|
|
|
|
#1 |
|
Reg.datum: Jan 2008
MC: Tramp-cykel, Suzuki rm 250
|
I sådana fall skulle man enbart slipa där den största skadan är. För hona får man inte göra i nikasil har jag lärt mig
Men hur är det att köra om mycket av nikasilen saknas? Där det blivit svart i cylinderväggarna kan det väl knappast vara kvar nikasil? |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Reg.datum: Dec 2007
MC: Enduro,Supermotard,RR
|
Ta syra, doppa ett tops, vatten skölj emellan, tryckluftsblås, topsa syra igen. Ta sedan en negertrissa och rengör när allt kolvmaterial är borta(för hand). Borra sedan smörjhål i nya kolven. Blanda bränslet och oljan när det är varmt. Skydda vevhus och expansionskammare mot kyla. Skydda cylinderns snö och vindsida emot kallras. Se över bestyckningen. Kör många härliga mil. Brukar själv åka ut och rädda dragracing motorer, men då har jag gasmask på mig. Minns en gång när Endurokungen i Östra Fritz Andersson körde 2- takt och hamnade i kris inför en tävling.
Den cylindern såg tio ggn värre ut (före) nämde på åt Fritz att du får endast köra denna tävling i morgon. När jag pratade med Fritz efteråt, berättade han att cykeln aldrig varit så snäll och körbar förut, så jag körde Kåsan och ett SM och lite till. Lycka till. MVH. Kalevi. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
|
Intressant att många är såpass positiva
Vågar man åka med den i längden? Jag tänker på höga varvtal och höga temperaturer= Mycket påfrestning /Jakob |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Reg.datum: Sep 2008
MC: Kawasaki KXF250 & Yamaha YZ125
|
Vad är orsaken? Ta reda på det först och främst! :)
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
|
Den har jag funderat på ett tag men inte kommit på något annat än tabbe från tidigare ägare
Hojen har gått likadant sen jag köpte den. Kört 5 gånger, avgasporten har nästan suttit fast så den har bara haft bra effekt upp till halvgas. Kan en avgasport som inte fungerar korrekt leda till konstigt tryck osv och sen detta? Fick ett kvitto från ägaren innan på kolv med mera. Så jag tror inte att den gått för långt, 20 timmar högst |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Sett över förgasare/bestyckning?
Gått upp tillräckligt för isåkat?
|
|
|
|
#7 |
|
|
Jag har provat med olika bestyckningar för att få den att gå rätt. Fet bestyckning såväl som snål, innan jag förstod att avgasporten var problemet. Den har alltså aldrig varvat över halvgas
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Ja du vågar att åka med den i längden, men kanske inte flera år. Ta gärna lös grejjorna och titta var 3e månad om du kör regelbundet 2-3 dagar i veckan
Rengör cylinderväggarna som ovan beskrivit, använd skyddshandskar! Det fräter ordentligt, gör rent så gott det bara går så du får bort det där. Sen i med ny kolv så har du rull på grejjerna igen, räkna med kortare kolvbyten om cylindern ej är i sitt bästa skick sliter det fortare på kolven. Min RM250-03 gick kolven sönder på, fastnade lite kolvrester i cylinderväggarna. Gjorde inte rent det, dock var det bra mycket mindre än ditt, blev dags för försäljning höst 09, 2 månader efter jag satt ihop den igen. Men tror den rullar än idag. Se efter så du inte har fått någon spricka i cylindern, titta jävligt noggrant. Verkar vara vanligt att det blir så där på sukka 250 2-t 02-03 modellerna.
Men är svin, vilken tur att kvinnor är djurvänner Senast redigerad av 199 den 2010-02-13 klockan 00:49. |
|
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|