Announcement

Collapse
No announcement yet.

Drömmen om en egen verkstad.....

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Drömmen om en egen verkstad.....

Tjena
    Nu är det äntligen igång. Jag har länge drömt om en egen rejäl verkstad. Vem har inte det
    Idag kom Hasse med grävmaskin och dumper för att göra en framkörsväg/grusplan och förbereda plattan som skall gjutas in i slänten.

Det skall bli ett 6 x 7 m stort hus med halvloft. Ena halvan med plats för verktygsbänk och maskiner och andra halvan med plats för ev. bilmek, men framförallt för crossar och MC.

Planen är att plattan och stödväggarna skall vara klara innan vintern. Till våren 2008 snickrar jag upp väggar och tak samt återfyller.
    El ska dras in och jag funderar för fullt på hur jag skall kunna hålla huset någorlunda uppvärmt. Är inne på en liten kamin men brandbestämmelserna är lite krångliga.

Jag kan behöva tips och mentalt stöd för att slutföra detta.....
    Kolla gärna bilder här: https://lagring.storegate.se/user/Sh...6-67e52acacd80 Kommer uppdateras sålänge det händer något.

Tyvärr har jag inget att tillföra vad gäller verkstads-byggande men jag måste ge mina komplimanger för ditt hus. Såg jättefint ut och fint högt läge.

Lycka till med verkstaden!

Comment

Pelletskamin, bekvämare än ved, eller kanske luftvärmepump + liten kamin för riktigt kalla dagar.
      KTM EXC 250F -10 "såld"
      Husqvarna WR 300 -09 *såld*
      Husqvarna TE 250 -08 *såld*
      KTM 450 EXC *såld*
      KTM 525 MXC *såld*

Comment

Om man inte räknar med att ha garaget varmt för jämnan utan mer vid behov så har jag en lösning: Jag kör med en varmluftskanon som går på diesel, en Güde GD 10 E, rullas omkring på hjul, ger 10Kw och drar 0,86 liter per timme, kostar ca 3500kr. Har jag garaget på 36 kvadrat och 2 meter i tak utkylt med en utetemp på ca -5 så har jag tshirtvarmt på ca 20 minuter. Därefter så får min lilla 2Kw aerotemper ta över varmhållningen. Fördelar: Tar upp noll golvyta då den är flyttbar, går bra att rikta dit man anser att värmen är mest behövlig, snabb på att värma, lätt att flytta, liten investering, kräver inga konstruktionsmässiga åtgärder i byggnaden. Nackdelar: lever om en del, luktar en gnutta ca 5 sekunder vid uppstart(men inget alls då den väl går), kräver syre så man bör se till att man har tilräcklig ventilation.
        Last edited by Gilbert utan XRV; 08-29-2007, 03:55 PM. Reason: en bild säger mer än 1000 ord

Comment

Originally posted by Newlund View Post
          Är inne på en liten kamin men brandbestämmelserna är lite krångliga.
          Jag satte in en kamin i mitt garage...bara att söka bygglov, installera, sedan få det godkänt av sotaren...hur enkelt som helst...(det finns massor av tips på nätet)
          observera att det isåfall är en VERKSTAD och inte ett garage...

Comment

Originally posted by Gilbert utan XRV View Post
            Blir det inte en massa fukt av en sådan däringa? Skulle nog satsa på rejält med isolering samt en liten luftvärmepump. Sen är ju inte en liten Pelletskamin helt tokigt som någon tidigare påvisade.

Comment

Originally posted by Ivil View Post
              Blir det inte en massa fukt av en sådan däringa? Skulle nog satsa på rejält med isolering samt en liten luftvärmepump. Sen är ju inte en liten Pelletskamin helt tokigt som någon tidigare påvisade.
              Varifrån skulle fukten komma??

Comment

Varifrån skulle fukten komma??
                Vid förbränningen?

Comment

Originally posted by Andurrs View Post
                  Jag satte in en kamin i mitt garage...bara att söka bygglov, installera, sedan få det godkänt av sotaren...hur enkelt som helst...(det finns massor av tips på nätet)
                  observera att det isåfall är en VERKSTAD och inte ett garage...
                  Tack alla för ideer mm. Nu börjar jag känna att det händer något. Ikväll kommer det fler bilder och då är, förhoppningsvis, själva grävning klar. Återstår "bara" singel så är det dags för grunden.

Jo, jag har ju varit inne på kamin av olika slag. Min sotare menade att det var samma regler för verkstad och garage.... Tyvärr.
                  Dvs. kaminen skulle stå 0,5 m från golvet för att inte dra in tunga brännbara gaser. Dessutom skulle primärluften, för förbränningen, tas utifrån och fick inte komma i kontakt med rumsluften. Bra för effektiviteten ifs. men jag har inte hittat varken pellet- eller vedkaminer som skulle kunna anslutas på detta sätt.

Dieselkanonen verkar ju kul. Kan den köras på RME tro? Fast en rejäl ved- eller pelletkamin är nog det spår jag jobbar vidare på. Värmepump faller på att jag tycker att man skall undvika el för att värma luft. Orkar inte utveckla det här ;) Pelletkamin kan ev. köras med ett litet reservelverk om det kniper.

Men uppvärmningsbiten får komma senare. Jag har en massa annat att fundera på.

Drive on // Micke

Comment

Originally posted by Ivil View Post
                    Vid förbränningen?
                    Inget vad jag upptäckt, det funkar ju i princip som en gigantisk hårtork så snarare upplever jag värmen som torrare än mer långsamma metoder som kaminer och liknande.

Originally posted by Newlund View Post
                    ...Dieselkanonen verkar ju kul. Kan den köras på RME tro? ...
                    Det skulle det med ganska stor säkerhet gå, eventuellt får man justera trycket för att få den att gå rent, eller byta munstycke om det skiljer mycket i tröghet eler energiinnehåll från diesel.
                    Last edited by Gilbert utan XRV; 08-30-2007, 04:01 PM.

Comment

Inget vad jag upptäckt, det funkar ju i princip som en gigantisk hårtork så snarare upplever jag värmen som torrare än mer långsamma metoder som kaminer och liknande.
                      Det beror på att varm luft kan "bära" mer vatten än kall. Mängden vatten i luften ökar vid förbränningen men luften upplevs torrare eftersom den relativa fuktigheten sjunker. Säkert försumbart vid kortare drift. Kombination med vedkamin för underhållsvärme kanske kan va nå´t? Som sagt.... vi får se i ett senare skede. // Micke

Comment

Vad är RME?
                        3 gånger Honda, 1 Zündapp & 1 Volvo 240

Comment

Originally posted by coffe87 View Post
                          Vad är RME?
                          Rapsolja typ?

Comment

Nu är grävning och dräneringen klar och det är dags att börja på plattan.
                            Nya bilder på: https://lagring.storegate.se/user/Sh...6-67e52acacd80
                            Plattan kommer jag inte att gjuta själv så det blir lite stiltje ett litet tag medan jag väntar på detta. Det enda som kommer hända den närmaste tvåveckorsperioden är att el skall grävas ner från boningshuset, ca 35 m.
                            Tjo // Micke
                            Ps. Peppa mig gärna så jag inte tappar gnistan.
                            Attached Files
                            Last edited by Newlund; 09-04-2007, 11:38 AM.

Comment

Jaha, nu var det dags för nya bilder igen.
                              Plattan gjuts i början på nästa vecka.

Fasen, det verkar som att drömmen är påväg att bli verklighet.
                              Har redan våta drömmar om en resa till Biltema mfl. för inköp av:
                              1. Verktygsvagn: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=82630
                              2. Verktygsbord: http://www.biltema.se/products/produ...&iItemId=98797
                              3. Någon som är duktig på svetsar kanske kan tipsa om en vettig variant? Ska mest ha den som hobbysvets. Duger någon av Biltemas, isf. vilken?
                              4. Någon som har bra tips på bord/lyft för MC´n?
                              //Micke

Comment

Working...
                              X