handdator

Visa fullständig version : Säkerhet som borgenär?

Gadnert
2005-08-18, 20:01
Gokväll

Min flickvän har tänkt att ta ett mindre inblanco-lån för att köpa lite möbler till sin nya lägenhet.. Dock har hon "bara" prov-anställning eftersom hon nyligen har fått jobb och behöver därav en borgenär till lånet..

Då kommer vi till problemet.., nu går jag gärna in som borgenär, men vad händer om vi blir ovänner? Kan hon bara sluta betala av sitt lån och låta mig betala allt? Får hon någon laglig påföljd, typ betalningsanmärkning eller nåt om hon inte betalar? Eller får hon det först när hennes Borgenär inte heller betalar?

Som jag förstår så har borgenären ingen "hållhake" på att lånesökande håller sitt löfte om att betala? Blir låntagaren skyldig borgenären dom pengar som borgenären betalar av på låntagarens lån?

Jag vet att det inte riktigt är inom "grus"-ramar.. Men jag har försökt att hitta info på internet, på "juridik"-forum på nätet och jag tror nog att s.o.e även kan vara bäst på nätet på en sånhär fråga.. Finns det någon grus-advokat/bankir här kanske? Eller kanske någon som själv har funderat över borgenärens rättigheter, eller brist på rättigheter? :roll:

Alla svar mottages tacksamt, nästan även ironiska :tummenupp:
Mvh / Johan

Håkan Månsson
2005-08-18, 20:47
Har ingen teoretisk kunskap men så här var det för polaren i princip
samma sits fast det gällde då lite mera pengar - bilen.

Att gå in som borgenär är i princip att ta huvudansvar för lånet. Skiter
hon i att betala så blir det du som får problemen. Vet inte hur det funkar
med betalningsanmärkningar men antar att kreditören struntar i att
gå till fogden med första lånetagare utan går direkt på borgenär då där
vet de att det finns kulor. Men nu kan det välan inte röra sig om några
större pengar... det gällde välan möbler eller hur?

Att gå in som borgenär gör man för sina barn och INGA andra!! Min
syn på det hela. Varför inte göra som så här att du köper möblerna
och flickvänner köper dem av dig på avbetalning ? Det är ett renare
åtagande. Blir det strul är möblerna dina :lol:

/Håkan

jeepmats
2005-08-18, 22:42
Håller med Mattson. Hade själv en polare som hamnade i klistret efter att hon gått in som borgenär till en pojkvän som skulle köpa motorcykel! :tummenupp:
Han drog och hennes föräldrar fick betala, för hon blev av med jobbet!

Gadnert
2005-08-18, 22:58
Jag har hittat lite mer info på nätet om detta, och det verkar som så att om hon misslyckas med att ens betala en gång, så istället för att skicka påminnelser och sånt så skickar banken en inbetalning till mig på lånebeloppet+ränta som skall betalas omgående.. Det skulle bli väldans tungt sådär på rak arm då man inte är nån "spara" direkt. Huruvida det var utan påminnelse eller inte tycker jag att man kan ta med en nypa salt, det låter lite väl hårt.. Men banker är då ingen välgörenhetsverksamhet... Jäklar vad duktiga dom är på att tjäna pengar, samt se till att dom verkligen tjänar dom pengar dom planerat att tjäna :shock:

cub
2005-08-24, 08:23
Att gå in som borgenär är i princip att ta huvudansvar för lånet. Skiter
hon i att betala så blir det du som får problemen. Vet inte hur det funkar
med betalningsanmärkningar men antar att kreditören struntar i att
gå till fogden med första lånetagare utan går direkt på borgenär då där
vet de att det finns kulor.
De går på borgenären direkt och betalar man inte snabbt nog då så åker borgenären på en betalningsanmärkning. Såvitt jag vet.

Tidigare förslag var bra, att köpa möblerna själv och låta flickvännen köpa det av en själv. Eller så kanske man får ha lite skräpmöbler ett tag tills man sparat ihop till de man vill ha?

Då kommer vi till problemet.., nu går jag gärna in som borgenär, men vad händer om vi blir ovänner? Kan hon bara sluta betala av sitt lån och låta mig betala allt?
Ja.

Får hon någon laglig påföljd, typ betalningsanmärkning eller nåt om hon inte betalar?
Nej.

Eller får hon det först när hennes Borgenär inte heller betalar?
Nej, hon är safe. DU får däremot anmärkningen.

Som jag förstår så har borgenären ingen "hållhake" på att lånesökande håller sitt löfte om att betala? Blir låntagaren skyldig borgenären dom pengar som borgenären betalar av på låntagarens lån?
Nej. Lånet blir ditt problem helt och hållet och du får vädja till hennes goda vilja.

sgtpepper
2005-08-24, 09:22
När jag läste juridik fick jag lära mig följande av mina föreläsare: "Att gå i borgen är att gå i sorgen" :).

Jag säger: Gå inte i borgen för någon, inte din flickvän, din polare, din morsa, din syrra, ingen.

sven_tosing
2005-08-24, 09:43
"behöver därav en borgenär till lånet.."

Borgenär = den som lånar ut pengarna
Gäldenär = den som lånar pengarna
Borgensman = den som får gå in om G. inte sköter sina åtaganden

Vadå, jag besserwisser ? :cool:

Gadnert
2005-08-24, 11:04
"behöver därav en borgenär till lånet.."

Borgenär = den som lånar ut pengarna
Gäldenär = den som lånar pengarna
Borgensman = den som får gå in om G. inte sköter sina åtaganden

Vadå, jag besserwisser ? :cool:

Haha...

Jag har läst vidare om detta och fått lära mig detsamma rätt så fort, så du besserwissrade dig i onödan... =)

Det jag har fått reda på att det dock alltid är låntagaren som är betalningsskyldig, oavsett om borgensmannen går in och betalar av lånet, antingen med en avbetalning eller med en avbetalning på hela lånet...

Hur lång tid man har på sig från det att låntagaren missat en inbetalning tills det att det går vidare till inkasso har jag dock inte fått reda på =/ Nån som vet?

Mvh / Johan

sgtpepper
2005-08-24, 11:18
Det jag har fått reda på att det dock alltid är låntagaren som är betalningsskyldig, oavsett om borgensmannen går in och betalar av lånet, antingen med en avbetalning eller med en avbetalning på hela lånet...

Jo visst, men då blir det en fråga mellan dig och din flickvän, du får kräva henne på pengarna, för långivaren kommer gå direkt på dig om din flickvän inte kan/vill betala lånet.

Niklas med K
2005-08-24, 11:35

Jo visst, men då blir det en fråga mellan dig och din flickvän, du får kräva henne på pengarna, för långivaren kommer gå direkt på dig om din flickvän inte kan/vill betala lånet.

Jo så är det. Kallas regressfordran på juridikspråk.

nxarn
2005-08-24, 12:49
Ehh, din flickvän... Hennes nya lägenhet... :8-8x:

Hon kan väl flytta in till dig och använda dina möbler?

Och sedan kan ni använda pengarna att köpa fler motorcyklar?

:lol: :lol: