Announcement

Collapse
No announcement yet.

Presentation av sig själv

Collapse
This is a sticky topic.
X
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

Presentation av sig själv

Jag tänkte jag skulle presentera mig mer noga. Fyll på med er själva om ni vill.

Jag är 28 år och är från Falkenberg men har flyttat runt lite och bor nu med sambo i Hägersten utanför Stockholm. Jobbar professionellt i pokerbranschen.
    Jag tjatade hål i huvudet på min föräldrar när jag var ungefär 12 år och efter många om och men fick jag eh Yamaha YZ 80cc. Körde runt i ett grustag hemma vid. Jag bytte bort crossen mot en moppe när jag var 14. Efter något halvår upptäckte jag att det inte var så kul.
    Några år gick och jag var jäkligt sugen igen. En Kawasaki KX 125 blev det.
    Körde med lite polare på crossbana och i skogen. Sålde skiten efter något år.
    När jag var 18 blev det en Yamaha FZ600, 2 år senare bytte jag bort den till en Yamaha YZ 250. Det var grejor det. Ett jäkla klös!
    År 2001 var det dags för en Highland 950cc.
    Jag visste inte riktigt varför jag köpte den. Men bodde i Solna utan bil eller annat fordon på 20kvm och var jäkligt less på tunnelbanan. Och en polare hade en Highland billigt som hade gått 50 mil. Så på fyllan sa jag att den tar jag.
    Jaha? Vad skall jag ha denna till. Körde runt lite och tränande bakhjulsåkning. Mkt mer än så blev det inte innan jag hittade SOE. Vet faktiskt inte riktigt hur jag hittade hit.
    Men läste i gästboken om alla tuffa killar som körde grusvägar.
    Jag tänkte väl att så där svårt kan det väl inte vara. Så jag hittade under "körningar" att det var körning på Norrsidan och jag hängde på. Kom inte så värst långt innan det var punka. (Jag är fortfarande skyldig en kille på en Adventure punkaspray).
    Någon vecka eller 2 senare åkte jag ner och körde södersidan. Det var Kartkjell (ovanligt) som var där och någon mer. Frågade om de brukade köra med SOE? Jo, Kartkjell förklarade att de händer ibland.
    År 2003 så sålde jag min 625:a till Hagenblad här på forumet och köpte en 525SX.
    Jag kör mest cross men också en del supermotard och enduro med den.

Updatering 2003-09-09:
    Jag har nu köpt mig en 525 SX. Jag har kört mer motardtävlingar.
    Och precis nyligen köpte jag mig en DR 350 också för att kunna köra lite på allmänväg och lite i skogen.

Uppdatering 2004-09-22:
    Jag har bytt jobb (pokerbranschen), flyttat till Hägersten.

Uppdatering 2005-01-29:
    Jag och min sambo har fått en dotter. Jag har ett nytt garage som jag delar med annat MC-folk. Jätte mkt plats och eget mekbås.

Uppdatering 2005-06-12:
    Har sålt 525:an och köpt en 300EXC, mindre meka och mer åka. :D

Uppdatering 2007-05-03:
    Har dragit av korsbandet och väntar på att jag skall bli hel. Sålde min KTM 250SX -07 i väntan på det. Byggt hus och gjort sambon på smällen igen.

Uppdatering 2008-11-20:
    Har fått en liten kille, så nu är vi fyra i familjen.
    Köpte en 250SX -07 igen, men nu sålt och köpt en KTM 450 SXF -08. Innehar vid detta tillfälle SOEs GGN-buckla.

Attached Files
    Last edited by Björklund; 11-20-2008, 11:27 AM.

Börja på en CB125-året va72 för att ett par år senare över gå till en CB500 tröttna 79 å gick till en XL500s komplettera så småningom med några st 350 bultaco trailcycklar FMCK å lumpen med Jawa 250 lätt hojlös nåra år på 90-talet sen XL600,XR600 ,Husaberg 650 KTM 520 den bästa cyckeln hittills ,2st Xr 250 åsom grusklättrare XR650r ännusålänge otrimmad men inte sålänge till MVH
    Tung enduro 950 R SUPER ENDURO

Comment

Jag är 32 år och bor i Eskilstuna, 16 år gammal startade på en Suzuki gt 125 -76, Yamaha Dt 125 Mx, Dt 125 Lc, Xv 750-82, Kawa Z 1000 och nu blir det lite lurigt...Kawa Z 900-75 men med GPZ 1260 motor på ca 160Hk,
      Amatörbygge Harley Davidson långgaffel 16" förlängt och med stelhäck och 1340 EVO,
      och *host* nu en Yamaha TT 350 -89 som är under renove.."Utveckling"
      Ville ha något för att busa med kompisarna i dyhålen med.
      Jag kör lite mera i endurospåren än snabba grusvägar.
      Att jag hittade "SOE" var en slump, satt och slösurfade och hittade en länk som jag provade och nu är man här varje dag

/ TT Ubbe
      "Misstag är bra som dåliga exempel"

Comment

Arno 34 från Södermalm numera. Farsan Est och Morsan Finlandssvensk! Egen rörelse i ventilationsbranshen.
        Medlem i SOE, Svenska Super Motard Klubben och Free Riders MC.

Började med cross som 12-åring på en 80 cc. Vid 14 blev det en 125 cross men mest busåkning på gata. Började också lufta polarnas 1000 kubikare.

Vid 20 köpte jag en Blå/gul 600:a Tenère. Hade inte lärt mig gruskonsten så det blev mest asfalt.

Nått år senare blev det en VF1000 F som senare skar i 200:a
        Mekade i ordning och sålde den för att köpa en Yamma WR 400-99. Den var för vass och jag var för fet så jag bytte mot en DR 650 SE. Träffade XRV-Hasse hösten -00 på min första SOE-körning. Klotade som fan och körde utan teknik men växte i takt med avåkningarna. Här smög det också sig in en VTR Firestorm men sålde den rätt snabbt.

Sommaren -02 vart det en XR 650 som jag trivs ypperligt med!
        Nu också en CR 500 som gillar is samt en HD 1450cc som gillar lugnet...
        Last edited by Arno; 08-18-2010, 10:04 PM. Reason: Censur
        K-märk gruset!

Comment

Heter Mattias, är 29, bor i Lappl.Väsby och har gjort det sen jag föddes. Började med en sprillans ny Suzuki RF900R, året var 1998. Hade ej kört moppe eller något annat med motor och mindre än fyra hjul innan.

Tredje säsongen med den hojen satte jag den i diket i 160-170 knyck. Tänkte att jag borde ha en slöare hoj och köpte en KTM 640 Supermotard -00. Hängde på till Åland och åkte lite supermotard i sommras. Det visade sig att killen jag fick dela bil med (Björklund) nästan bodde granne med mig. Hörde hans berättelser om era Söndagskörningar och köpte grussprutarhjul lagom till vintern -02/-03.

Har inte träffat så värst många av er än, men vi ses säkert snart på nån grusväg någonstans....

Edit: Är numera 29, annars stämmer allt fortfarande. Köpte en 520SX som motionsredskap.
          Edit: Är numera 30 640:n stulen, 950 Adventure inhandlad.
          KTM 250SXF

Comment

Jag är 46, farsan från söders höjder och morsan från östergötland, nedärvda gener från scotland typ 1620 talet (borde haft en Highlander), gillar höga höjder och säckpipa
            Började karriären -73 i FMCK på en sur 350 Jawa, agerade knattecross instruktör en sväng. Köpte min första hoj -74, en Triumph bonneville -67:a, ett genuint vrak för facila 1.950.-, renoverades två gånger på raken eftersom den skar direkt vid första provstarten
            Har ägt ca 20 stycken engelska järn, däremellan en Rickman Honda, en custad Goldwing, Yamaha 550, Kawasaki Vulcan, en enduro SWM, en vässad suzuki 500 cross och en Honda cr 250.
            Körde som en vettvilling på stan (Sveavägen-Allmänna Gränd) tillsammans med mina polare mellan 1975-79, satte punkt för street-racing karriären när jag lämnade väl valda köttstycken av mig själv i Sveatunneln. Överlevde med lite marginal
            Tog Roadracinglicens -78 men insåg att jag var alldeles för farträdd och gav upp, körde lite crossrace som alltid avslutades med en stilfull krasch, saknade tyvärr tävlingsnerver
            Trivs lika bra bland grus-busare, roadracing-freak, motard-nördar, touring-nissar som biker-boys och flyter gärna runt mellan de olika intressegrupperna.
            Köpte min Affe hösten -99 och åkte hem från Katrineholm i snöyra med mitt nyförvärv, 1200 mil, inte en fläck. Här skulle det finköras på undangömda vägar ( ). En del av er vet hur det gick
            Våren 2000 hamnade jag av en slump på 100% grusbus och råkade hitta en nytändning för hojåkat. Träffade Arno som jag sladdat ihop med sedan dess och började umgås mer med SOE:are vissa söndagar.
            Firar 30 år i sadeln i år, känns bara fint och roligare än någonsin.
            Låg fart kan också utgöra en njutning....
            The soil is always frozen for lazy pigs
            1340 HpD

Comment

Jahopp, jag får väll dra min korta historia då.
              Jag heter Henrik Dahlgren och är 23 år och är född och uppvuxen i Umeå. Pluggar för tillfället till maskiningenjör på umeåuniversitet.
              Jag är född i en familj där alla andra familjemedlemar har ett obefintligt intresse av motorfordon. Men detta kompenseras av att jag är en enorm motor-nörd
              Är dock mera intresserad än kunnig =/ (än så länge)

Pga begränsad ekonomi vart det aldrig någon 125cc karriär utan jag skaffade bilkörkort samma vecka som jag fyllde 18. I lumpen skaffade jag mig lastbilskort, året efter det tog jag Taxi-legitimationen, och förra året tog jag mc kortet via FMCK. Undra vilket körkort man ska ta i år ??

Snubblade in på SOE´s forum av en slump, fastnade direkt !
              Jag har efter många om och men (och långa resor i onödan !) samt mycket hjälp från SOE medlemmarna skaffat mig något som rullar på två hjul. Nu är jag en stolt ägare till en Yamaha TT350 anno 1986 :D

Är fortfarande novis på gruskörning men jag tänkte jobba på den saken i sommar
              "man har inte roligare än vad man gör sig"
              Husaberg FE 450 -14
              Aprilia RXV 450 + motard kit. *SÅLD*
              KTM 450 EXC *STULEN*

Comment

Här är jag...

Håkan Schang, 30 år, bor i Sollentuna. Jag har varit sugen på hojkort sedan rätt så lång tid tillbaka, men av olika anledningar blev det aldrig av. Har dock kört en hel del moppe i alla väder och i all terräng, i stort sett.

När en kompis på våren -98 skulle sälja sin gamla Honda CB650 -80 så tog jag chansen. Hojen köptes, utrustning införskaffades och sedan började jag övningsköra.

Kortet togs sommaren -98 och sedan blev det lite harvande på den gamla maskinen tills jag våren 2001 sparat ihop till en ny Yamaha FZS 600 Fazer. Samma år gick jag SMC Stockholms gruskurs och fick blodad tand. Det var asballt med grus! Så hösten -01 köpte jag nästa hoj, en Yamaha TT600R -98.

Vintern 2002 var jag mckursen.nu's gruskurs på Gran Canaria och blev ännu mer såld på grusåka. Sedan dess har det blivit så mycket grus som möjligt.

Blev introducerad till SOE av Tysken. Jag har varit med på ett par 100%, och skall även försöka vara med på söndagskörningarna.

Vi ses på 100% imorgon!
                /Håkan
                /H

Comment

Presentation av sig själv?

Christer Nivaeus

Fet 42-åring med begynnande håravfall.
                  Tycker åka hoj är kul, dock inte endast offroad, utan även ratbike, sporthoj, gammelhoj, fetis, gammelmoppe och annat.

Samlar på gamla junkhojar, och har som hobby att försöka få så många av dessa att fungera samtidigt. Hyfsat framgångsrik i skrivande stund, då 5 av 6 hojar är i körbart skick (+ 1 moppe).

Halkade in hos SOE på ett bananskal hösten 2000, då en liten offroadhoj införskaffats för att "testa med". Anslöt på några söndagskörningar med min "Gammel-DR", en Suzuki DR400 -82. Sanslöst skojigt, trots att man var tvungen att hålla trotteln i taket konstant för att inte helt bli avhängd.
                  Kände efter några rundor (och en skuren kolv) att hojen inte räckte till, och kittade upp mig på en Gammel-Tenere.
                  Körde några månader på den innan polaren, Tengis, tjatade till sig denna.

Åker numera på en DR Big på 210 kilo. Rätt tungt i endurospåren (tack Kart-Kjell för att du alltid är så snäll och frågar om jag orkar åka enduro).
                  Brukar försöka hänga på ändå så att gossarna får sig ett gott skratt då jag ligger under Doktorn i lerpölarna.

Nåväl, plitar ibland ned mina hojprojekt på http://w1.899.telia.com/~u89906687/hojarna och har faktisk kåserat rörande en av mina häftigare hojupplevesler, nämligen en "Offroad-vecka" med Elving Solli i Norge; http://home.swipnet.se/pudde/tiltopps

En liten lattjo notis kan ju vara att ovanstående presentatör, Håkan Schang, sålde vidare sin första hoj, en CB650, till undertecknad.
                  Under den tid jag hade "Zebbe" i garaget var han det sportigaste hojen i kollektionen, vilken kanske säger lite om min definition av "sporthoj".

Anyway, fet överårig man kör så fort han kan.........

/ Christer
                  Flest hojar när han dör vinner
                  Prospect, Timmermon racing team

Comment

20 År med hoj

Hejsan!
                    Svårt att beskriva sig själv med text. så det får väl bli min 2-hjuliga historia.
                    Började mitt 2-hjuls intresse på morbror Götes avdankade Puch Florida som 12-åring. jag försökte bygga om den till ett mer crosslikt utseende men det blev mest fiasko. Jag tjatade som en galning på mina totalt ointresserade/oförstående föräldrar om en knattecross helt utan framgång. så det blev ett gäng risiga mopeder som avverkades fram tills jag fyllde 16-år, då jag fick en ny Honda CB125 -81 i julklapp av min farsa som kanske hade trötnat på allt tjat.
                    Den hojen skar efter 400 vilda mil (jag tröttnade på den eftersom polarna på sina Yamha RD125LC åkte ifrån mig på rakorna) farsan tyckte att jag var en botskämd jävel, sedan efter lumpen tog man en finans på en sprillans ny Yamaha FZR1000 -87 tror inte jag har upplevt en regnigare/kallare sommmar sedan dess sålde hoje året efter med brakförlust, försäkringspremierna steg med 500% p.g.a hojboomen det året.
                    Sedan torskade jag dit på Harleydrömmarna på tidigt 90-tal men ekonomin tillät inte en sådan. så jag byggde om en Yamaha TR-1 till en mattsvart caferacer med fatbob-tank/skärm raka rör mm,mm.
                    Tröttnade på den också så året därpå ramlade jag in på något som jag inte tröttnat på ännu, det blev äntligen dags för en endurohoj nämligen en Husqvarna WR400 "jössereplika" men med den fick jag skruva mer än jag åkte.
                    Sedan blev det en Husaberg Fe501, följt av en Husaberg Fe400.
                    Där blev det sedan en paus under några år med Hund&Jakt istället. därefter några år med bara snöskoter. men i år blev det en hoj igen KTM LC4 640 SIXDAYS-02 inköpt på Lelles i Uppsala i mitten av mars (ett impulsköp (men det har legat på lur en tid).
                    Har bara hunnit med 2X10Mil i skogen/skoterspår med endurodubbat, igår åkte "sommar däcken" på.
                    Jag har ingen ursäkt alls för att inte anmält mig till/deltagit i 100%.
                    Men är det någon som är sugen på att åka grus i Gävletrakten så hör gärna av er, Jag har dessutom inspirerat fem polare att skaffa grusbushoj och två har redan hunnit med, och två ytterligare är på G.

Känner till 100-tals mil med bra grusvägar i Gävletrakten med omnejd
                    Friends are like condoms. They protect you when things get hard . . .

Comment

Dominic Rivas alias Dompan här !

Tog kortet senhösten -00. Körde landsvägare al a' turist -01 (SV650) och -02 (VFR800). Fick nog av att lulla runt i trafiken och skaffade AVA MC's DR650SE projekthoj sent på hösten -02. Säsongen -03 blev min första grussäsong och dessutom uteslutande i SOE's regi. Blev introducerad till 'aktiv' körning. Lär mig långsamt på grund av att jag är onormalt feg, men jag är dum också, så det jämnar ut sig. Ser fram emot säsong -04 och hoppas på att ha skitkul på hojen och bli en bättre förare. Har sålt DR'en och skaffat en XR650R. Grym hoj !

Facit -04: Tog lång tid för min tröga skallbas att inse att XR'en var för bråkig. Två frakturer och 150mil körda allt som allt. Det är nästan så man vill stryka denna säsong ur rullarna helt och hållet. Snäll DRZ inköpt inför -05.
                      Fågelvägen är målet!

F.d. hojar:
                      DRZ-400S Saknar denna.. snyft!
                      XR650R Mördarmaskinen WAAH!
                      F650GS Dakar - 75mil på en dag, inga problem)
                      DR650SE Blub blub..
                      VFR800 Saknar denna.. snyft!
                      SV650S The beginning

Comment

Då får man väl dyka upp här med. Tysk med familjebakgrund i Smålands skogar. Började köra 'moppe' med elva år. Med tolvtretton blev det en 50ccm cross som stod i småländska stugan som man levda bus med och la ner en eller andra gången. Sen det vanliga med moppar och 125:or och trim och hela skiten.
                        Sen var det stopp med egen hoj med 19 pga av penningbrist, men man hyrde och lånade regelbundet nån gång om året, och som tur var placerade brorsan sin gamla XL600R i stugan, så några grusmil blev det varje sommar.

Sommaren '98 hyrde jag en XT600 för en längre period och suget blev för stort. Tjackade en Transalp och körde hela vintern. Sommaren gav jag mig från Tyskland uppför Norges Kustväg upptill Tromsö och nerför inlandsvägen i Sverige. 770 mil på fyraenhalv veckor och det blev klart att jag inte ville var utan hoj igen.
                        Hösten '99 flyttade jag till Stockholm och 100% 2000 var mitt första kontakt med SOE. Jag blev direkt tänd på bojsen och har varit med sen dess. Både på Söndagar, som medarrangör av 100% och introduktion av gänget till Norge och Bukkerittet. 2001 blev det KTM Adventure som en ny hoj för mig, för att understryka min manlighet - bästa hoj för mig som finns, eftersom jag älskar tuffa långa gruskörningar, typ 50mil en heldag. DÅ snackar man roligt.
                        -= Hojlös igen =-

Comment

Fick för mig att jag skrev en pressentation av mig själv här förut...?
                          Nåja!
                          Jag heter Benny och har vandrat 28 år här på jorden och tyvärr har dom flesta av dom varit hojlösa..
                          Men visst började jag med moppe och redan då blev det en Offroad (?). En Honda MT50. Den fick gå många mil..

Då min jag var den enda i min familj som hade ett teknik och motorintresse så var det förgäves man tjatade om crossar,gocart eller folkrace.
                          Vid 17år fyllda köpte jag en Honda MTX 125 av en polare, och för en symbolisk summa blev ramen och kartongen med "resten" mitt.
                          Tummen satt där den skulle så tillslut så fick jag ihop den och med den körde jag grusvägar, åkrar och stigar på en bongård uppe i Roslagen.
                          När den sedan skar skruvade jag en del bilar, men några år senare fick jag tag på en Husqvarna 510 från 80-tal någonstans. Sliten och eländig.
                          Skruvade ihop den och förälskade mig dirrekt i det underbara ljudet den avgav.
                          (Det gjorde nog inte sommargästerna )
                          Sen var jag helt körd på 4takt.
                          Gjorde ett försök till att ta MC-kort men kuggade.
                          Allt ang MC lades på is.. Ända tills min lillasyster tog MC kort och tjackade sin Chopper (en 4cyl honda 750).
                          Då ville jag bygga min egen hoj och kollade in många byggen..
                          En arbetskollega räddade mig ur "Customträsket" med frågan: "Tänker du åka hoj eller tänker du köra hoj?" Han visade upp sin KTM 625 motard och någon månad senare stod jag där på Lelles och hade lagt handpenning på min KTM 625. (Fast jag köpte en Enduro!)

Sen satte jakten på MC kortet fart igen, för jag hade ju nu min (oranga) morot stående i garaget.
                          Ja... dvs. ett tag i alla fall.
                          Hann inte få övningskörnings tillståndet ens förren hojen blev snodd. Jag hade provstartat den och kört MAX 250 meter...

Ca 1.5 månader senare var jag upp på Lelles igen och hämtade ut min "nya" hoj och den fick jag i alla fall köra in och den äger jag än idag.
                          Gillar att köra Offroad men trivs även på torra krokiga asfalts vägar men då med Motardsulorna monterade.. Försöker använda hojen till det mesta.

Jag jobbar i Solna som Test och Certifieringstekniker med inriktning på standardiserad IT miljö hos Skanska och där har jag snart jobbat i 5 år.

Har gjort en Utlandstjänst under ett halvår och det var ett viktigt inslag i mitt liv.
                          Jobbar fortfarande med militären vidsidan om mitt vardagliga arbete, då och då.

Gillar att mecka och skruva, och drömmen är en lite stuga med garage där jag skulle ha alla mina projekt hoppas jag nån gång går i uppfyllelse
                          .
                          Trivs bra på Vatten oxå, och därför köpte jag skrovet av en gammal tävlingskatamaran för några år sedan och i sommras körde jag in motorn.
                          Då fick jag valuta för att ha fått väntat i 3.5 år.
                          Båten gjorde nämligen 66.3 knop. :cool:
                          Så båtsport intresserar mig oxå även om jag inte skulle kalla mig aktiv.

Kom i kontakt med SOE tackvare att kusinen mailade en länk och skrev "det här kanske passar dig"?
                          Övningskörde ju då med honom så så mycket offroad blev det inte.
                          Nästa gång jag tittade till SOE så fanns där ett forum, som jag numera besöker så fort jag får lite kvalitativ internet-tid över.

Hoppas på att utvecklas i hojåkandet och i hantering av min hoj.
                          Där för är det kul att träffa andra med samma intresse.
                          Så SOE är min melodi...

/Brodde
                          "Do not go where the path may lead; go instead where there is no path and leave a trail."

Comment

Jag heter Jörgen Wilhelmsson 28 år bor i uppsala sen två år (bodde innan tre mil utanför stan). Tog maskiningenjörsexamen 97 jobbar på ett industriserviceföretag i uppsala (så jag har tillgång till en schyst verkstad ).
                            Har länge velat ha hoj köpte ett tvåtaktsmonter februari 02 men insåg att det var en fyrtakt jag skulle ha, så då blev det en husa 400 .
                            Sen ville man ju ha kort så det tog jag tag i under sommaren och 20 augusi blev den lyckliga dagan då man vart fri. För att underlätta korttagandet köpte jag en AT som jag övningskörde på och nu har jag äntligen fått på riktiga grusdäck på den så nu ska jag försöka dyka upp på söndagskörningarna........

JW
                            Jag kom inte sist, Det var flera som bröt.....

hUSABERG 600, xtz 750......

Comment

Sverrir Valgeirsson heter jag (islänning) och är ett 26-årigt grusbus-wannabee i Lund.. Tog kortet 2001 och köpte en DR600 som jag tänkte köra lite offroad med.. Dock visade det sig snabbt att kompiskretsen på enbart landsvägshojar var lagom intresserade av att köra på grus med mig (och det är ju inte så kul att köra själv), så DR:en såldes och en Cagiva Gran Canyon 900 införskaffades istället (kunde inte ha en hoj som bara var för landsväg).. Nu försöker jag skaffa mig en riktig offroad hoj igen, då jag lärt känna lite folk som kör enduro, och det ju verkar finnas trevliga prickar från skåne här som man kan hänga med och köra lite.. Tills dess får jag köra försiktigt på grus med min tunga (men ack så vackra ;) ) maskin..
                              KTM 640 - 03

Comment

Working...
                              X