handdator

Visa fullständig version : Mapsource / Garmin problem!

putte82
2007-05-13, 13:34
Laddade in min 630mil resa delat på 36 rutter till gps'n. När jag ska köra vissa rutter i min streepilot III så säger den "Denna rutt passar inte in i de kartorna som finns tillgängliga!" Men kartan finns på gps'n och det går att se varenda liten väg runt rutten. Det är bl.a. delar av sverigelänken som inte funkar, etapp 2,5,6,7,8,9,10A,10B och 11. Jag vet att jag kört vissa av dessa rutter förut.

Några förslag? I värsta fall får jag helt enkelt göra en massa waypoints och köra efter dessa. Finns redan i sverigelänken men sen har jag ytterligare ett antal mil att gå igenom. Tycker det är skönt att köra med autorutt, slipper kolla så mycket på gps'n och kan kolla på omgivningen istället.

Hjälp!

HMR
2007-05-13, 14:39
"Denna rutt passar inte in i de kartorna som finns tillgängliga!"
Det beror på att rutten inte är beräknad med samma kartversion som du har i navigatorn alternativt att du inte har samtliga de kartsegment i navigatorn som krävs för att täcka in aktuell rutt. Räkna om rutten i MapSource innan du tankar upp den till din GPS.

Laddade in min 630mil resa delat på 36 rutter till gps'n.
Det är inte säker att så många/långa rutter ryms i en SP3. Dess ruttminne är mycket begränsat. Om dom inte ryms så får du meddelandet "Ruttminnet fullt" eller liknande när du tankar upp rutterna från MapSource. Lämplig åtgärd i så fall är att göra om vissa av rutterna till "direktrutter" (kallas ibland offroadrutter eller terrängrutter). Dvs till raka streck mellan punkter. Det åstadkommes genom att ändra inställning i MapSource och redan räkna om rutterna. Direktrutter kräver betydligt mindre minne.

När väl dessa rutter ligger i GPS'en så kan du räkna om dem i GPS'en till nomala "vägrutter" i samband med att du aktiverar en viss rutt. MEN - det är oklart om just SP3 klarar det. Alla modernare GPS'er kan räkna rutter även i GPS'en men jag vet att i alla fall de första versionerna av firmware till SP3 skippade alla mellanpunkter vid omräkning och gick direkt till målet. Testa och se hur det funkar.

putte82
2007-05-13, 16:05
I mapsource har jag City navigator v7 som jag alltid haft och även i gps'n. Jag har alla kartsegment i gps'n som rutterna finns i.

Den säger till när minnet är fullt.

Det enda är att jag har en nyare mapsource version nu samt att jag ändrat rutnät till rikets nät men ändrade tillbaka nu men funkar endå inte.

Provade kopiera en rutt som inte fungerade till nytt "dokument" och tog beräkna igen och laddade upp enbart den rutten - då fungerade det! Ska prova ta räkna om på alla och se om det fungerar. Hörs snart.

putte82
2007-05-13, 16:15
Noterade att den ändrade rutten något på vissa ställen jämför med att öppna 200% pannben utan att göra något. Är det inte exakt samma rutt som visas när jag öppnar 200% pannben som när någon annan öppnar den? Eller gör mapsource en egen rutt mellan waypointsen baserat på mina inställningar för rutt?

HMR
2007-05-13, 16:44
Noterade att den ändrade rutten något på vissa ställen jämför med att öppna 200% pannben utan att göra något. Är det inte exakt samma rutt som visas när jag öppnar 200% pannben som när någon annan öppnar den? Eller gör mapsource en egen rutt mellan waypointsen baserat på mina inställningar för rutt?
Mapsource gör absolut ingenting innan du själv beordrar det. Det betyder att de rutter du hämtar på webben sannolikt är beräknade med någon annan version av kartan än den du själv har. Alltså måste du räkna om rutten innan du tankar upp den till GPS'en.

Gör så här för varje enskild rutt för att säkerställa att den inte ändrats:

1. Duplicera rutten så att du får en identisk (blå) kopia.
2. Räkna om originalrutten. Om blå bitar dyker upp bredvid den gula rutten så har rutten ändrats i och med omräkningen. Ta tag i gula rutten med pilverktyget och snäpp fast den på den blå (oförändrade) rutten. Upprepa tills gula & blå rutterna är identiska.
3. Deleta den blå kopian.

Lipstick
2007-05-13, 23:14
Det där med att duplicera en rutt så att man får en kopia på samma uppslag i mapsource- hur gör man det?

Mapsource gör absolut ingenting innan du själv beordrar det. Det betyder att de rutter du hämtar på webben sannolikt är beräknade med någon annan version av kartan än den du själv har. Alltså måste du räkna om rutten innan du tankar upp den till GPS'en.

Gör så här för varje enskild rutt för att säkerställa att den inte ändrats:

1. Duplicera rutten så att du får en identisk (blå) kopia.
2. Räkna om originalrutten. Om blå bitar dyker upp bredvid den gula rutten så har rutten ändrats i och med omräkningen. Ta tag i gula rutten med pilverktyget och snäpp fast den på den blå (oförändrade) rutten. Upprepa tills gula & blå rutterna är identiska.
3. Deleta den blå kopian.

HMR
2007-05-15, 12:42
Det där med att duplicera en rutt så att man får en kopia på samma uppslag i mapsource- hur gör man det?

- Välj rutten med pilverktyget så att den blir gul.

- Högerklicka på rutten så får du en meny med alternativ. I engelska MapSource finns alternativet "Duplicate" näst högst upp. I svenska toköversättningen finns det två alternativ "Kopiera" (!). Välj det första av dem och du har nu en blå kopia som ligger bakom den gula.

Lipstick
2007-05-15, 19:05
Okey, jag har provat den metoden, men inte förstått att det hänt något eftersom den blå gömt sig bakom den gula.Hrmph. Vet du något alternativ så att man kan öppna två olika rutter på samma kartsida?säg att en kompis har gjort en rutt mellan två mål på vägar som han har redigerat utefter mapsource första val, och jag har gjort en mellan samma mål fast efter vägar som jag valt, och sedan vill se dessa båda rutter bredvid varandra. Usch, blev en lång harang där, men du förstår hur jag menar?

- Välj rutten med pilverktyget så att den blir gul.

- Högerklicka på rutten så får du en meny med alternativ. I engelska MapSource finns alternativet "Duplicate" näst högst upp. I svenska toköversättningen finns det två alternativ "Kopiera" (!). Välj det första av dem och du har nu en blå kopia som ligger bakom den gula.

HMR
2007-05-15, 19:21
Vet du något alternativ så att man kan öppna två olika rutter på samma kartsida?säg att en kompis har gjort en rutt mellan två mål på vägar som han har redigerat utefter mapsource första val, och jag har gjort en mellan samma mål fast efter vägar som jag valt, och sedan vill se dessa båda rutter bredvid varandra.
Öppna de båda rutterna. Dvs i två olika MapSource dokument. Visa dom bredvid varandra på skärmen.

Flytta ena rutten från dokument 1 till dokument 2. Då har du båda rutterna i dokument 2. Går till på liknande sätt som i förra fallet med "duplicera". Fast nu skall du välja den sista "kopiera" i menyn. Den som betyder "Copy" alltså.

Dvs:

- Välj rutten i dokument 1 med pilverktyget så att den blir gul.

- Högerklicka på rutten så får du en meny där du väljer det sista "kopiera".
Det går oxå bra att välja "klipp ut"

- Flytta pekaren till dokument 2. Aktivera dokumentet genom att vänsterklicka i marginalen.

- Högerklicka var som helst i dokument 2. Välj "klistra in" ur menyn.

Dvs det fungerar precis som när man flyttar ett stycke text från ett ett Word dokument till ett annat. På liknande sätt kan man flytta waypoints & spår.

Lipstick
2007-05-15, 22:48
HMR: Tack så väldigt mycket för att du tog dig tid att beskriva tillvägagångssättet. Nu är allting solklart för mig. När jag kom på att jag måste köra mapsource exe fil två gånger istället för att välja "nytt" eller "öppna" i menyn så blev också allt rejält mycket lättare.

Elving
2007-05-16, 14:01
HMR: Har du nåt bra tips på hur jag får med/konverterar de delar av rutten som är lagda i "terrängen" (direktrutt) det vill säga där det inte finns väg på nån av kartorna? När den räknat om rutten och jag skall justera går det jättebra utom där direktrutt är lagd för att det inte finns väg.
Elving

"Hellre borta i skogen än "hemma" med datorn."

putte82
2007-05-17, 13:03
Det verkar funka nu när jag beräknat om rutterna! Blev lite orolig.

Off topic men hittar inga bensinstationer på rutten mellan Fauske och Vefsn. Ca 40 mil vilket jag inte tror jag grejar. Vet av erfarenhet att CN7 inte har alla bensinstationer med. Ni kanske hittar någon.

Gilbert utan XRV
2007-05-17, 13:53
Det verkar funka nu när jag beräknat om rutterna! Blev lite orolig.

Off topic men hittar inga bensinstationer på rutten mellan Fauske och Vefsn. Ca 40 mil vilket jag inte tror jag grejar. Vet av erfarenhet att CN7 inte har alla bensinstationer med. Ni kanske hittar någon.

Du blir inte utan bensin där, kolla resehandboken för RV17 så ser du att det finns rätt gott om bensinstationer på sträckan.

putte82
2007-06-02, 19:43
Nu upptäckte jag ett nytt problem. Då jag precis fått fullt i minnet och ville lägga till ett par avtsickare så gjorde jag dom som direktrutter. Men när gps'n ska räkna om dessa så räknar den direkt från start till slut dvs den hoppar över alla waypoints.

Dessutom verkar det som gps'n blir väldigt seg när den räknar en rutt nu när den är full med jox. Känns som det är bäst och framförallt säkrast att bara lägga in en massa waypoints och skippa rutterna. Verkar bli en sen kväll igen, sticker i morrn!

HMR
2007-06-03, 09:47
HMR: Har du nåt bra tips på hur jag får med/konverterar de delar av rutten som är lagda i "terrängen" (direktrutt) det vill säga där det inte finns väg på nån av kartorna? När den räknat om rutten och jag skall justera går det jättebra utom där direktrutt är lagd för att det inte finns väg.
Elving
Det är ett välkänt problem du tar upp. Vid omräkning i MapSource så "förstörs" de delar av rutten som är direktrutter. En lösning är att:

1. duplicera rutten så att du får en blå kopia som visar var rutten skall gå
2. räkna om orginalrutten med inställningen "vägrutter"
3. ställ om ruttberäkning till "direktrutter" och knäpp fast alla de delar som spårat ur på den blå kopian.

Omständigt men fungerar.

Du har väl en 276C eller en 278? Då kan du lagra rutten iform av ett spår som är helt oberoende av kartan. Sedan kör du bara efter spåret på GPS'ens kartbild. Jag föredrar definitivt den tekniken. Gör så här:

1. Skapa ett MapSource dokument som enbart innehåller de rutter du vill konvertera.
2. Spara rutterna från MapSource på formatet gdb version 2.
3. Tanka hem programmet WinGDB från nätet och installera det.
4. Kör WinGDB och "Convert routes to tracks with all points".
5. Öppna MapSource dokumentet med spåren. Dubbelklicka på ett spår i taget, döp dem till passande namn och välj lämpliga färger för de olika spåren.
6. Kontrollera att inget spår har fler än 700 punkter för 276C/278 eller fler än 500 punkter för 60CX. Antal punkter i spåret kan antingen minskas med filterfunktionen i MapSource eller genom att dela upp den ursprungliga rutten i flera delrutter före konvertering till spår.
6. Tanka upp spåren till GPS'en.

Voila!

Kawa
2007-10-12, 20:34
Har gjort en rutt i Mapsource efter vägar där det finns och knutit ihop med direktrutt där inga vägar finns på kartan. När jag har laddat upp den till Zümo 550:n och startar gps:en frågar den om jag vill importera data? "Ja" men då säger Zümo:n att rutten innehåller för många "etappmål". Vad är detta?
Det är 1 rutt med 44 waypoints.

Kawa
2007-10-12, 22:23
Har gjort en rutt i Mapsource efter vägar där det finns och knutit ihop med direktrutt där inga vägar finns på kartan. När jag har laddat upp den till Zümo 550:n och startar gps:en frågar den om jag vill importera data? "Ja" men då säger Zümo:n att rutten innehåller för många "etappmål". Vad är detta?
Det är 1 rutt med 44 waypoints.
Ja nu får man väl svara sig själv. Kom på att Zumo:n klarar max 254 viapunkter och waypoints i varje rutt och det var 272 punkter i min rutt.

HMR
2007-10-12, 23:00
"Ja" men då säger Zümo:n att rutten innehåller för många "etappmål". Vad är detta?
Det är en bra anledning till att köra Zumon på engelska så att du slipper förvillas av krystade översättningar....

Kawa
2007-10-23, 19:58
Har gjort en rutt i Mapsource och vill där ändra texten på ViaPointsen så att det kommer upp tex "Vänster på grusväg" på gps:en när man kör, i stället för det vägnamn som kartan automatsikt har gett. På Route properties finns det två flikar "Via Points" och "Directions" men det går inte att ändra texten/namnet på någon viapunkt någonstans. Hur gör man, eller går det inte?

Gilbert utan XRV
2007-10-23, 21:26
Har gjort en rutt i Mapsource och vill där ändra texten på ViaPointsen så att det kommer upp tex "Vänster på grusväg" på gps:en när man kör, i stället för det vägnamn som kartan automatsikt har gett. På Route properties finns det två flikar "Via Points" och "Directions" men det går inte att ändra texten/namnet på någon viapunkt någonstans. Hur gör man, eller går det inte?

En ide om hur du kan lösa det är att göra waypoints på de ställen där du vill ha guidningstext, då kan du ändra texten, och köra vanliga viapunkter där du klarar dig utan guidningstext. En grej är ju att du kanske inte kan ha mer än en "Vänster på grusväg" i rutten, men det går ju att lösa genom att sätta ett löpnummer i bakkant, tex "Vänster på grusväg1", "Vänster på grusväg2" osv

HMR
2007-10-26, 08:01
En ide om hur du kan lösa det är att göra waypoints på de ställen där du vill ha guidningstext, då kan du ändra texten, och köra vanliga viapunkter där du klarar dig utan guidningstext. En grej är ju att du kanske inte kan ha mer än en "Vänster på grusväg" i rutten, men det går ju att lösa genom att sätta ett löpnummer i bakkant, tex "Vänster på grusväg1", "Vänster på grusväg2" osv
Bortsett då från triviala problem såsom att vissa GPS'er klarar max 10 tecken i waypointnamn samt att andra GPS'er inte klarar åäöÅÄÖ.... :cry:

Saxby
2007-11-05, 22:17
Det är ett välkänt problem du tar upp. Vid omräkning i MapSource så "förstörs" de delar av rutten som är direktrutter. En lösning är att:

1. duplicera rutten så att du får en blå kopia som visar var rutten skall gå
2. räkna om orginalrutten med inställningen "vägrutter"
3. ställ om ruttberäkning till "direktrutter" och knäpp fast alla de delar som spårat ur på den blå kopian.

Omständigt men fungerar.

Du har väl en 276C eller en 278? Då kan du lagra rutten iform av ett spår som är helt oberoende av kartan. Sedan kör du bara efter spåret på GPS'ens kartbild. Jag föredrar definitivt den tekniken. Gör så här:

1. Skapa ett MapSource dokument som enbart innehåller de rutter du vill konvertera.
2. Spara rutterna från MapSource på formatet gdb version 2.
3. Tanka hem programmet WinGDB från nätet och installera det.
4. Kör WinGDB och "Convert routes to tracks with all points".
5. Öppna MapSource dokumentet med spåren. Dubbelklicka på ett spår i taget, döp dem till passande namn och välj lämpliga färger för de olika spåren.
6. Kontrollera att inget spår har fler än 700 punkter för 276C/278 eller fler än 500 punkter för 60CX. Antal punkter i spåret kan antingen minskas med filterfunktionen i MapSource eller genom att dela upp den ursprungliga rutten i flera delrutter före konvertering till spår.
6. Tanka upp spåren till GPS'en.

Voila!

Hej!

Det är det här med att "ta tag i spår" och "knäppa fast dom... jag har testat runt lite och får inte riktigt till att " få med dom".

hmmm... förstod du vad jag menade???

Funkar ditt alternativ 2 för en 2820 oxå? vart får man isf tag på WinGDB?

återigen tackar och bockar jag på förhand.

/Rikard

HMR
2007-11-05, 22:31
Det är det här med att "ta tag i spår" och "knäppa fast dom... jag har testat runt lite och får inte riktigt till att " få med dom".

1. aktivera ruttvektyget och gör en rutt mellan två punkter.
2. aktivera pilverktyget.
3. vänsterklicka på rutten så att den blir gul.
4. vänsterklicka på rutten så "fastnar" den på pilverktyget.
5. dra iväg rutten till en punkt du vill passera och vänsterklicka fast den där.

Funkar ditt alternativ 2 för en 2820 oxå?

Det funkar i MapSource på PC. Därefter kan man tanka upp rutten till nästan vilken Garmin MC-GPS som helst. (ej 60CX)

vart får man isf tag på WinGDB?

Har du provat att skriva WinGDB i Googles sökruta?

Saxby
2007-11-05, 23:16
Har du provat att skriva WinGDB i Googles sökruta?[/QUOTE]

Måste man tänka själv menar du??? Trodde det va därför Gudarna skänkt oss dig.... ;-)))

Tackar för ALLA svar till ALLA frågvisa, antar att alla är lika tacksamma som jag så jag tackar för alla!!! Att du orkar!

/Rikard