letar efter en 125:a. Vad tror ni om en sån. Pojkdrömmen ska bli sann. . Har ni några tips på nybörjar crossar, har tittat lite på Yamaha YZ 125cc från 99, 00, 01, 02 : or som ligger runt 10.000kr.
          Jag har hört också att man inte ska ha nån cross som är äldre än 94, för det kanske inte finns reservelar till dom - stämmer det? Vilken årsmodell är att föredra eller vart går gränsen?

Jag vill ju inte hålla på o meka hela tiden, utan gärna mer körning än meka. - är det typ en 00 eller 02:a man ska satsa på?

Ha det bra sålänge, tacksam för svar!

Comment

Välkommen till forumet.

Men om du skulle testat sökfunktionen direkt så skulle du hittat en lång och bra tråd för hojval. Håll dig till den istället. http://forum.soe.se/showthread.php?t...ojvalstr%E5den

I övrigt använd gärna sökfunktionen för det finns inte mycket som inte redan har diskuterats här på forumet.
            KTM Adventure 950 -04

Comment

Tycker sökfunktioner är överskattade på alla forum. Kanske är man dum i huvudet, men tycker aldrig jag får nåt vettigt ut i resultat när jag söker.
              Men bra att det finns.

Jag tror att även som nybörjare blir 125cc lite för klent. Du är en stadig kille och jag misstänker du kommer att snabbt tycka 125cc blir för trist?
              Jag skulle satsa på 250cc - 400cc.

Jag är en sådan, som är oerfaren vad gäller att köra crossbana. Jag söker mig till skogen. Jag inbillar mig att en Endurohoj, äldre modell skulle kunna vara din intressekoll?

Jag känner mig för med hjälp av en Husqvarna 400WR 2-takt 1987. Delar finns, speciellt till motor, men inte i varje affär.

Men det är en hoj som är mycket poppis runt hela världen och som mångar värnar om att både sköta och skryta över. (före 1988 = helsvensk, sedan uppköpt av Cagiva, då sjönk poulariteten och enligt många även kvaliteten) Så man äger lite av en historisk maskin som blir mer å mer eftertraktade. Det är roligt.

Inköp av hoj 6000kr.

Endurohoj är lite snällare och inte riktigt så mycket byten av kolvar och filter m.m. Känner faktiskt ingen som håller på och byter kolv på sin endurohoj stup i ett, utan åren går ändå, och hojen likaså.

Nu kommer du att få fler svar, när jag skriver som jag gör. Kolvbyten, sökfunktioner och märkesskryt får garanterat igång de flesta.

Comment

Oavsett om man gillar att söka eller ej, så gäller regeln här på SOE att vi håller nere antalet trådar om samma ämne till ett minimum, så det är bara att sätta igång och söka! ...annars blir trådarna stängda eller om vi moderatorer är på gott humör, sammanslagna!
                Last edited by Mattsson; 01-12-2011, 07:16 PM.
                KTM 250 EXC-F 2013 Sixdays

Comment

Tips på hoj önskas!
                  Ska blir till våren en ny hoj,kör just nu en suzuki RM250 -89.
                  Fortfarande lite beslut ångest om det ska vara 2-takt eller 4-takt,har kört lite med cross moppe i snön på skogstigar m.m och gillar skarpt att man inte har detdär explosiva när man gasar på lite som med en 2-takt(och jag vet att man inte kan jämföra moppe med endurohoj,men principen med skillnaderna mellan 2-takt och 4-takt).
                  Sen är tanken att börja köra typ lite små motionstävlingar om det blir möjligt med ny hoj men då är frågan om kubiken...Har varit inne på 250cc 4-takt retså starkt,då antigen Yamaha wr250f eller KTM exc250F....Fast kan inte dom bli för svaga?Väger ca 95kg,så vet inte om det kan bli för klent?Bland 400-450cc´na är det samma modellenrna av hojar.
                  Men bland 2-takt så har jag spanat lite på KTM exc250,fast detdära med explosiviteten hoss 2-takt känns sådär....4-takt kanske känns mer idealt?

Comment

Ser att många fortfarande tror att dagens enduro 2taktare är tvärt explosiva som 2taktscrossar var förr. En modern 2taktare för endurobruk har en behaglig effektkurva och ett rejält vrid. De är lätta, lättkörda och perfekta för enduro. Läs lite tester så ser att exempelvis exc 250:an brukar vara en motionärsfavorit.

Comment

Jag är nyfiken på dessa 2-takts enduros, måste se till å testa en sån dag! Å det var de jag ville veta just Dan E

Comment

Originally posted by Markus1987 View Post
                        Jag är nyfiken på dessa 2-takts enduros, måste se till å testa en sån dag! Å det var de jag ville veta just Dan E
                        Vad de flesta inte tänker på är att en 250 2 takt har betydligt bättre vrid än motsvarande 250 4 taktare. Det innebär att du lugnt kan växla upp en växel mot vad du först tror och få till en lugn harmonisk körning.

Comment

Jag har själv testat en 250 2t enduro & vrid finns det gott om.
                          Det går att köra väldigt lugnt om man vill på lite lägre varv men får ändå gott mos då man vrider på gasen. Är man dock oerfaren så får man åka till sjukhuset & spjäla ett finger för att man fått glidande närkontakt med det lilla diket vid sidan av vägen 6 tuggar grus i flera dagar.;)
                          Det är väll c:a 6år sen nu.

För min del efter massor av funderande, undersökande & frågande så har jag bestämt att en 250f är det bästa valet för mig.
                          Sedan får man se om man tycker att kraften börjar kännas ngt vek efter ett tag. Då får man kanske fundera på att ev byta hojj där det kanske kan hända att man går över till 250-300 2t enduro.Kanske en 200cc 2t cross elr en 250cc 2t cross som man sätter i tyngre vev om det går.
                          Valmöjligheterna är många.:)

Comment

Nu är det såhär att man kanske är på väg att byta in SXF 250n mot en 400EXC... Är det en hoj man kan köra alla sorters enduro med och kanske även lite crossbana? Vad är dom största skillnaderna jag lär märka?

Comment

Erfarenheter av EXC 400 respektive WR 426?

Har span på ett par gamla godingar inför kommande SOE 100%.

Kommer jag att behöva komplettera verktygslådan med Citodon om jag "goes orange"? Ca 150 timmar enligt ägaren.

Hur står sig en 426 WR efter 150-200 timmar?

Anser mig inneha profilen: medelålders motionsåkare grus/enduro som hellre åker än skruvar.

Tackar för feedback.
                              Last edited by Kolja; 01-16-2011, 11:30 PM.
                              Faster, faster - until the thrill of speed overcomes the fear of death.
                              950SE, the answer to the question nobody was asking.

Comment

Jag åkte KTM 400 -02 för ett par år sen. Den va jag grymt nöjd med iaf. Inget som krånglade på den så långe jag hade den om jag minns rätt.
                                Hade jag inte velat byta till 2t hade jag nog haft den kvar än idag.

Comment

Working...
                                X