handdator

Visa fullständig version : Högt K-värde vid besiktningen...



Linus
2008-01-19, 17:06
Besiktigade min gamla Audi A3tdi (diesel) igår, fick en 2:a på Miljökontrollvärde "K-värde för högt" 4,6 (max 1,3).
Har sökt på nätet och det jag hittar är:
"På dieselbilarna görs det en opacitetsmätning (Vid opacitetsprovet mäts halten av sot och oljepartiklar i avgaserna. Sot och partiklar ger luftvägsbesvär och försämrar andningen)."
http://www.kontrollbesiktning.net/externt/pressarkiv.nsf/705586684b24097dc12565c2003c6cda/ec847fd3727a9cf2c1256acc00332edb!OpenDocument

Besiktningskillen säger: "Renovera motorn, den har ju gått 34.000 mil..."

Visst, den har gått långt men förbrukningen har legat stadigt på 0,56l/mil de senaste 23.000 milen, varken mer eller mindre.

Vad är det som skall renoveras?

Ska ringa runt till lite verkstäder men har ni nå´t tips?
Känns som att det kan bli dyrt :-|

Tack på förhand!

/Linus

MaxiMarcus
2008-01-19, 17:17
Nu gissar jag bara, men om det finns sot och olja i avgaserna (mer än vanligt) så kan man väl tro att det handlar om en renovering av toppen och borrning av cylindrar med ö.d kolvar? Är det kanske billigare/enklare att skaffa en utbytesmotor med färre mil?

Cyberhonda
2008-01-19, 21:55
Igensatt luftfilter?
Har du trimchip?
Är bilen slöare än normalt så kan turbon ha gett upp, den får ju för mycket diesel när den inte klarar testet. Därför kan du börja med att kolla luftfilter och ev turbon.
Du kan i värsta fall haft sån otur att du hade igensotat avgasrör (om du kör väldigt lugnt jämt) och när bes gubben gav full gas under testet så blåste han ur rören och apparaten skrek rätt ut = underkänd :-x

Vad är det för årsmodell? De äldre kan man ställa ner pumpen själv på inför besiktning.

Edit: 34000 mil är ingenting om den är normalt skött, risken att du behöver göra en dyr motorrenovering är liten.

Jonas S
2008-01-19, 22:16
Ett bra forum för oss i Audi-klubben är www.nordicaudi.com

Ett tips kan annars vara att blanda i lite E85, lämnar dock inga garantier :)

Linus
2008-01-20, 22:31
Tackar för era svar!
Bilen är från -97 och helt original.
Nordicaudi brukar jag kolla, tack för tipset.

Jo, kör ganska lungt, mestadels pendlarmil mellan Norrtälje å Täby. Har skött servicen regelbundet och tycker nog den är lika pigg/slö som vanligt.
Besiktningsmannen varvade motorn som jag nog aldrig gjort, kändes inte helt normalt. När jag frågade sa han att detta var för att rensa ur lite, jo tackar ja....

Jag tror nog jag byter olja, filter, luftfilter å testar på ett annat ställe....
Ska ringa å rådfråga VAG imorgon.

Mvh Linus

stevethebrit
2008-01-20, 22:33
http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=10500000000000218&posting=19500000003470068

Linus
2008-01-20, 22:48
Klockren "stevethebrit" :tummenupp:


http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3000000000000008&conference=10500000000000218&posting=19500000003470068


EuroAd verkar spännande, nå´n som provat om det verkligen funkar?

stevethebrit
2008-01-20, 22:53
Blev oxå nyfiken om EuroAd, när man läst lite på deras sida. Om det är så bra som dem säger tycker man att det skulle finnas överallt, och mycket omskrivet. Kanske bara jag som är pessimistisk...

Bus
2008-01-21, 00:04
Hia dina hästar nu.
Min passatdiesel var precis likadan...en -99 TDI. 1.9

Fick tipset att ut på motorvägen och elda på i ca 4000rpm i ca två-tre km på treans växel.Detta rensar ur filter och sotar ur motorn.
(Motorn mår inte dåligt av detta) då dessa motorer väl klarar av lite varv.

Har du en kcr box eller liknande skall denna naturligtvis stängas av innan då denna optimerar flödet till pumpen (läs flödar fullt).

Sen in igen på bes och viola hade jag 0.4 i K-värde.
Detta är inte ovanligt och motorn skall inte behöva renoveras med bara 34000 mil på mätaren.

EDIT: haha. läste länken ovanför nu....två själar - en tanke, juh. :D

saik78
2008-01-21, 13:19
På en gammal diesel borde det gå att ställa ned pumpen så att motorn knappt går, och sedan besikta kärran. Har gjort det med framgång på farsans Volvo D6.
Ett beprövat knep på bensinare är ju att nästan köra slut på tanken och fylla på med två liter K-sprit, detta tar ner avgasvärderna till ingenting. Vet dock inte om det fungerar på dieslar.

Lycka till

Cyberhonda
2008-01-21, 14:57
Japp, du hade nog bara otur med att besiktningsgubben blåste rent systemet, nu kommer du ihåg att varva lite mer ibland!
TDI mäter ju luftmängden som en bensinare så om inte bilen går dåligt så ska de klara röktäthetstestet om man har eldat på lite på motorväg före.

Rapsolja och RME ryker mindre än ren diesel men som sagt, går bilen bra så ska den klara testet.

Gamla förkammardieslar däremot får man ställa ner pumpen på för att skapa sig lite marginal!

EDIT: jag har hört uttrycket "italian service" när man talat om att blåsa ur sot innan besiktning, rätt bra med tanke på hur de kör!

DigiMan
2008-01-21, 18:04
Besiktigade min gamla Audi A3tdi (diesel) igår, fick en 2:a på Miljökontrollvärde "K-värde för högt" 4,6 (max 1,3).
Har sökt på nätet och det jag hittar är:
"På dieselbilarna görs det en opacitetsmätning (Vid opacitetsprovet mäts halten av sot och oljepartiklar i avgaserna. Sot och partiklar ger luftvägsbesvär och försämrar andningen)."
http://www.kontrollbesiktning.net/externt/pressarkiv.nsf/705586684b24097dc12565c2003c6cda/ec847fd3727a9cf2c1256acc00332edb!OpenDocument

Besiktningskillen säger: "Renovera motorn, den har ju gått 34.000 mil..."

Visst, den har gått långt men förbrukningen har legat stadigt på 0,56l/mil de senaste 23.000 milen, varken mer eller mindre.

Vad är det som skall renoveras?

Ska ringa runt till lite verkstäder men har ni nå´t tips?
Känns som att det kan bli dyrt :-|

Tack på förhand!

/Linus

Det som du troligen behöver åtgärda är spridarna, när de blir skitiga/slitna så blir insprutningsdimman inte så mycket dimma längre utan det blir större droppar som får svåra att antända därav den ofullständiga förbränningen som ger mer sot i avgaserna= mindre opacitet.
Det finns väl någon firma som är specialister på med diesel på din ort som kan renovera dina spridare och kanske byta spridarspetsar.
Ett bra forum med många kunniga mekar finns på http://www.dieselclubsweden.se/

PS
Du kommer dessutom att få ner förbrukningen och få bättre prestanda när du åtgärdar detta.

Linus
2008-01-21, 21:00
Ett bra forum med många kunniga mekar finns på http://www.dieselclubsweden.se/ (http://www.dieselclubsweden.se/)
Coolt, finns visst forum för allt :tummenupp:

Tack för alla svar, vad vore livet utan SOE.
Blir till att "sluta köra som en kärring" veckorna innan besiktningen i framtiden.

Återkommer när jag ombesiktigat!

/Linus

Kolja
2008-01-21, 23:15
Ultraljudstvätta spridarna. Finns bl.a. på Bosch verkstäder.
"Kör skiten ur bilen" och byt olja/filter innan nästa bes.

Desert_eagle
2008-01-23, 18:06
värdet blir för högt för att den får lite för mycke diesel i förhållandet mot luft
en mycket ful jenväg är att dra ur kontakten till luft masse mätaren och bessa
motorn känner då att den inte får någon luft fast den gör det och ställer ner bränsle mängden på grundmatning utan turbo tryck

avgas värdenra blir kanon bra bilen kommer dock upplevas slö men det är ju inte så jobbigt att stoppa i kontakten igen efter bess

detta fungerar mycke väl även på choppade tdi maskiner

Robban R
2008-01-23, 22:19
Farsan hällde alltid 10 liter fotogen i tanken på sin dieselmerca från 85 innan besiktning. Sot existerade inte över huvud taget efter denna behandling. Vet ej om det funkar på nyare bilar dock.

Linus
2008-01-23, 23:19
Kul med många svar!
La in samma inlägg på nordicaudi.com, där har jag fått 0 svar och 19 visningar. Här på SOE har jag fått 15 svar och 391 visningar. Vilken klasskillnad :tummenupp:

Hoppas hinna ombesiktiga nästa vecka, återkommer med resultat och vad jag gjort....

August med ett A
2008-01-24, 08:37
ventiltätningarna kanske e slut så det läcker ner motorolja i förbräningsrummet

Linus
2008-02-13, 20:50
Tackar för tipset "Bus", det funkade kanonbra!

Ombesiktigade idag med 0,4 istället för 4,6....
Jag skickade i "insprutningsrengöring" i tanken, bytte olja men framför allt varvade ur motorn ordentligt några kilometer...

Tack för hjälpen!