+ Svara på ämne
Sidan 1 av 10 1 2 3 ... sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 99

Ämne: Tummen / handen domnar - prickar

MC: 2011 Adv 990R 2013 KTM250EXC
    Gör: IT
    Reg.datum
    Oct 2008

Standard Tummen / handen domnar - prickar

Behöver lite hjälp här.

Den högra handen domnar bort under monoton åkning längs vägen. Aktiv körning typ enduro med växlande kropps-position är inget problem.
    Problemen är så illa att det börjat pricka in fingrarna, mest tummen, efter endast 1 mil. Efter 5 mil så är det mycket illa, så en rast måste til. Det hjälper om jag släpper handen och ristar den kraftigt nån gång neråt.

OK, så jag har läst lite om dette, men söker erfarenhet från er, då jag räknar med att jag inte är den enda. Vet att det måste bero på antigen: för lite blodflöde til handen, eller nån nerv som är i kläm. Jag kan oxå lägga til att armpump är inget som jag har problem med bara jag värmer upp lite innan. Den exakt samma känslan får jag när jag använder motordrivna redskap typ sågar av olika slag över längre tid. Så vibrationer måste spela nån roll här.

Jag kommer nog att prova ut följande (i den turordningen)
    - rotera styret lite båkat
    - montera mjuka "skum" grepp
    - trykka inn silikon eller kanske köpa en barsnake
    - testa olika handskar
    - montera en sådär gas "hjälp" som är en plast grej som man sätter ovanpå greppet på gasen
    - eksperimentera med olika styren (dyrt)
    - gå til läkaren

Med tjockare handskar så kommer det snabbare. Tunna handskar, typ cross, gör att jag kan köra längre mellan rasterna.

Så vad tycker ni?

Tack!

MC: xt600 cr500 husaberg
    Gör: snickare
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

jag har samma problem. har varit hos läkaren det beror på att nerver ligger lite trångt i handleden. går att fixa med en liten operation dom skär upp och karvar ur lite.
    jag har dock inte gjort den operationen.
    fast jag borde nog göra det om man ska hålla på och köra...

MC: Flera
    Gör: Programmerare
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard Karpal syndrom

Problemet är möjligtvis som seglarkungen säger. Det heter karpal syndrom. Är mycket vanligt och beror på att neverna kläms i en för trång passage i handleden.
    Det är en enkel operation som tar 15 min och man får åka hem på en gång. Det är inte speciellt skönt första tiden efter op.

Så här kontrollerar du att det verkligen är karpal syndrom. När handen känns bortdomnad. Känn på insidan av ringfinger (mot långfingret), där ska det kännas bortdomnat. På andra sidan ringfinget (mot lillfingret) ska känseln vara normal ungefär. Alltså, karpals syndrom påverkar bara nerver på ena sidan ringfingret.
    Persons and things of all kinds will be brought within focus of cameras connected electronically with screens at the opposite ends of circuits, thousands of miles at a span and photographs will be telegraphed from any distance.
    -------------
    Ladies Home Journal, Year 1900

DrBosas avatar

MC: Yamaha WR 450F
    Gör: Jobbet
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Låter som klassisk armpump, finns en rätt ny tråd om detta där det länkas till lite förklaringar plus en massa tips.
    EDIT: http://forum.soe.se/showthread.php?t=39137
    Tre brutna revben...hittills.
    Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Reg.datum
    Oct 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av DrBosa Visa inlägg
    Låter som klassisk armpump, finns en rätt ny tråd om detta där det länkas till lite förklaringar plus en massa tips.
    EDIT: http://forum.soe.se/showthread.php?t=39137
    Säker? Jag har haft klassisk armpump tidigare men inte nu längre efter många år med köra cykel, träning, stretching, magnesium och inte minst reäl uppvärmning. Det e klart, lite armpump får man då og då, specielt om man "öppnar" för hårdt.

OK, det jag försöker beskriva är en prickande / stickande känsla som börjar och går över i mer intenst stickande och tummen är den som får mest av detta. Fingrarna domnar men inte hela handen som när jag får reäl armpump.

Jag får nog testa lite vidare innan jag går til läkaren och griner....

caddielacks avatar

MC: 2013 Husaberg FE 250
    Gör: Säljare
    Reg.datum
    Aug 2008

Standard

Så här kontrollerar du att det verkligen är karpal syndrom. När handen känns bortdomnad. Känn på insidan av ringfinger (mot långfingret), där ska det kännas bortdomnat. På andra sidan ringfinget (mot lillfingret) ska känseln vara normal ungefär. Alltså, karpals syndrom påverkar bara nerver på ena sidan ringfingret.__________________
    Skit, exakt dom symtomen har jag, känsel på halva ringfingret och tumme, pek och långfinger domnar bort helt.
    Kan köra 20- 40 minuter beroende på hur spåret är, mycket sten och stötigt så domnar det fortare.
    Blir värre också, nu kan jag vakna mitt i natten med bortdomnade fingrar.

Ska prova med Protapers "pillow grips" och se om det hjälper annars är det nog kirurgen som gäller.

MC Doktorns avatar

MC: 690
    Gör: Ort
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Låter som ett karpaltunnelsyndrom (CTS) med min ringa erfarenhet.

Armpump skapar mera smärta vid ansträngning än domningar som första symtom.
    Men visst CTS kan ge både smärta och domningar. Domningarna är mycket specifika vid CTS och drabbar bara fingrarna tumme tom ringfinger.

Om ni vill leka doktorer finns 2 tester som är bra.

1 Tinells test man komprimerar Nerven i handleden (som bilden) genom upprepade "tapping with your finger" hittade inget bättre svensnkst ord.

2. Phalens test

Armpump eller kroniskt kompartmentsyndrom (KKS)är ansträngningsutlöst och smärta relaterad till muskelaktivitet.

CTS op genom ett 15 min ingrepp som jag kan göra på ert köks bord med en skalpell och en assistent i lokalbedövning.

KKS kräver ett större ingrepp (Narkos eller regional blockad sk IVRA) då bindvävshinnan i underarmen måste klyvas i dess helhet = stort ärr

Mina 33 ören
    Senast redigerad av MC Doktorn den 2009-05-24 klockan 21:22 Anledning: ragnell är en sax för h...te

DrBosas avatar

MC: Yamaha WR 450F
    Gör: Jobbet
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av MC Doktorn Visa inlägg
    Armpump skapar mera smärta vid ansträngning än domningar som första symtom.
    Aj fasen, då är det inte armpump jag har heller. Mina händer domnar ofta, även när jag sover.
    Tre brutna revben...hittills.
    Ja, nu två till. Fem totalt alltså. Hjärnan verkar ju funka i alla fall.

Reg.datum
    Oct 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av MC Doktorn Visa inlägg
    Tog testen, och det stämmer på CTS.

Om jag lägger til två saker til:
    Mina händar domnar bort ganska ofta när jag sover. Det kommer och gär lite, och jag måste "skaka" liv i dom igen på natten. Kan inte direkt sega att jag vaknar av det, men när jag nu vaknar, så kan dom va domnade.

När jag cyclar får jag det ganska ofta, men bara när jag använder min MTB med en mycket framåt position så att handleden böjs upp och det är en del vikt på dom. Om jag släpper styret och skakar, så blir det bättre. Endast den högra handen, det samma som när jag kör mc.

Kan oxå lägga til att jag hade några mil idag med mycket aktiv körning. Stod upp, och körde aggresivt med växlande position. Inga symptom alls. Händer bara när det är "monoton" åkning, typ transport på landväg.

Borde jag göra nåt at det, eller kan man "tima" det inn i en alldeles överbookad kalender (som går ett år fram). Och vad snakkar vi om i tid när det gäller tiden efter en operation?

Tack så mycket för din tid och hjälp!

MC Doktorns avatar

MC: 690
    Gör: Ort
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av olec Visa inlägg
    Tog testen, och det stämmer på CTS.

Om jag lägger til två saker til:
    Mina händar domnar bort ganska ofta när jag sover. Det kommer och gär lite, och jag måste "skaka" liv i dom igen på natten. Kan inte direkt sega att jag vaknar av det, men när jag nu vaknar, så kan dom va domnade.

När jag cyclar får jag det ganska ofta, men bara när jag använder min MTB med en mycket framåt position så att handleden böjs upp och det är en del vikt på dom. Om jag släpper styret och skakar, så blir det bättre. Endast den högra handen, det samma som när jag kör mc.

Kan oxå lägga til att jag hade några mil idag med mycket aktiv körning. Stod upp, och körde aggresivt med växlande position. Inga symptom alls. Händer bara när det är "monoton" åkning, typ transport på landväg.

Borde jag göra nåt at det, eller kan man "tima" det inn i en alldeles överbookad kalender (som går ett år fram). Och vad snakkar vi om i tid när det gäller tiden efter en operation?

Tack så mycket för din tid och hjälp!
    Börjar oftast med domningar på nätterna(klassiskt symtom) en del har mer vid arbete eller kör hoj.

Operation är relativt lätt och man har stygnen kvar i 2 v och undvika tunga lyft/arbeten med handen i ca 6 v, så sjukskrivning i normala fallet ca 4 v.
    Op ärret kan ömma lokalt 2-3 månader.
    När ska man op ?
    • Har man besvär av sitt CTS så livskval sjunker,tex vaknar på nätterna kan ej köra hoj
    • När man börjar bli fumlig och tappar saker (motorisk påverkan).
    • Känseln är påverkad dvs 2 punkts känseln (2PD) börjar påverkas, Normalt kan man känna 2 punkter på 3-5mm från varandra.
    Generellt kan man säga att dom flesta blir nöjda av sin op.

+ Svara på ämne

Regler för att posta