handdator

Visa fullständig version : Hur är biltemas svetsar?

Micke Vegh
2006-12-26, 23:11
Till att börja med tänkte jag nämna att jag vet att det redan finns svets-vals-trådar, men jag har dock inte hittat någon tråd som har nämnt kvalitén på just biltemas svetsar.

Är det några som har erfarenheter om biltemas svetsar? eller tillochmed precis den modellen som jag har tänkt mig?

MIG/MAG-svets 150E
1-fas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Avsedd för mindre verkstäder och kräsna "hemmamekare". Försedd med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med svetstråd, gasanslutningsslang, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz.
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Inställningsområde, A: 35–145
Tomgångsspänning, V: 30
Spänningssteg: 4.
Intermittensfaktor, A: 115–15 %
Svetstråd, Ø mm: 0,6–0,9
Mått, mm: 290 x 375 x 550
Vikt, kg: 30

3500kr

Mvh Micke

Pyrro
2006-12-26, 23:39
Vad ska du använda den till?

Oc flusstråd kan du glömma, inte lönt att hålla på med.

Ska du svetsa MIG/MAG (skyddsgasen som skiljer) så är det skyddsgas som gäller.

Oc om du nu hyr en gastub till en sån där svets så ska det nog gå hyffsat till lite mindre arbeten.

Inställningarna kunde ju ha mer att lämna. Kolla hellre om du kan få tag på en fin Beggad maskin.

Micke Vegh
2006-12-27, 00:12
Vad ska du använda den till?

Oc flusstråd kan du glömma, inte lönt att hålla på med.

Ska du svetsa MIG/MAG (skyddsgasen som skiljer) så är det skyddsgas som gäller.

Oc om du nu hyr en gastub till en sån där svets så ska det nog gå hyffsat till lite mindre arbeten.

Inställningarna kunde ju ha mer att lämna. Kolla hellre om du kan få tag på en fin Beggad maskin.

Jag ska använda svetsen till att laga rost på bilen, mindre jobb, kanske svetsa någon stålram till nåt hemmabygge . Inga större saker som tex svetsa skopa till traktor.

Jag vill ha en duglig hobby-svets i prisklassen 3-4000:- helt enkelt. MIG/MAG

Det kanske är lönt att leta efter en fin beggad maskin som du sa.

Pyrro
2006-12-27, 00:34
Det är ju som vanligt. Du får vad du betalar för.

JAG personligen skulle då inte skaffa en sån där svets om man ska börja bygga saker och hålla på.

Punkta lite bilplåt duger den ju till.

Micke Vegh
2006-12-27, 00:51
Ähh, avvaktar lite och håller utkik på blocket tills jag hittar nåt vettigare istället, typ kempi...

Pyrro
2006-12-27, 02:00
Kemppi och Esab är ju standard.

Då får du kvalitet också.

Annars är ju inte TIG helt fel ;)

Jönsson
2006-12-27, 18:51
Kemppi och Esab är ju standard.

Då får du kvalitet också.

Annars är ju inte TIG helt fel ;)

Har man någon nytta av att svettsa i aluminium så :tummenupp:

Pyrro
2006-12-27, 19:35
Hehe. Inte direkt så att TIG enbart används för alusvetsning.

lizzard
2006-12-27, 19:56
jag har biltemas model under den du funderade på.. har inte provkört med gas ännu.. har gjort en del rost lagning på bil, samt avgasrörs svetsning.. det fungerar den bra till tycker jag. men någon industri svets är det ju inte, å det behöver inte jag heller :tummenupp:

Jönsson
2006-12-28, 02:17

Rätta mig om jag har fel, men används inte tig till väldigt tunna plåtar osse? :roll:

Björklund
2006-12-28, 06:45
Jag är också sugen på en svets.
Men vad är osse för en plåt?

lizzard
2006-12-28, 08:33

Rätta mig om jag har fel, men används inte tig till väldigt tunna plåtar osse? :roll:

nä tig används överallt där man vil ha kvalitet på svetsarna, typ rör i industrier å sådant. med tig, svetsar man alla metaller. enda nackdelen med tig är väl att det måste vara så rent= nästan kemiskt rent, för att det ska bli bra. och så har man ju båda händerna upptagna av elektråden å munstycket, så det fungerar ju inte direkt bra till att laga rost på bilar med :mrgreen: där är det ju allt anat än rent :mrgreen: :mrgreen:

strömgren
2006-12-28, 10:39
Som tidigare nämnts så är TIG:en inte mycket att ha vid rostlagning, beroende på att det sällan är rent. Sen är det också en långsam svetsmetod, jämfört med MIG och elektrodsvetsning, och materialet man svetsar blir därför väldigt varmt. Värt att tänka på om man svetsar något känsligt.
Om man har höga krav på kvalitén på svetsfogarna är dock TIG:en i princip det enda som gäller. Den kan används också till grövre material på så sätt att man slipar en V-fog och TIG:ar roten, sedan fyller man med MIG/pinne.

För att återgå till grundfrågan i den här tråden, jag reagerade på att slangpaketet inte är mer än 2 meter lång. Det betyder ju att svetsen nästan måste stå på arbetsbänken/under bilen när man använder den. Jag tror mitt slangpaket är 3,5 meter, och jag tycker det är kort.

Laaf
2006-12-28, 11:34
Jag skulle inte skaffa en 1-fas svets. För lite kräm för att få bra och hållfasta svetsar.
Sök upp en begagnad Kemppi svets, älskar dem, bra kvalite och de modeller jag använt är lätt använda.

Med TIG kan du svetsa de flesta material, men det är mest för finlir som sagt.

Micke Vegh
2006-12-28, 17:41
Tack för alla svar, kanon!

Ännu en gång har man lärt sig lite nya saker genom soe!

Det blir som sagt antagligen en begagnad kemppi MIG/MAG, eftersom jag mest ska hålla på med bilplåt, laga rost och så.

Jag kan tänka mig att denna biltema-svets är duglig för det jag ska göra, men när jag kan få en bättre svets för pengarna så går det före. Knepigt att jämnföra Nya och begagnade grunkor iochförsig, men jag tror dem flesta förstår min tanke..

Anders F
2006-12-28, 18:01
Jag skulle inte skaffa en 1-fas svets. För lite kräm för att få bra och hållfasta svetsar.

Håller inte riktigt med.
Det beror helt på vad man ska svetsa.
Jag har en gammal Luna 1-fas svets och den funkar kanon till bilplåt och lite tjockare plåt. Det blir bra och hållbara svetsfogar.
Ska man hålla på med tjockare material så är såklart 3-fas svets att
föredra.

Oavsett om du köper en 1-fas eller 3-fas så rekommenderar jag dig starkt att köra med gas.
Jag har provat den flussfyllda tråden och det är väldigt svårt att få bra svetsfogar med den.
Om du inte svetsar så mycket så finns det 5 liters tuber att köpa. Då slipper du ha kontrakt(hyra gastub) och betalar bara de gånger du behöver fylla tuben.

Micke Vegh
2006-12-28, 18:40

Håller inte riktigt med.
Det beror helt på vad man ska svetsa.
Jag har en gammal Luna 1-fas svets och den funkar kanon till bilplåt och lite tjockare plåt. Det blir bra och hållbara svetsfogar.
Ska man hålla på med tjockare material så är såklart 3-fas svets att
föredra.

Oavsett om du köper en 1-fas eller 3-fas så rekommenderar jag dig starkt att köra med gas.
Jag har provat den flussfyllda tråden och det är väldigt svårt att få bra svetsfogar med den.
Om du inte svetsar så mycket så finns det 5 liters tuber att köpa. Då slipper du ha kontrakt(hyra gastub) och betalar bara de gånger du behöver fylla tuben.

Japp, självklart ska jag använda skyddsgas.

Hur mycket kostar det att fylla en 5 liters tub med skyddsgas föresten?

Anders F
2006-12-28, 19:03
Har för mig att det kostade runt 200-250kr att fylla men det var så länge sedan jag fyllde så jag är osäker på priset.

DigiMan
2006-12-28, 19:20
Telwins svetsar är otroligt prisvärda, jag har haft både Kemppi och Luna tidigare och Telwins 180-200A 1-fas svetsar är grymmans bra.

Micke Vegh
2006-12-28, 20:44
Telwins svetsar är otroligt prisvärda, jag har haft både Kemppi och Luna tidigare och Telwins 180-200A 1-fas svetsar är grymmans bra.

Tack för tipset! får alltså hålla ett öga öppet för det också.

Har för mig att det kostade runt 200-250kr att fylla men det var så länge sedan jag fyllde så jag är osäker på priset.

Okej, då vet jag. Tack för hjälpen :sol:

Föresten, egentligen skulle man väl kunna köpa sig flera 5 litare och fortfarande slippa kontrakt? Eller?

Anders F
2006-12-28, 21:13
Föresten, egentligen skulle man väl kunna köpa sig flera 5 litare och fortfarande slippa kontrakt? Eller?

Det går bra men det är ju en kostnadsfråga. Har för mig att jag gav 1300kr för min tub begagnad. Vet inte vad dom kostar nya men över 2000kr skulle jag tro.

Min svets heter Luna 140. Den är nog från åttiotalet skulle jag tro. Funkar kanon fortfarande men det börjar bli sprickor i gummit på slangpaketet pga ålder. Har inte påverkat funktionen ännu.
Om du mest ska svetsa bilplåt så funkar den svetsen jag har gott och väl.

Anders_L
2006-12-28, 21:57
Vid svetsning av ramar samt avgasrör bla så är ju tig helt klart att föredra då svetsarna inte blir lika hårda som av mig och därför inte spricker som dom kan göra ibland....

Pyrro
2006-12-29, 00:28
För att inte tala om det lilla efterarbetet som krävs vid TIG-svetsning :)

lizzard
2006-12-29, 08:13
jaha. här är då önskelisstan..

1. tig för fina jobb vid arbets bänken. liten kopp kaffe bredvid.
2. biltema, luna eller liknande mig/mag för bil plåt.
3. pinnsvets för bondens tracktor

nä seriöst, 1fas svetsarna är inte klena, min biltema bränner igenom 1mm plåt hur lätt som hels om man kör över steg 2. (06 plåt får man vara försiktig med även på lägsta steget)

en sak som talar mot tig är ju priset, de rör svetsare jag har pratat med säger att det måste va en jädrigt bra tig svets om det ska gå bra att svetsa.
det blir alltså dyrt att köpa en bra tig. hej hopp.

Micke Vegh
2006-12-29, 12:47
Jag har börjat fundera på om jag verkligen orkar sitta och vänta på att någon begagnad svets som stämmer in på det jag vill ha kommer upp. Jag skulle egentligen behöva en så fort som möjligt.

Jag är faktiskt sugen på biltemas värsta svets för 4000:-.
Jag tror att den uppnår mina förväntningar, och om man kikar på tidigare inlägg så verkar folk kunna göra det jag vill göra med sina 1-fas mig/mag.

Jag pratade med en kompis igår som tydligen hade köpt biltemas 4000:- svets + skyddsgas, och han sa att den var att rekommendera.

Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
Nätspänning, V: 230
Säkring, A: 16
Inställningsområde, A: 30–160
Tomgångsspänning, V: 34
Spänningssteg: 6.
Intermittensfaktor, A.: 130–20 %
Svetstråd, Ø mm: 0,6–1,0
Mått, mm: 450 x 450 x 610
Vikt, kg: 31,5

Andurrs
2006-12-29, 13:18
För att återgå till grundfrågan i den här tråden, jag reagerade på att slangpaketet inte är mer än 2 meter lång. Det betyder ju att svetsen nästan måste stå på arbetsbänken/under bilen när man använder den. Jag tror mitt slangpaket är 3,5 meter, och jag tycker det är kort.

Håller med, mitt slangpaket är 3 meter och upplevs ofta för kort så 2 meter låter drygt.
Jag har en ESAB MIG180 och är skitnöjd med den så länge jag kör med skyddsgas och INTE med flusstråd....

Micke Vegh
2006-12-29, 13:40

Håller med, mitt slangpaket är 3 meter och upplevs ofta för kort så 2 meter låter drygt.
Jag har en ESAB MIG180 och är skitnöjd med den så länge jag kör med skyddsgas och INTE med flusstråd....

Tills man tröttnar kan man ju utnyttja hjulen som finns på och rulla svetsen nära det man ska svetsa. När man tröttnar får man väl köpa nytt slangpaket som är längre.

Andurrs
2006-12-29, 13:46
Tills man tröttnar kan man ju utnyttja hjulen som finns på och rulla svetsen nära det man ska svetsa. När man tröttnar får man väl köpa nytt slangpaket som är längre.

Jo, jag har hjul på min svets åxå, men det är drygare än man tror att rulla runt svetsen i garaget med sladdar hängandes och flytta jordklamman vartefter (kräver ofta slipning) mm...
Det beror ju självklart på vad man ska svetsa på...jag har precis svetsat en hel del på min traktor och då önskade jag verkligen längre slangpaket ibland...

Men det var bara ett tips... ;)

Micke Vegh
2006-12-29, 14:14

Jo, jag har hjul på min svets åxå, men det är drygare än man tror att rulla runt svetsen i garaget med sladdar hängandes och flytta jordklamman vartefter (kräver ofta slipning) mm...
Det beror ju självklart på vad man ska svetsa på...jag har precis svetsat en hel del på min traktor och då önskade jag verkligen längre slangpaket ibland...

Men det var bara ett tips... ;)

Förstår vad du menar.. Kan gott och väl tänka mig att man blir less på skiten, men de finns ju inte mycket mer att göra än att köpa sig ett slangpaket med den längd som tillfredställer ens behov!

;)

Andurrs
2006-12-29, 14:21
Förstår vad du menar.. Kan gott och väl tänka mig att man blir less på skiten, men de finns ju inte mycket mer att göra än att köpa sig ett slangpaket med den längd som tillfredställer ens behov!

;)

Så sant, så sant...

Ett tips för dig som är i svetsköpartagen är då att:
räkna med att ett eventuellt köp av slangpaket i framtiden kostar en del
(om det ens finns att få tag på längre slangpaket till Biltemas svetsar)
Är ju synd om du köper en svets för 4000 om du inte blir nöjd.
Jag säger inte att detta kommer att bli ett problem för dig (kanske bara är jag som lider av detta), men du startade ju tråden för att få tips och råd...nu har du fått ett råd av mig ;) :8-8x:

Nåja...lycka till med svetsköpet iaf..... :tummenupp:

Micke Vegh
2006-12-29, 14:38

;)

Så sant, så sant...

Ett tips för dig som är i svetsköpartagen är då att:
räkna med att ett eventuellt köp av slangpaket i framtiden kostar en del
(om det ens finns att få tag på längre slangpaket till Biltemas svetsar)
Är ju synd om du köper en svets för 4000 om du inte blir nöjd.
Jag säger inte att detta kommer att bli ett problem för dig (kanske bara är jag som lider av detta), men du startade ju tråden för att få tips och råd...nu har du fått ett råd av mig ;) :8-8x:

Nåja...lycka till med svetsköpet iaf..... :tummenupp:

Det är precis såna tips jag är ute efter. Saker som man inte tänker på i första taget, utan märker efter ett tag när det är 'för sent'

Ska kolla upp om det går att byta slangpaketet.

Oerhört tacksam för alla tips & råd ;)

(gud va jag är sugen på svetsa)

krokodilen73
2006-12-29, 19:00
Här kommer ett kalas tips till alla amatörsvetsare som vill spara $$$$$$$
Skippa den dyra gastuben och skaffa en kolsyresläckare(Finn utdömda för en liten peng 100-200:-) plocka av skyddsmuttern borra upp den till samma dia som halsen på din regulator.
Detta pga att gastuben ej har samma gänga som kolsyresläckaren OBS Regulatorn kan vara v-gängad ibland detta. Kolsyran är ju som bekant iskall när den kommer ur tuben vilket kyler en hel del så det blir att öka på strömmen lite.

Å :) rets julklappstips!!

Mvh Christer

Gilbert utan XRV
2006-12-29, 20:46
Om det rör sig om såpass mycket pengar som 4000, så får man ju en Esab OrigoMag 140c på Jula för de pengarna, har inte provkört just den, men föregångaren och den går hemskt fint för en svetsmedelmåtta som mig, det finns säkert nån Kemppi eller annat välkänt märke i samma prisklass som har fungerande reserv/slitdelsförsörjning, även sedan grejerna börjar vara några år. Fast då är det å andra sidan bara ett par tusen upp till en trefasmaskin.....

Newlund
2009-12-29, 07:34
Här kommer ett kalas tips till alla amatörsvetsare som vill spara $$$$$$$
Skippa den dyra gastuben och skaffa en kolsyresläckare(Finn utdömda för en liten peng 100-200:-) plocka av skyddsmuttern borra upp den till samma dia som halsen på din regulator.
Detta pga att gastuben ej har samma gänga som kolsyresläckaren OBS Regulatorn kan vara v-gängad ibland detta. Kolsyran är ju som bekant iskall när den kommer ur tuben vilket kyler en hel del så det blir att öka på strömmen lite.
Å :) rets julklappstips!!
Mvh Christer
Tack för tipset, men för en svetsrookie som mig så var inte allt självklart.
Vart hittar man en utdömd kolsyresläckare? Hur fyller man den sedan? På en firma som fyller brandsläckare?
Tjo // Micke

wr426
2009-12-29, 08:04
Den här verkar vara ganska prisvärd, funderar på en själv
http://www.defenda.com/product_info.php?products_id=528

Sen kompletterar man med en sån här till skåpbilen så har man alltid med sig hela garaget inklusive högtryckstvätt.
http://www.defenda.com/product_info.php?products_id=451

Pelle
2009-12-29, 08:55
Nästan samma på Swedol men utan tillägget "Turbo" som tydligen kostar ≈1000 spänn :roll:
http://www.handla.swedol.se/images/large/VT-13012.jpg

Newlund
2009-12-29, 09:32
Nästan samma på Swedol men utan tillägget "Turbo" som tydligen kostar ≈1000 spänn :roll:

Du menar denna:
DECA MIG/MAG SVETS 135
Enfas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Levereras med 0.9 mm fluss trådrulle, svetsskärm, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol och matarhjul för flusstråd 0.9 mm och stål 0.6 mm. IP21. Anslutningsspänning 230V 1-fas Säkring(trög): 16A Maxbelastning 15%: 105A 35%: 70A Inställningsområde: 35 – 120A Tomgångsspänning: 30V Svetstråd diam: 0.6 – 0.8 mm stål 0.8 mm aluminium 0.9 mm flusstråd (rulle max diam. 200 mm) Spänningssteg: 4 Dimension LxBxH: 420 x 230 x 380 mm Vikt: 23 kg.
Art.nr Pris
VT-13012 3162,50 st

En djungel detta....
Inte är jag man till att jämföra olika angivelser av maxbelastning mm men jag antar att Deca och Biltema är samma sak förutom färgen?

Hur är det med reservdelar till Deca i jämförelse med Telwin och Esab?
Väljer nu mellan:
Telwin Telmig 150/1 (4290kr), Esabs C141 (4295kr) eller Decas 135 (3162kr)/Biltema 135E (3099kr).
Telwins har hjul vilket jag tycker är en fördel.

Pelle
2009-12-29, 09:53
Jag har en deca 135 & är rackarns nöjd, inte jättemycket använd men har sparat in 2 avgassystem (bil) inköp och 1 fotpinne, så den har betalat sig... Saknar hjul (har svetsen i ett skåp med hjul)!
Reservdelar har jag inte behövt än, men gissningsvis så är de en "engångsartikel", går nåt sönder inne i svetsen, köp ny... :sad: Precis som de mesta verktyg alltså :XspankX:

ulf15
2009-12-29, 10:23
Lite synpunkter om svetsval:

Är du inte van att svetsa är en 3-fas maskin mycket "snällare".

Det är en jäkla skillnad på olika fabrikat om man vill ha 1-fas, min Kemppi Superkemppomat är ganska förlåtande på inställningar och svetsar mjukt och fint, kompisens Swedolmaskin är väldigt svår att ställa in rätt och inte ens när Dom Som Kan har hjälpt till blir det vidare trevligt.

Det är bra om det går att byta slangpaket, dom är väldigt lätta att skära igenom med vinkelslip...

Om man skall köpa en gasflaska kan jag varmt rekommendera en flaska med inbyggd regulator typ Air Liquide Minitop eller AGA:s motsvarighet. Läcker inte och funkar alltid. Inte ditt problem om regulatorn krånglar...
http://www.airliquide.se/file/otherelement/pj/cn.001.s33542.pdf

Pelle
2009-12-29, 10:38
Så är det säkert. Jag vinner inga stilpoäng med mina "mås-skitar" till svetsfogar, men va fan...

Vilken listig flaska!

wr426
2009-12-29, 11:23
Jag har en deca 135 & är rackarns nöjd, inte jättemycket använd men har sparat in 2 avgassystem (bil) inköp och 1 fotpinne, så den har betalat sig... Saknar hjul (har svetsen i ett skåp med hjul)!
Reservdelar har jag inte behövt än, men gissningsvis så är de en "engångsartikel", går nåt sönder inne i svetsen, köp ny... :sad: Precis som de mesta verktyg alltså :XspankX:
Hur ställer man in strömstyrkan(svetsström)? Är den steglös eller bara några fasta lägen?
Jag ser ingen ratt för det på bilden.

Pelle
2009-12-29, 12:11
Det är de 2 brytarna bara
Spänningssteg: 4

Rickard yz450
2009-12-29, 14:24
Åk till Jula och köp deras Esab 1-fasare samt skaffa en utdömd kolsyresläckare. Har själv samma kombination (Föregångaren till nuvarande Esab hos Jula), funkar kanon till tunnplåt. Ångrar kanske lite att jag inte köpte trefasaren men har hittills inte haft användning för den samt att den är ungefär dubbelt så dyr.

Tuben fick jag köpa billigt av det lokala brandsläckarbolaget, fyllning brukar kosta fikabröd eller en tårta... 8-)

Newlund
2009-12-29, 15:34
Tuben fick jag köpa billigt av det lokala brandsläckarbolaget, fyllning brukar kosta fikabröd eller en tårta... 8-)
..och sker på samma brandsläckarbolag?
Det lutar nog åt det alternativet ja. Hjul kan man ju ordna genom att svetsa en liten vagn som första projekt.

Tacksam för foto på nya anslutningen av tuben. // Micke

DigiMan
2009-12-29, 19:24
Biltemas största är väl en äldre Telwinmodell som är omlackad och deklatrimmad.
Deras 160A ser precis ut som min Telwin fast min är på 180A.

Jag kan varmt rekommendera Telwins Mig/Mag svetsar.
Själv har jag en av de kraftfullaste som fanns och funkade på enfas 230V/16A som dom tillverkade, den heter Telwin MIG 180A (den är säkert 8-10 år vid det här laget), Det var en som jag känner som är svetsare som sa den var bra, han hade flera på sin firma och de användes av reparatörer och funkade bra upp till 3,5 mm.

Nu tänkte jag mig skaffa en TIG och blev då tipsad av en annan yrkessvetsare att Migatronic som b.l.a Swedol sålde var de bästa med den senaste tekniken och att dom dessutom var väldigt prisvärda.

Testade en sådan för ett tag sedan och svetsade lite rostfritt.
Den gick kanonfint:
http://www.migatronic.com/media/leafletsuk/52170027rallymig160.pdf

Badda
2009-12-29, 19:53
Är i köpartagen av en migsvets och har kollat runt i denna djungel av kinasvetsar eller beggade finn- och svensksvetsar. Då dyker en italienare upp som verkar mycket prisvärd, 3fas och bra intermittens dock så är den slut för tillfället.
Företaget verkar ha funnits ett tag och dom har service och reservdelar lagerfört, ska köpa när dom får hem några.

någon som svetsat duab svets?

http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=50

Rickard yz450
2009-12-29, 21:45
..och sker på samma brandsläckarbolag?
Det lutar nog åt det alternativet ja. Hjul kan man ju ordna genom att svetsa en liten vagn som första projekt.

Tacksam för foto på nya anslutningen av tuben. // Micke

Får ge mig av till garaget i morgon för en bild. Fick alla grejer till att ansluta av killen som fixade tuben åt mig. Bara att gänga på slangen:razz:

Fyllning sker på samma ställe ja.

ulf15
2009-12-30, 08:53
Är i köpartagen av en migsvets och har kollat runt i denna djungel av kinasvetsar eller beggade finn- och svensksvetsar. Då dyker en italienare upp som verkar mycket prisvärd, 3fas och bra intermittens dock så är den slut för tillfället.
Företaget verkar ha funnits ett tag och dom har service och reservdelar lagerfört, ska köpa när dom får hem några.

någon som svetsat duab svets?

http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=50

Jag har ingen erfarenhet av just DUAB:s maskiner men jag arbetade tidigare för ett företag som sålde allt som har att göra med svetsning. Generellt verkar det vara så att svenska, finska och italienska maskiner är vad proffsen använder. Italienarna tillverkar maskiner som säljs under andra namn, t.e.x. DUAB och i dom flesta fall är det väldigt bra grejor.
För den som vill ha bra grejor som får kosta lite mer är det bara att shoppa loss här:

http://www.svetsekonomi.se/

Transparent tank
2009-12-30, 10:36
Telwin MIG 180A (den är säkert 8-10 år vid det här laget)

En sån har jag, eller rättare sagt min bror. Funkar kanonbra, den har bergis 16-17 år på nacken nu. Bytt slangpaket en gång, thats it.

Newlund
2010-01-21, 16:17
Drömmen är förverkligad!
Äntligen en svets i min verkstad.
Det blev en ESAB C141 för mig, 4295:- på Jula, samt kolsyreflaska enligt tips från denna tråd. Tack!
Här ser ni en liten beskrivning över vad som krävs för att få det att funka.

Återstår att se om jag kommer ihåg hur man svetsar.... Var 20 år sedan sist.
//Micke

DigiMan
2010-01-21, 16:37
Är det dyrt att köpa en 10L misonflaska nuförtiden???
Det blir ju en jävla massa stänk från svetsen när man kör Kolsyra.

ulf15
2010-01-21, 16:41
Kul att det blev en skapligt rejäl svets.
Snyggt jobbat med reduceringen och snygg PDF!
Jag kan rekommendera en sån här bok när man är lite rostig:

http://www.jula.se/handbok-om-mig-mag-svetsning-123348

christery
2010-01-21, 18:04

Nja, det är nog inte vad flaskan innehållit utan vad flaskan innehåller som är viktigt.

hijack
2010-01-21, 18:18
Jag köpte en ny flaska argon för ca 1 år sedan. Den kostade ca 2300:- då.
Jag tror de flesta flaskor i samma storlek kostar ungefär detsamma, oavsett vilken gas de innehåller.
Visst blir det något mer stänk med kolsyra, men med tanke på prisskillnaden på kolsyra jämfört med många andra gaser så tycker jag definitivt det är värt det.
Fast det beror kanske lite på vad man svetsar/hur noga man är oxå?

Znoogle
2010-01-22, 13:06
Har man någon nytta av att svettsa i aluminium så :tummenupp:

Tänk på att alusvetsning kräver en AC/DC TIG, de är inte så billiga,.
Dessutom ska man nog hålla sig till MIG om man inte är van,.

DigiMan
2010-01-22, 13:16

Det går att svetsa aluminium med Mig/Mag också.
Man ska då använda ren argon och svetstråd t.e.x meltolit AlSi AlMg.

http://www.meltolit.se/Produktblad/MIGMAGprodblad/migmagalupb.html

DigiMan
2010-01-22, 13:18

4 års trådlyftkommentarer är lustiga...
Speciellt som Jönsson inte varit aktiv de senaste 2,5 åren.

krokodilen73
2010-01-22, 14:53
Kolsyrans största nackdel när jag hade en italiensk "Maximamig" 220V 16amp tyckte jag nog var att kolsyran är rejält kall och kyler en redan ström/värmesvag svets + att regulatorn sommartid gärna fryser igen vid längre svetsintervaller.

Tröttnade på dyngsvetsen och köpte en 3fas Esab 200a av Svetsteknik i Göteborg billig och bra speciellt när man fick av momsen. :) Fy fan vilken fin maskin otroligt nöjd med den.

Mvh Christer

Znoogle
2010-01-25, 12:53
4 års trådlyftkommentarer är lustiga...
Speciellt som Jönsson inte varit aktiv de senaste 2,5 åren.

Intressant att du lagt tid på den informationen... tråden var 1 dag gammal och svetsintresserade läser nog hela tråden.

MIG för aluminium har jag använt och det är verkligen inget för amatörer, snarare industriell tillämpning med högre produktivitetskrav. Mycket finlir med inställningar och dragare. Nu var det många år sen men det är ju inget man köper för garaget, precis som ac-dc TIG. Bättre och billigare att lämna bort såna jobb.

"fd plåtslagare"

christery
2010-01-25, 15:45
Oavsett lustig eller inte, jag har inte tänkt pilla själv i alu på min YPVS (om jag inte hittar riktiga grejjor) men kolsyra och alutråd låter lite konstigt, ska de inte vara argon istället för mison eller är jag helt ute och cyklar? sen vad dom har i TIGen ger jag fan i för den får jag säker inte röra, jag pratar MIG/MAG.

MEN jag kan vara helt ute å cykla, ingen aning egentligen, bara nåt jag har fått för mig. Att man tar en mig och byter tråd och gas så ska det funka.
I i mig ska stå för Inaktiv gas och A i mag för aktiv gas... men själva svetsen är samma...

Nu får jag väl :oox: men det skiter jag i. Har jag fel nu så har jag rätt sen, dvs jag anpassar mig till informationen. Bättre det än att gå omkring och tro att man hade rätt. TIG har jag bara fått frågor om att repa ett styrkort till så närmare än så har jag inte kommit dom ännu... men jag måste nog hitta en snart så avgasventilen blir sitt forna jag..

krokodilen73
2010-01-25, 16:57
Oavsett lustig eller inte, jag har inte tänkt pilla själv i alu på min YPVS (om jag inte hittar riktiga grejjor) men kolsyra och alutråd låter lite konstigt, ska de inte vara argon istället för mison eller är jag helt ute och cyklar? ..

Alu och kolsyra funkar inte utan då måste du ha ädelgas har jag skrivit annat så formulerade jag mig kasst!!

Mvh Christer

christery
2010-01-25, 17:03
Svarade på info från vad JAG tror jag förstått; på flera inlägg som summa summarum.
trodde man kan använda flaskan (om vi pratar släckare) men fattar inte att man använder gasen, annars har jag läst lite snett.

Ingen fara Krok.. jag kommer inte å prova kolsyra..