Visa fullständig version : Järvas framtid
Transparent tank
2005-10-15, 20:24
Hur går ryktena? Är det tvärkört nu? Tråkigt isf. Nu är man ju ingen elitåkare, tvärtom en glad amatör som mest är ivägen men... Tråkigt ändå.
Läste på stockholmscrossens klotterplank att det finns idèer om en manifestation av nåt slag. Kan inte det vara nåt? Få dom som bestämmer att inse att vi är ett ganska stort antal medborgare som inte tolererar detta!
stevethebrit
2005-10-16, 00:31
Här kan man iaf skriver på protestlista, bättre än ingenting. Hoppas alla är duktiga nu o skriver på :tummenupp:
http://www.jarva-mk.org/ och klickar på protestlista länken, precis under åkförbuds rubriken :sad:
Vore väldigt intressant att få veta VARFÖR den stängs i förtid -inte ett knyst om det på sidan vad jag kan hitta.
sgtpepper
2005-10-16, 10:18
Vore väldigt intressant att få veta VARFÖR den stängs i förtid -inte ett knyst om det på sidan vad jag kan hitta.
Hur menar du?
Järva crossbana hamnade inom Hansta naturreservat när dess gränser drogs upp 1998 och då sade klubben upp från området. Sen har det varit olika tidsfrister när uppsägningen skall vara genomförd, den senaste tidsfristen som sattes av miljö- och hälsoskyddsnämndens var den 30 september i år.
Jag tycker att det stinker. Det handlar inte om naturreservatet, för man har kört cross där i 40 år, det handlar om att alla hobbys som låter är missbehagliga för de som styr, därför skall ALLA former av motorsport samt skytte bort från Stor-Stockholm.
Crossbanor och skjutbanor är no-no, men golfbanor som effektivt förstör vårt kulturlandskap får byggtillstånd precis överallt.
Maila idrottsborgarrådet Py Börjesson och säg vad ni tycker, det gjorde jag förut, inte för att jag fick något svar dock, men det var ju väntat.
Tog fel på år, men det borde fortfarande stå någonstans vad det handlar om ;-) Typ som i IB http://www.ib.se/artikel.php?ID=1306
Sorligt är det iaf, det lever om en del om banan nu -så det kan nog ha kommit klagomål från de boende också... Sedan fyrtaktarna har börjat bli vanliga(senaste åren) har ljudnivån ökat en hel del (jag bor i närheten).
Men att de inte får någon ny plats är riktigt riktigt dåligt!
Mange Dr
2005-10-16, 11:38
HUr menar du nu Hoke en 4 taktare låter inte mer än vad de gammla 500 cross 2 taktarna låter..
2 takt ekar rätt mycket
Prestige och den svenska avundsjukan ligger som grund det är jag övertygad om :mad:
Jag bor i Barkarby.
Och enligt lokaltidningen kommer inte banan få förnyat tillstånd. Bla pga buller.
Tydligen finns det mäktiga personer som störes av motorljudet på naturområdet. Så lobbygrupper för naturområdet har nu vunnit och järvabanan skall läggas ned, eller "flyttas" som de säger - men det fins inga förslag på vart.
Arlanda (!?) har bla nämts - vilket förstås Järva MK inte är så sugna på...
Synd att lägga ned aktiviteter som fostrar ungdomar och får bort dom från att hänga i centrum och i bostadsområden tycker jag !
Tveksamt om så många ungdomar kommer ta "skogspromenader" på järvafältet bara för att man inte hör motorljud då och då :(
Sen kan det väl spela in att kommunen har planer på bebyggelse på flygfältet också - men det är ju ett par år i framtiden...
/K
ulf_lundin
2005-10-16, 20:35
Banan har varit ansatt åtminstone 20 år. Då var det pga fornminnen inom banområdet vill jag minnas.
Det finns alltid motstånd mot motorsport. Men tråkigt är det. Är ju rätt ont om banor i Sthlms-området.
Har fyllt i listan! Hoppas alla gör lika.
Tja listor e ju bra, undra om man skulle demonstrera hur det kan låta om ngt år genom att köra runt på allmänna vägar med (eller utan) slipon !?
En kortege med 100 bullrande hojar kanske skulle kunna uppmärksammas - om det nu inte får rakt motsatt effekt - men en lista undrar jag om det hjälper (fast det skadar nog inte så självklart är den ifylld) . Bönderna i frankrike tippar gödsel på motorvägen när dom blir sura ... :X00889X:
Hitills har iaf några av ungdomarna en chans att utöva cross o motorsport på ett definierat område.
Senare tror jag att många kanske utövar den mitt på järvafältet istället- för att inte tala om kistaspåret, och trimmade mopeder som drar runt i bostadsområdena i järfälla istället :(
Inte för att majoriteten av järfällas ungdomar kör cross kanske, men det är ändå idiotiskt att lägga ned sånt här - bättre att samla oväsendet på nått ställe än att sprida ut det - om man nu bara tänker på sina öron. Håller också med ovanstående - golfbanor går minsann att bygga. Skulle man ta ett lika stort område som en golfbana i anspråk så kunde man nogbygga både cross o endurospår - och ligga tillräckligt långt från allt för att buller inte skulle vara ngt problem...
/K
Deafdumbo
2005-10-16, 22:29
Shit. Vad ruttet.
Nåja, nu har jag skrivit till Mikael Söderlund (m) och hetsat på honom lite så att de skall haka på folkpartiklarna och kräva förlängt tillstånd samt engagera sig för banan i största allmänhet. Klarar man banan fram till valet så kan man nog få till något med den nya majoriteten.
Bad honom bland annat göra studiebesök :tummenupp: . Finns det bra folk i Järva MK som kan sköta en sådan grej bra? Tänk politiker som kommer dit, media i släptåg, ALLA är där - cross-bebisar, juniorer, motionärer och proffs. Järva visar att verksamheten är bra, viktig och angår många människor.
// JV
BTW: Att vissa aldrig skall fatta att människor låter och i en stad med många människor låter det mycket. Hojar är en del av det som skapar liv och aktivitet i Sthlm.
Hagenblad
2005-10-16, 22:33
Inte konstigt att de lägger ner en bana såpass centralt. Hoppas bara en ny poppar upp någon annanstans.
Deafdumbo
2005-10-16, 22:58
No offense, men: Lite naivt att "hoppas". Banor tenderar ju inte att "poppa upp". De kommer till när engagerade människor sliter tills de får blodsmak i munnen och de styrande politikerna av en tillfällighet inte förmår eller vill "förbjuda", "rida spärr", "slå vakt om" eller "prioritera" som de brukar göra.
Barkarby centralt? Centralbron ligger centralt. (Och bullrar värre än Barkarby.)
// JV
Anders F
2005-10-16, 23:38
Har skrivit på listan!
Hoppas någon läser den bara :roll:
Patrik-A
2005-10-17, 21:56
Svar av
Viviann Gunnarsson
Miljö- och konsumentborgarråd
Hej!
Du har skrivit ett brev till mig angående Järva motorklubbs verksamhet i Hansta Naturreservat. Jag ska kort förklara stadens inställning i frågan.
Förutom motivet att skydda naturreservatet finns även ett stort behov och en efterfrågan på en begravningsplats i området. I ”Förslag till inriktningsprogram för Järva friområde” framkommer att i princip alla remissinstanser är positiva till en ny begravningsplats på Järvafältet. Huvudförslag för placering av begravningsplatsen är Hägerstalund.
Den politiska majoriteten i Stadsbyggnadsnämnden har också inför den vidare behandlingen av ärendet om Igelbäckens kulturreservat uttalat att begravningsplatsen bör anläggas i Hägerstalund.
Deafdumbo
2005-10-17, 21:59
Om någon händelsevis träffar Viviann kanske vederbörande kan hälsa att jag kommer spöka för henne om de lägger ned banan och jag begravs där. Såvida inte crossarna får fortsätta brumma över min viloplats - då skulle jag stormtrivas.
// JV
Det finns gigantiska ängar och floppgolfbanor som kan bli begravningsplats -nemasproblemas... De ser dessutom ut att användas mindre av färre än crossbanan(som nog är rätt B att göra begravningsplats av med tanke på kuperingen..
Inflygningen ligger dessutom ruskignära där själarna skall få sin ro.. Och det flygs dessutom dygnet runt -till skillnad mot crossarnas framfart på banan..
För övrigt kördes det på crossbanan helgen, hörde 4-taktsmullret klart och tydligt.
Svar av
Viviann Gunnarsson
Hej!
Du har skrivit ett brev till mig angående Järva motorklubbs verksamhet i Hansta Naturreservat. Jag ska kort förklara stadens inställning i frågan.
Förutom motivet att skydda naturreservatet finns även ett stort behov och en efterfrågan på en begravningsplats i området. I ”Förslag till inriktningsprogram för Järva friområde” framkommer att i princip alla remissinstanser är positiva till en ny begravningsplats på Järvafältet. Huvudförslag för placering av begravningsplatsen är Hägerstalund.
Den politiska majoriteten i Stadsbyggnadsnämnden har också inför den vidare behandlingen av ärendet om Igelbäckens kulturreservat uttalat att begravningsplatsen bör anläggas i Hägerstalund.
Begravningsplats !!?
dålig ursäkt !!!
Järfälla kyrka gränsar till barkarby flygfält, och kyrkan har redan en relativt stor begravningsplats.
flygfältet direkt intill denna bör passa ypperligt för utbyggnad av begravningsplats om man så önskar, särskilt som kommunen numera äger flygfältet !!
/K
...Inflygningen ligger dessutom ruskignära där själarna skall få sin ro.. Och det flygs dessutom dygnet runt -till skillnad mot crossarnas framfart på banan..
Flygfältet skall ju bebyggas, och all hobbyflygning läggas ned.
Vet inte exakta tidplanen för detta, men innan 2010 är det väl planerad byggstart för Barkarby stad eller vad det nu skulle heta.
/K
Det kan ju vara därför de vill ha bort crossbanan då.. Det tänkter för en gångs skull längre än till nästa val.
Nya dyra hus/lägenheter kan ju inte stå brevid en crossbana... ju....
Det kan ju vara därför de vill ha bort crossbanan då.. Det tänkter för en gångs skull längre än till nästa val.
Nya dyra hus/lägenheter kan ju inte stå brevid en crossbana... ju....
Nej men den kunde ju få vara kvar till det är bebyggt tycker man ju.
Särskilt som de skall börja bygga iandra ändan av fältet, och bygga ut stationen till Stockholm Norra, samt mer affärer etc och lite mindre bostäder.
/K
ulf_lundin
2005-10-18, 09:47
Begravningsplats ?? Tycker det låter som skälen varierar men ändamålet förblir detsamma: få bort banan.
Tyst lär det ju aldrig bli där, med E20, E4 o Akallaleden (heter den så) i närheten.
Och fornminnena som åberopades förr(förr)a gången lär ju inte få vara orörda när man anlägger en begravningsplats.
Får mig att tänka på Åsätrabanans plågsamma, utdragna tillblivelse:
Bullret från banan några timmar i veckan skulle vara lägre än bullret från väg 276 var (har förmodligen ökat nu pga mer trafik) varje dag
hela veckan.
Patrik-A
2005-10-18, 10:01
Vill bara tillägga att efter banans "nya" dragning så hamnade fornminnet
en bra bit från banan. Anledningen till att dom vill placera begravningsplatsen
just där är att det ska bli en gravplats för kistbegravning, vilka väljer
kistbegravning idag ? Kan det var önskan om närhet till bostadsområdet på höjden ?
Kastrullo #1
2005-10-18, 12:02
Det kan iaf inte vara miljöfrågor det handlar om. Om jag inte missförstått allt så är knappast kyrkogårdar särskilt hälsosamma för grundvattnet. Resultatet blir väl att de boende på höjden får dricka upp sina släktingar och vänner. :shock:
Skulle vara intressant att veta vilka organisationer som fått möjligheten att svara på remissen... Säkert att en majoritet är "naturorganisationer" och få motororganisationer... Klubben "Svamplockarna" har nog inte valt att gå emot förslaget :mrgreen:
Skickade för en tid sen ett brev till några personer på miljönånting och fick tillbaka ett mail varför dom stänger Järva Mk
Ang. Järva motorklubb i Hansta naturreservat
Hej!
Du har skrivit ett brev till mig angående Järva motorklubbs verksamhet i Hansta Naturreservat. Jag ska kort förklara vad som har hänt i ärendet och stadens inställning i frågan.
Mellan åren 1964 och 1970 upplät staten mark vid Hägerstalunds gård, Hansta, Stockholm för motorcrossverksamhet. År 1970 tog Stockholms kommun över marken från staten. Då motorcrossbanan ligger inom ett område med fornlämningar och då man efter besiktning i området noterade
skadegörelse på gravfälten gav länsstyrelsen 1979 ett tidsbegränsat tillstånd på tre år för fortsatt verksamhet. Kravet var att klubben under denna tid skulle hitta ett ersättningsområde och avveckla motorcrossverksamheten. Detta fullföljdes dock inte och från och med 1982 fram tills 1986 lämnade länsstyrelsen dispens för fortsatt motorcrosskörning enligt fornminneslagstiftningen under ett år i taget. Vid den årliga dispensgivningen år 1985 krävde länsstyrelsen att en flyttningsplan skulle redovisas av Järva Motorklubb senast 1986-03-31. Detta skedde inte och Stockholms Fastighetskontor sade därmed upp överenskommelsen med Järva MK. Ytterligare en ansökan om dispens lämnades in och beviljades av länsstyrelsen med motiveringen att flyttplanerna för motocrossverksamheten nu var så långt framskridna att länsstyrelsen kunde räkna med att detta var den sista dispensen. Då ingen flytt blev av avslogs den ansökan som inkom 1987. Beslutet överklagades av Järva Motorklubb till regeringen.
I ett beslut 1989-03-16 uttalade regeringen att den motocrossverksamhet som bedrevs vid Hägerstalunds gård innebar sådant intrång i fornlämningsområde att tillstånd enligt fornminneslagen krävdes och att Järva Motorklubbs verksamhet inom området borde upphöra. Eftersom motorklubben anfört behov av ytterligare tid för att flytta verksamheten fann regeringen att ett visst anstånd kunde ges. Regeringen upphävde länsstyrelsens beslut om att inte tillåta fortsatt motocrossverksamhet inom fornminnesområdet och gav Järva motorkubb tillstånd enligt lagen (1942:350) om fornminnen att till 1990-03-31 bedriva fortsatt verksamhet inom området.
Banan var officiellt stängd 1991- 93.
År 1993 ansökte Järva Motorklubb hos länsstyrelsen om att få återuppta motorcrossverksamheten i området eftersom det hade visat sig att området skulle beröras av yttre tvärleden. 1993-10-21 beslutade länsstyrelsen om dispens enligt lagen om kulturminnen m m för Järva MK att bedriva verksamhet vid Hägerstalund intill dess Yttre tvärleden är byggd.
I augusti 1998 fattade kommunfullmäktige beslut om att säkerställa Hansta som naturreservat. Till grund för beslutet ligger att Hansta innehåller ett av Stockholms kommuns mest värdefulla skogsområden där utrotningshotade arter lokaliserats. Hansta utgör en väsentlig del av Igelbäckens tillrinningsområde som är särskilt känsligt för föroreningar och hydrologiska förändringar. Området är även viktigt ur kulturmiljösynpunkt med det största fornlämningsområdet i kommunen. Hansta tillsammans med Järvafältet utgör ett viktigt rekreationsområde i nordvästra Stockholm där bostadsområdena är tätt exploaterade.
Beslutet om Hansta naturreservat vann laga kraft 1999. I skötselplanen framgick att bullret från motocrossverksamheten vid övningar och tävlingar stör övrigt friluftsliv och naturupplevelsen. Motocrossbanan utgör en barriär i områdets entré och verksamheten överensstämmer inte med reservatets ändamål och ska därför omlokaliseras. Beslutet innebär att endast tillåta den nuvarande verksamheten vid Järva motorklubb under ett övergångsskede.
I juni 2002 beslutade miljö- och hälsoskyddsnämnden att förbjuda Järva motorklubb att från och med den 1 juli 2004 driva anläggning för motorsport vid Barkarby motorstadion inom Hansta naturreservat.
I mars 2004 inkom Järva MK med en skrivelse till Miljö- och hälsoskyddsnämnden med begäran om att ompröva beslutet om stängning av banan fr.o.m. den 1 juli 2004. Motivet var att klubben fått besked om en möjlig alternativ lokalisering i Stäket, Järfälla kommun. För att få tid att omlokalisera verksamheten begärde motorklubben att Miljö- och hälsoskyddsnämnden skulle fatta beslut om att verksamheten skulle upphöra när den nya banan var färdigställd – dock senast den 30 september 2005. I maj 2004 beslöt Miljö- och hälsoskyddsnämnden att medge klubben en förlängning av verksamheten vid Barkarby motorstadion till och med den 30 september 2005.
Den 20 september 2005 inkom Järva MK med en skrivelse till Miljöförvaltningen om att få ytterligare anstånd med sin verksamhet tom den
31december 2006. Miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut står dock fast, att verksamheten ska upphöra den 30 september 2005.
Jag har förståelse för att motorcrossverksamheten vid Järva MK är en väl fungerande verksamhet som engagerar många barn och unga. Det är dock viktigt att komma ihåg att anledningen till att verksamheten måste upphöra vid Hägerstalund är placeringen i ett lagskyddat naturområde. Lagstiftningen säger att den här typen av verksamhet inte får drivas i ett naturreservat och det är min och övriga ledamöter i Miljö- och hälsoskyddsnämndens uppgift att se till att lagstiftningen följs.
Under de 30 år som dispens utfärdats för motorcrossverksamheten har ett antal förslag till ersättningsplats lagts fram av staden. Vidare har klubben haft god tid på sig att själva finna alternativa placeringar.
Nu är min förhoppning att frågan får en lösning utifrån det samtal om ersättningsplats som pågår mellan Idrottsförvaltningen i Stockholms stad och Järva MK.
Med vänliga hälsningar
Viviann Gunnarsson
Fascinerande att crossbanan kan vara så farligt miljön och fornminnerna, men inte den stora farled som just byts ut precis brevid.. Kan säga att den stör mycket mer -dygnet runt... Dock är det toppen att den bygdes ut, för nu går rusningstrafiken över mycket snabbare :tummenupp:
En sak är väll säker, politikerna vill inte ha någon crossbana...
Patrik-A
2005-10-23, 00:18
Här är länken till Dagens Nyheter där planerna på en muslimsk kyrkogård beskrivs.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=269248
Omkring 90 procent av dem som avlider i Stockholm kremeras och ungefär hälften av dessa begravs i minneslundar. Det är inte någon brist på gravplatser i Stockholm som helhet. Undantaget är Järvaområdet. Religionen förbjuder många invandrargrupper, främst muslimer, att begravas på annat sätt än i en traditionell jordgrav. Hösten 2001 utvidgades kyrkogården i Spånga, men utrymmena där är troligen slut om ungefär fem år.
Adrian_J
2005-10-23, 17:29
Svenskar är naiva som få och skriver protestlistor in i det oändliga och tror att någon ens läser. Om så ens 8.9 miljoner skriver på listan skulle den som bestämmer ändå inte bry sig ett smack då de uppenbarligen störs själva... Ska man åstadkomma förändring i världen är pengar i multum eller flertalet AK47:or troligen men tyvärr de enda alternativen. Demokratin är död om den ens någonsin levt...
Här är länken till Dagens Nyheter där planerna på en muslimsk kyrkogård beskrivs.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=269248
Omkring 90 procent av dem som avlider i Stockholm kremeras och ungefär hälften av dessa begravs i minneslundar. Det är inte någon brist på gravplatser i Stockholm som helhet. Undantaget är Järvaområdet. Religionen förbjuder många invandrargrupper, främst muslimer, att begravas på annat sätt än i en traditionell jordgrav. Hösten 2001 utvidgades kyrkogården i Spånga, men utrymmena där är troligen slut om ungefär fem år.
Så genomskinligt !!
En crossbana får inte ligga där, men en genomfartsled och gravplats får placers rakt på fornminnen och invid naturreservatet.
Hur mkt föroreningar genrerar detta då!?
ÄR det fonrminnena, naturreservatet, behov av gravplats, tvärled eller vad !?? Kanske bara blaj allting ???
Dom kan ju för f-n inte skylla på allt som finns, lite konsekventa kan man väl begära att dom är !?!
f.ö. Skulle stäket mkt väl kunna funka som alternativ plats, förutsätter väl då att kommunen hjälper järva med tillstånd och kostnader för flytt mm då ?
/K
Kastrullo #1
2005-10-24, 00:54
Man måste ju ändå säga att Järva MK varit framgångsrika hittills. De har ju lyckats förhala processen i 25 år!!! :tummenupp:
Keep it up!
stevethebrit
2006-02-01, 01:00
Detta email fick jag idag ifrån idrottsborgarråd
Kersti Py Börjeson. Interessant för er som vill veta om hur det nu blir med järva banan.
Angående Barkaby motorstadion
Jag vill börja med att tacka för ditt brev angående Järva motorklubb och motocrossverksamheten i Hansta. Jag ämnar kort förklara vad som har hänt i ärendet och även försöka redogöra för min syn på verksamhetens framtid.
Under en stor del av motorstadions historia har verksamheten levt kvar tack vare en rad tillfälliga tillstånd och dispenser. I juni 2002 beslutade dock miljö-och hälsoskyddsnämnden att från och med den 1 juli 2004 stoppa motocrossverksamheten vid Barkarby motorstadion.
I mars 2004 inkom Järva MK med en skrivelse till miljö- och hälsoskyddsnämnden med begäran om att ompröva beslutet om stängningen av banan. Bakgrunden var att klubben fått besked om en möjlig alternativ lokalisering i Stäket i Järfälla kommun. För att få tid att flytta verksamheten begärde klubben att miljö- och hälsoskyddsnämnden skulle ge dispens fram tills dess. I maj 2004 beslutade också miljö- och hälsoskyddsnämnden att medge klubben en förlängning av verksamheten till och med den 30 september 2005.
Flytten till Järfälla blev dock aldrig av och den 20 september 2005 inkom Järva MK med en skrivelse till miljöförvaltningen. Där ansökte klubben om ytterligare anstånd med sin verksamhet till och med den 31december 2006. Miljö- och hälsoskyddsnämndens beslut att verksamheten ska upphöra den 30 september 2005 stod dock fast. Därefter har Järva MK överklagat miljö- och konsumentnämndens beslut till länsstyrelsen.
Som idrottsborgarråd tycker jag det är viktigt att det finns möjligheter att utöva så många idrotter som möjligt för stadens invånare. Detta gäller självklart även motocrosssporten. Efter miljö- och konsumentnämndens beslut har motocrossverksamheten på motorstadion tvingats stänga. Jag har stor förståelse för att detta varit ett hårt slag mot klubben och tycker det är tråkigt att klubbens barn- och ungdomsverksamhet drabbas.
För att göra det bästa av en svår situation för motocrossen har under flera års tid idrottsförvaltningen försökt att hitta en alternativ placering för
verksamheten. Under detta arbete har det visat sig mycket svårt att hitta en lämplig plats. Det har varit svårt främst för att verksamheten inte uppskattas av grannar men även för att klubben avböjt flytt till i vart fall en annan plats.
Sedan i våras har idrottsförvaltningen arbetat på en lösning för verksamheten i närheten av Arlanda flygplats. Där finns idag en motocrossbana och en klubb. Idrottsförvaltningen har sammanfört klubbarna och försökt få dem att acceptera ett avtal som innebär ett samgående av verksamheten.
Sedan första oktober är motorstadion stängd. Förvaltningen hoppas snart få till ett avtal men i slutändan hänger detta på viljan hos klubbarna. Från Järva MK har det framförs att den nuvarande banan i Arlanda inte är av samma höga standard som er nuvarande bana. Jag anser dock att bör ske en upprustning av Arlandabanan i samband med flytten.
Som jag förstår det är det klubbens förhoppning är att få använda nuvarande bana till dess att en ny tänkt bana i Arlanda är färdigupprustad. Jag har stor förståelse för detta och så fort ett avtal är undertecknat kommer att göra vad jag kan för att möjliggöra detta. Dock ligger denna fråga i slutändan på miljö- och konsumentnämnden.
Trots klubbens senaste överklagande så står erbjudandet till klubbarna om att upprusta Arlandabanan mot att ett samgående av verksamheterna sker står, för närvarande fast. Jag känner att jag därmed gjort vad jag kunnat för att även framgent möjliggöra motocrossverksamhet i regionen.
Stadsbyggnads- och idrottsborgarråd
Kersti Py Börjeson
Lite om vad som hänt tidigare -läs och begrunda..
http://www.jarva-mk.org/now.html
Det är för sorligt för de inblandade, speciellt för eldskälarna som hållit igång detta så länge..
Patrik-A
2006-02-01, 13:25
Lite tråkigt att fler inte fortsätter att köra där. Banan har varit kanonfin
hela vintern och vi har grillat korv och haft hur roligt som helst.
Och det är gratis :mrgreen: Betala gärna medlemsavgift till klubben så
att vi har möjlighet att driva klubbens talan vidare utan att gå i KK som
politikerna önskar så att dom inte behöver bry sig om vår framtid.
Fortsätt att nyttja banan och visa att den ska vara kvar !
Christian83
2006-02-01, 22:17
har aldrig varit där och åkt men är det bara att åka förbi när man känner för det eller hur funkar det? (är som sagt ganska så färsk på det här)
Patrik-A
2006-02-02, 11:51
har aldrig varit där och åkt men är det bara att åka förbi när man känner för det eller hur funkar det? (är som sagt ganska så färsk på det här)
Det är bara att åka dit och parkera på området sen är det bara att köra
OBS visa hänsyn då det är även barn som kör blandat med vuxna. Perfekt
läge för nybörjare att känna på cross :tummenupp:
Vi har stängt stadshuset. Vi tycker det är beklagligt att den kommunala, s.k., demokratin inte kan utövas längre. Vi har dock gjort vad vi kan och erbjudit politikerna en lappkåta i Öfre Mensträsk, men det har de tackat nej till. I och med det anser vi att vi gjort vad vi kan för att kommunpolitikerna skall kunna fortsätta att fatta dåliga beslut och försnilla våra surt förvärvade slantar.
Patrik-A
2006-02-14, 20:18
Källa: http://www.sr.se/P5/nyheter/artikel.asp?artikel=795798
2006-02-14 10:59:00
Nya kistplatser dröjer trots stor brist
Trots att bristen på begravningsplatser för kistgravar börjar bli akut i norra Stockholm kommer det inte bli någon ny sådan begravningsplats förrän tidigast om tre år. En grupp som drabbas av den här bristen är muslimer, som enligt traditionen inte kremerar sina döda. Enligt Ingela Lindh, stadsbyggnadsdirektör i Stockholm har staden planerat kistplatserna fel.
Brist på kistgravplatser i norra Stockholm
Begravningsplatser felplanerade
Hon sägar att staden förvisso har en stor kyrkogård där man klarar själva mängden, nämligen Strandkyrkogården i Skrubba i södra Stockholm. Men att man efter att den anlades insett att den ligger dåligt till.
– Vi konstatera att den ligger på fel ställe i Stockholm. De som har det största behovet av kistgravar bor så långt bort i Stockholms Kommun man kan komma från den, nämligen i det allra nordligaste hörnet, säger Ingela Lindh, stadsbyggnadsdirektör i Stockholm till Radio Stockholm.
Som vi berättat tidigare råder det brist på så kallade kistgravar i den nordvästra Stockholm. Det drabbar de många muslimer som bor i området och som enligt seden inte kremerar sina avlidna.
Men trots bristen kommer det förmodligen att dröja minst tre år innan staden kan erbjuda mark för kistgravar till de boende där. Arbetet med en ny begravningsplats för cirka 2 000 kistgravar på Järvafältet har dragit ut på tiden. En motorcrossbana måste flytta och marken undersökas av militären.
– Hela Järvafältet är ju gammal statlig mark, gammal militärmark och har använts som övningsfält. Det gör att vi för att kunn anlägga en begravningsplats där måste vara säkra på att man när man börjar gräva där inte stöter på minor, säger Ingela Lindh, stadsbyggnadsdirektör i Stockholm till Radio Stockholm.
Varje år sker ungefär 500 gravsättningar med kistor i Stockholm, det är ungefär nio procent av alla begravningar. En siffra som lär öka i takt med att muslimerna i staden blir allt fler. Därför behövs en begravningsplats för kistgravar i norra Stockholm genast, enligt Mahmoud Aldebe, ordförande för Sveriges muslimska förbund.
– De räcker på något sätt inte för behovet. Man planerar inte för ökningen av antalet muslimer i länet, säger Mahmoud Aldebe till Radio Stockholm.
Personliga åsikter rörande citatet i föregående inlägg bortredigerade.
Se forumets regler, §1: http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=573
KTMmarkus
2006-04-02, 20:20
HUr menar du nu Hoke en 4 taktare låter inte mer än vad de gammla 500 cross 2 taktarna låter..
2 takt ekar rätt mycket
Prestige och den svenska avundsjukan ligger som grund det är jag övertygad om :mad:
Det är som alltid, det finns alltid svenskar som blir irriterade. Det är väll den största nackdelen med svenskar, spelar ingen roll om dom knappt hör det, bara för att dom är sura så ska det stängas ändå.
Det är ju därför alla gamla tanter har så sura miner 24/7 .....
Jag håller helt med dig om 2t/4t här, Moderna 2 taktare hörs mer än vad 4 taktare görs. Jag har en cross bana i närheten, och man hör knappt om en 4 taktare är där, men det hörs väldigt tydligt om en 2 taktare är och brummar :)
Det är ju d.f. ingen som har klagat på bullret från Järvas crossbana -så vad jiddrar ni om? (även om det lever om en del)
Och nej Magnus, jag säger inget om att de ytterst ovanligt förekommandes 500cc:s 2-taktarna på crossbanan skulle låta mer eller mindre, men det låter betydligt starkare(högre) nu av 4-taktsljud än vad det lät 2-taktsljud tidigare (då hörde man det knappt) -detta VET jag eftersom jag bor här och jag faktiskt kan skilja på 2 och 4-taktsljud :8-8x:
sympthom9
2007-07-23, 22:51
Åkte kistaspåret idag i regnet och kom fram till Järva Crossbana. Det är en stor fet skylt där som beskriver att man kommer beivra crossåkning.. Surt.
Transparent tank
2007-07-24, 10:22
Borgarna lovade ju att fixa det här om vi röstade in dom i stadshuset så jag bara undrar, vart fan är min crossbana???
Bara en stilla undran; vad gör SVEMO för Järvas framtid?
Det senaste jag hörde var att man beslutat att flytta naturreservatsgränsen så den hamnar utanför crossbanan och att man därför skulle kunna fortsätta köra. Men det kanske antingen bara var ett rykte, eller något som inte hunnit verkställas ännu. Jag läste det i maj tror jag.
Transparent tank
2007-08-23, 15:48
Har det hänt något nytt nu eller hörde jag fel?
Mattsson
2007-08-23, 16:04
I DN idag stod det en notis om att kommunal...någonting hade ändrat stadgarna för naturreservatet och på så sätt bäddat för fortsatt verksamhet. Dock stod det att det behövdes ytterligare beslut, men jag tolkade notisen som att det var formalia. Notisen pratade om avtal tom 2022.
Läste en kort notis i SvD igår om att stadgarna för naturreservatet ändrats och att crossbanan skulle få vara kvar tills vidare (tills man hittat en ny plats i all fall). Hittar dock inget på varken DN.se eller svd.se om detta.
Edit:
Hittade en kort notis på Järva MK:s hemsida. Se under rubriken "Banans framtid" på http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi
Läste en kort notis i SvD igår om att stadgarna för naturreservatet ändrats och att crossbanan skulle få vara kvar tills vidare (tills man hittat en ny plats i all fall). Hittar dock inget på varken DN.se eller svd.se om detta.
Edit:
Hittade en kort notis på Järva MK:s hemsida. Se under rubriken "Banans framtid" på http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi
Jaha då håller vi tummarna allihopa, denna vecka ska det avgöras!!! :skoldpadda:
Hörde att det vart 15år extra för Järvabanan...
Borde bli endel glada miner runt om i Stockholm med omnejd:-P
Hörde att det vart 15år extra för Järvabanan...
Borde bli endel glada miner runt om i Stockholm med omnejd:-P
Med tanke på allt grönfolk som finns här i storstaden så avvaktar jag nog tills beslutet är officiellt, och har vilat i tre veckor innan jag tar ut segern. Men det vore sannerligen toppen!
Ibland undrar man hur miljöfjantarna* tänkter...
Nu skall föreningen "Rädda Järvafältet" överklaga beslutet enligt senaste Mitt I Kista. Detta pga fornlämningar under crossbanan denna gång:yawnXX:
(*ja de flesta är utan tvekan fjantar utan koll som gör betydligt mer skada för miljön totalt när de är "miljövänliga" än om de skulle leva normalt och istället kaske påverka de egentliga miljöproblemen -det finns hur många exempel som helst på det. De är miljövänliga för att få känna sig miljövänliga, inte för att göra något bättre för miljön)
Har de funderat på vad planerna för framtiden är för området är och hur det påverkar det hela -vekar uppenbart inte så...
De skrek och klagade om att vägen som går förbi crossbanan skulle få ett körfällt till också(ständiga och långa köer tidigare vid många tillfällen på dagarna), varför kan man fråga sig då det har blivit bättre miljö sedan utbygnaden -till motsats till vad de sade innan då...
Hoppas att de viftast bort för vad de och deras förslag är :lol:
Hejja Hulken och Järva MK!:mrgreen:
/En som också vill bevara Järvafältet i verkligheten.
Ibland undrar man hur miljöfjantarna* tänkter...
Nu skall föreningen "Rädda Järvafältet" överklaga beslutet enligt senaste Mitt I Kista. Detta pga fornlämningar under crossbanan denna gång:yawnXX:
(*ja de flesta är utan tvekan fjantar utan koll som gör betydligt mer skada för miljön totalt när de är "miljövänliga" än om de skulle leva normalt och istället kaske påverka de egentliga miljöproblemen -det finns hur många exempel som helst på det. De är miljövänliga för att få känna sig miljövänliga, inte för att göra något bättre för miljön)
Har de funderat på vad planerna för framtiden är för området är och hur det påverkar det hela -vekar uppenbart inte så...
De skrek och klagade om att vägen som går förbi crossbanan skulle få ett körfällt till också(ständiga och långa köer tidigare vid många tillfällen på dagarna), varför kan man fråga sig då det har blivit bättre miljö sedan utbygnaden -till motsats till vad de sade innan då...
Hoppas att de viftast bort för vad de och deras förslag är :lol:
Hejja Hulken och Järva MK!:mrgreen:
/En som också vill bevara Järvafältet i verkligheten.
Koko:44re3: Kan någon tala om för föreningen "Rädda Järvafältet" att precis samma område på 60/whatever??? -talet användes av militären som övningsfält för granatskjutning!!! Fornlämningar av vad, krevadgropar? :XspankX:
Det verkar gå framåt, jippi.
Saxat från hemsidan:
Banan och framtiden - nästa fas
Publicerad den 14/10/07 vid 20:44:36 CET av Admin (http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=anonemail&sendto=admin) http://www.jarva-mk.org/images/topics/bvlogo.gif (http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=topics&viewcat=bvlogo)
Arbetet med att komma igång med verksamheten går nu in i nästa fas.
Miljöförvaltningen har givetvis krav på insyn i hur verksamheten skall bedrivas. Styrelsen arbetar nu på en redogörelse för verksamheten som dessutom kommer att vara grund för vår miljöcertifiering i enlighet med SVEMOS riktlinjer.
Vi har klart med Stadsbyggnadskontoret om att gå ut på banan för att planera ut de massor som ligger, förutsatt att vi tar ett jordprov på dessa samt att jordprovet blir godkänt.
Länsstyrelsen har varit ute på banan och inspekterat de fornlämningar som varit föremål för diskussion i och med vår förnyade verksamhet på banan och konstaterat att vi inte berörs av dessa. Banområdet ligger m.a.o. inte på områden som är fornminnen. På ett enda ställe har vi i samråd med Länsstyrelsen beslutat uppföra ett mindre staket för att minimera risken att komma utanför banområdet på känslig mark.
Vi organiserar nu oss i olika sektioner för att ta fart med det arbete vi har framför oss, att få banan i toppskick igen och fortsatt attrahera nya medlemmar.
Under styrelsen lyder följande sektioner
· Bansektion (banunderhåll och banförnyelse)
· Sportsektion (med tävlings och träningsverksamhet)
· Kiosk/Klubbhussektionen
Till sin hjälp har sektionerna även avdelningar för
· Administration och ekonomi
· PR Info och Webb
· Sponsring
· Utbildning
Dessa lyder dock direkt under styrelsen. Lista med ansvariga medlemmar för respektive avdelning kommer inom kort.
Ni som känner att ni med Era kunskaper, tid och engagemang vill bidra till att bygga framtidens ”Järva Motorklubb” hör av er till oss så att vi kan få med er i våra olika sektioner. Ju fler vi blir inom de olika sektionerna desto mindre betungande samt desto fortare kommer vi i mål. Lättast anmäler du ditt intresse genom att skicka ett mail till ”info@jarva-mk.org”
Järva Motorklubb, med målbilden
”Sveriges Bästa Motocrossklubb”
Styrelsen
Jävligt kul att det går framåt!!
Måste bara passa på att ge en eloge till alla duktiga och engagerade klubbfunktionärer och medlemmar i motorklubbar runt om i Sverige som på sin fritid lägger ned ett hästjobb för att vi ska kunna utöva vår hobby.
Nu på torsdag!
"Den 8/11 håller vi informationsmöte i klubbstugan kl. 19.00
Kom dit och hör styrelsen berätta om läget för banan, vad som görs och hur du kan bidra.
Passa på att ställa frågor!
Välkommna!"
http://www.jarva-mk.org/
Nu på torsdag!
"Den 8/11 håller vi informationsmöte i klubbstugan kl. 19.00
Kom dit och hör styrelsen berätta om läget för banan, vad som görs och hur du kan bidra.
Passa på att ställa frågor!
Välkommna!"
Darn, ser ut som jag får förhinder att delta. Kan inte någon åka dit o rapportera vad som sägs :wink:
"Maskinerna har börjat rulla!
I väntan på beslut om Naturvårdsverkets överklagan av Stockholm Stads beslut att tillåta Järva MK bedriva verksamhet inom reservatsgränsen har vi kommit igång med att sortera och harpa de jordmassor som tippats i depån, beslut väntas tas under februari månad.
Stockholms stad gav oss samtidigt tillstånd att återställa banan, villkorat att jordprov togs på de massor som tippats i depån samt att provet fick godkänt. Tillståndet förutsatte även att Länsstyrelsen gav sitt tillstånd med hänsyn till fornminneslagen.
Jordprovet fick godkänt samt länsantikvarien var ute på plats och konstaterade att inga fornminnen fanns inom Järva MK´s område. Båda villkoren uppfyllda!
Kontakt etablerades med maskinförarutbilningen i Solna som såg en bra möjlighet att bedriva utbildning under realistiska förhållanden.
För närvarande arbetar 4 maskiner och en lastbil med att sortera och harpa massorna i depån, förhållandena kan knappast kallas goda då vintern i princip uteblivit och med detta ingen tjäle på banan. Detta gör att vi hittills inte kunnat gå ut på själva banan ännu, men kommer så snart det går att göra det.
Banan kommer i stort sett att återställas till sin ursprungliga form, kortas något för att anpassas till reglementet, whoppiesektion tas bort samt att banan justeras i höjd för att minimera problem med vattensamlingar på och runt banan. Utsättning och inmätning för detta har påbörjats.
Stockolms Stad har nu även anlitat en landskapsarkitekt som har till uppdrag att visualisera en helhetsbild för hela området. Ett första möte med arkitekten och representanter för Järva MK har genomförts.
Sammantaget ser vi i styrelsen ”ljuset i tunneln” nu, med hopp om nyinvigning till våren, än är det mycket som skall på plats, arbeten, stora som små som skall göras.
Ni som vill och kan hjälpa till hör av er till oss i styrelsen så vi får hjälp av så många som möjligt, desto fler desto fortare går det…"
http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=viewnews&id=210
Låter helt kalas! :X-X Men varför plockas whoopiesektionen bort, är inte dom tillåtna längre enligt svenskt reglemente?
Vad är det med depån eftersom det krävs 4maskiner och en lastbil??? vAD ÄR DE DOM GÖR IGENTLIGEN.
"Maskinerna har börjat rulla!
I väntan på beslut om Naturvårdsverkets överklagan av Stockholm Stads beslut att tillåta Järva MK bedriva verksamhet inom reservatsgränsen har vi kommit igång med att sortera och harpa de jordmassor som tippats i depån, beslut väntas tas under februari månad.
Stockholms stad gav oss samtidigt tillstånd att återställa banan, villkorat att jordprov togs på de massor som tippats i depån samt att provet fick godkänt. Tillståndet förutsatte även att Länsstyrelsen gav sitt tillstånd med hänsyn till fornminneslagen.
Jordprovet fick godkänt samt länsantikvarien var ute på plats och konstaterade att inga fornminnen fanns inom Järva MK´s område. Båda villkoren uppfyllda!
Kontakt etablerades med maskinförarutbilningen i Solna som såg en bra möjlighet att bedriva utbildning under realistiska förhållanden.
För närvarande arbetar 4 maskiner och en lastbil med att sortera och harpa massorna i depån, förhållandena kan knappast kallas goda då vintern i princip uteblivit och med detta ingen tjäle på banan. Detta gör att vi hittills inte kunnat gå ut på själva banan ännu, men kommer så snart det går att göra det.
Banan kommer i stort sett att återställas till sin ursprungliga form, kortas något för att anpassas till reglementet, whoppiesektion tas bort samt att banan justeras i höjd för att minimera problem med vattensamlingar på och runt banan. Utsättning och inmätning för detta har påbörjats.
Stockolms Stad har nu även anlitat en landskapsarkitekt som har till uppdrag att visualisera en helhetsbild för hela området. Ett första möte med arkitekten och representanter för Järva MK har genomförts.
Sammantaget ser vi i styrelsen ”ljuset i tunneln” nu, med hopp om nyinvigning till våren, än är det mycket som skall på plats, arbeten, stora som små som skall göras.
Ni som vill och kan hjälpa till hör av er till oss i styrelsen så vi får hjälp av så många som möjligt, desto fler desto fortare går det…"
http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=viewnews&id=210
Låter helt kalas! :X-X Men varför plockas whoopiesektionen bort, är inte dom tillåtna längre enligt svenskt reglemente?
Fasen va kul!! Ser fram emot att få köra där igen!
Vad är det med depån eftersom det krävs 4maskiner och en lastbil??? vAD ÄR DE DOM GÖR IGENTLIGEN.
Läs igen, dom sorterar och bearbetar jord och grusmassor som dom ska lägga på banan sen.
Banan är så blöt och mjuk att dom inte kan vara där.
Så fattar jag det iallafall.
Transparent tank
2008-02-10, 11:31
Fan va kul!
Bra att whoopiesektionen försvinner, den sög för en värdelös åkare som jag själv. (Nitar nästa människa som säger att det bara är att "ligga på topparna" eller "ta dom två och två")
Någon som vet hur den ska "justeras i höjd"? Kanske den där backen som lutar ca 89 grader rakt ner med en tvärböj nedanför försvinner?
Fan va kul!
Bra att whoopiesektionen försvinner, den sög för en värdelös åkare som jag själv. (Nitar nästa människa som säger att det bara är att "ligga på topparna" eller "ta dom två och två")
Någon som vet hur den ska "justeras i höjd"? Kanske den där backen som lutar ca 89 grader rakt ner med en tvärböj nedanför försvinner?
Haha, jag tycker de ger en kul utmaning även om jag suger på dom. Men tas de bort av säkerhetsskäl (likt dubbelhopp) eller bara av platsbrist? :?
Transparent tank
2008-02-10, 18:11
Haha, jag tycker de ger en kul utmaning även om jag suger på dom. Men tas de bort av säkerhetsskäl (likt dubbelhopp) eller bara av platsbrist? :?
Jag har faktiskt klarat av skiten på 0.3 sekunder en gång när jag fick gashäng på min gamla YZ250 motocrossare. Två åskådare som stod i kurvan såg skitimpade ut tills dom insåg att jag inte hade några planer på att svänga där.
Då låg jag på topparna. En gång aldrig mer.
Nån som vet hur det går för dem... finns det nån "tids" plan eller nån som har ett hum om hur långt det är kvar till banan åter kan köras på igen
"PRESSMEDDELANDE
Moderaterna i Stockholms stadshus
Miljö- och fastighetsborgarrådet Ulla Hamilton (m)
Järva MK får vara kvar.
Järva motorklubb får vara kvar i Hansta naturreservat till 2015. Stockholms kommunfullmäktige fattade i september 2007 beslut om en justering av den gräns som omger Hansta naturreservat så att motorklubben, som låg precis på gränsen, skulle kunna vara kvar. Detta beslut överklagades av Naturvårdsverket till länsstyrelsen, som nu i stort sett ger Stockholm rätt.
Motorklubben ligger vid Hanstavägen på ett område som tidigare använts som skjutfält för militären. Förra stadshusmajoriteten drog naturreservatets gräns utan hänsyn till motorbanan, som trots att den saknar skyddsvärda kvaliteter inkluderades i reservatet. Man lovade hjälpa klubben att hitta en ny lokalisering men skrev aldrig in i beslutet att motorcrossbanan skulle få finnas kvar så länge, säger miljö och fastighetsborgarrådet Ulla Hamilton (m).
Den förra majoritetens löftesbrott mot klubben har inneburit att Järva MK inte kan bedriva verksamhet - motorbanan har fått stänga eftersom den blivit olaglig. Klubben har drabbats ekonomiskt samtidigt som tjuvåkandet ute i reservatet har ökat.
Jag är mycket glad över länsstyrelsens beslut. Nu hotas varken reservatet eller klubbens existens och det finns realistiska förutsättningar att hitta en alternativ lokalisering till 2015, säger Ulla Hamilton (m).
Länsstyrelsen avslog Naturvårdsverkets yrkande att beslutet skulle upphävas men ändrar tiden motorbanan får vara kvar från 2022 till 2015.
För mer information:
Sofia Spolander
Pressekreterare
0761-229222
08-50829222 "
Jojo, men finns det nån ungefärlig tid då banan kommer öppnas för körning igen
Ingen aning, men jordhögarna ligger på samma ställe som för två månader sen så jag har ingen förhoppning att man kommer kunna köra där de närmaste månaderna.
Banan kommer förhoppningsvis att kunna öppnas under maj månad om en del arbeten hinner att utföras.
Hoppas att många medlemmar ställer upp på arbetsdagen den 11 maj.
Jag kommer garanterat att köra där när den öppnar för att stödja klubben.
http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=viewnews&id=215
Jag kommer garanterat att köra där när den öppnar för att stödja klubben.
Så bra, jag gör detsamma!
Mattsson
2008-05-09, 22:09
Jag också, jag gillar banan och blir nostalgisk när jag tänker på det... Det var där som jag körde cross för första gången i mitt liv...för inte så länge sedan. :-D
Jag körde förbi banan för ca en vecka sedan - då såg det inte direkt startklart ut trots fixarhelgen :(
Staketen och jordvallarna är kvar - förvisso kan det ju iof ha hänt en del där innanför...
Hoppas dom komemr igång snart.
Bara som stöd och på kul så funderar jag på att ge mig ut ngn mindre befolkad dag och betala en engångslicens och förnedra mig runt banan på min DR650 ! :)
/K
MaxiMarcus
2008-06-18, 23:19
Efter en tur i Kistaspåret så svängde jag in vid banan idag, och där har det faktiskt hänt en del. Det var en grävlastare i full gång med att bygga hopp, det ser ut som det kommer att bli en del ombyggnad av banan. Kul att det är igång!
80cc-banan är helt omgjord och breddad, ska tydligen vara superfin nu. Banan går dessutom in "i" den stora, eller rättare sagt där delar av den stora varit (se nedan).
Stora banan skall kortas. Som jag förstått det skall man ta bort de tre hoppen i rad som kommer hyfsat direkt efter påfarten från depån. Vilket iofs är synd, gillade dessa som faan. Man kommer alltså att dra förbi dessa och rakt mot woopisarna (som tas bort?.. annars får man en jella spätta mot dessa). Förhoppniningvis gör man om de otroligt kassa och jobbiga hoppen efter woopisarna. Återstår att se exakt hur det blir. Väntar full av förväntan ;)
Dr Danne
2008-06-21, 21:15
Jag har faktiskt klarat av skiten på 0.3 sekunder en gång när jag fick gashäng på min gamla YZ250 motocrossare. Två åskådare som stod i kurvan såg skitimpade ut tills dom insåg att jag inte hade några planer på att svänga där.
Då låg jag på topparna. En gång aldrig mer.
Haha, tack för dagens garv:-)
Jag har hört de har lilla banan öppen ti och to.
Vet någon vilka tider? Jag har sökt på deras hemsida och mailat utan svar.
Jag vill köra där imorgon Tisdag, är en fullstor hoj välkommen?
Björklund
2008-08-11, 22:23
Har dom fler än en bana?
De har en "80cc" bana, kört en del där förr och den är riktigt rolig.
Petersson
2008-08-14, 22:23
Håll ögonen på Järva MK´s hemsida där kommer det upp info så fort allt är klart. Ingen åkning nu mao....men snart hoppas man!!
KTMmarkus
2008-08-14, 22:35
De har en "80cc" bana, kört en del där förr och den är riktigt rolig.
Är inte 80cc banan endast för 80cc hojar? O.o
Petersson
2008-08-16, 01:22
Banan öppnar lördag 16/8 kolla hemsidan.
Välkommen till Järva Motorklubb!
NU ÖPPNAR VI!
Lördag den 16 augusti öppnar vi vår nybyggda 650 meters mellanbana för körning.
Stora banan öppnar så snart vi har fått den i ordning.
Meddelas senare här på webben.
Öppettider.
Tisdagar 18.00-21.00.
125-500cc börjar kl.18.00 sedan byte varje halvtimma med 65-85-150cc.
Lördagar 10.00-13.00 65-85-150cc.
Lördagar 13.00-16.00 125-500cc
:X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X :X-X
Stora banan kommer tydligen öppna inom mycket kort!
(hmm denna tråd skulle nog skapats i Motocross egentligen)
Acke Broberg
2008-08-20, 12:58
Kanske den där backen som lutar ca 89 grader rakt ner med en tvärböj nedanför försvinner?
Jag körde för Järva under min aktiva tid på 80-90 talet och bla. min far som fö. under sin värnplikt körde stridsvagn på fälten, jobbade med att få ha banan kvar och vi åkte och gjorde ljudmätningar vid provkörningar. Bla. bredvid E18 vid Upplandsbro. Men det är bara att inse att vi som håller på med motorsport inte är önskade.
Ang. långa backen upp och sen vänster ner... (antar att det är samma dragning nu som när jag var där och kollade för två år sedan)
Jag minns det som igår fast det var 18 år sedan jag var där och körde.
Man höll stumt uppför på högerkanten så foten och fotpinnen tog i berget. Där var det bästa fästet och minst stallp. Långt vänster kunnde funka ibland, men gav ett dåligt spår i vänstersvängen... För där hoppade man ut! Från höger spår kunde man hoppa över den knepiga svackan som var i svängen, annars fick man ladda i vallen och hålla igen lite för att inte landa för långt ner i backen när det svängde vänster direkt.
AHHH!! Jag får gåshud! Fan vad vi körde då :-D
Och där jag hoppade upp i Yellow-hoppet med min KTM 80cc så att både fjädringslänken sprack och styr kronan gick av :-D Det blev en resa det... (KTM hade kvalitets problem ett par år...)
Och den goa startgrinden som man alltid ville stå långt från låsanordningen på. Då det bara att ladda så grinden böjde sig... (oj oj vad vi fick rikta den där grinden...) Och första gången man hoppade över den bortre vallgraven...
Fan vilken fin bana vi hade!
Petersson
2008-09-10, 19:22
Mellanbanan helt klart körbar, stora banan masseras av olika maskiner och börjar se riktigt, riktigt bra ut.
:-)
Petersson
2008-09-15, 19:25
Testade mellanbanan i helgen, blandat blött med fäste så det blev rätt orytmiskt, fick åka rakt över det blöta och sedan svänga tvärt där det va fäste. För mig var det en bra utmaning att dels hitta ett bra tempo och även att komma rätt i takt över olika delar.
Bra träning, och arbetet med stora banan pågår!
Det är nära nu http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=viewnews&id=229
trådlyft;
nu på lördag öppnar Järva crossbana!!!!
http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=
[tänk på ljudnivån,de kommer att vara stenhårda med det]
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=836074&rss=1298
trådlyft;
nu på lördag öppnar Järva crossbana!!!!
http://www.jarva-mk.org/cgi-bin/index.cgi?action=
[tänk på ljudnivån,de kommer att vara stenhårda med det]
Någon som körde?? Berätta!
Petersson
2008-10-06, 20:26
Lite väl blött och geggigt för att jag skulle få upp fart. Får vänta med ett amatörmässigt omdömme tills det är lite torrare.
Men det va några raketer där och fräste, skulla vara kul att höra vad de tyckte. Gegga och halka verkade inte bekymra dem...?
Massor med folk och solen sken!
Kunde inte vara bättre, men torrare :-)
Mangyver
2008-10-06, 20:44
instämmer med föregående talare!
Gick ju och ta sig runt men så mycket fart va svårt att få upp :-D
jätte härligt att dom kommit igång igen så man har en bana 10 min hemifrån :)
Jag och 2 polare var kvar bland dom sista, och 15 min innan stängning tog jag mitt sista varv, var bra mycket lättare då, greppade bättre samt att dom hade harvat halva banan då.
Tror det lösa materialet kommer försvinna när folk har kört där ett par gånger så det packar ihop sig lite!
Edit: slänger upp lite bilder: http://www.pixbox.se/alb924962
Järva har slängt upp bilder nu också: http://www.jarva-mk.org/images/albums/Invigning%20081004/index.html
Sen lite bilder från Mxstar också: http://www.mxstar.se/index.php?option=com_gallery2&Itemid=69&g2_itemId=24788
Mangyver
2008-10-09, 14:28
verkar som järva tråden dog ungefär samtidigt som dom öppnade, kan bero på topic kanske... nån som ska dit i helgen?
Mattsson
2008-10-09, 14:34
Öppna en ny, ren, körningar-på-järva-tråd vetja! Den här tråden handlar ju trots allt om Järvas framtid!
Transparent tank
2008-10-09, 16:53
Vad görs egentligen för att omlokalisera banan? Det är ju absolut noll information om detta. Gör klubben någonting för att hitta något nytt ställe?
Vad hände med Stäket?
Banan får ju vara kvar till 2015, det är inte långt dit.
Mangyver
2008-10-09, 16:56
Vad görs egentligen för att omlokalisera banan? Det är ju absolut noll information om detta. Gör klubben någonting för att hitta något nytt ställe?
Vad hände med Stäket?
bra fråga, 6 år bara... har inte hört så mkt om de sen dom öppnade, vore ju intressant att få reda på!
Mattsson
2008-10-09, 18:50
Tror ni inte att man pustar ut lite nu och gläds åt detta för att samla krafter och återkomma...? Så skulle nog jag känna i alla fall.
Petersson
2008-10-09, 19:36
Tänkte bara...Järvas framtid? Klubben heter Järva Motorklubb och klubben har lidit av att man inte haft en bana, dock har många medlemmar stöttat klubben i kämpandet med att behålla eller få en annan plats att köra på.
Barkarbybanan eller Barkarby Motorstadion är väl det riktiga namnet, Järvabanan och ibland Hägerstalund är väl ok som namn :-) men det är Barkarby Motorstadion man menar.
Tråd finns redan, med just titeln Barkarby Motorstadion.
Vad hände med Stäket?
Känns som att det inte är klubbens problem att fixa ny plats för banan, utan politikernas.
Transparent tank
2008-10-09, 20:25
Känns som att det inte är klubbens problem att fixa ny plats för banan, utan politikernas.
Ja, är det verkligen det?
Det tillvägagångssättet har lite skön 70-tals, myspys, velourfeeling.
"Vi har ju ingen lokal" typ.
Petersson
2008-10-12, 19:46
Om det som Järvas fall va olika politiska beslut som strävade mot att stoppa verksamheten i klubben, jo då är det hos politikerna man måste söka samförstånd och hitta lösningar, antingen fortsatt verksamhet som det blev, eller en ny plats att åka på. Och vilka är det som ska godkänna en ny plats för en crossbanan? I stor utsträckning olika politiker och myndighetspersoner.
Känns lite fattigt att likna Järvas kamp under många år med ett lite komiskt uttryck som "vi har ingen lokal"....
Politikerna försökte nog hitta en alternativ plats, men det är inte så lätt.
Nä, man har nog hittat ett rätt bra samarbete med politikerna och vi får hoppas att klubben och myndigheterna hittar fler och fortsatt bra lösningar för verksamheten.
Transparent tank
2008-10-12, 20:34
Känns lite fattigt att likna Järvas kamp under många år med ett lite komiskt uttryck som "vi har ingen lokal"....
"(Men) vi har ju ingen lokal"
Har inte liknat Järvas kamp med det uttrycket utan det var en kommentar på ett inlägg.
Jag ställde ju frågan vad som görs eftersom jag inte har en aning om vad som händer, informationen är ju ungefär noll.
Givetvis är ett gott samarbete med politikerna en grundläggande förutsättning för en eventuell framtida lösning.
Personligen tycker jag att banan ligger fint där den ligger.
Petersson
2008-10-14, 00:04
Jo, mitt fel, skrev lite okoncentrerat, sorry. Egentligen inlägget innan som jag borde ha siktat in mig på :-)
Menade bara att ideella krafter måste till om cross och endurofolk ska ha en plätt att åka på.
Geggan håller nu på att torka, hoppas föret blir bra till nästa helg.
Stockholms Stad satsar 10 miljoner på att rusta upp Järva MK, se bifogad artikel från dagens Metro.
Ja, den reportern gillar inte Motocross iaf.
Stockholms Stad satsar 10 miljoner på att rusta upp Järva MK, se bifogad artikel från dagens Metro.
"Dit går man för att höra skogsljuden" säger en i artikeln... just det, det var mellan E18, E4 och 275'an, en flygplats, ett par skjutbanor, och en motorcrossbana... dit går vi för att lyssna på skogsljud, mmm visst...
stevethebrit
2008-10-23, 10:40
Jo, men rubriker som "Naturreservat uppsatt kring motocrossbana" och "Stockholmstad satsar på sport och folkhälsan" är tyvärr inte alls lika spännande som att slå ner på motorsport.
EDIT: Hade aldrig tänkte på det så, Dlgvrg. Det låter otroligt att nån kan, med handen på hjärtat, säga att dem går dit "för skogsljuden". (PS är inte skogshoj en skogsljud då?)
Jag har cyklar omkring MYCKET på området kan säga att man hör vägljudet från motorvägarna runtom överallt på Järvafältet...
Crossljudet slutar man höra bara någon kilometer bort i reservatet.
Men fakta som talar emot storyn är sällan något som reportrar är intresserade av, så är det i princip alltid.
Är det någon som förtstår vad slutklämmen om 28 miljoner till ett ridhus har med saken att göra?
PS
Däremot förstår iaf jag att folk som går förbi crossbanan blir irriterade, speciellt om det är någon tävling.
När det var SM där gick det ju knappt av vara i närområdet utan hörselskydd enligt min uppfattning.
Det är redan på gång regelmässigt, men helt klart bör fungerande ljuddämpning vara ett hårt krav vid större tillställningar på banan i mitt tycke..
Jag har cyklar omkring MYCKET på området kan säga att man hör vägljudet från motorvägarna runtom överallt på Järvafältet...
Crossljudet slutar man höra bara någon kilometer bort i reservatet.
Men fakta som talar emot storyn är sällan något som reportrar är intresserade av, så är det i princip alltid.
Är det någon som förtstår vad slutklämmen om 28 miljoner till ett ridhus har med saken att göra?
PS
Däremot förstår iaf jag att folk som går förbi crossbanan blir irriterade, speciellt om det är någon tävling.
När det var SM där gick det ju knappt av vara i närområdet utan hörselskydd enligt min uppfattning.
Det är redan på gång regelmässigt, men helt klart bör fungerande ljuddämpning vara ett hårt krav vid större tillställningar på banan i mitt tycke..
Jag tror att ljudmätningarna och sådant kommer hanteras mycket striktare framöver, det var någon som sa i kiosken sist jag var och körde.
Att ha så tysta hojar som möjligt är ju bara sunt förnuft nu för tiden för att minska irritationen hos omgivningen (har satt db-killers i min gathoj och min endurohoj är tyst och fin).
"Dit går man för att höra skogsljuden"
Jag håller med henne. De få gånger jag är i skogen så är det vid tillfällen då det går en enduro/cross tävling.
Så skogsljud för mig är motorrelaterat :grin: .
Mangyver
2008-10-23, 16:30
vilken lök, kärringen har säkert inte ens vart där heller, låter som hon snackar om nåtsom hon inte har en endaste aning om.
Väldigt kul att dom satsar lite pengar på banan dock!
Petersson
2008-10-24, 17:22
Tyvärr hade reportern missuppfattat en hel del, det är lite konstigt, om reportrar skriver så felaktigt i ett ämne som man själv känner till en del av, hur ska man då ställa sig till allt annat som skrivs i tidningar - skrämmande.
Järva MK har inte förnyat banlicensen, så därför är det körförbud på Barkarbybanan för tillfället.
http://www.svemo.se/news.php?rid=2393&t=gren&did=10
Mangyver
2009-01-27, 20:41
Järva MK har inte förnyat banlicensen, så därför är det körförbud på Barkarbybanan för tillfället.
http://www.svemo.se/news.php?rid=2393&t=gren&did=10
Dom har väl inte haft öppet nu under vintern ändå? :S
kan inte låta bli att med anledning av ovanstående upprepa vad jag skrev i denna tråd för ngt år sedan;
vad har Svemo gjort för att Järva ska få vara kvar?
stevethebrit
2009-01-27, 22:35
Tror inte att det är nån fara. Vi på Göta har haft banbesiktning, och ändå är vi med på listan. Ska kolla upp det och återkommer.
EDIT: Hos Göta beror det på lite frågor med besiktningsmannen. Lösas snarast.
Petersson
2009-03-01, 21:46
Årsmöte den 5/3 kl. 19.00, på Barkarby Motorstadion. Där om något borde frågor som denna få sina svar. Ska försöka vara där.
Petersson
2009-04-16, 13:23
Nu börjar det röra på sig igen! På hemsidan uppmanar Järva Mk alla att hjälpa till med tex stenplockning, banan är nyharvad men det ligger en massa sten som måste bort. Det betyder att vi snart kan börja åka igen. Ju fler som hjälper till desto bättre bana, kolla Järvas hemsidan för mer info.
Jag var där igår och plocka sten i nästan 4 timmar.
Dom har lagt ner väldigt mycket arbete med att bryta upp hela banan och sen harva den. Den ser grymt fin ut.
Det ska bli kul att och köra där igen.
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.