handdator

Visa fullständig version : Hur behålla en krök fin *bild*

_Ekman_
2008-09-22, 18:51
Köpte en hgs krök idag o det är en sånhär med tydliga nerslipade svetsfogar o liknande. min fråga är nu. kommer det börja rosta efter första tvätten? Har för mig att ja läste att man kan torka med 5-56 efter man tvättat för att driva ur fukt? ser alltså ut som denna ungefär http://www.motocrossworld.com/site/scripts/product_browse.php?product_id=11845

Pyrro
2008-09-22, 19:04
Är det inte linolja man brukar behandla med?

Det ger dock en annan färg på röret.

Jag hade en blank krök på en gammal cross jag hade om jag dränkte i 5-56 e´ter varje tvätt. Och den höll sig faktiskt fin.

_Ekman_
2008-09-22, 19:15
Är det inte linolja man brukar behandla med?

Det ger dock en annan färg på röret.

Jag hade en blank krök på en gammal cross jag hade om jag dränkte i 5-56 e´ter varje tvätt. Och den höll sig faktiskt fin.

annan färg? låter läbbigt

Pyrro
2008-09-22, 19:27
Ja. Det blir väldigt mörkt.

Men tål lite mer än en obehandlad krök.

_Ekman_
2008-09-23, 11:02
Ja. Det blir väldigt mörkt.

Men tål lite mer än en obehandlad krök.

Nog kan ja inte va den enda med en eftermarknadskrök på min cross i sverige som undrat detta :-|

Pelle
2008-09-23, 12:25
Vad du än gör (5-56, vapenfett, lin/raps-olja etc) så kommer den inte att se ut så där så länge (och varför skulle den det, den är ju ingen skönhet direkt?!)... Om du inte bara skall visa upp hojen i depån vill säga :mrgreen:

per-anders
2008-09-23, 13:49
Kroma den om du vill att den ska glänsa ett tag...

Annars är värme inte bra för metaller då de förlorar sitt (passiva) ytskikt och lättare börjar "rosta" i någon form!
Oavsett om det är så kallat rostfritt stål eller ej!

_Ekman_
2008-09-23, 15:00
Vad du än gör (5-56, vapenfett, lin/raps-olja etc) så kommer den inte att se ut så där så länge (och varför skulle den det, den är ju ingen skönhet direkt?!)... Om du inte bara skall visa upp hojen i depån vill säga :mrgreen:

Är det fel att vilja hålla efter sakerna ;)

_Ekman_
2008-09-23, 15:02
Kroma den om du vill att den ska glänsa ett tag...

Annars är värme inte bra för metaller då de förlorar sitt (passiva) ytskikt och lättare börjar "rosta" i någon form!
Oavsett om det är så kallat rostfritt stål eller ej!

Får bli svinto lite titt som tätt då :grin:

lizzard
2008-09-23, 15:38
Brukade duscha på lite 5/56 på mina hojars krökar, direkt efter tvätt. De höll sej rena och fina, och är de fria från rost så sätter sej inte skiten lika hårt! Och det är väl en nog stor anledning till att det är bra att hålla kröken fri från rost :wink:

_Ekman_
2008-09-23, 17:08
Brukade duscha på lite 5/56 på mina hojars krökar, direkt efter tvätt. De höll sej rena och fina, och är de fria från rost så sätter sej inte skiten lika hårt! Och det är väl en nog stor anledning till att det är bra att hålla kröken fri från rost :wink:

får bli så då =)