+ Svara på ämne
Sidan 1 av 70 1 2 3 11 51 ... sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 697

Ämne: 200cc Kina Offroad-Ägare/Brukare?

MC: Wr450F
    Gör: Marknadsutvecklare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard 200cc Kina Offroad-Ägare/Brukare?

Hej på er,

Jag måste bara få klarhet i detta!

Är det någon som ÄGER OCH BRUKAR en sån där kina hoj man ser för runt 10-15 tusen kr? Det finns hur många som helst som säljer men ingen som äger/använder?!!?!

Börjar kännas som om en ny sån skulle kunna kännas bättre än en 25år gammal 400 som då ändå kostar nästan dubbelt så mycket. Jag fattar självklart att det inte är något man kör "six days" med men ändå. Skulle den kunna gå 1000 mil sightseeing?

Finns du kinapuffare ute i skogen så ge dig till känna!!!

(Hamnade nog i fel tråd först, motorcross och enduro tråden var nog att ta i )

/David
    Bifogade bilder

Hokes avatar

MC: istället för rollator!
    Gör: Överselögnfjant
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Tidigare tråd i ämnet, lite info kanske iaf http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=16280
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

MC: Wr450F
    Gör: Marknadsutvecklare
    Reg.datum
    Nov 2006

Standard

Ja, läst den men har fortfarande ingen som vekligen ägt/kört kännt på en.

Kanske hamnade i fel tråd igen, skulle kanske varit hojvalstråden

gorbyss avatar

MC: xr 400
    Gör: .....
    Reg.datum
    Apr 2006

Standard

OT nu då men JÄVLAR va ful den va ;)

PerJs avatar

MC: Yamaha XT660R, Yamaha TTR600, Honda XR125L
    Gör: Typ IT, men inte riktigt...
    Reg.datum
    Jan 2007

Standard

Är ny på det här med MC. Står just i begrepp att börja övningsköra. Har funderat på att köpa kina-mc, till att börja med. Har hittat en tråd med folk som faktiskt kört maskinerna i fråga:

http://www.webcar2000.com/countries/...ngqi%20Offroad

JTs avatar

MC: KTM 640 & Kawasaki ZX-12R
    Gör: Pluggar juridik och jobbar som säljare
    Reg.datum
    Feb 2006

Standard

Nej, nej, ska du köra grus är det bara att glömma den där kinaskiten, tyvärr.

Jag köpte en Kinascooter till tjejen förra året och det var ganska mycket strul med den. Elfel, rost och lika robust som en plastmodell.

Ja den är såld

Hokes avatar

Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Nu är ju det här ingen skoter som tråden handlar om, utan en offroadmcmodell...
    Moppeungdomarnas åsikter i länken bör man nog ta med en nypa salt också

Eftersom vi nu har folk här på forumet som verkligen har testat denna hojmodell i skogen och på grusväg under en tävling -vore det ju guld att få se en recention
    (™Geggamoja)

JTs avatar

MC: KTM 640 & Kawasaki ZX-12R
    Gör: Pluggar juridik och jobbar som säljare
    Reg.datum
    Feb 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hoke
    Nu är ju det här ingen skoter som tråden handlar om, utan en offroadmcmodell...
    Moppeungdomarnas åsikter i länken bör man nog ta med en nypa salt också

Eftersom vi nu har folk här på forumet som verkligen har testat denna hoj i skogen och på grusväg -vore det ju guld att få höra en recention
    Jag kikade på motard modellen när vi köpte scootern och kvaliten var lika bristfällig. Jag hoppas ingen tror att man år 2007 kan köpa en sprillans ny hoj för 13.000:- och den är bra, tyvärr är det inte så.

Elsystemen är riktigar rysare, hojen rostar redan innan man monterat ihop den och efter första regnet rostar det i varenda svetsfog! broms ok som spricker om man bromsar hårt osv.

Är man lite händig och vill åka extremt billigt till jobbet så funkar det väl men om blir man det minsta hårdhänt så tolalrasar skiten och garantiåtagandena är minst sagt vaga...

Det är som en Fiddy man leker några timmar sedan är allt total slut, låda fjädring, ram men dom kostar bara 6000:-

Hokes avatar

Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Du har altså erfarenheter av att använda offroadmodellen i fråga -det är detta du skriver om här? :D
    Den används ju aktivt runt om i världen som just färdmedel -en frågan är hur den håller för lite "offroad"/Svenska förhållanden

Eftersom vi nu har folk här på forumet som verkligen har testat denna hojmodell i skogen och på grusväg under en tävling -vore det ju guld att få se en recention
    (™Geggamoja)

cybertrons avatar

MC: Yamaha TT600s -93
    Gör: IT
    Reg.datum
    Jan 2007

Standard

Hej!

Har nu sett denna diskution på fler än ett ställe :D
    Dem dyker uppp tätt som titt och det är många som klankar ner på kina hojarna utan att ha varken sett eller kört dem.

Kan tillägga att jag ej har någon, ännu, men att jag ska beställa nu till våren.

Det finns egentligen tre "versioner" av kinahojar, det finns Qingqi (även kallad zealsun, sundown m.m) och så finns det lifan (kallad roketa, dyang) och så finns det Zongshen.

Zongshen och Lifan är kopior på Honda XR200:or (delar från denna passar) medan Qingqi är Suzuki kopia. (Faktiskt är det Suzuki som ÄGER Qingqi http://www.globalsuzuki.com/corp_info/asia.htm)
    Motorerna som det baseras på är GY200-A, B 1-5 osv. Bygger på beprövade motorer från 80-talet.
    I QingQI hojarna sitter det exempelvis Mikuni förgasare, är det skit? nej. Delarn till en Suzuki DR200 passar i QingQI oxå.,

Så motorerna är bombsäkra, enligt de flesta, däremot HAR det varit problem med svetsar/fogar, rost och dålig lack. (det sista gör väl iofs. inget. ) samt att skruvar bör fästas med locktite och även efterdras. Dock har detta blivit bättre dem senaste två åren.
    Sen skall jag inte säga att ALLA tillverkare gör lika bra, eller att en kinahoj ALLDRIG går sönder, till och med en ny honda går sönder ibland, eller en ny Suzuki.. det finns måndagsexemplar i alla tillverkningar, det kanske är så att det är fler sådana ex. i kina tillverkningen, men det finns inga belägg för det.

Dem går billigt och snålt, eftersom det är det dem i första hand är byggda för. Dem skall dra så lite bensin som möjligt. Dem är INTE gjorda för att köra skiten ur i skogen, även om jag tror att det skulle fungera, dock kanske ska man ju inte förvänta sig att dem håller samma kvalite som en 2007:a XR650. Men det är säger dem ju inte.

Ska man köpa en kinahoj, som ligger på 200cc, skall man tänka i dessa banor: Vad ska jag ha den till? ska jag pendla till jobbet? Då är detta ett bra alternativ

eller ska jag chansa och köpa en hoj som är 20 år gammal för samma pris? Då kanske en kinahoj kan vara ett alternativ, eftersom då är det ju åtminsone nytt.

Om man vill ha svar på många frågor och se att det faktiskt GÅR att köra offroad med dessa 200cc:are kolla in forumet på: www.chinariders.net

Som svar till JT som hade sett motarden, vart då? trendimport har ju inte fått hem dem ännu? eller har dem ett provex hemma?

I vilket fall som så blir kinahojarna bättre och bättre, jämför med när Japan blev utskrattade i början på ...70-talet? när dem försökte sälja sitt "skit" till USA/Europa?

Kina kommer, men det tar kanske ett några år till av kvalitetstänkande innan kvaliteten är tillräckligt hög för att på riktigt jämföras med en japanare, men det kommer.
    Dessutom QingQI är Asiens största mc tillverkare, de tillverkar mer än 1 miljon Mc's per år.

Som avslutning tänkte jag säga att jag provkört den modell som visas i första inlägget och jag har inga invändningar mot den. VIsst reglagen kanske är lite plastiga men resten av hojen gav ett ganska trevligt intryck. Ljudet var mysigt, man satt bra, men visst den har ju inte mer kraft en vad en 125cc har, (aningen mer, men inte mycket) så det är ju inget effektmonster, men det är väl kanske inte därför man köper den heller...
    Den kändes lika robust som en drz400 i övrigt. Däcken bör man nog byta ut ganska snabbt (de som sitter på gamla modellen (den som visas i första inlägget) är inte dem bästa. Däremot i 2007:ans modell har jag för mig att jag läst att det skall vara pirelli däck eller dylikt.

http://www.youtube.com/watch?v=tmJkC1LRdKs

+ Svara på ämne

Regler för att posta