Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bra tips om/när man kommer först till en olycka

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

    Bra tips om/när man kommer först till en olycka

    I fall ni kommer först till en olycka

    --------------------------------------------------------------------------------

    Många funderar på hur man ska agera när man kommer först till en olycka, ambulanser kan ju vara flera mil bort. Vare sig vi vill eller inte så kommer det ju att hända olyckor, kanske kompisen kör av vägen eller att man kommer till en olycksplats som förste man... oavsett va det är för fordon så har jag sammanställt några viktiga saker ni ska tänka på. Följ dessa och ni gjort allt man kan för den drabbade, Det kan betyda leva eller död.

    STORT misstag är att om det finns flera skadade, så fastnar man vid den första man går till.
    Man måste titta på ALLA !!! , och försöka bestämma sig för vilken som behöver hjälp först, när man gjort det..... så sätter man igång, är ni fler så dela upp er.
    så stanna upp nåra sekunder och tänk... vad är det vi har här ? hur många.. ? andas alla ?? om ja ... gå vidare till att stoppa blödningar på alla.. osv..

    DET FÖRSTA DU SKA GÖRA !!

    1. Är platsen säker för er egen skull??? , trafik, brand, osv.
    2 Kontrollera vad som har hänt, hur många skadade ? fordon ? Var är du ?
    3. Larma 112. Lägg inte på förrän larmoperatören säger till.
    4.Hjälp den drabbade..... andningen först !!




    Nummer 1 är ALLTID andningen. Det spelar ingen som helst roll vad det finns för andra skador, andas man inte så dör man, o det går mkt fort. 4-5 min utan andning, sen är det stora hjärnskador , eller så återvänder man inte till livet, Det är den bistra sanningen.

    Hur tar man av en hjälm? jo, personen på rygg.. va helst 2 som gör detta, en håller ett stadigt tag i nacken, den andre drar upp hjälmen tills ni ser näsan sticka ut under kanten.. sen böjer man hjälmen åt andra hållet o drar sakta av den. OBS !! andas personen ska INTE hjälmen av

    Nåt som jag har funderat en hel del på är att när vi kommer till en olycksplats där det är en bil som krockat eller åkt av vägen, voltat osv.. osv.. så har ofta nån förbipasserande hjälpt den skadade ur fordonet. - Jag trodde bilen skulle börja brinna eftersom det ryker så mycket .
    Ja jo.. bilar som har smällt brukar göra det. Bilar som har voltat får olja på avgasrören . Det ska faktist rätt så mycket till innan en bil tar eld.
    Man är inte riktigt medveten om vad man kan ställa till med om man hjälper någon ur ett fordon. Man kan ha i princip vilka skador som helst. Framförallt så kan man ha en ryggskada som kan sitta vart som helst ifrån svanken upp till hårfästet i bakskallen. Den vänliga hjälpen för att komma ut ur bilen kan sluta med rullstolsåka resten av livet, eller faktist att man dör. Eftersom om skadan sitter bak i nacken och ryggmärgen går av så slutar denne att andas omedelbart.
    Det rätta är ju såklart att man försöker hålla sig lugn och om ingen brand eller annat farligt läge så ska personen sitta kvar i bilen. Förklara att hjälp är på väg. Personen sitter bäst där den sitter i väntan på hjälp. För när vi kommer så kan det sluta med att klippa av taket för att skydda ryggen på den skadade.

    sitter någon i en bil medvetslös så e de inte heller något tecken på att denne måste ut ur fordonet.... personen sitter jättebra där den sitter så länge det inte brinner, varför ska du släpa ur människan ? det finns risker med detta !! Kolla i stället andra viktiga saker så som att tungan kan falla bak i svalget och täppa till luftvägen.(det låter som personen snarkar = tecken på ofri luftväg ) kliv in i baksätet och ta tag i nacken... böj huvudet bakåt, och skjut fram hakan med fingrarna. (så patienten får som underbett ) släpp inte taget förräns räddningspersonal tar över med sina händer. har patienten en skada i ryggmärgen uppe i nacken så kan den gå av om man böjer fram igen.



    Andning kontrolleras lättast genom att helt enkelt prata med personen. Om man inte andas kan man heller inte prata. Tänk på att du kan kontrollera andningen redan innan du nått den drabbade genom att ropa till personen och få ett svar.Redan där vet du ju att den andas, gå till nästa om det är fler inblandade.

    Är det flera i olyckan
    Gå först till den som inte säger någonting

    de som skriker mest mår vanligtvis bäst – framför allt har de en fungerande andning!

    Öppna visiret, kontrollera att ingenting ligger i munnen och hindrar andningen, snus, tuggummi, löständer, en gråsparv …ja vad som helst som kan hindra andningen. ta ut det !! se .. lyssna.. känn.. om det finns andning.

    Om ingen andning finns kan, ska hjälmen tas av - liv går före lem. Utan andning tar det bara ett par minuter innan en hjärnskada inträder. Starta mun-mot-mun-metoden.

    ( blöder personen ur munnen ska ingen mun mot mun göras ) det är för att ni inte själva ska drabbas av någon smittsam sjukdom.
    för sånt måste man ha en pocketmask.. som man sätter över munnen och sen blåser i. vi använder ju oss av rubensblåsa.

    Kläder tas endast av om man måste det för att upprätthålla andning.. men se till att det är fritt runt halsen, och med största försiktighet.
    Stövlar osv behövs som regel inte tas av. Det innebär risker med att ta av kläder.



    Ryggskada

    Personen skall ligga stilla, det är mycket viktigt!

    Att armar och ben rör på sig kan vara svårt att förhindra, men det viktigaste är att ryggen är stilla för att förhindra en ev. förlamning. Framstupa sidoläge skall alltså INTE användas med tanke på eventuella ryggmärgsskador. Spärra hellre av vägen än flytta personen.

    Tänk på att en ryggskada inte alltid känns, så om personen är uppe och springer runt på olycksplatsen är detta ingen garanti för att ryggen är oskadad. ( 20% av dessa har en ryggskada som visar sig sen på röntgen ) Adrenalinpåslaget man får i samband med chock gör att man inte känner smärta.

    prata med den drabbade. Domningar, pirrningar kan vara tecken på ryggskada eller nerver som ligger i kläm. Fråga t.ex. om de kan röra på fötterna, och om dom känner att ni tar dom i benen.
    vi har speciell utrusting för att fixera såna skador.. kallad spineboard, det är en bräda av plast som man spänner fast patienten på, samt fixerar med remmar. flyttar man en sån patient och dom har en skada högt upp i nacken, så kan denne sluta andas när ryggmärgen går av , samt att han eller hon blir lam ... så STÖRSTA försiktighet. men ligger denne på mage utan andning...ja då är det tillåtet att vända på personen. Men kan man vara flera så är det att föredra, en håller ett stadigt tag i nacken, de andra hjälper till att rulla runt personen.. den som håller i nacken är chef ! denne räknar.. ett.. två..tre, sen vänder man försiktigt, och sakta på personen.
    Gör bara det absolut nödvändigaste för att andningen ska komma igång i samband med ryggskada.



    Blödning

    Det kan vara svårt att bedöma om en stor blödning föreligger, vid inre blödningar så syns inte en enda droppe blod t.ex. Symtom på kraftig blödning är kalla händer, fötter, att personen är blek, har hög puls,(räkna den i handleden eller på halsen) är seg i huvudet och törstig. Ge INTE personen något att dricka. Detta kan ställa till komplikationer vid en operation.

    Att personen efter ett tag blir förvirrad och pratar långsamt är ofta ett tecken på en kraftig blödning – hjärnan får inte tillräckligt med syre. Hur personen har uppfört sig är betydelsefull information till ambulanspersonalen – information som ingen annan än du, som var på plats, kan ge! har personen tappat orienteringen gradvis ? vet inte vad det är för dag osv.

    Artärer = pulsådror,( syresätter organen) blöder stötvis.
    Vid en sån här blödning blir man av med mycket blod på kort tid.

    Vener = blodådror, blöder jämt och långsamt.(blod som är på väg tillbaka till hjärtat för nytt syre)
    De är de blåa ådrorna som du kan se på dig själv.

    Kapillärer = hårrörskärl, blöder ymnigt.
    Inblandade vid vanliga skrubbsår. har ingen större betydelse i dessa sammanhang.

    Håll tryck mot blödningen och placera blödningen i ett högläge. Bry dig inte om en eventuell infektionsrisk – det är helt oväsentligt i sammanhanget. det fixar man sen med antibiotika inne på sjukhuset.

    GLÖM EJ ! att fortlöpande kontrollera andningen! Hur då? Prata och få svar från den förolyckade! Andningen är alltid viktigast! efter att ha stoppat blödning, gå tillbaka till att kontrollera andningen igen !!

    Chock ! är ett allvarligt tillstånd.. det kan

    Indikera allvarlig blödning, eventuellt även inre blödning. Kontrollera ABC. Vid psykisk chock, försök att vara lugn och stanna hos den drabbade. värme o vila är nummer ett här.

    Kom i håg att om en bil har voltat i säg 100 km/h .. och det finns flera i bilen... en kanske har dött o sitter kvar i fordonet.. nån annan kanske springer runt på olycksplatsen, så har sannolikt den som springer runt nån skada i kroppen som kan vara dödande, ett brustet inre organ tex... denne har ju vart med om samma kraft i bilen som en har dött av. Så bara för att nån är ute o går chockad om kring så betyder inte det att den har klarat sig. MEN, man tar dom i ett senare skede när man har åtgärdat dom som behöver en först.

    En annan sak... er egen säkerhet ! se till att få stopp på trafiken... gå inte fram till nån som ligger mitt på vägen... vi ställer ju våra fordon som skydd för oss själva med blåljusen på... sen jobbar man bakom ambulansen.
    riskera ALDRIG er egen hälsa. Går ni fram till en bil, kontrollera om airbagen har löst ut, har den inte det så kan den göra det när som helst, har ni huvet i vägen så kan de gå riktigt illa...som referens till airbagens kraft = om ni lägger 4 vinterdäck på en airbag på marken .. lös ut airbagen o däcken flyger 2-3 meter upp i luften så se upp !! har airbagen löst ut redan så räkna med att patienten inte hör och ser så bra, trumhinnorna går ofta sönder av smällen, samt att airbagen är täckt med ett pulver som patienten får i ögonen. Underarmarna kan ha brännskador. ( nu kanske ni har bältet på er i fortsättningen)

    rapportera sen till ambulanspersonalen vad som hänt, hur de skadade har betett sig.. om nån har tappat medvetandet sakta osv..


    Vanliga mc skador är ju åxå frakturer.. när man tex krockar med en bil, så flyger man över styret.. med konsekvens att båda lårbenen knäcks på vägen .. eftersom man fastnar under styret på väg över. När lårben går av så blöder man upp till en liter, går båda av = dubbla. En vuxen man har ca: 7 % av kroppsvikten i blodmängd/kvinnor ca:6%
    väger man 80 kilo, så har man ca: 5,6 liter blod i kroppen.Vid båda lårbenen knäckta så blöder man 2 liter som sätter sig runt skadan i låren, Nu har du 3,6 liter kvar i blodbanan.
    Har man du dessutom en brusten mjälte, så handlar det om tur och skicklighet från räddningspersonalen om du ska överleva , eftersom det är vi som upptäcker dessa blödningar , åtgärdar och åker så fort som möjligt till operationsbordet.
    Eftersom blodmängden inte kommer att räcka till för att syresätta livsviktiga organ såsom hjärna, njurar , lever.....Till detta kan man lägga att det sannolikt finns en skallskada inblandad , eftersom motorcyklister gör en luftfärd och ofta landar med huvet först. Bryter man bäckenet så kan man blöda hela sin blodmängd invärtes.Detta kan man råka ut för oavsett skinnställ och ryggskydd ! Kroppen är helt enkelt inte från början skapt för att susa runt i över 100 Km/h och sen stoppas upp tvärt. Blodet ska ju vara i just blodådrorna och inte ligga i magen, eller insprängt i musklerna.

    i en mc olycka så kan man utgå ifrån att ryggen/bäckenet är skadat , samt att risken för skallskada åxå är MYCKET stor.

    Skallskada

    När man gör en luftfärd över en bil eller in i ett träd så är det huvet som sticker ut, det kommer att träffa marken först. En oerhörd kraft genom den energi som utvecklas av hastigheten du färdas i. Hjärnan ligger löst innanför skallbenet och hålls fast av förlängda märgen som går upp från ryggen. Vid en krasch så kommer hjärnan att slå i på insidan av skallbenet för att sen studsa tillbaka till motsatt sida inne i huvet. Här uppstår nu en blödning . Eftersom skallbenet är stenhårt så kan inte det ge vika för den svullnad som hjärnan får och blödningen gör åxå att hjärnan blir större. När inte hjärnan kan ta vägen någonstans så trycks den i stället ihop. Enda hjälpen nu är att såga upp skallbenet för att lätta på trycket, MYCKET allvarligt och dödar en människa inom timmar om inte ett hål borras i huvudet. En hjälm skyddar alltså inte eftersom hjärnan ändå ligger löst innanför skallen.
    Samma sak kan hända om man ramlar i gatan, får en smäll över käften osv.
    Ett sent tecken och när väldigt lite tid finns kvar för att göra nåt är att ena pupillen är större än den andra. Ha ingen övertro på att - ja har hjälm så det är ju lugnt !!

    Använd alla skydd som finns ... använd alltid det bästa, inklusive ryggskydd.. åk inte med ryggsäck där du har mobilen och andra hårda saker. Sätt hellre fast ryggsäcken på tanken.
    Tänk på att oavsett alla dessa skydd så löper du en stor risk att drabbas av allvarliga skador i en mc krasch !! Framför allt !! åk INTE över din förmåga !
    Det ENDA som hjälper dig är sänkt hastighet.... eftersom ökad hastighet ger många gånger större skador vid ev olycka. Fantasi om att kunna se när och var och hur en olycka kan inträffa kan rädda ditt liv. Hög hastighet på chans kommer med sannolikt att ta livet av dig , eller skada dig för resten av ditt liv. Ta INTE den chansen.



    Följ dessa råd,och du har gjort allt man kan som lekman... och det har en enorm betydelse för den drabbade..
    Vi som jobbar inom ambulanssjukvården har OTROLIGT avancerad utrustning, samt kunskap för att hjälpa olycksdrabbade men vi kan ju ha flera mil att åka, vilket tar tid , tid som kan vara oerhört viktig för den som är med om en olycka. Vi åker så fort det bara går och försöker alltid att göra allt för den drabbade men ibland har vi just tiden emot oss , trafik , långa avstånd är ett problem. Vi har 7 mil att åka till den punkt som är längst bort ifrån där jag arbetar , Det tar sina minuter för oss att ta oss dit trots full gas och blåljus.... Är du där så kan du med dessa råd göra skillnad och vi tillsammans kan hjälpa den drabbade till att återgå till ett normalt liv igen.

    vill någon kopiera detta så fråga mig först och lämna mig som referens.
    ja är bara glad om ja kan va till hjälp, det här är ju för er säkerhet.. det är kanske just du som behöver hjälp en dag, och en kamrat har läst detta.. har ni frågor ? Ingen fråga är för dum... tveka inte.. antingen här eller med Pm

    Anders Sjölander / Ambulans/

    Copyright © Materialet är skyddat av lagen om
    upphovsrätt.
    Eftertryck eller annan kopiering förbjuden utan författarens medgivande.

    --------------------------------------------------------------------------------
    Bäst i test!

    #2
    MYCKET BRA!!!
    En vettig beskrivning på det absolut viktigaste.

    Kankse en information man bör ha på papper i hojens verktygslåda.=)
    "ska du köra hoj.. ha ha ha.. det vill jag se"

    Åker DR650SE -96... mestadels i norrort

    Comment


      #3
      Den där vill jag se som klistrad på vårat forum mé
      Innehöll kortfattat och bra i princip allt man fick lära sig...

      Comment


        #4
        Har pratat med författaren, och den går bra att klistra här på SOE bara vi inte gör några ändringar.

        Något som ALLA bör läsa.
        Bäst i test!

        Comment


          #5
          Lysande... har funderat i banorna om vi inte kan få nån att ha en
          basic första hjälpen kurs inriktad på MC åkare. Borde inte något
          av de stora försäkringsbolagen kunna rodda ihop nåt sånt ?

          /Håkan

          Comment


            #6
            Tejpad!
            Rubrik förtydligad utan CAPSLOCK intryckt.

            Dock tycker jag information är ganska dåligt formulerad. Det går inte att hålla sådär mkt information i huvudet. Särskilt inte när man har panik vid en olycka. Det var till och med för långt för att jag skulle läsa igenom allt (jag vet att det är viktigt, men jag orkar inte just nu).
            Hade det varit kortare är jag säker på att fler personer hade kunnat lära sig det.

            Borde kortas ner till 5 punkter på max 5 rader.

            Dock bättre än ingen info alls.

            Comment


              #7
              Originally posted by Håkan Månsson
              Lysande... har funderat i banorna om vi inte kan få nån att ha en
              basic första hjälpen kurs inriktad på MC åkare. Borde inte något
              av de stora försäkringsbolagen kunna rodda ihop nåt sånt ?

              /Håkan
              SMC Stockholm har tydligen en sådan kurs, kanske de kan orda en åt SOE om man ber riktigt snällt..
              http://www.smcstockholm.se/default.a...ser-read&id=10


              / Tommi
              Där asfalten tar slut, börjar vägen..

              Comment


                #8
                Originally posted by Björklund
                Tejpad!
                Rubrik förtydligad utan CAPSLOCK intryckt.

                Dock tycker jag information är ganska dåligt formulerad. Det går inte att hålla sådär mkt information i huvudet. Särskilt inte när man har panik vid en olycka. Det var till och med för långt för att jag skulle läsa igenom allt (jag vet att det är viktigt, men jag orkar inte just nu).
                Hade det varit kortare är jag säker på att fler personer hade kunnat lära sig det.

                Borde kortas ner till 5 punkter på max 5 rader.

                Dock bättre än ingen info alls.

                Fyra bokstäver Björkis: LABC

                Minns du inget annat så har du gjort en hel del!
                --------------------------------
                Borde köra mer...

                Comment


                  #9
                  Ett mycket smart och enkelt tips till alla:

                  Ett snabbt sätt för räddnings/sjukvårdspersonal att i händelse av
                  olyckshändelse/akut sjukdom komma i kontakt med anhöriga är att söka
                  i den nödställdes mobiltelefonbok. I takt med att telefonböckerna
                  ökar i omfång, blir det allt svårare för räddningspersonalen att
                  snabbt finna rätt nummer.
                  För att underlätta sökningen föreslog en frustrerad
                  ambulanssjukvårdare i Storbritannien följande enkla lösning: lägg in
                  nummer till närmast anhörig i mobiltelefonen under rubriken ICE (In
                  Case of Emergency).
                  Förslaget håller nu på att bli standard genom att det snabbt sprider
                  sig över världen.

                  Anders Klarström, presstalesman på SOS Alarm:
                  Om du hittas akut sjuk eller skadad kan ett telefonnummer med
                  bokstavskombination ICE i din mobils telefonbok få avgörande betydelse.
                  Idén kommer från en ambulanssjukvårdare vid East Anglian Ambulance,
                  som tröttnat på att leta efter anhörigas telefonnummer. I
                  telefonboken i sin mobiltelefon lägger man in kontaktpersonen "ICE"
                  och numret till någon nära anhörig som behöver nås när man sj älv
                  råkat ut för något och inte är kontaktbar.
                  Använd utlandsprefix så att det även fungerar när du är utomlands.
                  Det är också viktigt att man informerar den eller de personer som
                  lagts in som kontaktpersoner.
                  På så vis kan räddningspersonalen snabbt nå närmast anhörig och få
                  viktiga besked om medicinering eller om man lider av någon sjukdom,
                  säger Anders Klarström, central presstalesman vid SOS Alarm.
                  Numren har sedan dess fått spridning både i Storbritannien och USA,
                  och Klarström tror på ett ökat användande i Sverige. Det är smart och
                  enkelt och kostar ingenting. Se det som att du har en försäkring som
                  du i bästa fall aldrig behöver utnyttja men händ er något allvarligt
                  har du förberett dig för att öka din trygghet, säger han.
                  Skicka gärna informationen vidare till andra så att den sprids i hela
                  Sverige, hälsar Anders Klarström, som gör vad han kan för att få ut
                  budskapet via media.
                  ___________________________
                  X=(990R)

                  Comment


                    #10
                    Originally posted by Håkan Månsson
                    Lysande... har funderat i banorna om vi inte kan få nån att ha en
                    basic första hjälpen kurs inriktad på MC åkare. Borde inte något
                    av de stora försäkringsbolagen kunna rodda ihop nåt sånt ?

                    /Håkan

                    Borde inte vara nåt problem att en Mc-klubb talar med räddningstjänsten/ambulansen och så kommer de och håller i en kurs.
                    De brukar ofta ställa upp på liknande saker då de jobbar mer och mer förebyggande nuförtiden.
                    Varierar garanterat en hel del mellan kommunerna iofs men kostar aldrig att fråga dom

                    Comment


                      #11
                      Har funderat på det här...

                      Nu är ju inte detta inriktad på just MC-olyckor men iaf är det bra med kunskapen!
                      Frugan är ju HLR-instruktör och jag har pratat lite med henne om detta!
                      Tänkte först ha det som sidoaktivitet på stubbracet jag fixade... problemet är ju oftast storleken på gruppen som utbildas, tror inte det blir så bra utbildning om gruppen överskrider tio personer. (vet inte om det finns något rekommenderat max antal för just HLR utbildning?)
                      Får se till nästa stubbrace om det blir något...

                      Men visst vore det bra om man kunde arrangera en "informativ" utbildning än ingen alls!
                      Jag är inte ung nog att veta allt
                      XR650R -00

                      Det är den enkla vägen att dela ut ett slag
                      Det är värsta tricket att låta det va
                      (Ohlson har semester production)

                      Comment


                        #12
                        Om vi spinner vidare på ämnet och kommer fram till att försöka hålla kurser för HLR eller ABC så kan vi använda våra lokaler här i västberga, dock är det inte större än att maxanatalet bör ligga runt 10 deltagare åt gången.
                        Jag är för alla slags kurser som förbättrar vår beredskap under körningar, en fullutrustad 1:a hjälpen väska borde vara lika självklar som hjälm och ryggskena.

                        Comment


                          #13
                          Fast jag anser att ABC kanske är mer relevant just här och nu, men HLR är inte fel som påbyggnad.

                          Comment


                            #14
                            Är det någon som har kontakter med potentiell utbildare och kan ta på sig att dra i det snöret ? Mike har ju fixat en bra lokal att vara i.

                            mvh Håkan

                            Comment


                              #15
                              Texten är väldigt doligt formulerad och visa saker bör inte vara med egentligen då den inte berätta hela sanningen.

                              Jag är verkligen inte emot att lära mcåkare mer om hur man ska bete sig på en olyckplats, men visa saker bör man inte lära ut över internet som den här personen försöker göra. Då kunskapen är lite bristfällig ska inte texten finnas här på soe.

                              Jag röstar för att den ska tas bort och att någon vettig text läggs in där det är någon som är väldigt sakkunnig som har skrivit texten och som kan formulera sig på ett vettigt sätt.

                              Skulle vilja se deras OTROLIGT avancerade utrustning i ambulansen. Har svårt att tänka mig vad det kan vara.

                              Comment

                              Working...
                              X