Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra tips om/när man kommer först till en olycka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Lägg in den här också.........http://forum.soe.se/showthread.php?2...till-en-olycka

Comment

Originally posted by JPT View Post
      Aha, jag sökte lite på *först till olycka* och en massa andra söktermer innan jag postade. Fick hundratals träffar men hittade inte denna. Hade jag det hade jag inte postat :)

Konstigt nog var den inte helt likadan men nästan och grunden till den var samma men lite annat slut. Vidare är Anders Sjölander är narkossköterska i den ena och ambulansförare i den andra så han har nog bytt tjänst :)

Ja ja, som sagt, bra med repetition och också kanske att fler läser den. Det var inte meningen att "dubbelposta" :)

Comment

Originally posted by stoffemannen221 View Post
        Aha, jag sökte lite på *först till olycka* och en massa andra söktermer innan jag postade. Fick hundratals träffar men hittade inte denna. Hade jag det hade jag inte postat :)

Konstigt nog var den inte helt likadan men nästan och grunden till den var samma men lite annat slut. Vidare är Anders Sjölander är narkossköterska i den ena och ambulansförare i den andra så han har nog bytt tjänst :)

Ja ja, som sagt, bra med repetition och också kanske att fler läser den. Det var inte meningen att "dubbelposta" :)
        De är så pass bra info. även om de blir typ dubbelt.....

Comment

Ang hur svårt det kan vara att bedöma som ngn skrev.
          Är han skadad? Hur svårt? Ambulans? Kan han/bör han köra härifrån själv?
          Svåra frågor, kanske ännu svårare när det inte är uppenbart att ambulans behövs.
          Jag är en av dom som kraschat i 160 och gått därifrån utan skador och en annan gång i 50km/tim och varit nära döden.

Jag skulle önska att man tänker på att inte lita helt på den som har kraschat,
          speciellt inte om det tog stopp snabbt, träd, sten eller dylikt.

Man är ofta chockad, yr, illamående, har ont utan att kunna definiera exakt vart
          orolig, vet inte vart man är.
          Ställ många frågor men tänk på att det inte alltid är så bra som det ser ut eller som personen tror/säger.
          Man vill ju så gärna kunna fortsätta igen om en stund och tänker att det blir nog bra om några minuter. Man kanske känner press ifrån dom andra som vill fortsätta åka och som inte förstår omfattningen/allvaret.
          I dom flesta fall är det kanske bäst att inte köra alls mer den dan, om du varit rejält omtumlad, även om du inte är skadad så kan du VERKLIGEN bli det om du kör igen utan att vara 100% fokuserad, pigg och alert.

Man kanske helt enkelt inte känner att det gör ont, pga adrenalinpåslag.
          Jag har själv åkt 2 åk i slalom EFTER att jag brutit benet.
          Kört 5km skoter med 2brutna 3 spräckta revben, blodutgjutning på lungan, glappt knä pga utdraget ledband, sår i ansiktet, groggy, mår illa,har mkt ont men dom andra vill åka så vad gör man, kör på, inte så bra... kunde blivit ännu värre. En utomstående förstår till slut hur illa det är och kör mig till en mötande ambulans.

Som ngn skrev, man kan springa omkring en stund trots inre skador.
          20% av dom som är uppe o rör på sig har ryggskador( mc olycka, enl Smc)
          Man kan få en mkt allvarlig hjärnskakning trots att man har hjälm på sig.
          Listan kan nog göras lång.

Ofta är det inte så bra som vi så gärna vill tro, eller ser ut på utsidan, så ta er tid att försöka förstå, hjälp den skadade att tänka klart som han inte själv klarar, just där och då, pga trauma.

Kari

Jag kommer än idag ihåg ramsan vi ambulansförare fick lära oss på I 14 Gävle i mitten på 70-talet om ngn hamnat i chock. (Har dock ej sysslat med det sen dess)
          Vila, värme, vätska, varsamhet, stilla blödning, smärtlindring. (Ej rätt ordning)
          Last edited by Gixxer 1000; 02-16-2016, 04:01 PM.

Comment

Bra att denna tråds lyft upp lite då och då.

Har du inte läst första inlägget noga tycker jag att du ska gå till början och läsa det ordentligt, tänka efter och lägga på minnet.

Provade själv min första rejäla MC-olycka i somras. Klippte en älg rejält, gick nog mellan 60 och 70 när jag tryckte framlyckan mitt i bredsidan på älgen.

Hann regera en del och hade ställt mig upp och höll mig kall nog att jobba aktivt ända fram till smällen.

Något som nog räddade mig en del var Rekluse vänsterbroms då det sista jag minns innan smällen var dra upp knäet, hade ju förstås låst bakhjulet så hade hojen lite på ställ just innan smällen och hann se framför mig hur hojen skulle slå bredsida mot älgen och kunna klämma fast högerbenet.

Exakt hur hela händelsen gick till kan jag inte redogöra för då jag har en liten minneslucka från smäll till dike, bara ett svagt minne av att tumla runt.

Men rätt säker på jag gjorde en rejält flygtur över älgen och hojen blev omkullslagen och gled under älgen, hårt nog att slå av bägge bakbenen på älgen.

Första sekunderna låg jag bara stilla och blundade, försökte röra fingrar och tår, kändes då som allt fungerade. Enda som gjorde ont direkt var höger pekfinger, trodde att det var rejält krossat ...men visade sig nog vara den minsta skadan, hade rivit loss nageln ganska rejält =)

Sen öppna ögonen och få lite koll på vars är älg och hoj. Älgen kvar på vägen, hade snurrat ett halvvarv och försökte få sig iväg åt hållet den kommit från, svårt med brutna bakben.

Hojen hade åkte lite längre än jag själv och låg också i diket, halvstod upp så den tuggade och gick, en KTM 990 ska ju slå av sig om den ligger ned men stod nog upprätt för att inte dö.

Hade ingen telefon på mig utan den låg i en väska på hojen och en mindre väg så förstod att jag måste försöka larma själv annars kan jag bli liggande länge.

Provade ställa mig på knä och hade tänkt gå på alla fyra till hojen men då kände jag hur ont jag hade i knäna så det blev att ställa sig upp och gå dom stegen till hojen.

Slog av hojen, fick fram telefon, lade mig sen vid hojen på rygg och ringde min far (hade startat från honom strax innan och var inte så långt från där han bor därav ringde jag honom, blev han som fick ringa SOS, jag var ju rätt skärrad) hade intercom till hjälm så behövde inte ta av mig hjälmen.

Ringde sen en kompis för att ha nån att prata med och hålla mig igång.

Dock började jag få svårt andas, så valde att försiktigt få av mig hjälmen, men det var att jag låg i lite lutning och började glida djupare i jackan och det var den som tryckte hårdare upp mot halsen och hade svårt få upp dragkedjan då fingrarna var rätt ömma också.

Men i samma veva stannade en bil, och dom hjälpte mig upp med dragkedjan och allt kändes lättare, fick även en filt även om det inte hade behövts.

Visade sig att kompisen jag ringt var hos sina föräldrar inte så långt från olycksplatsen så både min far och kompisen var på plats före ambulansen.

Sen ambulans och brandkår, blev ju stödkrage och ryggbräda mm.

Och så åka på akuten.

Var full beredskap med massor med folk då jag klassades som ett traumafall pga hastigheten även om jag klarat mig förhållandevis bra. Så dom klämde och petade lite och kollade över mig.

Blev ännu hårdare fastspänd på spineboard.

Roligt när dom säger nått i stil med "säg till om du börjar må illa för om du måste spy nu kommer det att stå som en fontän rakt upp" men var inte illamående så gick bra.

Nacke, rygg och bäcken röntgades så fort som möjligt och när det kunde konstateras att det inte var några väldigt allvarliga skador blev jag fri spineboarden iaf, men nackkrage fick jag ha vidare.

Nästa dag kollades mer grejer med knän och så ville dom kolla inre organ med nån röntgen grej.

Så ett par dagar på sjukhus men dom hade sett nån liten skada i nacken, sitter ju som små ringar på utskotten på nackkotorna och en sån hade en minimal skada bruten på ena sidan och knäckt på andra men hölls på plats.

Så blev krage i 6 veckor men fick försiktigt börja träna igång nacken och vara utan efter 2 veckor då jag tog det lugnt. Svårast var sova i nackkrage.

Sjukskriven i 8,5 veckor.

Största problemet var vänster axel där jag hade ganska stora muskelskador, känner än av det i vissa lägen och när det blir nått oväntat ryck kan det hugga till och ta rejält ont.

Var som lite skämmigt då älgen stod i diket vid vägen med rumpan mot mig men jag fick aldrig fokus på den förrän den lyfte upp huvudet och då var jag allt för nära, var ju jag som skrämde den att kliva upp på vägen.

Utrustning vid olycka, KLIM Badlands dress, Alpine Stars Toucan skor, Shoei Hornet hjälm.

Har sedan olyckan börjat använda en app till telefon som heter CRADAR, och ligger och känner av om det blir nån hård smäll och larmar om så när jag kör själv samt lagt ett Leatt GPX 5,5 nackskydd till utrustningen.

Så kör hårt alla där ute men inte över er förmåga och hoppas allt går bra även om olyckan är framme!

/Johan
            www.dirtyadv.com Inte mycket än men ska jobba på det!

Om det inte går fixa med en hammare måste det vara ett elektriskt fel!

KTM 950 Adventure -04

Comment

Working...
            X