+ Svara på ämne
Sidan 1 av 7 1 2 3 ... sistasista
Visar resultat 1 till 10 av 67

Ämne: Skoda Pickup - svaga punkter?

Andurrss avatar

MC: EXC
    Gör: Egen företagare - Truck och Maskin
    Reg.datum
    Dec 2003

Standard Skoda Pickup - svaga punkter?

Funderar på att köpa en Skoda Pickis...har en på G

Vad ska man kolla på?
    Svaga punkter?
    Läckage i ventilkåpspackningen...svårt att laga?

Nån som har nån billig att sälja?

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    Dec 2004

Standard

Ventilkåpspackningen brukar vara lätt att byta på de flesta bilar.
    Skoda pickup är stort sett en kopia på VW caddy.

Problem är det med rostiga bromsledningar speciellt i bak, det största problemet som har varit för skoda är deras fjädersäten, både på pickupen och felicia har de rostat sönder på därför bör du kolla dessa extra noga samt kolla bromsledningarna!

Halvljuset brukar nästan ALLTID stå för lågt!
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

MC: GasGas TXT 280
    Gör: Servicetekniker
    Reg.datum
    Nov 2003

Standard

Välj helst den med 1,6 liters motorn. Det är Volkswagens egen.
    1,3 är Skoda motor. Iofs inget fel på den men den är såklart tröttare eftersom motorn är mindre och har äldre teknik med bl a stötstänger.

Andurrss avatar

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anders F
    1,3 är Skoda motor. Iofs inget fel på den men den är såklart tröttare eftersom motorn är mindre och har äldre teknik med bl a stötstänger.
    Stötstänger...är det därför den låter att gå lite "hårt" nästan lite tickande...?

MC: GasGas TXT 280
    Gör: Servicetekniker
    Reg.datum
    Nov 2003

Standard

Svårt att säga när man inte har hört ljudet själv men dom brukar låta lite "symaskin"

Hokes avatar

MC: istället för rollator!
    Gör: Överselögnfjant
    Reg.datum
    Jan 2003

Standard

Grymt praktiskt att ha en som jobbat på bilbesiktningen på forumet (Tolan altså)
    Synd att 1.6:an är lite svårare att få tag på... Hur är det med dieseln tro?
    Är det förresten någon stor skillnad på årsmodellerna, någon man bör akta sig för speciellt?
    Kör "nån jävla moppegrej"! lol
    (™Geggamoja)
    http://www.youtube.com/watch?v=I_MBIlAkn6Q&t=0m47s

Tolans avatar

MC: Nåt med 2 hjul
    Gör: jobbar
    Reg.datum
    Dec 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Hoke
    Grymt praktiskt att ha en som jobbat på bilbesiktningen på forumet (Tolan altså)
    Synd att 1.6:an är lite svårare att få tag på... Hur är det med dieseln tro?
    Är det förresten någon stor skillnad på årsmodellerna, någon man bör akta sig för speciellt?
    Kanske får börja ta betalt då!

Detta är lite vad jag berättade för AnDURRs: Frågor först och svaren längre ner!

1.
    Citat: "Problem är det med rostiga bromsledningar speciellt i bak"
    * Vet du om det är dyrt/krångligt att fixa?

2.
    Citat:"det största problemet som har varit för skoda är deras fjädersäten"
    * Dom vet jag att det är bra att veta på vid senaste bes. vet du om dom brukar gå att svetsa eller brukar man byta dom? dyrt?

3.
    Citat: "Halvljuset brukar nästan ALLTID stå för lågt!"
    * Samma på denna bil vid senaste bes. Vet du vad detta brukar bero på?

4. Brukar det vara några andra el-fel på dom...dom verkar lite instabila i elen eller...?

5. Hur brukar dom klara sig från rost i övrigt?

Tack på förhand
    //
    Anders Backman

Hej!

Nja kunnning & kunnig, besiktar ju bilar så man får se en del.

1: bromsledningar är lätta billiga om man tar enbart rören utan inkl arbetet. Har du bytt bromsrör själv nån gång så skulle jag rekommendera att du byter dem själv. Som sakt det är inte rören i sig som är dyrt utan arbetet att byta samt lufta!

2: Visst går det att svetsa bara det ser fackmannamässigt gjort dvs inga skitsvetsning där man har bränt hål eller klumpar för det blev kallt mm
    Tror inte det finns enbart skålar ännu som det finns t,ex till volvo där man byter enbart skålen och inte hela fjäderbenet. Pröva kolla mekonomen men deras sida verkar nere!

3: Halvljusen verkar på något sätt skruvar ner sig själv, har ingen direkt förklaring men det är jävligt bökigt att justera den högra pga luftburkens placering beroende på motor!

4: Jo visst har de lite elfel men inget direkt värre än andra bilar tycker jag, det är som sagt en rätt billig bil och jag skulle välja en skoda pickup framför en VW caddy!

5: Rost & rost, det beror på hur du underhåller den, många som har pickupen med skåp så brukar skåpet få en del stryk av stensprut mm så det brukar vara en hel del smårost på dem. Endel som har dragkrok brukar bli förbannade när det inte går att köra baklämmeln nere pga att den ligger på kroken dvs de som har fast krok då! Man får stå ut med att motorn är trött framför allt bensin varianterna. Är man lite händig samt har plats att meka så kan man fixa mkt själv.

Obs! detta är bara vad jag själv har upplevt när jag besiktar, vad de åtgärdar på märkesverkstad med ang de vanligt felen utöver dessa jag nämner vet jag inte riktigt!
    Lite smått & gott ifrån det jag fotograferat.
    www.fastlinephotos.se

Gadnerts avatar

MC: KTM EXC-F 350
    Gör: Sitter stilla
    Reg.datum
    Aug 2003

Standard

Inga fakta-rutor här inte, men jag tänkte att jag kunde bidra med lite rent personliga åsikter.

Jag tycker det är en skitbra bil!, Har väl haft min -96 1,3:a i 2 år nu snart.. Jag kanske fick ett bra ex, men jag har bara behövt byta olja/filter, justera ventilerna nån gång, byta främre/bakre avgassystemet.

Det är bara rosten jag oroar mig för, den börjar komma krypande mellan flakets utsida och sparklådan, samt vid bakre fjädersätena rostar det så det lite för mycket, är rädd för att det bara blir en anmärkning nu i år, och ett helt nedslag nästa år, så det blir till att leja bort för svetsning.... =(

Annars så är jag så jäkla nöjd med bilen, den blir varm fort, stjärtvärmen funkar inte, men det behövs inte riktigt heller med en sån liten kupé.. Visst går den inte jättefort. Den har juh nästan inga funktioner alls, det ballaste som finns är väl nästan helljuset, så det är inte så mycket som KAN gå sönder.. Men om jag skulle välja en nu så skulle jag garanterat tagit en 1.6:a istället, då kanske man har tillräckligt mycket vrid för att slippa tappa fart i uppförsbackar på motorvägen oavsett hur mycket man gasar, man kanske skulle kunna köra 110 på motorvägen med 2 hojjar utan att pressa motorn. Servo vore juh inte dumt, och att inte ha abs känns osäkert när det är snorhalt, men då blir det juh en helt annan bil, och säkert dyrare..

Jag och tjejjen tourade även med bilen i europa förra sommaren á 500mil på 10 dagar... Vansinnesresa med 50mil om dagen i en sån bil, men det va inte tänkt att bli så många mil ;)

Men den funkade bra hela vägen, gick till och med att sova nån timme eller två i den om man ville...

Helt klart värt pengarna, i alla väder!!

/ Johan

Andurrss avatar

Reg.datum
    Dec 2003

Standard

Tack för alla bra svar.

Nu har jag inhandlat en 97:a rättså "dassig" men inge rost förutom i fjädersäten. 9600 mil.

priset var rätt och den går fint så det känns bra...får väl kosta på den någon tusing nu men sen tror jag att jag har en bra "slit å släng bil"

Moderator Björklunds avatar

MC: Har ingen
    Gör: Hostingleverantör
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Hur mycket bensin gör ni av med på 1.6L-motorn? Drar 1.3:an mindre?
    Funderar att ha en Skoda som kombinerad pendlarbil/transport till hojjen.

+ Svara på ämne

Regler för att posta