+ Svara på ämne
Sidan 1 av 3 1 2 3 sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 29

Ämne: Namura kolv, något att ha?

  1. #1
    Mr_Felixs avatar

    MC: Kawasaki Kx 250
    Gör: Inget
    Ort
    Söderköping
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    48

    Standard Namura kolv, något att ha?

    Börjar bli dags för kolvbyte på 250:in snart. Och har börjat kollat lite på de olika kolvalternativen. En billig kolvsats jag hittade är av märket "Namura". Så frågan är: Har någon medlem här någon erfarenhet av den kolven eller ska man satsa de extra hundralapparna på dyrare kolv? Kanske smiddkolv t.o.m.?
    Det Krävs Bara Två Hjul

  2. #2
    Mx_Master_s avatar

    MC: Suzuki RM 144cc-08, Suzuki RM 125cc-03.
    Gör: Lever på poker
    Ort
    Åseda
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    304

    Standard

    Namura kolven har funkat kanon för mig, har haft 2 stycken såna i min 125 :a.
    Mera prisvärd än Prox.

    Satsa annars på en smidd kolv. kör 20-30h, byt kolvring och kör lika mycket till.
    Satsa på Wössner/Athena ( Samma kolv ).

    Valet är ditt, om du är motionsåkare tycker jag att du satsar på en smidd, de håller grymt länge om du sköter om hojen.
    Suzuki RM 144-08, uppborrad och portad cylinder, matchportat block samt insug. V-Force 3 insug. VHM-topp. HGS 144 krök samt ljuddämpare. Ställbart tändläge. Svänghjulsvikt. Månsson racing suspension.

  3. #3
    niclas_l2s avatar

    MC: KTM 250 EXC -06
    Gör: Säljare
    Ort
    Storfors
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    108

    Standard

    Jag motionskörde mellan 150-200 timmar med orginalkolven i min exc 250 innan byte och att byta innan 100timmar på en 250 (endurokörd) känns kanska onödigt. Byt kolv när du lider av effektförlusten och köp då en smidd.

  4. #4
    Mr_Felixs avatar

    MC: Kawasaki Kx 250
    Gör: Inget
    Ort
    Söderköping
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    48

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av niclas_l2 Visa inlägg
    Jag motionskörde mellan 150-200 timmar med orginalkolven i min exc 250 innan byte och att byta innan 100timmar på en 250 (endurokörd) känns kanska onödigt. Byt kolv när du lider av effektförlusten och köp då en smidd.
    Kolven har gått runt 80-90h nu och jag har märkt att kompet börjar ge efter lite nu mera. Men går fortfarande att köra som en kung. Dock tänkte jag beställa kolv nu redan och ville då mest veta om den där kolven dög:D
    Det Krävs Bara Två Hjul

  5. #5
    niclas_l2s avatar

    MC: KTM 250 EXC -06
    Gör: Säljare
    Ort
    Storfors
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    108

    Standard

    Jupp och jag menade ungefär att om du byter kolv var hundrade timme så kan du kosta på en smidd :)
    Jobbigare/dyrare om man byter efter 20timmar

  6. #6
    NikkOs avatar

    MC: KX 450 F
    Gör: Tågtekniker
    Ort
    västerås
    Reg.datum
    Feb 2006
    Inlägg
    1 271

    Standard

    Byta kolv på en 2t, tar seriöst inte mer än 15 (max 30) minuter, är väl inte jobbigt var 20e timme...?
    sumprunkare

  7. #7
    AmRs avatar

    MC: Ktm 250sx -07
    Gör: Grävmaskinist
    Ort
    Umeå
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    120

    Standard

    nu virrar ni till det för mig byter kolv på min 250 2t ca var 48tim är de lämpligt elr kan man köra längre på kolven utan å riskera nått ras?

  8. #8
    Magics avatar

    MC: Honda CR250 / Honda CR125
    Gör: pokerspelare
    Ort
    Eskilstuna
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    53

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmR Visa inlägg
    nu virrar ni till det för mig byter kolv på min 250 2t ca var 48tim är de lämpligt elr kan man köra längre på kolven utan å riskera nått ras?
    beror väl helt på hur man kör... om man tokvarvar hela tiden så slits väl kolven/ringarna mer än om man ligger o puttrar själv byter jag efter 40-50 timmar iafall

  9. #9
    niclas_l2s avatar

    MC: KTM 250 EXC -06
    Gör: Säljare
    Ort
    Storfors
    Reg.datum
    Oct 2004
    Inlägg
    108

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magic Visa inlägg
    beror väl helt på hur man kör... om man tokvarvar hela tiden så slits väl kolven/ringarna mer än om man ligger o puttrar själv byter jag efter 40-50 timmar iafall
    Jupp, om man kör enduro på motionsnivå så slits inte grejerna nämnvärt innan 50-100timmar, rasrisken hänger nog mer ihop med 2-taktsoljan och luftfilterbyte.

    "Byta kolv på en 2t, tar seriöst inte mer än 15 (max 30) minuter, är väl inte jobbigt var 20e timme...?"

    Var inte tiden det tar att byta jag menade utan att om man köper en dyr kolv som man ändå byter oftare än kalsongerna.

  10. #10
    Danielktms avatar

    MC: KTM 300 Exc-E -08
    Gör: Sommar jobbare;)
    Ort
    Area 0620
    Reg.datum
    Oct 2006
    Inlägg
    35

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NikkO Visa inlägg
    Byta kolv på en 2t, tar seriöst inte mer än 15 (max 30) minuter, är väl inte jobbigt var 20e timme...?
    Byter du kolv på en cross på 30min så är du min gud, tar iaf ett par timmar att göra.

+ Svara på ämne

Regler för att posta

  • You may not post new threads
  • You may not post replies
  • You may not post attachments
  • You may not edit your posts