Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ang borttagning av BERG!

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Ang borttagning av BERG!

Håller på å ska bygga ut boden, var tvungen att gräva en del först, nu har ja stött på berg som är ivägen.

Rår bilnings maskinerna på berg eller ere nån typ av kap man kan hyra kanske? måste ta bort runt 1 kubik meter berg!

Man spränger ju ogärna 3m från ytterdörren

Edit: har fixat lite bilder så ni vet hur bergsdelen ser ut, ska grävas fram 2 meter åt höger också... http://www.pixbox.se/alb768099
    Last edited by Mangyver; 04-16-2008, 08:00 PM.

Originally posted by Mangyver View Post
    Håller på å ska bygga ut boden, var tvungen att gräva en del först, nu har ja stött på berg som är ivägen.

Rår bilnings maskinerna på berg eller ere nån typ av kap man kan hyra kanske? måste ta bort runt 1 kubik meter berg!

Man spränger ju ogärna 3m från ytterdörren
    Åk till järnaffären och köp "långsam dynamit" Sedan borrar du några hål i bergknallen, fyller med pulvret och vatten, ofta ska man plugga hålen oxå.. Sedan sätter du dej och tar en pillzner och väntar på att knallen spricker
    Tidigare synder. XT600, XR600, XR650, WR400, EXC250, XTZ750 super ténéré.

-Uppdaterad version nu med dyslexi och dyskalkyli-

Offroad åkare borde få kulturbidrag, för att dom håller stigarna rena!

Comment

Originally posted by lizzard View Post
      Åk till järnaffären och köp "långsam dynamit" Sedan borrar du några hål i bergknallen, fyller med pulvret och vatten, ofta ska man plugga hålen oxå.. Sedan sätter du dej och tar en pillzner och väntar på att knallen spricker
      Ok! fick också tipset att elda bort skiten också, behövs en halvfet brasa å nån bärs, men nackdelen e att jag måste vänta till v 18 för att elda lagligt, blir väl böter å skit om man eldar under "otillåtna veckor" ?

Vad kostar den långsamma dynamiten då på ett ungefär?

edit: vilka i sthlm västerort säljer detta? :s håller på att ringa runt nu...
      Last edited by Mangyver; 04-11-2008, 03:27 PM.

Comment

Ok! fick också tipset att elda bort skiten också, behövs en halvfet brasa å nån bärs, men nackdelen e att jag måste vänta till v 18 för att elda lagligt, blir väl böter å skit om man eldar under "otillåtna veckor" ?

Vad kostar den långsamma dynamiten då på ett ungefär?

edit: vilka i sthlm västerort säljer detta? :s håller på att ringa runt nu...
        Inte en aning? Vet att några använde det när jag va yngre där vi bodde då, och det fungerade.

Farsan hjälpte en granne att spränga, inne i ett uthus (modellen där man har jord golv i en stor del, användes förr till att ha djur i) Och med en bra avvägd laddning samt några däck över, så hör man knappt att det smäller.. Bara en djup BOFF sedan är stenen/berget spräckt. Detta va dock med vanlig dynamit, och det är nog inte att rekommendera om man inte är 100% på vad man pysslar med

Comment

http://www.finja.se/aktuell/pdfny/3023snigeldynamit.pdf
          /Stevethebrit

GasGas EC300

Comment

Den tillverkare jag försökt länka till Men blev utloggad när jag försökte editera mitt förra inlägg.. Spökar forumet för fler än mej?

Comment

Va på K-rauta nyss, dom hade bäst pris på smyg dynamiten, däremot skulle dom ha 800:- för en 30mm stenborr

Så ska försöka elda ett tag alt. borra mindre hål å hälla i svartkrut och plugga...

Comment

Pröva att hyra en borrmaskin, finns flera anledningar; Om du inte har en jäkligt bra borrmaskin är det riktigt drygt att borra alla dom hålen som behövs för 1 m3 snigeldynamitssprängning. Du får proffsgrejer så arbetet går mycket smidigare och fortare. Det är oftast billigare, den lokala maskinuthyraren här i Enköping tar 450.- för en cobraborr med borrstål för en dag. Cramo har säkert liknande priser. Borren på K-rauta kostade väl 800.- och den får nog betraktas som välanvänd efter alla hål.

Snigeldymamit funkar ok, men det behövs massor med borrhål. Snåla inte med borrhålen, då får du bara göra om allt.

Ska man spränga "på riktigt" men ytterst försiktigt så behövs det också en massa borhål så det är iofs ingen större skillnad. Iaf när det handlar om att spränga loss berg. Friliggande stenar behövs det inte lika mycket hål till.
                Last edited by Hjulle; 04-11-2008, 08:31 PM.
                Division de l'essence prémélangée

Comment

Originally posted by Hjulle View Post
                  Det är oftast billigare, den lokala maskinuthyraren här i Enköping tar 450.- för en cobraborr med borrstål för en dag. Cramo har säkert liknande priser.
                  Ja ska man borra i berg är en Cobra oslagbar i mina ögon sett. Helt klart det bästa allternativet. Lite träning för armarna blir det ju också

Comment

Originally posted by Diedrick View Post
                    Ja ska man borra i berg är en Cobra oslagbar i mina ögon sett. Helt klart det bästa allternativet. Lite träning för armarna blir det ju också
                    Kommer garanterat hyra en sån om de inte vill spricka imorrn när ja ska elda på de, ere bara å elda på nåra timmar så spricker de eller ska man slänga på iskallt vatten efter ett par timmar?

Testade lite nu med slagborren man hade hemma, borren va ju ganska slut men tog ungefär 10 min att komma ner på 10 cm djup :/

Vore dock skönt å bara köra snigeldynamit men man måste ju ha råd me soppa till hojen också!
                    Last edited by Mangyver; 04-11-2008, 08:43 PM.

Comment

Kommer garanterat hyra en sån om de inte vill spricka imorrn när ja ska elda på de, ere bara å elda på nåra timmar så spricker de eller ska man slänga på iskallt vatten efter ett par timmar?

Testade lite nu med slagborren man hade hemma, borren va ju ganska slut men tog ungefär 10 min att komma ner på 10 cm djup :/

Jag skulle nog elda någon timme och sen slänga på nån hink vatten.
                      Så har jag gjort iaf, hur det funkar utan vatten vet jag inte.

Comment

Originally posted by Diedrick View Post
                        Jag skulle nog elda någon timme och sen slänga på nån hink vatten.
                        Så har jag gjort iaf, hur det funkar utan vatten vet jag inte.
                        ok najs! funkar de med en lite mindre brasa å elda länge med så de bara spricker mindre eller måste man köra stora stygga vargen brasan?

Edit: nu med bilder på första sidan!
                        Last edited by Mangyver; 04-11-2008, 09:17 PM.

Comment

Elda under flera timmar, helst hela dagen så spricker det av sig själv. Kasta vatten först när du tröttnat på att elda.
                          För transportsträckorna i livet: Terrano -88
                          När vägen är målet: Husqvarna TE450 -04 (annars XT600 eller XR650R))
                          I skogen: Husqvarna 245dx & 42
                          För ölen: Husqvarna kylskåp

Comment

Originally posted by Jonas S View Post
                            Elda under flera timmar, helst hela dagen så spricker det av sig själv. Kasta vatten först när du tröttnat på att elda.
                            ok! tackar för alla tips :)

fyfan grävt hela dan, nu vare gott me en kall bira kan ja meddela!

Comment

ok! tackar för alla tips :)

fyfan grävt hela dan, nu vare gott me en kall bira kan ja meddela!
                              Resultat? ^^
                              Vit KTM FE 350 2019
                              ----------------------------
                              KTM 350 EXC-F Six Days 2014
                              KTM 300 EXC Six Days 2013
                              KTM 450 EXC-R 2008
                              Suzuki 450 RM-Z 2008
                              KTM 450 EXC-R 2008
                              KTM 250 SX/F 2007
                              KTM 450 EXC-R Factory 2007
                              KTM 450 EXC-R 2006
                              KTM 250 EXC 2004