handdator

Visa fullständig version : Reservnycklar.

Ivil
2006-11-11, 15:48
Ere någon som vet om man kan få fram nya nycklar till styrlåset på en Honda xr650R?
Jag har införskaffat mig en XR men nycklarna till styrlåset har med tiden försvunnit.

Pelk
2006-11-12, 08:16
Ring en Honda-återförsäljare och fråga, antagligen går det inte då jag antar att de inte har nyckelnumret sparat.

Utan du blir nog tvungen att borra bort det och montera ett nytt....

Edit: Rättat stavfel... (men det kanske är fler kvar ;) )

Ivil
2006-11-13, 18:07
Kan ju bara medela att ett nytt styrlås med nycklar kostar ca 260+moms. Sen kan man lyxa till det och köpa niten för 12 spänn som håller kvar hela grejen.
:cool:

Minibebbe
2006-11-13, 21:23
Lånar tråden lite.
Är ett styrlås modell-beroende eller ser dom flesta likadana ut? På mina 3 hojar så ser styrlåsen ut att vara likadana iaf (2 Suzuki, 1 Yamaha). Saknar nyckel till ena suzuki-låset.. tänkte fixa de någon dag men vet inte riktigt vart jag ska vända mig.
Får väl kontakta en Suzuki återförsäljare gissar jag!

Hoke
2006-11-13, 21:36
Det verkar finnas några olika varianter, men de flesta europeiska har av ett märke/modell och japanska av ett annat.

Min erfarenhet efter besöket av tjuvar som bröt upp styr/tändningslåset senast:
Ett nytt orginallås skulle kosta runt 4000:- :shock:
Efter en del letande framgick det att de flesta europeiska mcmärken hade ett par varianter(med någon mindre skillnad) av samma märke och de Japanska av ett annat.
Det blev ett i princip likadant som orginalet för 600:- av samma märke (hade fått ett precis likadant för 700:-, men då var det väntetid)
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?p=135220&sid=1e5396a2f7a802b1aee1dec234f85034

Minibebbe
2006-11-13, 23:15
Det verkar finnas några olika varianter, men de flesta europeiska har av ett märke/modell och japanska av ett annat.

Min erfarenhet efter besöket av tjuvar som bröt upp styr/tändningslåset senast:
Ett nytt orginallås skulle kosta runt 4000:- :shock:
Efter en del letande framgick det att de flesta europeiska mcmärken hade ett par varianter(med någon mindre skillnad) av samma märke och de Japanska av ett annat.
Det blev ett i princip likadant som orginalet för 600:- av samma märke (hade fått ett precis likadant för 700:-, men då var det väntetid)
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?p=135220&sid=1e5396a2f7a802b1aee1dec234f85034

4000:- var saftigt! Men så är det med vissa original-prylar tyvärr =/..
Låset du pratar om är alltså tändningslåset?
Själv syftar jag på styrlåset som brukar sitta på vänster sida vid styrkronan(?). Kanske kombineras med tändningslåset på vissa motorcyklar? Jag får kolla runt lite, men det känns som att det borde finnas något universal-lås som bör passa.

Hoke
2006-11-13, 23:24
4000:- för samma lås som kostar 700:- -fast när någon annan säljer det.
Hutlöst med sådan skillnad för samma lås om du frågar mig.

Altså, de flesta mer lv-anpassade hojar har kombinerat styr och tändningslås nu för tiden.

Skulle dock tippa att det samma gäller där det enbart är styrlås också -då mc-företagen inte verkar tillverka låsen själva...

XR600Rider
2006-11-14, 13:21
Eftersom jag supit bort nycklarna till mitt XR600 styrlås (låskolv på sidan av styrhuvudet) så bytte jag precis.

Köpte ett universal (dock samma fabrikat som original "Neihman" el nåt liknande namn) för precis under hundralappen på MCVaruhuset i sthlm.

Om man som jag inte har någon nyckel så måste låset borras ur. Det visade sig vara lätt med en dremel och ett 3mm borr.

Kraftig varning utfärdas härmed för mässingsspån som garanterat hamnar
inuti styrhuvudet om styret är vridet till låspositionen (max höger).

Niten som håller brickan precis ovanför kolven måste också borras ut (satt som attan på min hoj)

Sedan är det bara att vrida låset och dra ut det. Tvätta rent och smörja ordentligt för det nya låset som monteras enkelt, och låses med den nya niten som följer med låssatsen.

Min låssats hade en nit som var för smal för att passa, men låset fungerar perfekt. Jag gängade hålet för niten och satte en bult där istället (som masserades lite med dremeln för att bli lite svårare för elakingarna att få ut)

Vad jag egentligen ville säga (och varför jag inte skrev det här i mek/teknik var dels för att inlägget inte låg där ;-) men också
att man kan köpa låskolvar löst för under en hundrig hos MCVaruhuset. Samma fabrikat som original, men billigare :-) Resten var bonus :)

Pelk
2006-11-14, 13:46
När jag bytte på min Husa, i princip enl beskrivningen ovan... gick jag till Sieverts skruv vid Friedhemsplan och köpte en drivnit i lämplig dimension för att fixera skyddsbrickan. Kostade en 5:a. Rekommenderas...

Minibebbe
2006-11-14, 13:56
Eftersom jag supit bort nycklarna till mitt XR600 styrlås (låskolv på sidan av styrhuvudet) så bytte jag precis.

Köpte ett universal (dock samma fabrikat som original "Neihman" el nåt liknande namn) för precis under hundralappen på MCVaruhuset i sthlm.

Om man som jag inte har någon nyckel så måste låset borras ur. Det visade sig vara lätt med en dremel och ett 3mm borr.

Niten som håller brickan precis ovanför kolven måste också borras ut (satt som attan på min hoj)

Sedan är det bara att vrida låset och dra ut det. Tvätta rent och smörja ordentligt för det nya låset som monteras enkelt, och låses med den nya niten som följer med låssatsen.

Min låssats hade en nit som var för smal för att passa, men låset fungerar perfekt. Jag gängade hålet för niten och satte en bult där istället (som masserades lite med dremeln för att bli lite svårare för elakingarna att få ut)

Vad jag egentligen ville säga (och varför jag inte skrev det här i mek/teknik var dels för att inlägget inte låg där ;-) men också
att man kan köpa låskolvar löst för under en hundrig hos MCVaruhuset. Samma fabrikat som original, men billigare :-) Resten var bonus :)

Detta var precis vad jag var ute efter!! :tummenupp:
Skall följa din beskrivning till punkt o pricka :D

Tack!

Ivil
2006-11-14, 14:29
Låter ju smidigt. Har ju ochså en Neiman kolv.

XR600Rider
2006-11-14, 19:36
Kanske skall tillägga att om man har en fungerande nyckel (och inte klantat sig som jag) så behöver man inte borra i låskolven alls. Bara den lilla niten som sitter ovanför behöver borras ut.

Den brickans enda uppgift är att hindra låskolven från att ramla ut när man låser/låser upp.

Sieverts skruv och mutter är grymt välsorterade, korkat av mig att inte tänka på dom :)

Jonas S
2006-11-14, 21:02
Mitt lås är upplåst men nycklar saknas.
Behöver jag ändå borra ut låset???
Räcker det inte att ta bort niten till skyddsbrickan?

Pelk
2006-11-15, 00:17
Vet inte hundra hur din ser ut, men min var också "upplåst". Men styrhuvudet är utformat (iafl på Husaberg) så att kolven är "låst" i antingen inre eller yttre läget, brickan är tillför att hindra kolven från att falla ur när du "låser upp".

XR600Rider
2006-11-15, 01:04
Mitt lås är upplåst men nycklar saknas.
Behöver jag ändå borra ut låset???
Räcker det inte att ta bort niten till skyddsbrickan?

Tyvärr, du måste borra.

Låskolven kan bara tas ut när man har vridit på den (alltså när man låser eller låser upp styret) Alltså även om styret är upplåst, så måste man vrida för att kolven skall kunna glida ut.

Det hela kommer vara tydligt när du köpt den nya kolven. Det finns en liten pigg/skruv som måste roteras. Borde ha tänkt på att ta bilder :-(

Men när du ser nya kolven så förstår du, och en ny behöver du ju ändå :-)

XR600Rider
2006-11-15, 01:06
Just ja, glömde. Låskolven kan bara vridas när nyckeln är i.
Så vill man byta för att kanske få fler extranycklar eller nåt, då behövs ingen borrning av annat än niten som håller stoppbrickan.

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer nu :-)

Minibebbe
2006-11-15, 01:13
Just ja, glömde. Låskolven kan bara vridas när nyckeln är i.
Så vill man byta för att kanske få fler extranycklar eller nåt, då behövs ingen borrning av annat än niten som håller stoppbrickan.

Hoppas jag inte rörde till det ännu mer nu :-)

Nu hängde jag inte med riktigt? :X00889X:

Hoke
2006-11-15, 03:10
Om man vill ha extranycklar är det nog enklarare att gå till en låssmed och få några kopior på orginalnyckeln...

XR600Rider
2006-11-15, 14:10

Ok, vart tappade jag bort dig? :)

Minibebbe
2006-11-15, 20:28

Hehe, när du skrev ditt senaste inlägg :D ...
Men jag kanske förstår ändå efter att ha läst Hoke´s inlägg.
Du menade alltså om man hade en nyckel, och ville ha flera, så köpte man ett nyss lås där man fick fler nycklar på köpet?
Isf håller jag med Hoke. Lättare att gå till en låssmed och ta en kopia ;)

Korrekt uppfattat av mig? :D

XR600Rider
2006-11-17, 13:04

Hehe, när du skrev ditt senaste inlägg :D ...
Men jag kanske förstår ändå efter att ha läst Hoke´s inlägg.
Du menade alltså om man hade en nyckel, och ville ha flera, så köpte man ett nyss lås där man fick fler nycklar på köpet?
Isf håller jag med Hoke. Lättare att gå till en låssmed och ta en kopia ;)

Korrekt uppfattat av mig? :D

Japp. precis så menade jag :-)
Och det är nog enklare att gå till låssmeden. Låsen är ju liksom
inte några slitdelar som måste bytas vid varje oljebyte eller nåt :-D

S-näs
2008-04-23, 14:08

Tjenare!

Som för många andra har min styrlåsnyckel fått fötter mellan ägarna och numer vet ingen vart den är. Ringde Claessons i bromölla och han sa att det bara var att beställa ett nytt, borra bort den gamla niten så ramlade låset ut, fine.

Så enkelt var det ju inte, när jag såg det nya förstod jag att man antingen var tvungen att dyrka upp den så man kan få bort det, eller borra bort stiften.

Jag skulle vilja ha en mer detaljerad beskrivning på vart man ska borra (bild) samt hur djupt. Jag vill även veta modellspecifikt, i vilket läge låser man styret på min KTM, (för att undvika metallspån i styrlagret)

Pratade med låssmeden och han kunde inget säga förrn han sett det, men var inte så possitivt inställd.

Tråkigt nu när man köpt ett nytt lås om man inte kan använda det!

*Till alla potentiella tjuvar och annat löst patrask som kan tänkas dra öronen till sig (blev ju aktuellt i en tråd här bredvid) så kan jag meddela att ni får en hel del att göra innan ni ens få syn på mina älsklingar för att sedan upptäcka att KTMn är ankrad i en nerskruvad gammal XR och lite annat smått och gott, och ja just det, den finns inte på min hemadress heller :oox:*