Announcement

Collapse
No announcement yet.

Björnmöte

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Björnmöte

En tjej på enduro höll på att krocka med björn:

Spännande när hon fick motorstopp
    Last edited by Cyberhonda; 08-03-2008, 09:48 PM.

Rätt skönt att "Tomas A" som kommenterar att det är olagligt enligt TKL blir ordentligt dissad av alla andra som skriver kommentarer. Folk verkar mao acceptera att man är ute och kör cross i skogen, ryttaren var tom tacksam mot crossåkare som saktar ner/stannar när det kommer en häst.

Comment

Originally posted by hubbe View Post
      Rätt skönt att "Tomas A" som kommenterar att det är olagligt enligt TKL blir ordentligt dissad av alla andra som skriver kommentarer. Folk verkar mao acceptera att man är ute och kör cross i skogen, ryttaren var tom tacksam mot crossåkare som saktar ner/stannar när det kommer en häst.
      Precis min åsikt, alla ska alltid gnälla om de som kör cross "oreggat", även om man håller sig på skogsstigar och visar hänsyn till alla man möter.
      De finns alltid en massa paragrafryttare som ska gnälla om allting

Comment

Trodde att mötet med björnen skulle vara mer intressant än folks åsikt om hojåkning.
        Kör man där man inte får köra ska man inte gnälla om nån påpekar det, fan vad det gnälls mkt nuförtiden...

Comment

Kusligt att träffa en björn i skogen, hade inte vart så kaxig tror jag..

Otroligt att den första som skrev en kommentar till artikeln va en gnällspik..

Jag skulle vilja påstå att dom flesta man möter i skogen tycker det är rätt ballt, sen är det kanske 2% som hatar det och kan hitta på alla möjliga livsfarliga knep för att stoppa en.

Vid närmare eftertanke så har jag aldrig blivit stoppad, inte heller har någon ens påpekat att det jag håller på med inte är lagligt. Så 2% va kanske att ta i.
          Last edited by Mattan; 08-03-2008, 04:27 PM. Reason: Kom på lite mer.
          KTM 250SXF

Comment

I torsdags höll jag på att krocka med en hjort på klubbens enduroslinga. Och jag tyckte det skulle bli en otrevlig krock. Tänk då bamses brosa, jisses.

Ang. olaglig körning. Om man nu väljer att bryta mot lagen så får man f*n ta konsekvenserna också. Det är ingen nyhet att alla inte gillar motorcyklar i skogen.
            "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

Lite kul att det luktade bränt, förstår inte hur hon kunde känna någon lukt från crossen då hon gasade på för fullt ;) "När jag vände mig om gick björnen ännu fortare. Så jag satte gasen i botten, det luktade bränt från crossen, säger hon."

Måste ha varit en fredlig bamse det där.

Comment

Att folk inte kan sluta gnälla om det är olagligt eller inte, själv skiter jag fullständigt i alla gnällspikar eftersom vad man än gör så är det någon avundsjuk j*vel som gnäller.
                Det drygaste som hänt mig är när jag åkte med en polare på hans egen mark och det kom nån mupp som gapade och gnällde, vad skönt det var att be honom dra åt h-vete.
                Tjejen i Hofors åkte dessutom lv-reggad hoj på en enduroslinga som använts av SMK Hofors i mer än 20år.
                Last edited by DigiMan; 08-03-2008, 09:35 PM.
                Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Ja det här var ju en laglig körning.
                  En hjort är nog inte heller nån höjdare att krocka med
                  Hon kan nog ha tyckt att det luktade bränt, min sambo drog av vägen riktigt rejält en gång och hon kommer ihåg konstiga detaljer men inte själva smällen...

Vi kan väll hålla oss till möten med djur i den här tråden?
                  Man får inte köra på sin egen mark heller, om det inte är en tomt, läs terrängkörningslagen och rätta er efter den så kanske motorcyklister kan börja få ett bättre rykte. Ta det i byråkratinsektionen, inte i den här tråden.

Comment

Originally posted by DigiMan View Post
                    Det drygaste som hänt mig är när jag åkte med en polare på hans egen mark och det kom nån mupp som gapade och gnällde, vad skönt det var att be honom dra åt h-vete.
                    TKL gäller ju även på privat mark,dock ej tomtmark.

Comment

Jag har också en historia att berätta om "björn-kontakt", som drabbade mig själv förra hösten;

Jag körde på mitt träningsspår, under en kraftledning. Plötsligt hörde jag en kraftig busvissling. Jag tog för givet att det var nån från byn som ville prata med mig. Jag stannade, tog av mig hjälmen, pustade ut och väntade på att personen skulle komma fram till mig. Det kom dock ingen, så jag ropade "Hallå" flera gånger. Inget svar... Konstigt, tyckte jag. Nåja, jag fortsatte att köra mitt pass.

Efter körningen kunde jag inte riktigt släppa den där busvisslingen. Jag har läst nånstans att björnar kan vissla ibland, men det kändes orimligt att det skulle kunna låta som en kraftig busvissling.

Jag berättade historien på jobbet, och en kollega berättade att han hade en jaktkompis som hade hört en björn vissla. Kollegan skulle fråga honom lite mer exakt om hur det lät.

En vecka senare kom kollegan in till mig med ett stort leende... Han berättade att han frågat sin polare om hur björn-visslingen lät. Kompisen hade då stoppat in två fingrar i munnen och dragit iväg en rejäl busvissling...

Med all sannolikhet hade jag en björn precis brevid mig. Troligtvis var den ganska nära, för jag minns att visslingen var rejält stark, jag hörde den tydligt inne i hjälmen med hojen i drift.

Och jag som stannade och väntade...

För övrigt så hittades björnspår ca 15 m från mitt träningsspår för ca en vecka sen. 26 cm i diameter...

bge

Comment

Originally posted by bcskbge View Post
                        Jag har också en historia att berätta om "bj... ...26 cm i diameter...

bge
                        hoha

kom och tänka på den här gamla klassikern. Ljungren visar att svenskar gillar björnar....(nu menar jag inte bara Björne Carlsson)
                        Juniorvärldsmästaren i enduro Joakim Ljunggren möter en svartbjörn när han kollar in enduroprovet i Kanada.
                        "Ja, ramlar han av så sitter han ju inte på cyklen. Det är nästan lögn i fan att köra då." - Sudden

Comment

"För övrigt är en hojs mjuka däck bra mycket snällare mot marken, trädrötter mm, än vad en hästs hovar är! Egentligen borde all form av ridning med hästar på allmänna vägar förbjudas, speciellt i de fallen då ryttaren inte riktigt har full kontroll över hästen.."

han som svarade så där visste nog inte riktigt vad han snackade om xD.

Häftigt, hade jag fått motorstopp när jag försökte vända i ett endurospår när jag mötte en björn hade jag nog fått hjärtstillestånd, okej om man har elstart men fy fan att börja kicka, så har man väll panik och slarvkickar också kan jag tänka mig :P
                          Vit KTM FE 350 2019
                          ----------------------------
                          KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                          KTM 300 EXC Six Days 2013
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          Suzuki 450 RM-Z 2008
                          KTM 450 EXC-R 2008
                          KTM 250 SX/F 2007
                          KTM 450 EXC-R Factory 2007
                          KTM 450 EXC-R 2006
                          KTM 250 EXC 2004
                          KTM 250 EXC 2000
                          KTM 200 EXC 2000

Comment

Ingen som har haft banankontakt då? Kunde inte låta bli...
                            Ang möta björn i skogen så hade jag nog inte ens klarat av att vända hojen. Hade nog bara kollat på björnen och glömt att andas.
                            Mitt hjärta slår i 4 takt.

Grejer till salu: https://forum.soe.se/showthread.php?...ight=husqvarna

Comment

[QUOTE=KTMmarkus;343836Egentligen borde all form av ridning med hästar på allmänna vägar förbjudas, speciellt i de fallen då ryttaren inte riktigt har full kontroll över hästen.."
                              [/QUOTE]

Det borde vara besiktning på dom innan dom får lämna hagen!!.
                              Ktm 525 -05

http://www.larssoncustomizing.se/
                              http://www.jstools.se/

Comment

Working...
                              X