Visa fullständig version : Pay pal?
Kristian Karvonen
2005-10-15, 12:22
Vet inte om detta är riktigt rätt ställe att fråga om detta. Men jag tänkte beställa grejor från USA och de vill ha betalt genom Paypal. Vad är det,vad är fördelarna,vad kostar det,varför inte Visa? Någon som har några idér?
Paypal fungerar bra men får du pengar den vägen så är det dyrt att kvittera ut dom som kontanter.
Läs mer på deras hemsida:
http://www.paypal.com/
Själv använder jag alltid kreditkort vilket funkar bra.
XR_Anders
2005-10-15, 13:49
Vet inte om detta är riktigt rätt ställe att fråga om detta. Men jag tänkte beställa grejor från USA och de vill ha betalt genom Paypal. Vad är det,vad är fördelarna,vad kostar det,varför inte Visa? Någon som har några idér?
Att betala med Paypal fungerar utmärkt, ja har använt det betalningssättet via eBay ett flertal gånger och aldrig stött på problem. Just via eBay är fördelarna uppenbara (säkert och enkelt) eftersom de är ihopkopplade direkt med Paypal. Man skaffar ett konto där genom att mata in adressuppgifter och sitta visakortsnummer, sen är det bara att shoppa på. Jag har för mig att det var gratis när jag skaffade konto där, eller max 50 spänn.
NickeLilltroll
2005-10-15, 17:21
Själva finessen med paypal är att du inte behöver uppge ditt kontokortsnummer för köparen. Endast paypal vet numret.
Jag har handlat 3 ggr från USA med paypal och det har fungerat klockrent. Jag har ett speciellt kontokort för det ändamålet där jag bara för över summan eller något mer när jag ska göra ett köp.
Har använt paypal en hel del. Bra då ingen får reda på ditt visa/bankkortsnummer. Var gratis när jag skaffade det, vet ej hur det är nu.
Kan va lite krångligt att skaffa då dom måste dra en dollar från ditt konto så du får en kod via kontoutdraget osv för att verifiera att du är du och ingen annan tomte. Tror dom fortfarande använder det systemet.
Har förövrigt aldrig haft problem med paypal. Funkar perfekt varje gång.
Mattsson
2005-10-16, 10:52
Flyttat från utrustning.
Det var ett tag sen jag handlade men då funkade det bra också, men deras support kan vara långsam som satan om man behöver hjälp med något.
Men i de fallen kontaktar man bara sin bank som drar tillbaka pengar (?) och då blir det fart på dem minsann... Inte egen erfarenhet utan från ett annat forum
rekommenderas aaa+ som de säger over there :tummenupp:
Håller på att sälja hojen. Har via sms och mail blivit kontaktad av en kille som vill ha hojen, utan att ha sett mer än en bild på Blocket. Dessutom så vill han betala via Paypal, och han säger sig vara villig att stå för "paypal transfer-charges" då han jobbar till sjöss och för tillfället befinner sig på Bermuda. När jag fått pengarna så kommer hans "Private Courier Service" och hämtar hojen.
Har handlat med paypal en gång för flera år sen, och kände mig trygg med det, men detta känns lite väl tufft för mig. Vad har ni för synpunkter om detta?
Ps. Språket är engelska.
AndreasNo
2010-09-04, 01:48
Håller på att sälja hojen. Har via sms och mail blivit kontaktad av en kille som vill ha hojen, utan att ha sett mer än en bild på Blocket. Dessutom så vill han betala via Paypal, och han säger sig vara villig att stå för "paypal transfer-charges" då han jobbar till sjöss och för tillfället befinner sig på Bermuda. När jag fått pengarna så kommer hans "Private Courier Service" och hämtar hojen.
Har handlat med paypal en gång för flera år sen, och kände mig trygg med det, men detta känns lite väl tufft för mig. Vad har ni för synpunkter om detta?
Ps. Språket är engelska.
Ignorera o vänta på seriös köpare.
ktmnisse
2010-09-04, 05:09
Bluff.
Ps. Språket är engelska.
Låter som typisk bluffköpare..
Paypal rockar som betalningstjänst, går tokfort att betala och man har bra försäkring mot att bli blåst.
Har köpt hundratals saker över ebay via paypal, aldrig varit missnöjd. :X-X
Transparent tank
2010-09-04, 09:40
Är mitt uppe i en tvist nu.
Beställde en pryl från ebay av en power-seller med 17000+ gjorda affärer och 99,9% positiva betyg. Grejerna kom aldrig och fanskapet svarar inte på mail varken via ebay eller paypal-dispute.
Så om sisådär en månad får man se om/hur paypal pröjsar tillbaks några pengar.
jag åkte på en sådan grej, fick tillbaka huvuddelen av beloppet :tummenupp:
Nån skrev; "Håller på att sälja hojen. Har via sms och mail blivit kontaktad av en kille som vill ha hojen, utan att ha sett mer än en bild på Blocket. Dessutom så vill han betala via Paypal, och han säger sig vara villig att stå för "paypal transfer-charges" då han jobbar till sjöss och för tillfället befinner sig på Bermuda. När jag fått pengarna så kommer hans "Private Courier Service" och hämtar hojen."
Trolig scam, säg att det går bra att köpa via ombud men att det är cash on delivery (C.O.D ex sellers place) som gäller. Då blir det nog tyst.
Transparent tank
2010-09-04, 18:25
jag åkte på en sådan grej, fick tillbaka huvuddelen av beloppet :tummenupp:
Huvuddelen? Jag förutsätter att man får tillbaks hela beloppet.
Huvuddelen? Jag förutsätter att man får tillbaks hela beloppet.
Läste på lite, nu verkar det som att man får tillbaka hela beloppet, förr var det bara 75% eller nått.
Vilket fortfarande är bättre än ingenting alls vilket en "normal" blåsning brukar resultera i..
Transparent tank
2010-09-04, 22:03
Vilket fortfarande är bättre än ingenting alls vilket en "normal" blåsning brukar resultera i..
Så sant, så sant.
Om man läser den här säljarens 0,1% negativa omdömen så har exakt samma sak hänt flera gånger, sålt saker fast lagret var slut och sen locket på och låtit paypal ersätta kunden. Hur en sån kan få ha sina ebay- och paypal-konton kvar är ju en gåta.
Tjaa säljer man 20000 prylar och strular i 0.1% av fallen är man ju statistiskt sett ganska stabil och betalar rätt mycket avgifter till både ebay och paypal..
caddielack
2010-09-04, 22:40
Så sant, så sant.
Om man läser den här säljarens 0,1% negativa omdömen så har exakt samma sak hänt flera gånger, sålt saker fast lagret var slut och sen locket på och låtit paypal ersätta kunden. Hur en sån kan få ha sina ebay- och paypal-konton kvar är ju en gåta.
Jag är tämligen säker på att paypal ställer ett krav på honom,
Som jag förstått det så drar de av summan som de kompenserar dig med från eventuella framtida transaktioner till säljaren.
Transparent tank
2010-09-08, 18:39
Ohhh, nu fick jag ett svar. Efter en månad. En liten ful italienare blev tydligen arg för att jag spammade ner hans inkorg med frågor om när han tänkte skicka mina saker.
Druvtramparen ämnar iaf att anmäla mig till ebay för att jag skickade mail till honom (?) Han skrev även att han låter paypal återbetala mig.
Skön kille! Kan inte alla soe:are med ebaykonto skicka ett par, tre, tio oskyldiga mail med frågor när han kan skicka en UFO-väst till sverige...
Akta er för http://myworld.ebay.com/borrozzinomoto/
caddielack
2010-09-08, 23:10
UFO grejer har jag köpt från www.mdracingproducts.co.uk (http://www.mdracingproducts.co.uk) fast från deras ebay shop, mycket bra service!
Beställde på ebay Fredag kväll, skickades Måndag och postbussen knackade på Onsdag mitt på dan, toppklass!
Nån skrev; "Håller på att sälja hojen. Har via sms och mail blivit kontaktad av en kille som vill ha hojen, utan att ha sett mer än en bild på Blocket. Dessutom så vill han betala via Paypal, och han säger sig vara villig att stå för "paypal transfer-charges" då han jobbar till sjöss och för tillfället befinner sig på Bermuda. När jag fått pengarna så kommer hans "Private Courier Service" och hämtar hojen."
Trolig scam, säg att det går bra att köpa via ombud men att det är cash on delivery (C.O.D ex sellers place) som gäller. Då blir det nog tyst.
Haha...fick samma mail från någon i sommras när jag hade min förra cykel ute på blocket, började med att jag fick ett sms av personen faktiskt. Tillslut blev jag vred då han inte fatta när jag sa till honom att jag inte tänker sälja till honom varpå jag skickade all mail konversation (med ip adresser etc) till blocket.
Haha...fick samma mail från någon i sommras när jag hade min förra cykel ute på blocket, började med att jag fick ett sms av personen faktiskt. Tillslut blev jag vred då han inte fatta när jag sa till honom att jag inte tänker sälja till honom varpå jag skickade all mail konversation (med ip adresser etc) till blocket.
Fick samma när jag sålde min AT!!
Ps. Språket är engelska.
Har också råkat ut för detta nu..
Är det nån som har nappat på nåt sånt här.
Hur går dom tillväga, är det falska visa kort eller nåt så man blir återbetalnings skyldig .
christery
2010-11-23, 08:29
Finns väl en konsumentvägledare i varje kommun som kanske kan reda ut vad som gäller.
Har man en gång fått stålarna i god tro så är det väl inte troligt att man blir återbetalningsskyldig.
Om han nu betalar med ett norpat visa kort kan väl inte du veta. Om det är uppenbart så blir det väl trassel men konsumentvägledaren borde ha pejl på gränsdragningarna.
ktmnisse
2010-11-23, 08:50
Du får inga pengar.....
. länk här:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7519345.ab
fler länkar:
http://translate.google.com/translate?hl=sv&langpair=en|sv&u=http://www.spamlaws.com/paypal-scam.html
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.