Announcement

Collapse
No announcement yet.

Billigt garagelarm?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Billigt garagelarm?

Väntar nu på att flytta in i mitt första hus (weee) och kommer då att garagehushålla flera crossare då dom flesta i min ålder bor å lägenhet ännu.

Men det jag funderar över är hur man ska skydda hojarna, för tydligen så har dom värdelösa personerna "som inte förstår att jag jobbat ihop pengarna för min cross" kommit hit till norrbotten också.

Det jag funderar över är hur man man kan "larma" garaget utan att anställa bevakningsfirma.
    Dvs fungerande, men ändå billigt...

Funderade såntdär överfallsskydd som man rycker ur en sprint ur och larmet går, det är ju jätteenkelt att fästa med två spikar i dörren.
    Så om någon öppnar utan att ta bort denna så tjuter det så in i h-vete.
    Men frågan är om detta räcker?

Finns det någon med smarta lösningar som har lust att dela med sej?

Ska det funka är det nog bäst ha lite rejälare tuta typ en tågtuta om du har kompressor med luft jämt.

Lite pip kan väl skrämma mindre bus men är det stora skurkar tror jag inte det räcker.

/Johan
    www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Har råd med villan så är larm inte speciellt dyrt.

Finns även hela kitt om du vill köpa färdigt.

Comment

Har själv en överfallslarmlösning till verktygen. Jag tycker dock att hojen bör du ha lite mer. Det går att fixa larm hyfsat billig ändå
        /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Här finns larm med uppringningsfunktion:

Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser.

Jula erbjuder händiga människor ett brett och noga utvalt sortiment av produkter för hemmet, trädgården och fritiden till låga priser.

/t
          Barnsligt förtjust i skogskörning med MC!
          KTM EXC 250F

Comment

Om man vill ha en enkel, billig uppringare vid ev. besök/inbrott i garaget är detta en enkel och hyffsat billig pryl.

Sätt bara en dörrbrytare och koppla på, sedan får du ett samtal varje gång någon öppnar. Alternativt kan man koppla på ngn form av fördröjning eller helt enkelt en dolt brytare utanför för att aktivera/deaktivera uppringaren...

Telefon går ju att handla till rimliga priser på tex www.tradera.com
            Last edited by Pelk; 07-02-2008, 10:00 AM.
            Husqvarna 258A - Husaberg FE450 x2

Comment

1. Om det går, sätt låsen på insidan av dörren. Om du sätter upp en utanpåliggande bom använd hänglås klass 4 eller 5
              Länk till låsbeslag och bomar ->LÄNK

2. Larma. Jag har byggt om ett billarm och lagt till rörelsedetektorer ( www.kjell.com ) , bekvämt med fjärrkontroll. Jag har även en personsökare med räckvidd 3-4 km. (Längre med extra antenn.) länk till billarm & personsökare -> LÄNK

3. Låsfast hojarna med kedja i en ögla bultad i golvet, Lås in verktygen i ett ordentligt plåtskåp. Om du får inbrott så kan dom inte ta en vertygsväska och sticka, eller använda dina verktyg till att bryta upp låsen med.

4. Om inte avståndet är för långt mellan garage och bostad (300m), trådlös videokamera. LÄNK

Jag hade inbrott för ett år sedan och blev av med två hojar plus verktyg, då inget extralås förutom det på garagedörren.
              Numera har jag har allt ovanstående, kostnad ca: 6000:- och det är värt varenda krona.
              Last edited by AndersX; 07-06-2008, 10:25 AM.

Comment

Strålande! Tack för alla svar! Nu har jag lite att gå igenom och fundera på.

Garaget sitter ihop med huset så tror det skulle vara smidigast att ha något som låter, så man kan springa ut med basebollträ och skrämma bort dom.

Comment

Originally posted by stash View Post
                  ........Garaget sitter ihop med huset så tror det skulle vara smidigast att ha något som låter, så man kan springa ut med basebollträ och skrämma bort dom.
                  Visst, om du är hemma när det blir inbrott.

Mitt moddade billarm tjuter så det inte går att vara i garaget, det gör ont i öronen.
                  Om/när det blir inbrott och jag inte skulle vara hemma vill jag inte att sambo eller barn ska gå ut i garaget. Jag har en trådlös kamera och en billig 7-tumsskärm som alltid är påslagen, nu kan de se vad som händer i garaget och ringa polisen. Var rädd om familjen.
                  Last edited by AndersX; 07-03-2008, 10:58 PM.

Comment

Skulle aldrig släppa ut tjejen i garaget om larmet skulle gå, tanken var att då man flyttar in kommer alla pengar försvinna till annat "nödvändigt". Och ska bara köra med det nödvändigaste. Det brukar ju räcka med att visa upp sen för att tjuvarna ska få fart och dra.

Comment

Det värsta är ju att om det kommer riktiga tjuvar så skiter de i om det börjar tjuta, de vet att det dröjer innan polisen kommer och vanligt folk bryr de sig inte om.
                      De lyfter lugnt i det de vill ha och drar därifrån.
                      Hade en granne förut som inte var helt hederlig om man säger så...

Dra i rejäla öglor i golvet så du kan låsa fast hojarna, skaffa larm och hoppas på att du inte får besök.
                      Last edited by Cyberhonda; 07-06-2008, 11:42 AM.

Comment

Nu när jag bygger en liten verkstad funderar jag en hel del kring inbrottsskyddet.
                        Larm:

Jag har haft ett larm från Hellmertz i huset i tio år nu och är mycket nöjd med det. Så nöjd att jag köpte ytterligare ett för verkstaden:

Jag tycker det känns rejälare med ett trådbundet från firma som funnits länge och där det går att få tag i reservdelar än ett trådlöst från Classe & Co.
                        Komplett inkl. in- och utsiren, batteridrift vid strömbortfall, 2st IR, 1st magnetbrytare och kodlås kostar 2500:- + Moms.
                        Har möjlighet att plocka ut signal för ex. GSM.
                        Bom och fönsterlås:
                        Utöver larm fixade jag ihop en kraftig enkelt fäll- och låsbar bom innanför portarna som förhindrar knäckning av dessa med bil. Hänglåset har samma nyckel som ASSA-låset i dörren, vilket förenklar handhavandet ==> slarv undviks.
                        Fönsterlås och hänlåset beställdes från: http://www.laskompaniet.se/Shop/Appl...tem.php?iId=11 som var bra att ha och göra med.
                        Rörelsevakt + belysning:
                        En rörelsevakt från Classe kostar 99:-. Genom att lampor tänds både inom och utomhus med automatik borde vissa ljusskygga hållas borta.
                        Kamera:
                        Någon som vet någon smart lösning med kamera?
                        Funderar på Axis 207, men det måste väl finnas billigare "kopior"?
                        Alternativt vanlig digitalkamera med strömförsörjning och rörelsevakt, finns det?

// Micke

Comment

Jag tror inte jag betalade mer än 3500-4000:- för ett komplett larm från Securitas monterat och klart i huset, inkl. två rörelsevakter och magnetkontakter på alla dörrar.
                          För en dryg tusing i kvartalet går larmet direkt till Securitas och dom är här inom 15-20 minuter (ja jag har testat) men det förutsätter ju att man bor hyggligt centralt annars tar det ju längre tid.

Jag tycker det är billigt för skyddet man får och bara dekalerna skrämmer nog bort de flesta tjyvarna, tryggt också om man är på semester att veta att väktaren går in och kollar om larmet gått så att inte vattenkranar och annat står öppna, vissa tjyvar gillar ju att sabba på det viset.

EDIT: kollade på www.securitasdirect.se 2980:- kostar det monterat och klart + 258.- i månaden för utryckningar, lite mer om man vill ha fler rörelsevakter osv.
                          Last edited by caddielack; 08-26-2008, 01:21 PM.

Comment

Jag köpte något Finskt larm med GSM modul som skickar ett SMS eller ringer upp ett antal mobiltelefoner vid ev problem.
                            Jäkligt smidigt och relativt prisvärt.

Comment

Kunder som har villaförsäkring hos Folksam kan fixa larm för 229:-/mån * 24 mån. Sedan äger man larmet. Jag har kollat och larmet klarar både tråd och trådlösa enheter, har många kanaler och kan gruppera så man kan larma skalskyddet eller bara garaget etc.

Jag ska slå till inom kort.

Någon annan som kör med det?

mvh Anders

Comment

Working...
                              X