handdator

Visa fullständig version : Försäkringsvärdering???

Adrian_J
2005-10-10, 17:26
Hur värderar försäkringsbolagen stulna motorcyklar? Sist jag fick min TM stulen (1996) fick jag inte många kronor då det var en 91, men nu undrar jag över en KTM 05, med kvitton på extrautrustning för ca 20.000:-. Fsbolaget i fråga går ju knappt att få tag i per telefon och när man väl kommer fram säger de att man måste vänta 30 dagar innan pengar diskuteras... Nu har det gått 17 dagar så att cykeln kommer fram tvivlar jag starkt på...

Vill ha en ny cykel NU!!!! Den här gången ska jag köra Husaberg igen, en FE450 06:a :tummenupp: :tummenupp:

Mattsson
2005-10-10, 19:00
Tråden flyttad från gussnack.

Brodde
2005-10-10, 22:39
Försäkringsbolaget betalar inte ut några pengar förren tidsfristen på 30 dagar gått ut.
Polisen skall ju "göra sitt" och skulle dom (mot förmodan) hitta den innom 30 dagar så skall försäkringsbolaget låta återställa den.

Annars skulle det ju vara lätt att "byta hoj" som man ville..
:X00889X:

Adrian_J
2005-10-11, 16:20
Försäkringsbolaget betalar inte ut några pengar förren tidsfristen på 30 dagar gått ut.
Polisen skall ju "göra sitt" och skulle dom (mot förmodan) hitta den innom 30 dagar så skall försäkringsbolaget låta återställa den.

Annars skulle det ju vara lätt att "byta hoj" som man ville..
:X00889X:

Jo, jag förstår att det måste gå 30 dagar innan de betalar ut pengar. Men det vore intressant att veta ungefär hur mycket man får ut fr en 05:a efter de 30 dagarna....

Brodde
2005-10-11, 18:17
Jo, jag förstår att det måste gå 30 dagar innan de betalar ut pengar. Men det vore intressant att veta ungefär hur mycket man får ut fr en 05:a efter de 30 dagarna....

Varför inte ringa och fråga ett annat bolag.. Så kanske du får ett hum om det iaf..
Vissa bolag ersätter ju hela hojen (inköpspris) om den innefattar vissa krav.
Tex att den är under ett år gammal eller att den inte har gått mera än 250 mil. Eller båda kriterierna.
Säkert olika på olika bolag.
Kolla med ditt i det fallet.

Har du kvitton på extra utrustning som system eller tillbehör så skall du ju givetvis redovisa dom med.

per-anders
2005-10-11, 18:23
När jag kraschade min gamla DR600 fick jag ut marknadsvärdet för den (innan kraschen vill säga) Det var ju lättare att fastställa skicket eftersom hojen fanns kvar!

Det är väl bilder och kvitton som gäller sedan är det väl som att sälja en hoj dvs man får "deala" med försäkringsbolaget! Jag kollade upp vad samma hoj kostade i annonser och hade det som argument för min ersättning!