handdator

Visa fullständig version : Svets! Vad skall man ha?

Deafdumbo
2005-11-14, 16:16
Boys (n'grrls)

Jag har en gassvets som skänkt mig många roliga stunder och löst problem jag inte ens visste jag hade. Jag börjar bli ganska slängd i gassvetsning, men vissa saker passar det ju sådär halvpissigt till.

Nu skulle jag vilja ha en el-svets också. Mest för att reparera grova grejer och bygga diverse helvetesmaskiner jag behöver och inte behöver. Jag skall alltså huvudsakligen svetsa i rör och fyrkantsprofiler, vinkeljärn och rejäl plåt. Tänk ramrör etc. Helst skall det ju gå att svetsa bilplåt också, men det är prio 2.

Frågan är: Vad skall jag ha? Måste det kosta skjortan?

Jag har svetsat alldeles för lite för att fatta själv. En fet pinnsvets kändes bra att svetsa med och verkar vara lämpad för att svetsa ihop profiler osv. Men hur krallig behöver man? Vilka siffror skall man bry sig om? Vad är skillnaden mellan pinne och matad tråd? Skyddsgas verkar meckigt - är man körd om man skaffar en svets utan? (Pinne skall väl klara sig utan eftersom beläggningen på pinnen gör skyddsgas?) Är det uteslutet att lära sig sveta i Alu? Vad behöver man isåfall?

Har vi någon svetsauktoritet i forumet? Vore flott när man är rudis och vill skaffa kul manick.

// JV

jol
2005-11-14, 16:42
Pinn/Elsvets, tänk bonde som reparerar sin traktor
Migsvets, tänk oss som reparerar bil(och bilplåt), bygger crosställ och helvetesmaskiner :twisted:

en pinnsvets kan du svetsa kring 1.5 och tjockare, mig 0.5 till 5? ungefärligt ur min skalle, reservation för fel

Gilbert utan XRV
2005-11-14, 16:43
Jag är absolut ingen svetsauktoritet, men jag har väl testat ett par olika modeller. Om det är pinnsvets du är ute efter så måste jag föreslå en mindre svets av invertertyp, de är väldigt lätt-tända, nåt som inte brukar funka så bra med de växelströmssvetsar som finns, särskilt inte som nybörjare. Det går även att bygga ut invertersvetsarna med TIG-tillsats om man skulle vilja det. http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=982707164&pf_id=SE-210025&dept_id=SE-210 den svetsen tex klarar 3,25mm-elektroder och det räcker för de flesta jobb man kan tänkas göra utanför ett skeppsvarv eller liknande

Oak
2005-11-14, 16:59
För hemma och hobbybruk rekomenderar jag en MIG-svets, lättanvänd och man klarar av det mesta från bilplåt till andra roliga hemmaprojekt.
Har för mig att det också går att svetsa i rostfritt med dom.
Aluminium klarar dom däremot inte av.

/micke

Anders F
2005-11-14, 17:01
Jag tycker mig-svets funkar bra till det mesta.
Rekommenderar dock att köra med gas till den. Provade förut att köra med flussfylld tråd utan gas men fick inte till några bra svetsfogar.
Det finns ju både enfas och trefas för att kunna svetsa i lite tjockare material.

Det ska även gå att svetsa aluminium med den om man byter ut tråd + gas men det har jag inte provat.

NuclearX
2005-11-14, 17:09
Nej nån svetsaukturitet är jag inte men jag har litte koll på det hela :8-8x:

Du är ju lite inne på pinnsvets i ditt resonemang.. har du testat det nån gång?
Det är ganska svårt att få till fina svetsar med det och det är egentligen till för mera grovsmide, typ traktorer eller när du ska svetsa ihop en båtsläpkärra.
Att svetsa i bilplåt med den är så å gott som omöjligt, svetsarna blir inte rena och sen ska man knacka bort slaggen som blir utanpå.
Lämpar sig inte för bilplåt dvs 0,8 - 1mm tjocklek.
Fördelar: billigt att införskaffa och man slipper kluddet med gastuber.

Mig/Mag svetsning oftast felaktigt benämt Mig när det egentligen handlar om mag (Metal Activ Gas welding). Mig svetsning är ej med en aktiv gas.
Har aldrig testat en riktig mig tror jag utan bara Mag som många säger ska vara en Mig.

Det är denna svets som har en rulle med tråd som matar fram och där det skyddas av en gas.
Detta är det lättaste och svetsa med och få bra och hållbara svetsar med,
Funkar suveränt till allt från 0,5mm plåt till ca 10mm godstjocklek.
Med en 1fas svets så kan man inte räkna med att man kan svetsa så tjocka doningar men man kommer rätt långt med en sån också.
Jag skulle rekomendera dig att skaffa en 3fas svets av ett känt märke tex
svenska Esab eller finska Kempi. Kanske en begagnad för att få kunna få en 3-fas proffsnaskin till ett bra pris.
Tex denna 3 fas Kempi 150 A för 1950kr
http://www.blocket.se/view/6615398.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

eller den ny Esab ifrån Jula dock en 1 fas då en ny 3 fas springer iväg rätt fort.
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=983640201&pf_id=SE-211698&dept_id=SE-210

Nackdelar med Mig/mag är ju som du skriver just gasen, annars inga.
Tror att man får köpa sig 5litersflaskor som privatperson och om man tar det genom ett företag så kan man ha större flaskor.
Men detta kan det vara lite olika med på olika ställen så det lönar sig att kolla runt har jag uppplevt.
Fördelar: Man har 1 svets som fungerar till nästan allting och som är lätt att få fina resultat med.

Vill man kunna svetsa aven aluminium eller tycker om att få underbart vackra svetsar på tex ett rambygge så är det bara tig svets som gäller.
Detta är även dyrare och lite högre inlärningströskel på.
Men eftersom du är duktig på gassvetsen så reder du säkert ut det.
Det funkar ungefär som gassvetsning bara att man har en elektrisk ljusbåge och sen tillsätter det valda tillsatsmaterialet för hand.

Fördelar: bra svetsar, snygga svetsar klarar alla material
Nackdelar: Dyrt

Jag vet att det numera finns en speciell tråd till mig/mag svetsar som kallas rörtråd och i denna så finns material som gör att man inte behöver skyddsgasen.
Detta har jag ej provat men det kanske nån annan har erfarenheter av.
Har ännu inte sett nån verkstad använda den tråden och det finns säkert en anledning till det.

Ps, Men visst är det fint med gassvetsning :D Väldigt rofyllt och titta in i smältan och röra om i den med spetsen på lågan och göra en fin helt genombränd fog. :D

jol
2005-11-14, 17:25
kom på ett till tips mitt i maten;
sök på haynes welding på http://thepiratebay.org

Thomas
2005-11-14, 18:51
Jag säger Mig-svets som så många andra. Den är mest allround av pinn o mig-svets. Ett litet tips, man kan svetsa aluminium med gassvetsen men det är rätt svårt! Ta aluminiumelektroden för elsvets och använd den som en tillsats tråd typ silverlod med fluss runt. Men som sagt det är svårt så prova inte på nåt du är rädd om :D

Håkan Månsson
2005-11-14, 19:30
Jag är kass på å svetsa men från min tid på ESAB som kontruktör
av svetsar så är mitt råd: Satsa på en 3 fasare om du har tillgång
till det. Det är avsevärst mycket enklare att få till en 3 fasare att
svetsa hyffsat bra. Visst går det få en 1 fasare att svetsa bra men
då börjar de kosta pengar.

/H

NuclearX
2005-11-14, 19:34
Jag säger Mig-svets som så många andra. Den är mest allround av pinn o mig-svets. Ett litet tips, man kan svetsa aluminium med gassvetsen men det är rätt svårt! Ta aluminiumelektroden för elsvets och använd den som en tillsats tråd typ silverlod med fluss runt. Men som sagt det är svårt så prova inte på nåt du är rädd om :D

Har du prövat det?

Anders F
2005-11-14, 19:55
Nackdelar med Mig/mag är ju som du skriver just gasen, annars inga.
Tror att man får köpa sig 5litersflaskor som privatperson och om man tar det genom ett företag så kan man ha större flaskor.
Men detta kan det vara lite olika med på olika ställen så det lönar sig att kolla runt har jag uppplevt.
Fördelar: Man har 1 svets som fungerar till nästan allting och som är lätt att få fina resultat med.

Jag hade kontrakt tidigare men eftersom jag svetsar ganska sällan så blev det väldigt dyrt. För mej var det bättre att köpa en 5-liters flaska. Då slipper man ha kontrakt och betalar bara när man åker och fyller tuben.

Jag vet att det numera finns en speciell tråd till mig/mag svetsar som kallas rörtråd och i denna så finns material som gör att man inte behöver skyddsgasen.
Detta har jag ej provat men det kanske nån annan har erfarenheter av.
Har ännu inte sett nån verkstad använda den tråden och det finns säkert en anledning till det.

Som jag skrev i tidigare så har jag provat den tråden. Den hette iofs flussfylld tråd.
Det kanske finns två olika sorter?
Jag tyckte inte den var bra. Jag fick aldrig till några bra svetsfogar. Det var skönt att slippa gasen men det viktigaste är ju att få till en bra och hållbar svetsfog.

NuclearX
2005-11-14, 22:43
Som jag skrev i tidigare så har jag provat den tråden. Den hette iofs flussfylld tråd.
Det kanske finns två olika sorter?
Jag tyckte inte den var bra. Jag fick aldrig till några bra svetsfogar. Det var skönt att slippa gasen men det viktigaste är ju att få till en bra och hållbar svetsfog.

Nej det är samma tråd jag tänker på.
Nåt sånt kan vi ju inte rekomendera till hann...

Nej försök o få tag på en riktigt bra 3fas svets det verkar alla vara eniga om.

Lacha
2005-11-14, 22:57
Mig/Mag svetsning oftast felaktigt benämt Mig när det egentligen handlar om mag (Metal Activ Gas welding). Mig svetsning är ej med en aktiv gas.
Har aldrig testat en riktig mig tror jag utan bara Mag som många säger ska vara en Mig.

Jupp! Mag är det vanliga, mig är till rostfritt (enligt en jobbarkompis som kan det där)
Att tänka på: mig/mag är hopplöst utomhus, gasen blåser bort.

jorgen
2005-11-15, 08:27

Jupp! Mag är det vanliga, mig är till rostfritt (enligt en jobbarkompis som kan det där)
Att tänka på: mig/mag är hopplöst utomhus, gasen blåser bort.

MIG står ju för "Metal Inert Gas" och en inert gas är ju en gas som bildar en syrefri miljö alltså en miljö där det inte oxiderar och använder man argon eller helium så är det MIG men använder man til exempel Oxygen (syre), koldioxid, hydrogen eller blandning med någon av de och argon eller helium så är det MAG

Detta enligt "Karlebo Handboken" vilken är viktigare för en ingenjör än vad koranen för en muslim :tummenupp:

JW

Andurrs
2005-11-15, 10:46
Jag köpte denna för ett år sedan:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=46716818&pf_id=SE-211706

Jag är total nybörjare på det där med svetsning men jag har svetsat allt från tunnplåt till skopan på traktorn, har byggt båtvagn i 3 mm profiler å det har funkat skitbra.
När jag köpte svetsen blev jag lurad av försäljaren att köpa rörtråd(flusstråd) så jag skulle slippa gas....jag höll på att bli tokig...trodde att antingen har jag absolut noll talang för det här med svetsning eller så är svetsen trasig på något vis...höll på i flera dagar å nötte...dessutom slirade trådmatningen så jag lämnade in svetsen på garantijobb...å jävlar vad dom garvade åt mig när jag hade sån tråd i :oops: ...men är man novis så är man....
Åkte direkt hem å kollade efter gas på blocket och hittade den här (annonsen uppdateras regelbundet så han verkar ha en del flaskor)
http://www.blocket.se/view/6474076.htm?caller=ggl_s&l=0&c=1&city=0

Nu är det som en fröjd att svetsa...fina fogar blir det...har precis svetsat en skorsten och en båtvagn...går hur bra som helst fast jag är amatör...det enda som är lite svårt som nybörjare med mig/mag är att ställa in trådmatningshastighet och strömstyrka...man får exprementera lite men nu har jag fått snits på det åxå
Har vid några tillfällen lånta en pinnsvets (inverter) av en kompis, det var åxå lättsvetsat men svetsfogarna blir inte lika snygga (för mig alltså) dessutom när man har ny (lång) pinne tycker jag att det är svårt att sikta men det är nog högst personligt....

Summan av mitt inlägg är att:
* Mig är lättanvänd om man använder gas och INTE flussfylld tråd
* Mig går att svetsa allt från 0,5mm till skopan å plogbladet på traktorn
* Pinne är billigt å enkelt men kan inte användas på lika brett område som MIG och det är lite svårare att sikta med pinne

Deafdumbo
2005-11-18, 01:03
Ni är baskemig helt otroliga! Detta forum är en guldgruva. Jag är kanske fortfarande förvirrad, men definitivt på en högre nivå! Vågar nästa skrida till verket och handla nu. Miljarders tack! :sol:

Ps, Men visst är det fint med gassvetsning Väldigt rofyllt och titta in i smältan och röra om i den med spetsen på lågan och göra en fin helt genombränd fog.

Word. Hypnotiskt.

Tyvärr är jag sjukligt darrhänt, men ni vet väl vad gynekologen sade: Om man darrar på rätt sätt så vänder man det till sin fördel.

// JV

Deafdumbo
2005-11-19, 11:35
kom på ett till tips mitt i maten;
sök på haynes welding på http://thepiratebay.org

Vad äter du egentligen, jol? Strålande tips!

Tog ett par timmar att få ned, 10 min att printa och sen skall det in i plastfickor i en pärm som får bo i garaget men gästspela i soffan.

Det stör mig att det inte går att köpa den lagligt elektroniskt. Vad skall man göra? Ladda ned den och sedan gå in och beställa+betala en för 17 pund + frakt och avgifter bara för att visa sin tacksamhet? Vad gör man när boken kommer? Bränner den?

// JV

tobbeviking
2005-11-19, 14:07
Detta med svetsar och svetsningens sköna konst är ju ngt som vi alla vill behärska.
Jag är numera klassad som sopa på svetsning, byggde mkt prylar under min ungdom hemma i farsans garage. Blev tom en sån fena att jag och en kompis rostlagade en lastbilshytt (volvo F7 har jag för mig den hette ).
Vi var unga och visste inte riktigt vad vi gav oss in på, men efter två veckor av vårt sommarlov så stod den där med nytt golv i hela hytten, lite uppsnyggade dörrar och nya fotsteg.
Ägaren till lastbilen var mäkta imponerad när han fick se vad vi två 17åringar gjort med hans lastbil. Den elakingen hade räknat med att det skulle se ut som om en femåring lagat den :lol:
Då svetsade jag ngt minst en gång i veckan, var det inte ngn av hojarna som skulle lagas så var det crosskart, rörhög med bubblaplatta, bilen eller bara ngn sjuk pryl som skulle byggas.
Till 99,9% användes våran Esab smashweld 180 till sammanfogningen.
Helt sjukt lätt att svetsa när man lärt sig lyssna efter det rätta knattret.
Farsan som också låg/ligger på hobbynivå gav mig mina första fingervisningar om hur och varför. Sedan var det bara trail by error som gällde. Men på ngt sätt sitter det i märgen, numera om jag får tag på en mig/mag så kör jag ihop ett par testbitar först och det ser garanterat skit ut :mrgreen: Men det rätta knattret minns man så rätt som det är har man rätt båge på svetsen igen. Vi hade både gasverk och pinnsvets i garaget med, men efter att migen kom in genom portarna så mer eller mindre pensionerades pinnar och transing.
Så mitt råd är att köpa en ordentlig mig, helst trefasare om du har tillgång till det.
Esaben står kvar i garaget hos farsan och ger ännu vackra svetsar med rätt hand bakom handtaget, när den blev familjemedlem? Tja den fyller väl strax 20bast :)
//Tobbe

Thomas
2005-11-19, 18:53
Har du prövat det?[/quote]
Ja, jag lagade en vxl.spak till min honda. (parade ihop leden från en kawa med honda splinesen. :mrgreen: )

jol
2005-11-19, 19:15
Vad äter du egentligen, jol? Strålande tips!

gröt :tummenupp:
Vi verkar ha fått tag på en garagelokal nu, dammsuger blocket efter lämpliga mekobjekt att sätta svetsen i :twisted:

Deafdumbo
2005-11-22, 08:10
Har hittat en sån här:

ESAB 150 LKA komplett med Misongasflaska.
230 v 1-fas
Trådmatningshastighet 2,5 - 15 m/min
Tråddimensioner: Olegerat 0,6-0,8 mm
Rostfritt 0,6-0,8 mm
Aluminium 1,0 mm
Spänningssteg 7
Tillåten belastning: 100A/20%

Verkar kosta 3.600:- ny på Jula. Till beg-svetsen jag har hittat följer en Misongasflaska med och priset är 2.800:-. Är det ett bra köp? Menar han att man kan svetsa aluminium med den??

// JV

Engen
2005-11-22, 08:31
Du kan svetsa i aluminium om du byter gas!
Mison 25 är till "vanligt" stål.
Det behövs en annan typ när du ska svetsa i alu.
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/DocByAlias/nav_manufacture_products_indgases_mison

Deafdumbo
2005-11-22, 09:46
http://www.aga.se/international/web/lg/se/likelgagase.nsf/DocByAlias/nav_manufacture_products_indgases_mison

Perfa! Tack!

// JV

Anden
2005-12-08, 14:02
Hejsan!

skaffa antingen en mig/mag svets,
det hade jag gjort, perfa till allroundsvetsning. lätthanterlig o lätt att få en hållbar svets.

eller en tig-svets.

glöm pinnsvetsen helt, den funkar på fartyg, bongården eller till grova jobb.

men om du vill ha riktigt fina svetsar till tex rambygge eller dyl så skaffa en Tig-svets AC/DC så kan du även svetsa aluminium.
men AC/DC svetsen är dock oftast dyr (även begagnad)
för att svetsa i aluminium så måste du nämligen ha en svetsinvertar som kan ge likström (DC).
om det inte behövs så köp en ac tigsvets (då kan du ju om du vill även svetsa med pinne på samma svets)

Pitol
2005-12-09, 13:43
Hejsan!
men om du vill ha riktigt fina svetsar till tex rambygge eller dyl så skaffa en Tig-svets AC/DC så kan du även svetsa aluminium.
för att svetsa i aluminium så måste du nämligen ha en svetsinvertar som kan ge likström (DC).
om det inte behövs så köp en ac tigsvets (då kan du ju om du vill även svetsa med pinne på samma svets)

Med risk för att göra bort mig, är det inte tvärtom? :oops: :roll:

dvs. de "billiga" TIG svetsarna anv. DC minuspol, och dom lite dyrare AC (och DC), dvs. metaller med svårtsmält oxid skikt som alu & magnesium svetsas med växelström!

Honken
2005-12-10, 15:22
Hejsan!

Med risk för att göra bort mig, är det inte tvärtom? :oops: :roll:

dvs. de "billiga" TIG svetsarna anv. DC minuspol, och dom lite dyrare AC (och DC), dvs. metaller med svårtsmält oxid skikt som alu & magnesium svetsas med växelström!

Jorå du har rätt... Man svetsar Alu med växelström...

Fraden
2005-12-10, 15:39

behövs annan tråd med för den delen :tummenupp:

Om vi ska vara extra gnälliga så är "vanligt" stål, svart. Alltså svartplåt osv..

Brorsan är svetsare och detta har man ju hört ett par ggr.

oden
2011-01-26, 13:29
Funderar på att spara in svetsjobb på lite längre sikt genom att köpa en TIG svets. De flesta verkar förespråka Esab och Kemppi, men kollar man på ebay så finns det faktiskt andra märken också, dessutom mycket billigare.

http://search.eim.ebay.se/?kw=TIG+welder&el=3&ect=&eb=S%C3%B6k

Jag antar att AC modellerna för kring 4000SEK inkl. frakt är kinesiska. Hur är de svetsarna?

Exempelvis så körde jag av skeddan på båtmotorn en höst och reparationen kostade kring 4000SEK, nu är den av igen, suck.

christery
2011-01-26, 13:43
Hatten av för årets första mästare i trådlyft.

Billiga miggar är ett elände med trådmatning, fastnar och bråkar allmänt.
Skulle satt pengar på en känd/bra och lite dyrare mig ocm jag köpte igen, nån biltema grunka som bara bråkar kan fan driva en till vansinne.

oden
2011-01-26, 13:48
Hatten av för årets första mästare i trådlyft.

Billiga miggar är ett elände med trådmatning, fastnar och bråkar allmänt.
Skulle satt pengar på en känd/bra och lite dyrare mig ocm jag köpte igen, nån biltema grunka som bara bråkar kan fan driva en till vansinne.

He he, notera att jag pratade om en TIG, inte MIG. Alltså, kort sagt en prisvärd TIG för att svetsa aluminium med. Jag vill inte alls ha en MIG ifall jag fick en gratis (jo, en stor dyr rackare kanske).

Håkan Månsson
2011-01-28, 12:55
Och om ni köper en billig svets så är alltid en 3-fas att föredra. Det är alltid enklare att göra en 3-fas svets lättsvetsad än en 1-fas. Köper ni kvalité så spelar detta inte så stor roll, de klarar att få vad som helst att svetsa bra.

/fd ESAB konstruktör

88Danne
2011-01-28, 15:05
Hejsan!

skaffa antingen en mig/mag svets,
det hade jag gjort, perfa till allroundsvetsning. lätthanterlig o lätt att få en hållbar svets.

eller en tig-svets.

glöm pinnsvetsen helt, den funkar på fartyg, bongården eller till grova jobb.

vad är det för fel på pinne? jag skulle ju rekommender pinne tar lite tid att lära sig men lätt det bästa om jag ska hålla på hemma går att svetsa typ allt på pinne till och med alu. mycket billigare med pinne svetsen blir starkare finns många fördelar med pinne. framförallt om man ska hålla på hemma. lättare att ställa in med för en ny börjare.

/en som har licenser i pinne mig/mag tig

David P.
2011-01-28, 16:49
He he, notera att jag pratade om en TIG, inte MIG. Alltså, kort sagt en prisvärd TIG för att svetsa aluminium med. Jag vill inte alls ha en MIG ifall jag fick en gratis (jo, en stor dyr rackare kanske).

Denna köpte jag, mkt prisvärt med det mesta du behöver.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TIG%20BenRoyal%20SUPER%20200P,%20AC-DC%20200A%20HF-p-16638.html

Nej det är ingen ESAB, men har haft den mkt till mindre jobb och den är mkt lättarbetad. Svängde ihop en vattentank ganska enkelt.

GöranKLE
2011-01-28, 18:09
Har en likadan, kan bara instämma. För dom pengarna så är det en mycket användbar maskin. Komplettera med en MIG på min 180A så klarar man hojpyssel riktigt bra.

christery
2011-01-28, 18:53
vad är det för fel på pinne? jag skulle ju rekommender pinne tar lite tid att lära sig men lätt det bästa om jag ska hålla på hemma går att svetsa typ allt på pinne till och med alu. mycket billigare med pinne svetsen blir starkare finns många fördelar med pinne. framförallt om man ska hålla på hemma. lättare att ställa in med för en ny börjare.

Svetsar du bilplåt med en pinne så är det bara att buga och bocka. Man är väl inte bara mc ägare. Men traktorn skall naturligtvis ha en pinnsvets, vi har 3 den största på 450A och en mig. Jag föredrar miggen på små saker för dom försvinner inte som pinnen verkar göra med klenare metall.

Men då är jag inte licenssvetsare på nåt över huvud taget.

Mjält Per
2011-01-28, 19:55
Min erfarenhet: Höll på med skrotbilar för typ 25 år sedan :-), då var det LUNA 1-fas som gälde, eller ESAB Smashweld 180 3-fas som jag köpte beg. då,
Och fortfarande fungerar perfekt (kvalité!). Båda funkade bra till 0.5-3mm plåt, ESAB fungerar upp till 8mm!, TIG är förstahandsvalet för aluminium eller fin svetsning typ rambygge. En typ som inte nämnts tidigare är Dillon MkIII, en speciell gas svets som är superb till allt från lövtunna plåtar till gjutjärns grenrör och topplock! Fungerar också bra till alu och hårdlödning mm, helt enkelt överlägsen vanlig gassvets! Är nog den svets jag skulle köpa idag.
/ Per

oden
2011-01-28, 19:57
Denna köpte jag, mkt prisvärt med det mesta du behöver.

http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/TIG%20BenRoyal%20SUPER%20200P,%20AC-DC%20200A%20HF-p-16638.html

Nej det är ingen ESAB, men har haft den mkt till mindre jobb och den är mkt lättarbetad. Svängde ihop en vattentank ganska enkelt.

Intressant. Just sådana har jag kollat på, fast på ebay. Exempelvis denna kinesiska för 5 319,69 kr inkl. frakt. Den ser ju misstänkt lik den där "BenRoyal" svetsen ;)

http://viewitem.eim.ebay.se/WSE200P-ACDC-TIGMMA-PULSE-WELDING-INVENTER-WELDER-NEW/170528234827/item

oden
2011-01-28, 20:07
Och om ni köper en billig svets så är alltid en 3-fas att föredra. Det är alltid enklare att göra en 3-fas svets lättsvetsad än en 1-fas. Köper ni kvalité så spelar detta inte så stor roll, de klarar att få vad som helst att svetsa bra.

/fd ESAB konstruktör

Har en 3-fas pinnsvets från fyrtiotalet typ, kablarna sticks in olika amp hål. Den är riktigt bra.

christery
2011-01-28, 20:18
Då är det nog fel på mig som håller i pinnen. Miggen funkar klart bättre på tunnare plåtar för mig. Men som sagt, ingen lic. svetsare direkt. Skulle jag köpa idag så blir det en dyrare mig. Självklart med gas, inte nåt trixande med konstiga trådar.

oden
2011-01-28, 21:10
Då är det nog fel på mig som håller i pinnen. Miggen funkar klart bättre på tunnare plåtar för mig. Men som sagt, ingen lic. svetsare direkt. Skulle jag köpa idag så blir det en dyrare mig. Självklart med gas, inte nåt trixande med konstiga trådar.

Man kan "kacka" fast plåt med pinne, blir nästan som punktsvets, alltså inga snygga och långa MIG svetsfogar. Tunnplåt är ju MIG bra på, men det är sällan för min del.

christery
2011-01-28, 21:32
Bästa pinnen jag råkat ut för var en likriktare som tillochmed hade bärrem, smal liten esab på typ 110A. Jäkligt mysig. Kommer inte ihåg vad den hette men en av dom bästa så som jag provat. Brände bra på 2,5 mm eller 3,25 tråd åxå. Funkade bar till det vi nu skulle göra då, men vi har skaffat en större om inte annat så "baraföratt"...

Sen kan man bli galen på 4800 när man är van vid 4332 men det är väl bara en övningsfråga. Bästa jag har svetsat med är dom där gula rostfria, men dom är ju dyra som ....

Hagenblad
2011-01-28, 21:37
Bästa pinnen om man får lita på proffsen jag stöter på i industrin har nästan uteslutande Kemppi Minarc, minstingen, men också modellen större. Köpte en 150 och den har funkat kanon.

christery
2011-01-28, 23:19
ESABEn jag tänkte på var liten smal gul med bär eller axelrem, 110A om jag inte kommer ihåg fel, men kanon. Bland dom bästa pinnar jag svetsat med, men jag är ju ingen expert direkt. Men jag står fast vid att rekommendera en mig som första svets. Lättare att få till fogar och klarar tunnare material. Ska man svetsa i en traktor eller väghyvel så är nog en pinne att föredra.

Zoegas
2011-01-29, 01:31
Håller med. Rost kör man med tråd. gods med pinne, Har förresten en extra Speedglas mask med renlufts-aggregat ifall nån vill uppgradera sig :D

Nicklas.L.Jonsson
2011-01-30, 19:37
Vid mig/mag köp så kan jag rekomendera att kolla efter en med ordentligt matarverk. Kommer inte ihåg riktigt vad dom kallar det men typ "Inbyggd fyrhjulsdriven trådmatare för jämn trådmatning". Finns ju inget som är så irriterande som när svetsen "hostar". Kan vara dyrare men vad betalar man inte för pålitlighet.

strömgren
2011-01-30, 21:16

Har du, eller någon annan här, provat att svetsa aluminium med pinne och fått ett bra resultat? Jag har nog bara sett en pinnsvetsad aluminiumdetalj någonsin, och den kom in på jobbet för att jag skulle snygga till svetsarna med tig-svetsen. Vissa av delarna lyckades vi bryta loss med inte alltför stor ansträngning, och samtliga svetsar var klumpiga med en hel del porer i sig.
Nu var det här säkert resultatet av en klåparsvetsare, eller? Har någon lyckats göra vettiga svetsar i alu med mma?

Elmer
2012-08-19, 13:12
Nu bumpar jag en gammal tråd men jag tyckte att det var lämpligare än att starta en ny egen tråd.

Jag funderar på att skaffa en billig beg Mig.
En Mig blir lättast att jobba med för mig då det bara är att peka & skjuta i princip.
Den skall i huvudsak punktas med för att sedan få riktiga fogar gjorda av svågerns pinnsvets.
Men visst det blir också sannolikt en & annan fogning också på sådana material som Mig passar till.

Svetsen det gäller atm är en Teiwin Maxmig 150/1av någon äldre årgång troligen.
Det är en 220v enfas.

Vet någon vad detta är för maskin & om/vart det finns kompatibla reservdelar till den?

Jag är inte intresserad av någon dyr svets då mitt användande inte kommer att motsvara kostnaden på svetsen så att säga då det mest blir lite hobbyjobb.

dr-boom
2012-08-21, 19:39
Sålde inte claesohlsson telwin förr ?

Elmer
2012-08-22, 00:05
Har inte den blekaste då det först nu har börjat bli aktuellt med svets.:)

Det vore fint om någon här visste ngt om detta märke samt denna modell då jag vill ha så mkt kött på benen som möjligt.

Elmer
2012-08-24, 00:43
Bump!

Är det ingen som kan komma med lite matnyttig info?

Rasmus
2012-12-26, 20:30
Halloj är det möjligt hitta en vettig Mig/mag svets för 4000-8000:- i dagsläget? Vart och vad isåfall? Ny eller beg... Ska bara användas för lite hobby garage, typ svetsa lite bilplåt, motorfästen, grenrör, insug, rostlagning kanske svetsa igen någon diff också osv.
Tips vore uppskattat.

buslus
2012-12-27, 11:24
Denna sida blev jag tipsad om. Dock har jag inte kommit till skott ännu.
http://www.benroyal.se/shop/
Det hade varit kul om någon här hade erfarenhet av dem...

Halloj är det möjligt hitta en vettig Mig/mag svets för 4000-8000:- i dagsläget? Vart och vad isåfall? Ny eller beg... Ska bara användas för lite hobby garage, typ svetsa lite bilplåt, motorfästen, grenrör, insug, rostlagning kanske svetsa igen någon diff också osv.
Tips vore uppskattat.

kj80
2012-12-27, 13:39
Tips vore uppskattat.

Finns ju en del begagnade svetsar på blocket. Tyckte jag såg en esab svets med tub för 3000kr. Ska själv köpa en sån fort jag flyttat till hus nu till våren.

Fått tips om att man ska köpa med tub till då dom kan va ganska dyra..

dr-boom
2012-12-27, 17:36
Spelar inte så stor roll vad man köper för mig/mag när det bara är för hobby bruk men se till att få en med europaanslutning på slangpaketet så slipper du en massa bekymmer när det är dax att byta det

Personligen skulle jag leta efter en kempi svets då det är lättare att få tag på reservdelar som privatperson (tools är åf för kempi) och jag kommer inte på nån mer åf än Ahlsell för ESAB och där är det
Ju oftast kört som privatperson

Rasmus
2012-12-27, 17:42
Finns ju en del begagnade svetsar på blocket. Tyckte jag såg en esab svets med tub för 3000kr. Ska själv köpa en sån fort jag flyttat till hus nu till våren.

Fått tips om att man ska köpa med tub till då dom kan va ganska dyra..

Lutar mot en esab 3fas
Denna typ
http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c170-3-fas-400-v-210041
eller
http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c250-210042
Har en polare som jobbar som svetsare som skulle komma förbi någon dag och ge lite tips om svets.. Ev investera jag något dyrare då både jag och brorsan är väldigt fordons intresserade, dvs även bilar :)
Frågan är om en svets kan vara för stor för svetsa bilplåt/tunnare material? (som ni kanske märker har jag inte mycket koll på svetsning..)

Som sagt alla tips är uppskattade, ska även hålla lite koll på blocket ifall något prisvärt dyker upp. Dom svetsar jag hittat hittills har inte varit långt ifrån nypriset.

Edit

Spelar inte så stor roll vad man köper för mig/mag när det bara är för hobby bruk men se till att få en med europaanslutning på slangpaketet så slipper du en massa bekymmer när det är dax att byta det

Personligen skulle jag leta efter en kempi svets då det är lättare att få tag på reservdelar som privatperson (tools är åf för kempi) och jag kommer inte på nån mer åf än Ahlsell för ESAB och där är det
Ju oftast kört som privatperson

Vart hittar man nya kempi på nätet?

Soppatorsk
2012-12-27, 18:29
Lutar mot en esab 3fas
Denna typ
eller
http://www.jula.se/mig-svets-origomag-c250-210042
Har en polare som jobbar som svetsare som skulle komma förbi någon dag och ge lite tips om svets.. Ev investera jag något dyrare då både jag och brorsan är väldigt fordons intresserade, dvs även bilar :)
Frågan är om en svets kan vara för stor för svetsa bilplåt/tunnare material? (som ni kanske märker har jag inte mycket koll på svetsning..)

Som sagt alla tips är uppskattade, ska även hålla lite koll på blocket ifall något prisvärt dyker upp. Dom svetsar jag hittat hittills har inte varit långt ifrån nypriset.

Edit

Vart hittar man nya kempi på nätet?

Här finns två Esab mig fraktfritt. http://www.duabhuset.se/#showCategory.php?id=46

Vet inget om dom.

Sen om Kemppi så är det bara att kolla här. http://www.google.se/#hl=sv&tbo=d&q=kemppi+%C3%A5terf%C3%B6rs%C3%A4ljare&revid=650264655&sa=X&ei=6oTcUMKeB4iC4ATUloGIAQ&sqi=2&ved=0CI0BENUCKAA&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&fp=6ad589942a81df8b&bpcl=40096503&biw=1440&bih=732

Rasmus
2012-12-27, 19:05
jula var en aningen billigare :) samma svets

Soppatorsk
2012-12-27, 19:28
jula var en aningen billigare :) samma svets

Men dom är ju inte likadana dom på Jula är ju med hjul och större, dom på duabhuset är utan hjul och heter olika?

Rasmus
2012-12-27, 22:23
Men dom är ju inte likadana dom på Jula är ju med hjul och större, dom på duabhuset är utan hjul och heter olika?
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7274

Ser väldigt lika ut och har likande namn och spec.. Jag kan vara helt ute och cyklar dock

Soppatorsk
2012-12-28, 13:57
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7274

Ser väldigt lika ut och har likande namn och spec.. Jag kan vara helt ute och cyklar dock

Okej jag såg inte att duabhuset hade fler Esab mig svetsar trodde bara att dom hade dom här två. http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5867
http://www.duabhuset.se/showProduct.php?id=5917

Rasmus
2012-12-29, 00:02
Tanken slog mig att man kanske spara ett par kronor genom köpa en i tex tyskland?
Sökte lite på ebay..(Schweißgerät = svets tror jag) första bästa visade 39 euro i frakt till sverige.

Så om någon känner till fler märken som är värda att satsa på mer än migatronic, kemppi och esab so vore det kalas :)

Soppatorsk
2012-12-29, 07:58
Tanken slog mig att man kanske spara ett par kronor genom köpa en i tex tyskland?
Sökte lite på ebay..(Schweißgerät = svets tror jag) första bästa visade 39 euro i frakt till sverige.

Så om någon känner till fler märken som är värda att satsa på mer än migatronic, kemppi och esab so vore det kalas :)

Miller www.millerwelds.com (http://www.millerwelds.com) Selco www.selco.it/?q=en/node/200 (http://www.selco.it/?q=en/node/200)

robha
2012-12-29, 17:03
http://www.blocket.se/goteborg/ESAB_Caddymig_C160i_migsvets_37413591.htm?ca=15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/ESAB_Caddymig_C200i_migsvets_37618230.htm?ca=15&w=1

Där har du två riktigt bra alternativ, billigare å enklare blir det inte...

Rasmus
2012-12-29, 19:49
http://www.blocket.se/goteborg/ESAB_Caddymig_C160i_migsvets_37413591.htm?ca=15&w=1
http://www.blocket.se/goteborg/ESAB_Caddymig_C200i_migsvets_37618230.htm?ca=15&w=1

Där har du två riktigt bra alternativ, billigare å enklare blir det inte...
Dom verka ju väldigt smidiga och prisvärda, dock har jag fått rådet att köpa en 3-fas.

kj80
2012-12-29, 20:15
Ursäkta att jag lånar tråden. Vad är det för skillnad om man använder vanlig 220 eller 3 fas? Funderar nämligen på om jag ska ta o installera 3 fas uttag sen i garaget..

MZKjelle
2012-12-29, 21:47
Ursäkta att jag lånar tråden. Vad är det för skillnad om man använder vanlig 220 eller 3 fas? Funderar nämligen på om jag ska ta o installera 3 fas uttag sen i garaget..

Du kan köra en 160 amp mig på 3fas och 10amp säkringar och med den kan du svetsa allt du behöver, från 0,5mm upp mot 5mm gods. Med enfas bör man ha tillgång till 16amp för att slippa byta säkringar när man svetsar i tjockare plåt. En annan stor fördel är att du slipper låna ut svetsen till "kompisar", (som oftast inte har 3fas)
Jag lånar hellre ut min fru än min Esab

kj80
2012-12-29, 23:36
Du kan köra en 160 amp mig på 3fas och 10amp säkringar och med den kan du svetsa allt du behöver, från 0,5mm upp mot 5mm gods. Med enfas bör man ha tillgång till 16amp för att slippa byta säkringar när man svetsar i tjockare plåt. En annan stor fördel är att du slipper låna ut svetsen till "kompisar", (som oftast inte har 3fas)
Jag lånar hellre ut min fru än min Esab

Hahaha. Jamen tackar, då vet jag. Blir att fixa ett sånt uttag då. Tänkte skaffa pelarborr o lite andra godsaker och då verkar det finnas större utbud med 3fas..:-)

strömgren
2012-12-30, 19:48
Missa inte Millers "weld settings"-app (länk finns på deras hemsida). Lite nördigt kanske men ganska kul också :).

Rasmus
2013-01-02, 16:32
glöm detta inlägget.. ringde lokal ÅF

strömgren
2013-01-02, 16:40
Kolla här:
http://www.kemppi.com/inet/kemppi/sv/akp.nsf/frameset/Frameset?OpenDocument&left=/inet/kemppi/sv/akp.nsf/WEB_Nav?OpenView&navcat=Contact%20us&main=/inet/kemppi/apimagemap.nsf/ContactWebComp?openform&country=Sweden&CustomerType=Dealer&top=/inet/kemppi/sv/akp.nsf/Top?ReadForm&topcat=Contact%20Us