handdator

Visa fullständig version : Kia Ceed diesel ett bra köp?

Linus
2010-11-13, 14:30
Dax att hitta en efterträdare till min gamle pendlarbil/släpdragare. Har nu en Audi A3 tdi som gått drygt 40.000 mil, bästa bilen jag haft :tummenupp:
Jag vet, billigast att köra tills den rasar men är lite bökigt utan bakdörrar när lillkillen skall in i barnstolen bak + sambon vill ha en nyare/säkrare bil.
Alltså en liten diesel-kombi med låg månadskostnad står på önskelistan.
Köper man en ny -10 Ceed diesel får man 7 års garanti och 5 år utan fordonsskatt. Relativt lågt pris (nypris 179.000:-...) tillsammans med en förbrukning under 0,5l/mil lockar mest.
Har provkört å kan väl tycka att komfort och ljudnivå lämnar endel att önska :???:
Nå´n här som kör en sådan och kan dela med sig lite erfarenheter?

Tips på snåla och skattefria allternativ mottages gärna...
Har kollat A4 tdi -06, fin men ekonomiskt långt ifrån bra.
VW Passat lika så...

Kör ca.3.500mil/år.

Vad gör jag med min gamle A3:a med lysande airbaglampa och dax för kamremsbyte?

Tacksam för råd, börjar bli snurrig av allt velande :X00889X:

Wihlle
2010-11-13, 17:50
Jag som Fordhatare måste efter 4 år med en Focus 1,6 tdci i huset slå ett stort slag för den. Kanon bil helt enkelt. Snål och billig i inköp och kul att köra.
Inte några problem heller. Vi e kanon nöjda helt enkelt.

Linus
2010-11-13, 19:41
Har oxå lite svårt för Ford men kanske värt att kolla ändå...
Ja men va f..n, vi har ju redan en Volvo V50, är ju säkert samma skrot :XspankX:
Förbrukning?
Årsskatt?
Rostar inte Focusen väldigt lätt?

Transparent tank
2010-11-13, 19:53
Går själv i bilbytartankar. Varför kör ni diesel?

Wihlle
2010-11-14, 09:08
Har oxå lite svårt för Ford men kanske värt att kolla ändå...
Ja men va f..n, vi har ju redan en Volvo V50, är ju säkert samma skrot :XspankX:
Förbrukning?
Årsskatt?
Rostar inte Focusen väldigt lätt?
V50 är en dyr Focus... Och jag tror inte den har högre kvalitet.
2 p-lampor, en vanlig lampa till halvljuset och givaren till backsljuet är bytt på 15000 mil.. Inget annars.
Förbrukning ca 0,53-0,55 liter milen.
2800:- skatt har jag för mig. 129g cO2/km eller vad det nu mäts som..
Ingen rost hittils (2006:a).
Diesel kör jag pga att jag kör ganska mycket och jag tror det lönar sig för mig och för att en 109 hk diesel känns som en 170 hk bensinare tack vare det goda vridmomentet. Som bruksbil har turbodieslarna trevlig motorkaraktär.

jaso
2010-11-14, 09:37
V50 är en dyr Focus... Och jag tror inte den har högre kvalitet.

Lugn och fin nu... :grin:

Allt beror väl på vad man tycker är viktigast på en bil. Är det bottenplattan så håller jag med dig. Är det annat än bottenplattan - exempelvis setup på hjulupphängningen, motorer, kaross eller inredning så...

Har själv en V50 och har kört en Focus som firmabil på förra jobbet. Någon likhet upptäckte jag aldrig trots att jag körde bilarna samma dag.

Vilken som var mest prisvärd vete tusan... kanske hade jag inte valt någon av dem om jag köpte bil idag.

Linus
2010-11-14, 19:45
Går själv i bilbytartankar. Varför kör ni diesel?

Med ett literpris 50 öre lägre än bensin, en bra/vettig bil drar bara 0,5-0,6L/mil och har en hyfsat låg skatt.
Vridstark och lågvarvig motor gör dem "mysiga" att köra :tummenupp:
Ser inget annat alternativ än just diesel...

Ringde å pratade med Kia-ansvarige på Svenskabil i Akalla igår, maken till otrevligt/stressat/drygt bemötande har jag då aldrig fått :88XX88X
Där missade de en såld bil, hade så gott som bestämt mig för att åka dit å hämta en på onsdag...

Letar/funderar vidare... :-(

/Linus

K J D
2010-11-14, 20:00
I somras letade jag ny bil, valde bl.a. mellan Kia och Ford, blev en Focus 1,6 TDCI Kombi.
Kört 1500 mil sedan i midsommras, trivs väldigt bra.

D-K
2010-11-14, 20:03
7 års garanti är svårslaget. Dieselmotorn i Kia´n är pålitlig och snabb.

Tolan
2010-11-15, 08:31
Jag & min fru köpte en ny KIA Ceed SW-09 förra året. Vi hade en Saab 9-5 tidigare som var otroligt bekväm & säker men drog 0,9-1,0. Vi var lite tveksamma mot KIA men vi åkte & tittade på en när Bilvalet låg i Sollentuna (ligger i Enköping bla). Jättetrevlig säljare, vi köpte en svart SW med aut,diesel,skinn,17" för 185" Nu har den gått 2477mil & tuffar vidare dock så se till att kolla garantierna ordentligt innan du monterar på extra utr såsom fjärrlampor. Blev nekad garantin då de ansåg att relät som jag använde inte var godkänt så använd helst ett t,ex ifrån Hella tillsammans med fjärrljusramp. Helljusindikatorn hade slocknat, jag tänkte va f*n det är väl bara en lampa NO SHIT det blev hela intrumentpanelen som var tvungen att bytas a´ 5000:- dock 2500:- i självrisk hos IF.

Bilen i sig tycker jag är mkt bil för pengarna & bilen drar utan problem vår husvagn på 1300kg. Som du sade är den bullrig samt hård i fjädringen men inte mkt mer än t,ex vissa Toyota & andra bilar. Men det är väl bara -10 manuella låda som är skattebefriad i 5år? ock har det förekommit rost på en del -07/08 där det är runt t,ex extrabromsljuset på taket för att glaset ligger & nöter på lacken & stänkskydd i fram som är för korta så den blästrar tröskeln så det måste lackas om. Men alla märken har sina problem det gäller bara att hitta vart man ska läsa dem. Om man kolla beg på blocket så är det inte många beg KIA Ceed SW till salu speciellt diesel & aut så det borde väl säga en del. Dock ska jag nog sälja 17" för de väger as mkt + det bidrar säkert lite av förbrukningen. Dock sitter det väldigt dyra däck redan från början. Jäkligt skönt med USB uttag.

Här kan du läsa i den svenska KIA forumet http://www.kiacarclub.se/

Linus
2010-11-15, 09:59
Här kan du läsa i den svenska KIA forumet http://www.kiacarclub.se/
Tack för bra info Tolan!

Hade inte en tanke på att det kunde finnas ett Kia-forum. Men det är klart, finns ju forum till allt. Vet ett forum där det handlar om att kladda ner en motorcykel med lera för att sedan tvätta den ren i flera timmar, konstig hobby :tummenupp:

Extraljus är ett måste, mörkt i skogen där jag bor, får kolla det där med "godkänt relä" om det blir affär :X00889X:

Jag vill ha manuell låda, för att slippa skatten och kör dessutom 99% landsväg.

Trist att säljaren va så dryg, hade nog som sagt köpt på onsdag annars...
/Linus

Tolan
2010-11-15, 16:33
Har haft min KIA servad & lagad hos Promotor i Norrtälje, de fick även ha hand om Saaben när vi hade den. Superbra verkstad. Nu är man lite mer misstänksam när man vill sätta dit något på bilen om garantin ryker mm så har inte funderat på någon effektbox än men det hade varit roligt annars. Dragkrok var inte så bökig att sätta dit då jag vägrade ta bort stötfångaren så det gick iallafall. Dock var det inge roligt att ta bort klädseln i skuffen för att koppla elen, dock är det bara plugga in när man väl kommer åt dem. Anledningen till att det kan väsnas lite mer i bilen är att de inte kör med några mattor i hjulhusen som vissa andra märken & det är jag glad över för dessa mattor suger åt sig mkt mkt fukt & det kan ju bli intressant efter några år. Annars är det rätt bra behandlade under tycker jag över länkarmar golv mm. Visst vi var nästan helt inne på Toyota Avensis men ville inte betalalika mkt för en som är några år gammal + ett antal mil på mätaren. Har hört kunder som har fått betala en del själva när även deras Toyota bilar rasat även om de stoltserar med sina garantier så vissa verkar ha sina olika tolkningar över garantin. Det här med instrumentpanelen får jag hoppas det är en engångsgrej men nu jäklar har jag kvitto på arbetet så nästa gång är det deras problem.

Skulle kunna tänka mig att köra Saab igen men inte med deras andrahandsvärde & förbrukning. Detta är vår 1:a diesel så vi är supernöjda!

ktmnisse
2010-11-15, 16:54
Jag vill ha manuell låda, för att slippa skatten och kör dessutom 99% landsväg.

Hmm, slipper du skatten bara för att du kör manuellt???

Tolan
2010-11-15, 17:07
Hmm, slipper du skatten bara för att du kör manuellt???

Jupp, känner inte till något märke som är miljöbil & aut!

ktmnisse
2010-11-15, 17:38
Jupp, känner inte till något märke som är miljöbil & aut!

Denna ex
http://www.miljofordon.se/fordon/detail.aspx?fordonid=1732

Rockster 80
2010-11-15, 18:11
Jag har haft min Kia ceed sedan 07 och kört 10000 mil utan problem. Det enda jag gjort förutom service är att byta bromsbelägg bak.
Garantin har fungerat klockrent. Ger ett stabilt bilägande till rimliga pengar.

+Priset
+Utrustningsnivån
+Förbrukningen

-Service intervall 2000 mil
-Priset på service
-Vägljudet
-Dåligt halv och helljus

Jag provade flera bilar 2007 i samma kategori och det kian var överlägset den bästa enl mig samt att den är relativt snygg:-P
Jag har satt på 3 st 55W Xenon fram för att få lite ljus. Halv suger fortfarande.

Köpte min på Upplandsbilforum i Uppsala till ett bra pris. Jag tror de hade några -09 inne till bra pris nu med, Säljaren hette Christer.

Lycka till.

Med ett literpris 50 öre lägre än bensin, en bra/vettig bil drar bara 0,5-0,6L/mil och har en hyfsat låg skatt.
Vridstark och lågvarvig motor gör dem "mysiga" att köra :tummenupp:
Ser inget annat alternativ än just diesel...

Ringde å pratade med Kia-ansvarige på Svenskabil i Akalla igår, maken till otrevligt/stressat/drygt bemötande har jag då aldrig fått :88XX88X
Där missade de en såld bil, hade så gott som bestämt mig för att åka dit å hämta en på onsdag...

Letar/funderar vidare... :-(

/Linus

Tolan
2010-11-15, 19:55
Denna ex
http://www.miljofordon.se/fordon/detail.aspx?fordonid=1732

My fault! :oox:

Tolan
2010-11-15, 20:02
Köpte min på Upplandsbilforum i Uppsala till ett bra pris. Jag tror de hade några -09 inne till bra pris nu med, Säljaren hette Christer.

Lycka till.

He he he om man kollar sista bilden så går det att få en facelift i form av Ford Pickup!

http://data.bytbil.com/carinfo.cgi?regno=GPK260&morepics=1&look=upplandsbilforum

Just ja om du väljer att köpa ny så se till att förhandla till dig dörrlister, så jäkla skönt med någon form av skydd på dörrarna pga alla dessa idioter på stormarknader! :88XX88X

nilzz
2010-11-16, 20:10
Hade tidigare en Audi Pro Sport 1,8t 04 ca 8000 mil.
Hade den knappt 1 år och det var så mkt fel på den, framförallt så strulade växellådan. På nästan 1 år så var det service kostnader på ca 70000:-
När det varit inne sista gången för service av lådan så sålde vi den.

Sen så blev det en ny Kia Ceed Sw 09, manuell. Allt har gått bra hittils.
Audin var ju skönare att åka i men med dom kostnaderna så var det inte värt det.
Har kört snart 2500 mil med Kian och brukar ha en förbrukning på ca 0,5. Med släp strax under 0,8. Släpet är ett hästsläp som jag har till hojsläp.

Varför vi valde en Kia var , priset, garantin, billig att äga, 2500:- i skatt.
Nackdelen tycker jag är ljudnivån, men om vi lagt på 100000-150000:- så hade vi kunnat köpa en tyskbil och åkt skönare. Men nu var det inte aktuellt. Vi ville åka billigt och pålitligt, inte dyrt och opålitligt :wink:

Linus
2010-11-16, 20:58
Tack alla för era synpunkter!
Låter som Ceed:en skulle passa oss bra...
Nu, familjeråd!

Linus
2010-11-17, 20:34
Efter lite efterforskning kom jag fram till att Akalla ändå hade den bästa ekonomiska dealen på en ny Ceed -10.
Ringde en annan säljare, blev trevligare bemött och bestämde oss för att "hämta" en snygg "piston gray" kombi-Ceed idag Onsdag. Den i mitt tycke klart snyggast färgen. Sålde mina fonder till handpenningen och skulle just åka iväg de 15 milen till Akalla. Skulle bara lite snabbt kolla försäkring och när jag kollar reg nr. hos transportstyrelsen ser jag att bilen jag blivit lovad inte alls är en kombi :x Ringde tebax till säljaren som ställer sig frågande, han kollar oxå och inser att det stämmer, ingen kombi. Hoppas/antar att bilen stod inträngd på nå´t lager annars syns ju detta ganska tydligt...
Fans dock att få kombi i några andra färger men detta fick mig att backa ur helt, köper jag ny bil för massa pengar vill jag ju få den färg jag gillar bäst :oox:

Nu lägger vi slantar på gammel-dieseln och hoppas den funkar några år till :-|

Tack för alla tips, så knasigt det kan bli :X00889X:

/Linus

Mahhbechh2
2010-11-17, 21:10
Efter lite efterforskning kom jag fram till att Akalla ändå hade den bästa ekonomiska dealen på en ny Ceed -10.
Ringde en annan säljare, blev trevligare bemött och bestämde oss för att "hämta" en snygg "piston gray" kombi-Ceed idag Onsdag. Den i mitt tycke klart snyggast färgen. Sålde mina fonder till handpenningen och skulle just åka iväg de 15 milen till Akalla. Skulle bara lite snabbt kolla försäkring och när jag kollar reg nr. hos transportstyrelsen ser jag att bilen jag blivit lovad inte alls är en kombi :x Ringde tebax till säljaren som ställer sig frågande, han kollar oxå och inser att det stämmer, ingen kombi. Hoppas/antar att bilen stod inträngd på nå´t lager annars syns ju detta ganska tydligt...
Fans dock att få kombi i några andra färger men detta fick mig att backa ur helt, köper jag ny bil för massa pengar vill jag ju få den färg jag gillar bäst :oox:

Nu lägger vi slantar på gammel-dieseln och hoppas den funkar några år till :-|

Tack för alla tips, så knasigt det kan bli :X00889X:

/Linus

Sånt här, att gång på gång bli missnöjd och besviken på en handlare tycker jag talar sitt tydliga språk.

Vi skulle köpa ny andrabil och hade då kollat in nya Subaru Outback med nya boxerdieseln. Provkörde och hade oss och tyckte den var kanon. En riktig arbetsbil med fyrhjulsdrift och hög markfrigång och grejer. Smarta idéer lite här och var också. Priset är helt okej, 337k för en fullutrustad bil, med allt vad det innebär. Vi avtalade tid med säljaren att i veckan därpå komma tillbaks och göra sista kollen. Fylla i lite papper och det andra vanliga.

När dagen D väl kom, så blev vi visade till ett kontor och satte oss där för att vänta. Ingen kom och tog hand om oss. Frågade lite andra säljare i butiken om var våran man var. Ingen visste. Frågade om inte dom kunde hjälpa oss istället, men nej, det kunde de inte.

Fick åka hem igen.

Ringde flera gånger men fick dåliga ursäkter och inga vettiga förklaringar i örat av någon sekreterare. Ansvarig säljare fick jag aldrig tag på. Tröttnade direkt och strök där och då helt bort Subaru från önskelistan.

Det slutade med att jag gjorde som jag från första början tänkte. Åkte in till BMW istället och beställde en likadan bil som vi som förstabil redan har. BMW 330d aut -09, fast denna gången en touring och -10. 245hk och 0,6 i förbrukning är oslagbart. Kostar en hel del mer, men antar att det kostar en hel del mer att förlänga vevaxeln och slänga på två burkar till.

För mig är bemötandet en stor del i det hela, speciellt när det handlar om så här mycket pengar. Tycker det genomsyrar hela organisationen. "Är de lika nonchalanta inne på verkstaden också?" börjar jag tänka. Då blir jag mörkrädd direkt.

Nae, ordning och reda. Pengar på fredag.

Tolan
2010-12-13, 18:49
Förbannade KIA, blir trött på märken som inte har lärt sina läxor. Precis samma jävla problem som SAAB 9-5 hade på min baklucka är det på dessa KIA Ceed. Har tittat extra noga på extra bromsljuset men glaset har inte nöt hål på lacken än men det förbannade listen till skyltlyktan har nöt bort lacken så hade man skitigt att göra något på 1år ja då är rosten framme. Jaha får ta kontakt med verkstan ang garanti så är på bakluckan. Bara trött på att varför hittar man ingen bil som man är 100% nöjd med, nej Toyota har sina fläckar också. Vår KIA är en -09 med 2600 mil på mätaren. Ho ho ho fucking ho! :x

Linus
2010-12-13, 21:35
Nej, säg inte så, hämtade min Kia Ceed i torsdags :oox:
Efter massa turer fram å tebax fick jag nog ett hyfsat pris på bilen med den utrustning vi ville ha...
Har inte riktigt hunnit känna efter ännu, har bara kört 10 mil.
Första intrycket är väl att man får vad man betalar för.
/Linus

Förbannade KIA, blir trött på märken som inte har lärt sina läxor. Precis samma jävla problem som SAAB 9-5 hade på min baklucka är det på dessa KIA Ceed. Har tittat extra noga på extra bromsljuset men glaset har inte nöt hål på lacken än men det förbannade listen till skyltlyktan har nöt bort lacken så hade man skitigt att göra något på 1år ja då är rosten framme. Jaha får ta kontakt med verkstan ang garanti så är på bakluckan. Bara trött på att varför hittar man ingen bil som man är 100% nöjd med, nej Toyota har sina fläckar också. Vår KIA är en -09 med 2600 mil på mätaren. Ho ho ho fucking ho! :x

Tolan
2010-12-14, 18:40
Nej, säg inte så, hämtade min Kia Ceed i torsdags :oox:
Efter massa turer fram å tebax fick jag nog ett hyfsat pris på bilen med den utrustning vi ville ha...
Har inte riktigt hunnit känna efter ännu, har bara kört 10 mil.
Första intrycket är väl att man får vad man betalar för.
/Linus

Ha ha ha vilken årsmodell blev det, se fan till att de sitter rätt stänkskydd i fram & de har lagt distanser på både plastlisten för skyltbelysningen & extra bromsljuset. Har bokat in den 10 jan för vår bil. Vad fick du för sommarfälgar 15, 16, 17"?

Fast det är lite roligt att de har nyligen jämfört i Aftonbladet mellan en V50 & Kia Ceed SW, visst de älskar Volvo på den tidningen men det känns inte motiverande att lägga ca 55000:- för att köpa en V50 istället för en Kia med tanke på det priset vi fick ge för vår Kia.

Linus
2010-12-14, 23:37
Sambon har redan en V50 (fast bensin...) :oox:
Visst är det skillnad, svårt dock att sätta pris på detta...
Frågade om stänkskydden men säljaren menade att de satt en liten bit plastfilm på bakdelen istället.
Ska kolla skylt och bromsljus.
Va menar du med skyltbelysningen, hela bakluckehandtaget eller?
Original 16".
Blev en ny -11, Piston Gray med drag, motor+kupevärmare och vinterdäck...
Skönt att slippa skatt i 5 år :tummenupp:

/Linus

Ha ha ha vilken årsmodell blev det, se fan till att de sitter rätt stänkskydd i fram & de har lagt distanser på både plastlisten för skyltbelysningen & extra bromsljuset. Har bokat in den 10 jan för vår bil. Vad fick du för sommarfälgar 15, 16, 17"?

Fast det är lite roligt att de har nyligen jämfört i Aftonbladet mellan en V50 & Kia Ceed SW, visst de älskar Volvo på den tidningen men det känns inte motiverande att lägga ca 55000:- för att köpa en V50 istället för en Kia med tanke på det priset vi fick ge för vår Kia.

Tolan
2010-12-16, 17:02
Sambon har redan en V50 (fast bensin...) :oox:
Visst är det skillnad, svårt dock att sätta pris på detta...
Frågade om stänkskydden men säljaren menade att de satt en liten bit plastfilm på bakdelen istället.
Ska kolla skylt och bromsljus.
Va menar du med skyltbelysningen, hela bakluckehandtaget eller?
Original 16".
Blev en ny -11, Piston Gray med drag, motor+kupevärmare och vinterdäck...
Skönt att slippa skatt i 5 år :tummenupp:

/Linus

BS jag har också plastskydd men det hindrar inte att stensprutet blästrar trösklarna. På din -11 borde det inte vara några problem ang distanser till skylten & bromsljuset. Jupp handtaget där även skyltbelysningen är infälld. Nu till det roliga, fick idag ett samtal ifrån Promotor i Åkersberga & detta ska redan vara åtgärdat på -09 så min omfattas inte av någon kampanj så jag måste dit med bilen för att de ska kunna ta bilder för att sen ta det på garantin. JÄVLA SKIT KIA SVERIGE!:-x

Aha 16", är du sugen på 17" så får du hojta till, kommer förmodligen sälja våra & skaffa 16". Behöver inte ha 17" a,la 225, väsnas & så förbannat tunga men visst de är snygga.

per-anders
2011-01-10, 19:03
Jaha, då var det dags här också!

Behöver utöka vagnsparken med en till bil!

Har blivit erbjuden en -10 (i trafik 09 okt.) med krok+nya dubbisar för 180' den har gått cirka 3000mil och 3000mila servicen är utförd!

Ska jag slå till?

Den ska kunna dra husvagnen och det verkar ju dieseln klara av!?

Linus
2011-01-10, 19:12
Nej, på tok för dyrt!
Du får en nästan ny -10 (iofs vit) för 167´ dessutom antagligen prutbart eftersom de redan sänkt priset en gång... http://www.blocket.se/eslov/Kia_CEE_D_SW_1_6_CRDI_ECO_KOMFORT_30996700.htm?ca= 11&w=3
Annars en ny -11 till "bra" pris: http://www.blocket.se/vastmanland/Kia_Ceed_1_6_CRDi_EX_Komfort_SW__30120844.htm?ca=1 1&w=3

Tänk på att både garanti och skattefriheten räknar från första dagen i trafik, redan där har du "tappat" 15 månader från ny bil idag...

Jag betalade 202´för en -11 inkl. metallic, motor+kupevärmare, dubbdäck på alufälg och dragkrok...

Än så länge nöjd men har bara kört typ 50 mil, frugan toknöjd och kört 200mil.

/Linus

per-anders
2011-01-10, 20:04
Men hur blir det om/när det är fel på bilen?
Då måste jag åka till Eslöv?
Det känns jobbigt!

Får lov att kolla på mer priser i en större radie än nu iaf!
Men som sagt känns olustigt att ha köpt en bil "långtbortistan" när den börjar strula!

Tolan
2011-01-10, 20:20
Jupp motorvärmare är svindyr till KIA så vi har väntat med att köpa något sånt till vår. Som Linus säger på tok för mkt pengar, vi gav 185" för vår -09 när vi köpte den -09. Diesel, skinn, automat, drag. Det går fin fint att dra en husvagn på 1300kg & den drar ca 1l/mil vilket får anses bra med tanke på vikten.

Linus
2011-01-10, 20:20
Kan de i Eslöv ge bra pris kan självklart de i Mälardalen oxå resonerar jag :XspankX:
Garantin är inte "ortsknuten", om ni har Kia i E-tuna får de hjälpa dig:tummenupp:
7 års garanti är bra MEN du måste serva bilen noga var 3000mil eller minst varje år hos just Kia, ingen annan. Dessutom gäller garantin i max 15.000 mil vilket gör att jag kommer "bara" ha 5 års garanti pga. många mil/år. Servicarna kostar ca. 3.500:-, nå´t att ta med i kalkylen. Kamkedja känns bra, rem brukar annars vara dyrt att byta...

Men hur blir det om/när det är fel på bilen?
Då måste jag åka till Eslöv?
Det känns jobbigt!

Får lov att kolla på mer priser i en större radie än nu iaf!
Men som sagt känns olustigt att ha köpt en bil "långtbortistan" när den börjar strula!

per-anders
2011-01-11, 07:20
ojojoj, avvaktar lite för mer efterforskning!
Ska nog lyxa till med nya torkare till nuvarande bil istället, det är billigare :-D

christery
2011-01-11, 07:44
ojojoj, avvaktar lite för mer efterforskning!
Ska nog lyxa till med nya torkare till nuvarande bil istället, det är billigare :-D

Lyx är väl med nytt klädselöverdrag i tigermönster, eller full tank :8-8x:

Kanske en snabbtrimning... Se bifogad bild. Hoppas det går bra med kalendern PA

Dust Buster
2011-01-11, 08:34
Slänger in en Kia modell till i tråden. Nya Sportage eller tvålen som sambon hellre kallar den, är en modell som vi överväger inför nästa bilbyte.

http://www.bytbil.com/ViewImage.aspx?MediaId=9070653&customer=tbbil&path=LCS176-1000.jpg&type=full

Nån som kör varianten med 1,7 liters dieseln?

Serviceintervall 3000 mil eller 24 månader, verkar bra för vår del och sen kryddat med 7 års garanti, verkar det vara ett bra köp. Skatten är 2137 kr.

Specifikation Sportage.
http://www.kia.se/~/media/Files/Upload/SE/SE_V2/Specifikationer/faktablad_SportageFL_100930.ashx

Serviceintervaller samtliga Kia.
http://www.kia.se/content/att_aga/serviceintervaller/~/media/Files/Upload/SE/SE_V2/garanti_service_sammanstallning101020.ashx

Har även funderingar på Nissans Qashqai +2 1,5 dci 2wd. Riktigt fin bil med bra utrymmen och snål motor och låg skatt.

errolf
2011-01-15, 19:25
Tittade faktiskt också på kia ceed kombi innan vi köpte ny dec 2009. Valet föll dock på Skoda Octavia kombi. Miljöklassad, 0,38 milen, större koffert än kia samt bättre komfort. kostade 189 000 standard med miljödieseln. Kalaset med extra utrustning och vinterdäck blev 220 000. Fick ca 20000 rabatt med kampanjer o greja.

Har kört 2500 mil nu och är kalasnöjd så ni som går i köpar tankar. Kika på Skoda.

Linus
2011-01-15, 20:02
Låter oxå vettigt!
Drar den verkligen 0,38 (uppmätt) eller är det på papper/färddata? Vår ceed har de första fyra tankarna dragit mellan 0,53-0,55 (uppmätt), mestadels motorväg dock. Ganska mycket ändå tycker jag men hoppas det går ner när bilen får lite mil på mätaren.
/Linus

Tolan
2011-01-15, 23:24
Låter oxå vettigt!
Drar den verkligen 0,38 (uppmätt) eller är det på papper/färddata? Vår ceed har de första fyra tankarna dragit mellan 0,53-0,55 (uppmätt), mestadels motorväg dock. Ganska mycket ändå tycker jag men hoppas det går ner när bilen får lite mil på mätaren.
/Linus

Vår ligger nu senast jag tankade men då har jag kört mkt blandad körning så det hamnade på 0,58 nu när den gått 2800mil. Men kom ihåg också att deras jäkla påfyllningsrör är dumt konstruerad för de sista liter får du smyga med rätt länge så en vettig uträkning kan du gör först när du har tankad fullt & räknar till nästa tank full & inte slutar när tankautomaten säger emot.

christery
2011-01-16, 01:56
en vettig uträkning kan du gör först när du har tankad fullt & räknar till nästa tank full & inte slutar när tankautomaten säger emot.

:44re3:

Kolla vad som står på pumpen och på trippen som du nollställer efter varje tankning tills pumpen slår ifrån.

Skall du maxa tankvolymen är det väl för att få maximal körsträcka, inte för att beräkna förbrukningen.

Bror min har haft både KIA och Skoda (kör han nu), tror inte han skulle köpa KIA igen ens under pistolhot. Ingen av dom var värstingar men jag upplevde faktiskt KIAn lite som "rysstillverkad". Lite bullrigare, lite stötigare osv.

errolf
2011-01-24, 11:30
Låter oxå vettigt!
/Linus

0,38 Är med sommardäck på smala 15" däck. Jag har 195/55 ? 15" tror jag, och den går snålare med dom än med mina 17" sulor som jag har på sommaren, Lv körning med vinterdäcken ligger på ca 0,44 och 0,55 i stan. något högre värden med 17" sulorna på.

Otroligt mycket bil för pengarna om man jämför med andra bilar i klassen, tror tom bagage utrymmet var störst i klassen, kan ha fel dock. Snart 2 barn och ser inga bekymmer med utrymmet direkt. Enda jag kan klaga på är egentligen att jag skulle vilja ha en 6:e växel när man ligger på motorvägen. Dock tror jag den finns med 7 stegad automat låda nu vilket borde borga för snålkörning även på motorväg.

Ska skicka opp lite bilder på den så ni får gotta er lite

errolf
2011-01-24, 13:38
0,38 Är med sommardäck på smala 15" däck. Jag har 195/55 ? 15" tror jag, och den går snålare med dom än med mina 17" sulor som jag har på sommaren, Lv körning med vinterdäcken ligger på ca 0,44 och 0,55 i stan. något högre värden med 17" sulorna på.

Otroligt mycket bil för pengarna om man jämför med andra bilar i klassen, tror tom bagage utrymmet var störst i klassen, kan ha fel dock. Snart 2 barn och ser inga bekymmer med utrymmet direkt. Enda jag kan klaga på är egentligen att jag skulle vilja ha en 6:e växel när man ligger på motorvägen. Dock tror jag den finns med 7 stegad automat låda nu vilket borde borga för snålkörning även på motorväg.

Ska skicka opp lite bilder på den så ni får gotta er lite

Här kommer ett par bilder efter tvätten under lunchen

Tolan
2011-01-24, 14:16
Här kommer ett par bilder efter tvätten under lunchen

Trevligt trevligt, jo jag skulle också vilja ha en till växel till vår aut, 4-steglåda är ju inte direkt hitech! Måste ta mig i kragen & tvätta våra 17" för de åker ut på blocket nu innan våren för det blir antingen 15 eller 16" istället.

per-anders
2011-01-29, 14:41
ångest...

har nu fått ner priset på KIA'n till 172.5' men sen var vi och kikade på en 2010 Skoda Octavia HALVkombi bensin 3800mil, 1.8 TSI 160 hkr för 169,5 och den var ju så mycket trevligare direkt när vi provkörde!

:roll: aftonbladet eller expressen?

christery
2011-01-29, 15:56
Skodan är nog en bättre bil, men kolla runt lite om du inte kan hitta en diesel. Brorsan har haft KIA och skodan han har nu gillar han skarpt, KIAn var lite skramlig eller vad man skall säga.

Kör du mycket så blir dieseln billigare, ligger du på 1000mil per år så spelar det nog inte nån större roll.

Tolan
2011-01-30, 08:19
Vi ligger på mellan 2500-3000 mil/år vilket får anses som lite vinst & förlust att ha en diesel med den höga skatten & inte den jättebilliga dieseln.

christery
2011-01-30, 08:39
Snott från bilsport (http://www.bilsport.se/news.php?id=58216)

Artikeln är iofs från 2008, men det kanske inte skiljer så mycket idag. Skatten är dyrare, men det kan löna sig.

Det kan löna sig mer än man tror att räkna en extra gång innan man väljer mellan diesel och bensin.

Bil Skatt/år Liter/mil=kr 500 mil 1000 mil 1500 mil

Audi A4 Avant 1,8 TFSI 160 1 440 kr 0,72=10,91 13,79 kr 12,35 kr 11,87 kr
Audi A4 Avant 2,0 TDI 143 3 449 kr 0,57=8,31 15,21 kr 11,76 kr 10,61 kr

BMW 320i 4d sedan 1 050 kr 0,61=8,53 10,63 kr 9,58 kr 9,23 kr
BMW 320d 4d sedan 2 457 kr 0,485=7,08 11,99 kr 9,54 kr 8,72 kr

Peugeot 308 1,6 T 1 365 kr 0,71=9,93 12,66 kr 11,30 kr 10,84 kr
Peugeot 308 1,6 HDI FAP 2 315 kr 0,47=6,86 11,49 kr 9,18 kr 8,40 kr

Saab 9-3 1,8 T 150 kombi 1 620 kr 0,76=10,63 13,87 kr 12,25 kr 11,71 kr
Saab 9-3 1,9 TiD 150 kombi 3 922 kr 0,59=8,61 16,45 kr 12,53 kr 11,23 kr

Subaru Legacy 2,0 R Kombi 1 905 kr 0,86=12,03 15,84 kr 13,94 kr 13,30 kr
Subaru Legacy 2,0 Di Kombi 3 544 kr 0,57=8,31 15,40 kr 11,85 kr 10,67 kr

Toyota Avensis 2,0 VVTi kombi 1 755 kr 0,81=11,33 14,84 kr 13,09 kr 12,50 kr
Toyota Avensis 2,0 D4D kombi 3 733 kr 0,59=8,61 16,08 kr 12,34 kr 11,10 kr

Volvo S40 T5 1 980 kr 0,87=12,17 16,83 kr 14,15 kr 13,49 kr
Volvo S40 D5 4 158 kr 0,62=9,04 17,36 kr 13,20 kr 11,81 kr

Volvo V70 2,5T aut 2 505 kr 1,02=14,26 19,27 kr 16,77 kr 15,93 kr
Volvo V70 2,4D aut 5 623 kr 0,74=10,80 22,05 kr 16,42 kr 14,55 kr

errolf
2011-01-30, 09:07
deras tsi motor är rejält snål den också. Samma som vw använder i sina bilar. Finns egentligen inget att direkt påpeka om bilarna, de nyare årsmodellerna finns det inga fel på när det gäller skoda. KIA är ju lite mer budget, men med långa garantier så är det ju ett tryggt bilägande. Skodan går stadigt på motorväg och är oerhört lättkörd.

Skatten på nyare diesel bilar är väldigt låg. Desta lägre co värde desto lägre skatt. När min skattebefrielse går ut ligger min 2000:- i årsskatt

D-K
2011-01-30, 09:22
Det där gäller inte längre. De sänkte ju skatten REJÄLT på diesel personbilar nyligen. De nyare i alla fall.

Min farsa har en KIA RIO CRDI -07, skatten blev sänkt med ungefär 800:- om året. Det är mycket på en så liten bil.

Han hade nåt på 2200:- drygt. Nu är den 1469:-. Så brytpunkten kommer nu tidigare om det lönar sig med diesel.

Kolla uppgifter här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

christery
2011-01-30, 09:30
Nackdelen med diesel är väl repkostnad när den strular. Kanske lite svårstartad när det är riktigt kallt, men det kan ju en motorvärmare fixa.

Vi har fått igång traktorn vid -30 med en pressening och t-röd i en burk under motorn. En bensinare hade jag då inte vågat elda under. :-D

Tolan
2011-01-30, 16:24
Det där gäller inte längre. De sänkte ju skatten REJÄLT på diesel personbilar nyligen. De nyare i alla fall.

Min farsa har en KIA RIO CRDI -07, skatten blev sänkt med ungefär 800:- om året. Det är mycket på en så liten bil.

Han hade nåt på 2200:- drygt. Nu är den 1469:-. Så brytpunkten kommer nu tidigare om det lönar sig med diesel.

Kolla uppgifter här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/?epslanguage=sv

Vaaa hur är det möjligt. Vår KIA CEED SW -09 är inte så billig men kanske lite tyngre vad vet jag?

Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 3259
Återbetalning vid avställning, kr: 271

Betalningsmånad/er: oktober

Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

christery
2011-01-30, 18:37
Går väl att snoka här http://www.skatteverket.se/privat/skatter/biltrafik/fordonsskatt/fordonsskattetabeller.4.18e1b10334ebe8bc80002921.h tml

per-anders
2011-01-30, 19:47
det som talar för en 10'ans Ceed är ju att den är klassad som miljöbil och slipper skatten!

dock var skatten på skodan, 1,8 liters bensinmotor, inte alls dyr 1200:- ungefär kostade den!

Tolan
2011-01-31, 05:28
73.
PERSONBILAR KLASS 1 - CO2-beskattning, dieseldrivna, skattepliktiga första gången före utgången
av år 2007
Grundbeloppet är 360 kronor + koldioxidbelopp som är 20 kronor per gram koldioxid som fordonet vid
blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram. Summan av grundbeloppet och
koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med
500 kronor.

Va fan detta är ju inte lite rörigt. Om jag räknar det jag har på vår dvs 161 g/km + grundbelopp gånger 2,55 + 500:- blir det bra bit över 7000:-??????

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 84,0 Effektnorm: EG Max hastighet, km/h: 180,0 Ljudnivå DB, vid körning: 71 Ljudnivå DB, stillastående: 79 Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,1 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 161,0 G/KM Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,2 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 136,0 G/KM Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,8 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 206,0 G/KM

Kolmonoxid, CO: 0,2280 G/KM Kväveoxider, NOX: 0,1860 G/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2130 G/KM Partiklar: 0,0020 G/KM

D-K
2011-01-31, 06:46
Vaaa hur är det möjligt. Vår KIA CEED SW -09 är inte så billig men kanske lite tyngre vad vet jag?

Skatteuppgifter Fordonsskattepliktigt: Ja
Årsskatt, kr: 3259
Återbetalning vid avställning, kr: 271

Betalningsmånad/er: oktober

Vägtrafikregisteravgift: 65 kr ska betalas samtidigt med årsskatten.

De har sagt att låga koldioxidutsläpp ska premieras. RIO´n har 121 gram/km. Så utsläppsnivån ska ge större utslag på skatten än förr.

Men så kan det ju diskuteras om det bara är koldioxid som förstör naturen?

per-anders
2011-01-31, 09:46
det blev Skodan! hoppas det var ett bra köp!?

Dust Buster
2011-01-31, 10:34
Ser fram emot fortlöpande utvärdering på skodan, går själv i Skodatankar till nästa byte.

Linus
2011-01-31, 12:03
Spännande PA, lycka till med nya bilen!
Antar att det är denna: http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Octavia_Elegance_1_8TSI_160_31307559.htm?ca= 11&w=3&last=1

Vid årsskiftet sänktes skatten på dieselbilar har jag hört.
Slog på vår Ceed och fick fram detta:

Årsskatt, kr: 1168
Befriad från skatteuttag t.o.m: 2015-11-30

Om fem år ska vi alltså betala 1168:-/år, helt OK tycker jag :tummenupp:
Men men, det är långt dit och hinner säkert ändras tills dess.
Vi kanske inte ens har kvar bilen då...

/Linus

per-anders
2011-01-31, 14:11
Spännande PA, lycka till med nya bilen!
Antar att det är denna: http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Octavia_Elegance_1_8TSI_160_31307559.htm?ca= 11&w=3&last=1

Vid årsskiftet sänktes skatten på dieselbilar har jag hört.
Slog på vår Ceed och fick fram detta:

Årsskatt, kr: 1168
Befriad från skatteuttag t.o.m: 2015-11-30

Om fem år ska vi alltså betala 1168:-/år, helt OK tycker jag :tummenupp:
Men men, det är långt dit och hinner säkert ändras tills dess.
Vi kanske inte ens har kvar bilen då...

/Linus

Japp stämmer bra!

Näe det där med skatten kan man ju aldrig vara säker på! De kanske får för sig att ta bort miljöskatt reduktionen så alla bilar blir skattepliktiga igen :oox:

Skatten på Skodan var som sagt cirka 1200 så det är ju ingen jättesumma men det som avgjorde var upplevd körkänsla. Skodan passade mig bättre helt enkelt och frugan fick rätt i sina tankar, hon trodde aldrig på KIA eftersom jag inte slog till direkt vilket jag hade gjort om KIA varit "rätt" för mig! Sen att hon (och jag) gärna köpt miljö KIA'n men det är en annan femma...

christery
2011-01-31, 15:21
Nu vet jag inte om jag fattat detta rätt men skoda är mycket VW delar, lättare att hitta pirat är KIA, som jag inte riktigt kollat vad det kan va. Bara en sån sak kan vara trevligt.

nilzz
2011-01-31, 20:03
Nu vet jag inte om jag fattat detta rätt men skoda är mycket VW delar, lättare att hitta pirat är KIA, som jag inte riktigt kollat vad det kan va. Bara en sån sak kan vara trevligt.

Har man en nyare bil med den garantin som Kian har så är det väldigt dumt att använda pirat delar som kan göra att man losar garantin.

Jag pratade med Kia om vad som händer om jag skulle serva bilen på en verkstad som inte är en Kia verkstad, typ Mekonomenverkstad.
Då har man fortfarande garanti på bilen men endast 3 år och inte 7 år som man har om man nu servar på Kiaverkstad. Om man nu har en Kia med 7 år garanti.
kan ju vara bra att tänka på...

christery
2011-01-31, 20:42
Sant, jag pillar bara med gamla saker. Bilen är från 88, skotern 89. Enda nya är kinan från 09 eller var den en 10a, men den har jag ingen garanti på när jag startat den. Tänker inte så. Men helt rätt.

stevethebrit
2011-01-31, 21:09
Tveksam om hur det egentligen funkar med garantier, KIA säger en sak, men det kan ju ändras om nån dra det till domstol och få det prövad. http://www.eu-upplysningen.se/Aktuellt/Aktuella-fragor/Krav-pa-verkstad/

Kärsta Carlsson
2011-01-31, 23:55
Hyndan får duga ett tag till.

syd
2011-02-01, 07:41
73.
PERSONBILAR KLASS 1 - CO2-beskattning, dieseldrivna, skattepliktiga första gången före utgången
av år 2007
Grundbeloppet är 360 kronor + koldioxidbelopp som är 20 kronor per gram koldioxid som fordonet vid
blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram. Summan av grundbeloppet och
koldioxidbeloppet multipliceras med en bränslefaktor om 2,55. Ett miljötillägg tillkommer med
500 kronor.

Va fan detta är ju inte lite rörigt. Om jag räknar det jag har på vår dvs 161 g/km + grundbelopp gånger 2,55 + 500:- blir det bra bit över 7000:-??????

Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kw: 84,0 Effektnorm: EG Max hastighet, km/h: 180,0 Ljudnivå DB, vid körning: 71 Ljudnivå DB, stillastående: 79 Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,1 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 blandad körning: 161,0 G/KM Bränsleförbrukning, landsvägskörning: 5,2 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 landsvägskörning: 136,0 G/KM Bränsleförbrukning, stadskörning: 7,8 L/100KM Koldioxidutsläpp, CO2 stadskörning: 206,0 G/KM

Kolmonoxid, CO: 0,2280 G/KM Kväveoxider, NOX: 0,1860 G/KM
Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 0,2130 G/KM Partiklar: 0,0020 G/KM

((161-120)*20 +360)*2,55+500=3509:-

Tolan
2011-02-01, 07:45
Var & bytte våra 17" igår mot ett set 16". Visst våra har gått ca 2000mil & hållit jäkla bra med sina Michelin Primacy HP. 16" hade säkert gått max 50mil då skägget på däcken fortfarande satt kvar. Våra var inte så vackra på insidan, det verkar som bromsdammet går hårt på alu vad vet jag? Lade 2400:- emellan, visst mkt pengar men tyckte var värt det, med stort sett nya däck & fälgar i perfekt skick & så mkttttttttt lättare än 17" Ska bli intressant att se hur förbrukningen kommer bli. Apropå byta bil, vi var inne & tittade på Toyota Avensis typ -06/08 i väldigt varierande skick. En begärde de hutlösa 174000:- trots en massa bucklor & repor men med helskinn & automat men ingen diesel. Vi skulle få 100000:- för vår KIA även om jag nämde att det hade gått 2900mil, har skinn - automat - diesel!!!! :oox:

Nä så nu behåller vi den tills den rostar bort. Har pendlat med bilen mellan Täby & tyresö & ska göra en utvärdering vad den har dragit inom de närmaste dagarna, ser lovande ut om man ska tro på tankmätaren & miltalet.

Tolan
2011-02-01, 07:46
((161-120)*20 +360)*2,55+500=3509:-

Ha ha ha ha se där matte är inte mitt starka kort! :lol:

christery
2011-02-01, 13:04
Ha ha ha ha se där matte är inte mitt starka kort! :lol:

Ser mer ut som problem med läsförståelsen :wink:

"20 kronor per gram koldioxid som fordonet vid blandad körning släpper ut per kilometer utöver 120 gram."

Inte så lätt alla gånger, jag är en sån som ser att läsa en manual som en sista utväg... Har slösat mycken tid på att inte använda hjälpen eller google. Fast när man kommer på det sitter det inpräntat.

Tolan
2011-02-02, 21:43
Så ja nu har jag pendlat några veckor mellan Täby & Tyresö hur många mil det nu är & kommit fram till efter tankning så drar den strax under 0,55l/mil eller 0,548. Dock så drog jag husvagnen ca 4mil till vår uppställning så får väl kanske dra av lite till! :-D

per-anders
2011-02-25, 07:30
det blev Skodan! hoppas det var ett bra köp!?

:XspankX: bilen har en ryckig gång vid accelleration! Har haft den inne på uppdatering av programvaran, dock blev det inte bättre av det! :88XX88X
Ringde idag igen och "klagar" igen, verkstadsgubben säger att det kanske är så min bil uppför sig :? Men jag säger att det ju måste gå att fixa så nu har bilen tid på onsdag igen! Frågan är om de kan mecka med bilar och fixa detta nu när det inte räckte med en omprogrammering...
Systersonen går ju på gymnasiet och läser till lastbilmekaniker, och det verkar ju vara väldigt mycket databox kontroller, det var bättre förr...

Det enda positiva är att jag fick en ny funktion på displayen, fick en växelindikator nu med nya programvaran...

Dust Buster
2011-02-25, 07:53
Har du provkört och jämfört din bils "uppträdande" med nån annan likadan?

Svaret från verkstadssnubben, var verkligen inte det man vill höra då ens nyinköpta bil krånglar.:XspankX:

Superb Combi.

Överväger just nu en Skoda jag med, dock den lite större Superb combi.

Närmsta Skoda handlaren har en ny 1,4 TSI 125 hk, för 226000, och två beggade på 500 resp 1100 mil för 209000.

Riktigt frestande men är lite skeptisk till om jag kommer att tröttna på motorn, att den känns lite för slö.

1,4 TSI 125 hk bensinare.
200 Nm mellan 1500-4000 Rpm.
9,0 stad
5,6 landsväg
6,9 blandad

Kör 9-3 Sportkombi idag med den i mitt tycke, underbara 2,0T 175 hk motorn.

http://www.zatzy.com/attachments/allmaent/76970d1265101818-skoda-superb-kombi-headersuperb.jpg

per-anders
2011-02-25, 09:39
Har du provkört och jämfört din bils "uppträdande" med nån annan likadan?

Svaret från verkstadssnubben, var verkligen inte det man vill höra då ens nyinköpta bil krånglar.:XspankX:

När min gamla mor åker med som passagerare och märker av detta så är det något som inte är som det ska...
Tänk att åka på farthållaren och med knapptryckningar med korta intervaller accellerera mha fartkontrollen, så känns det....

enduroemil
2011-02-25, 22:20
Överväger just nu en Skoda jag med, dock den lite större Superb combi.
...
Riktigt frestande men är lite skeptisk till om jag kommer att tröttna på motorn, att den känns lite för slö.
...
Kör 9-3 Sportkombi idag med den i mitt tycke, underbara 2,0T 175 hk motorn.

Skoda i all ära, de senaste 10 åren har de gjort väldigt bra bilar. Men hade jag kört en Saab och bytt till en Skoda hade jag definitivt känts som ett kliv ned i kvalitet.

Skoda (och VAG i allmänhet) känns lite tråkiga framförallt inuti jämfört med Saab.

Och ja du lär nog trötta på den slöare motorn. ;-)

Där i mot så har ju Skodan bränsleekonomin till sin fördel...

Dust Buster
2011-02-26, 08:42
Slö..

Svågern kör -06 Passat 1,8T den har 150 hk och 210 Nm vid 1750 Rpm, ingen raket men den duger motormässigt.

Måste komma iväg och köra den där superben med 1,4 TSI motorn ett par ggr till.

EDIT:
Gav den en chans till idag, och jag måste säga att den lilla motorn verkligen inte gör bort sig. Nu blir det till att fundera....

per-anders
2011-03-28, 20:47
När min gamla mor åker med som passagerare och märker av detta så är det något som inte är som det ska...
Tänk att åka på farthållaren och med knapptryckningar med korta intervaller accellerera mha fartkontrollen, så känns det....

3'e gången gillt påverkstaden och denna gång har de, hör och häpna, felsökt! Tidigare har de uppdaterat mjukvaran!

Lämnade in den idag på morgonen och den var bokad för 2 dagar! Ringde idag på em och kollade om de redan var klara men det var de inte!
Glädjande nog skulle de ha hittat något fel med "laddtrycket" till turbon!

Ska väl inte ropa hej än men det låter ju rimligt och det går ju fortfarande på garantin :-D

Dust Buster
2011-04-08, 06:52
Slö..

Svågern kör -06 Passat 1,8T den har 150 hk och 210 Nm vid 1750 Rpm, ingen raket men den duger motormässigt.

Måste komma iväg och köra den där superben med 1,4 TSI motorn ett par ggr till.

EDIT:
Gav den en chans till idag, och jag måste säga att den lilla motorn verkligen inte gör bort sig. Nu blir det till att fundera....

Det blir med största sannolikhet en ny Superb combi 1,6d geenline för min del, skall bara klura ut vilken färg och utrustning.

per-anders
2011-04-08, 07:33
Det blir med största sannolikhet en ny Superb combi 1,6d geenline för min del, skall bara klura ut vilken färg och utrustning.

Har jag fattat det hela rätt att det inte går att montera dragkrok på superb kombin? :X00889X:

Dust Buster
2011-04-08, 07:53
Nja, alltså dragkrok finns som tillval till Superb, både fast och löstagbar, men jag har för mig att nånstans läst att det inte finns som tillval till just Greenline-modellen av Superb.

Varför det skulle vara så är för mig fortfarande en gåta, då det går att få som tillval till Superb 1,4Tsi.

Nåja, det vore inte hela världen då det finns flera bilar på gården med krok, och hoj kör man ju ändå inte på släpvagn.

Dust Buster
2011-04-14, 18:40
För mig slutade det med en ny Skoda Superb combi ambition greenline 1,6d.

Leverans i början mitten av juni!

Utöver standard.

- El-stol med minne på förarplats.
- Tonade rutor.
- Drag (löstagbart).
- Vinterhjul (plåtfälg).
- Brilliant silver metallic.
- Stänkskydd fram/bak.
- Gummimattor.

http://213.132.112.100/images/57/5746855310.jpg

K J D
2011-04-14, 21:10
Grattis till nya bilen då.

Dom går fint, dom däringa små moderna dieslarna, har haft min Focus 1.6 diesel i ett år nu, drog kärra 14 mil idag, känns som motorn knappt märker det.

Dust Buster
2011-09-17, 14:11
Redan 500 mil avverkade med nya Skodan. Riktigt nöjd med bilen så här långt måste jag säga, innerutrymmena är fenomenala, både bagage och kupe. Passa på och prova om du är ute efter en stor familjekombi, tror inte ni blir besvikna.

Snittade 0,51 blandad körning på förra tanken, har kört den på 0,38 som bäst!!! men då var det med mycket moderat gasande i 90-100 km/h, löjligt bra för en så stor bil.

Rekondad idag, vilket slitgöra, men kul då det är klart och något roligare på en nästan ny är nån gammelbil.

http://i734.photobucket.com/albums/ww346/Frolander100/Skoda%20Superb%20Greenline%202012/IMG_0303.jpg