handdator

Visa fullständig version : Oljemängd & Typ I Husqvarna Cr250 96"



GURRA86
2011-02-28, 19:23
Hey

Har bytt till mig en Husqvarna cr250 från 96 som jag tänkte göra en liten service på innan det börjas åka,
Problemet är att jag saknar info om denna hojj tex olje mängd å typ av olja. Så vad bör användas å hur mycket?

// Gurra

Ingoberra
2011-02-28, 20:13
På alla hojar jag haft har olje mängden stått brevid påfyllningslocket. Vanlig 10/30 motorolja funkar men kanske inte är ultimat för kopplingen.

Viking^
2011-02-28, 20:13
Brukar stå någon stans på blocket hur mkt olja det ska vara i :)
Använd 10w-40 eller 10w-30 olja för mc. Jag föredrar valvoline's till 2t hojar:)

GURRA86
2011-02-28, 21:05
Hey

Tackar för svaren, ska ta & kolla vad det står på motorn.

ktmnisse
2011-02-28, 21:10
ATF dextron III funkar väldigt bra i en 2-taktslåda o är billigt...

GURRA86
2011-03-03, 20:54
Hey

Fått reda på at det ska i 7dl olja av helst delsyntet?
Men! Hur viktigt är det av typ av olja har 5w40 delsynt för vanliga bilmotorer!
Kan kopplingen börja krångla eller vad kan börja spöka?
Dexron3 smörjer den bra?

ktmnisse
2011-03-03, 21:09
Hey

Fått reda på at det ska i 7dl olja av helst delsyntet?
Men! Hur viktigt är det av typ av olja har 5w40 delsynt för vanliga bilmotorer!
Kan kopplingen börja krångla eller vad kan börja spöka?
Dexron3 smörjer den bra?

Vanlig motorolja till bilar kan få din koppling att slira (behöver inte göra det men det kan hända)

ATF/Dextron 3 smörjer/funkar bra. (Började använda det(tidigt 90-tal) i min husqvarna 125-90 där kopplingen klippade,men efter användandet av atf försvann det problemet), sen på en kdx 200 ,yz 250 -99 o nu på min husaberg 300-11. Aldrig haft några växel problem(peppar,peppar)o ATF är billigt o lätthittat...

JohnnyMannen
2011-03-04, 08:38
Vanlig motorolja till bilar kan få din koppling att slira (behöver inte göra det men det kan hända)

ATF/Dextron 3 smörjer/funkar bra. (Började använda det(tidigt 90-tal) i min husqvarna 125-90 där kopplingen klippade,men efter användandet av atf försvann det problemet), sen på en kdx 200 ,yz 250 -99 o nu på min husaberg 300-11. Aldrig haft några växel problem(peppar,peppar)o ATF är billigt o lätthittat...

Hur blir det med "drag" i kopplingen med kopplingen inne och växeln i med ATF-oljan? det borde ju minska också, eftersom viskositeten är lägre.

ktmnisse
2011-03-04, 13:55
Hur blir det med "drag" i kopplingen med kopplingen inne och växeln i med ATF-oljan? det borde ju minska också, eftersom viskositeten är lägre.

Klubbkompis (kör ktm 300 med rekluse) upplevde att allt "drag" försvann när han hällde i ATF...