handdator

Visa fullständig version : När får jag köra?

Generix
2005-08-02, 00:44
Sitter uppe och väntar på att john blund ska komma :roll: Men än så länge så är han frånvarande. Och plötsligt så slog det mig: När får jag "igentligen" köra tung mc? :X00889X: Jag tog mit kort "2004-05-28" får jag då köra tung mc exakt "2006-05-28" :-? Måste jag ha ett nytt körkort innan eller något sorts papper? Någon som vet ? Eller är det bara att sätta sig på sin tunga metall-mustang och gasa?

Gadnert
2005-08-02, 08:46
När får jag "igentligen" köra tung mc? :X00889X: Jag tog mit kort "2004-05-28" får jag då köra tung mc exakt "2006-05-28" :-? Måste jag ha ett nytt körkort innan eller något sorts papper? Någon som vet ? Eller är det bara att sätta sig på sin tunga metall-mustang och gasa?
Du ska få slänga bort stålponnyn och sadla upp på din metall-mustang och gasa 2006-05-28 om jag har förstått det rätt (och gjort rätt själv =)..

Inga papper, möjligen om du har tänkt att strypa av hojjen, men som jag förstår så är den inte strypt?

Mvh / Johan

Gadnert
2005-08-02, 08:50
Jag kom å tänka på en sak..., på ditt körkort står det väl olika datum på baksidan (det gör det på mitt)

Jag tog mitt mellantunga 1999-08-17, så det står såhär

A1 (bild på jätteliten motorcykel) "-------------"
A (bild på en liten motorcykel utan kåpa) "1999-08-17"
(bild på större motorcykel med kåpa) "2001-08-18"
B Och så vidare......

Där står det alltså när jag fick börja köra hel tung motorcykel.. Uppenbarligen 2 år efter det att jag tog mitt mellantunga körkort, inte räknat med uppkörningsdagen då...

Kolla på baksidan av ditt körkort!

Mvh / Johan

Generix
2005-08-02, 10:19
A (bild på en liten motorcykel utan kåpa) "1999-08-17"
(bild på större motorcykel med kåpa) "2001-08-18"
B Och så vidare......

Där står det alltså när jag fick börja köra hel tung motorcykel.. Uppenbarligen 2 år efter det att jag tog mitt mellantunga körkort, inte räknat med uppkörningsdagen då...

Kolla på baksidan av ditt körkort!

Mvh / Johan

Tackar för svaren! Men jag har bara: :sad:
A (bild på en liten motorcykel utan kåpa) "2004-05-26"
(bild på större motorcykel med kåpa) "------------"
B Och så vidare...... :X00889X:

Betyder detta att jag MÅSTE hämta ett nytt körkort INNAN jag får köra en övervuxen metall ponny?

vargen
2005-08-02, 10:33
Nej, du behöver inte hämta ett nytt. Det gamla gäller automatiskt. Jag har fått köra tung hoj i ett gäng år nu och jag har fortfarande samma kort som jag fick för mellanklassen.

-b

Gadnert
2005-08-02, 15:11
Tackar för svaren! Men jag har bara: :sad:
A (bild på en liten motorcykel utan kåpa) "2004-05-26"
(bild på större motorcykel med kåpa) "------------"
B Och så vidare...... :X00889X:

Betyder detta att jag MÅSTE hämta ett nytt körkort INNAN jag får köra en övervuxen metall ponny?

Nej, inte vad jag TROR iaf, jag körde vidare på mitt körkort ändå, sen när jag tag B-behörighet några år senare så kanske körkortet uppdaterades med dom nya datumen...

Men har du haft mellantungt kort i 2 år så har du juh uppenbarligen uppfyllt kriterierna för att få köra heltung metall-moppe så då är det väl bara att köra, men om du vill vara på den säkra sidan, vänta 2 år och 1 dag ?

Vill du vara ännu säkrare, ring polisen i ditt län och fråga, här i Nacka är dom jättehjälpsamma med alla typer av frågor, även frågor i stil med "får man skjutsa en berusad människa på MC, och hur berusad får han vara?" =)

/ Johan

Generix
2005-08-02, 15:31
Jag vill bara göra en sak klar. Det jag mena med "igentligen" har ingeting att göra med att köra olagligt (har inte dom nerverna som krävs för det). Utan "igentligen" är menat som lite mer EXAKT NÄR? jag får jag köra en kraftig sjättlands-ponny (stavning?) :tummenupp:

Bara så ni vet :8-8x: