handdator

Visa fullständig version : NU SK..ER JAG I DET!!

Generix
2005-07-02, 14:52
Denna tråden handa om hur mycket jag hata mellanklasskort och hur hela sommaren skulle bli förstörd pga mellanklass kort för det vara "bara" strypta 125:or som jag kunde köra och blalalala osv. Men det ändra TOLAN på. Han gav mig lite :XspankX: och några nya allternativ och sommaren värkar inte bli så dålig iaf. Ibland behöver man en känga för att hitta tillbaka. Jag var ju så knäckt att jag nästan kunde tänka mig att köra utan kort (nu hör jag hur fel det igentligen låter)

Men ni får gärna komma med mc tips ni kanske känner någon ska sälja nånn hoj eller så Släng in ett medelande. (kanske på fel plats men ändå)

Domifuling
2005-07-02, 17:04
Problemet med lagar är att dom är svartvita och det finns inget sätt att skilja på ansvar och oansvar eller några som helst faktorer. Visst är det sunkigt att dom som faktiskt sköter sig får mindre frihet pga dom som inte sköter sig. Men eftersom du frågar så ska du också få svar. Eftersom du väljer och skita i lagen så hamnar du på sidan som bidrar till att dom vettiga får mindre frihet och fler regler att följa, vilket inte är bra.

Generix
2005-07-02, 17:20
Eftersom du väljer och skita i lagen så hamnar du på sidan som bidrar till att dom vettiga får mindre frihet och fler regler att följa, vilket inte är bra.

Ja och det är PRECIS det jag INTE vill :SkullXX:
Det är en ond cirkel. Om jag inte åker ut och kör så skriker min kropp och själ. Men om jag kör så är riksken för att farbror blåvit dycker upp och ger mig en omgång :XspankX: (men jag vet ärligt talat inte om det är indraget körkort typ:olåvlig körning)

Det är rätt komiskt att man får köra 25m lång långtradare som väger 60 ton när man är 18 men inte nånn moppe över 34 hk AJA BAJA :X00889X:

EDIT: Ändra tillbaka lagen som den var förut för då hade alla i min situation varigt vettiga.(fast det är vi ändå) Moral går längre än lag.

Tolan
2005-07-02, 18:31
Då borde du väl hört att de har planer för att införa 24 år gräns inom EU för att ta mc kort!

Visst är det för jävligt att behöva vänta men att skita i lagen är ännu jävligare!

Vart bodde du nu så man håller sig borta för sådana som du som kör olagligt vill jag inte vara i närheten av!

nxarn
2005-07-02, 18:37
lägg på nabbdäcken, kör hojen på släpvagn till närmsta crossbana, kör skriket ur kroppen, ställ hojen på släpvagnen igen och ta en hamburgare på vägen hem. :D

Håkan Månsson
2005-07-02, 18:44
NXarn :tummenupp:

/H

Generix
2005-07-02, 19:14
En liten tabbe från min sida bara.

Move along folks there is nothing to see here!

(jag lovar att alla tittar på den röda texten iaf) :8-8x:

Peter K
2005-07-02, 19:35
Tagga ner med biran nu och skrik inte :mrgreen: Dumt att åka dit och bli av med lappen men du gör ju som du vill.

Gadnert
2005-07-02, 22:21
Varför måste du köra olagligt? Skaffa en laglig hoj och kör, du har juh körkortet? Det finns massor av folk som kör strypt, varför inte göra det? Det är juh sällan du igentligen behöver mer än 34hk på endurospåret/crossbanan när du väl tänker efter, och har du bara nog med vrid så funkar 34hk på grusvägen också..

Jag förstår inte vad det stora problemet är

Mvh / Johan - som körde 2 år med 25Kw, strypte av hojjen när det vart lagligt och vart förvånad över vad jag skulle göra med all effekt.

Harley
2005-07-02, 22:24
Först, tagga ner några hekto :mrgreen:
Sen om du lägger ut en sån här tråd så måste du ju tåla lite mothugg.

Kör du som folk så är det knappast någon som lär klaga. Men va du än gör, låt för bövelen bli att krocka !! Eftersom du utövar "olovlig körning" eller vad det nu heter, så kan din ersättning minskas rejält, eller helt enkelt utebli vid ev olycka ! För att inte tala om vad farbror blå säger om dom stoppar dig.... :oox:

Så tänk till 3ggr först, tänkt över alternativet att regga om husan till 25kw ?.. smartast.

Sen så misstänker (hoppas) jag att Tolan var ironisk när han skrev:
Vart bodde du nu så man håller sig borta för sådana som du som kör olagligt vill jag inte vara i närheten av!

Tolan
2005-07-02, 22:59
:XspankX: Är du dum i huvudet?
Jag är född -75 och INTE fan fick jag körkortet på köpet. fick lungt vänta tills jag hade åldern inne inte mera med det! Lägger du ut en sådan här tråd så får du räkna med att få hårda svar. Så nu anklagar du mig för att vara vårdslös "enligt min avatar" är bara ett rop på hjälp att jag ska tycka synd om dig! Nä du, ta din hoj och börja köra olagligt så får du skylla dig själv om du blir tagen av farbror blå då du verkar inte orka vänta som alla andra med att ha vänta till man har åldern inne!

Generix: Tänk efter före innan du postar en sådan tråd OCH fundera på hur många hojar som faktiskt går att regga om till 25Kw istället för att riskera dryga böter + längre väntan på att kunna ta tungt kort! Som nxarn sade ang ta hojen till crossbana eller nåt verkar vara ett bättre val om du nu inte vill regga om hojen!
Var smart & inte dum! :tummenupp:

Harley: Jo jag tänkte lite ironiskt men nu vet e fan när han kommer med sådana personangrepp!

Ja det är lätt och kasta skit på andra när man själv får exakt som man vill. jag gissar på att du är en sånn som har fått körkortet "på köpet" när du tog b-kort. Och sen kan vi ju prata om ansvar och vårdslöshet. Bara för att man har ett mc körkort så behöver det inte betyda att man förtjänar det (av din avatar att dömma). Om ärligheten ska framm så är du/vi lika goa kålsupare allihopa.

Det verkar vara ok att dömma folk direkt från din sida så då får jag väll jag dömma tillbaka. (vilket jag INTE alls tycker är rättvist)

Det jag menar är att DÖMM INTE!! Fördömm inte människor direkt och tro att dom är DUMMA I HUVUDET.

:mad:

Generix
2005-07-02, 23:41
Ok jag lyckades väll vakna lite på fel sida idag (Jag erkänner) Och om jag har förolämpat någon så ber jag om ursäkt för det var FAKTISKT inte meningen. Igentligen ville jag bara ha svar på hur ni alla andra "mellanklassare" har lyckats att överleva dessa 2 år i "förtvivlan".

Det hör oxå till att det komm 2 st mc åkare som stanna brevid min bil vid ett stop som lyckades sparka till min bil när dom skulle köra iväg. För att sedan gå av hojen och spotta på bilen och klaga över att jag var för nära. detta var HD åkare som var minst 45 bast (alltså "på köpet" kort) och det var faktiskt jag som stod och väntade vid stopet dom kom ju senare.

om sånna får köra mc så borde jag oxå få göra det. Men jag tycker faktiskt det känndes väldigt kallt när jag fick svar här på forumet. Precis som om jag var en bov? Jag dricker inte, jag är ingen "röjare" håller hastigets berännsningar när jag kör bil, har alldrig rört en fluga under hela mitt liv och skulle inte våga göra något som äventyrar min eller andras säkerhet ÄRLIGT Och man skulle önska att det gav lite dispens. Men nä det gör det tyvärr inte.

Och nä.... Jag har alldrig kört olovligt (och när det kommer till kritan så är jag för feg)

PEACE till alla på SOE!!!

Skulle fortfarande villja ha lite bra tips på hoj (som är mellanklass eller kan reggas som mellanklass) enduro eller offroad självklart. Fast inte typ dominator det är för stort och tungt och för stora kåpor.

Och TOLAN: NO HARD FEELINGS RIGHT? :tummenupp:

EDIT: nja ska jag regga husan så behövs blinkers ny ljudämpare och strypning. Och jag har ingen aning var man kan göra det. får man strypa hojen själv hur som hällst?

Tolan
2005-07-03, 00:01
Och TOLAN: NO HARD FEELINGS RIGHT?

NP! :tummenupp:

Mmm! som sagt det är 1 år kvar och jag antar att du inte vill lägga ut mkt pengar, för du kommer förmodligen köpa den hoj du verkligen vill ha när du får det tunga kortet!
Är det landsväglok eller offroad du söker efter?

Men kollade lite på blocket.

http://www.blocket.se/view/5237775.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/4916601.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5019794.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5230667.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5293677.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5449812.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5394968.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

http://www.blocket.se/view/5371595.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=3

http://www.blocket.se/view/5358041.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Detta är bara bråkdelen av vilka hojar man kan köra med mellanklasskort, men frågan är hur mkt pengar man vill lägga ut innan 1 år gått?

Generix
2005-07-03, 00:20
dom här såg inte så dumma ut: http://www.blocket.se/view/5237775.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
http://www.blocket.se/view/4916601.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

jag har alldrig kört en cagiva och jag har ingen koll på hur dom "fungerar" i längden men det gör nog inte så mycket för jag ska ju inte ha den så länge. jag har tänkt att sälja min mc och köpa en mellanklassare för att sedan bara byta upp mig om ett år. Om det går som jag vill så blir det bara att pengar och mc bytar ägare utan några större enkonomiska skillnader.

det fungerar alldeles utmärkt med mindre kubik åxå men då brukar vikten bli ett problem. Kan man hitta uppgifter på effekten på olika motorcyklar någonstans så man vet villka hojar som är godkännda som mellanklassare?

Domifuling
2005-07-03, 00:44
Ni som klagar, va glada att Generix lägger ut en fråga här och vill ha andras åsikter för att sedan ha tillräckligt med pung (mer än dom flesta) och ändra på sig. Det är va jag kallar stort. Rock on Generix å keep on ändring =)

Tolan
2005-07-03, 09:29
Kan man hitta uppgifter på effekten på olika motorcyklar någonstans så man vet villka hojar som är godkännda som mellanklassare?

Nja! det finns inte nån direkt tabell men kolla med http://www.mc-kompaniet.se och gå in på strypsatser.

Nu vet ja inte vilken årsmodell det är på din Husa 450 men levereras inte många av Husa strypta?

Harley
2005-07-03, 10:32
Najs att se att du inte är sämre än att du kan ändra dig :tummenupp:

Glöm bara inte bort att det inte bara är effekten utan även effekt/kg som räknas vid mellanklasskortet !
Om jag inte misstar mig fatalt så får du bara ha 0.16kw/kg... :sad:
Dvs, min Dr350R med 30 hästar... går INTE som mellanklass.

Generix
2005-07-03, 12:43
Glöm bara inte bort att det inte bara är effekten utan även effekt/kg som räknas vid mellanklasskortet !

Ja det är sant. Därför brukar hojar med mindre kubik inte hjälpa så specielt mycket.:X00889X: Men jag blev riktigt sugen på cagivan faktiskt. http://www.blocket.se/view/5237775.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Den är ju godkänd och man kan köra hem den direkt utan något pyssel. Hmmm jag kanske rent av ska åka och titta närmare på den? :lol:

En sak till. Är det endast vikt och hästar som avgör om jag får köra hojen? Man måste inte registrera den som en mellanklass hoj eller nått sådant?

Gadnert
2005-07-03, 21:27
Så länge hojjen väger över 157Kg så kan den strypas ner till 25Kw och därmed komma under 0,16Kw/kg gränsen också.. Men du kanske letar offroad/enduro? Och då är det större hojjar som gäller tyvärr, eller mindre effekt-stinna hojjar som bara har 30~hk.. Alternativt kan du alltid be någon med en effektbänk sätta ett trottelstopp vid det antalet hästkrafter du "vill ha"... Det finns många sätt..

Mvh / Johan - som förövrigt tycker att lagen borde slopas, eller åtminstone ha någon vettig effekt-gräns, 50hk och max 0,25Kw/Kg skulle varit mer "rätt" tror jag... 0,16Kw/kg gör allting väldigt mycket svårare..

klas
2005-07-03, 22:34

Ja det är sant. Därför brukar hojar med mindre kubik inte hjälpa så specielt mycket.:X00889X: Men jag blev riktigt sugen på cagivan faktiskt. http://www.blocket.se/view/5237775.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

Den är ju godkänd och man kan köra hem den direkt utan något pyssel. Hmmm jag kanske rent av ska åka och titta närmare på den? :lol:

En sak till. Är det endast vikt och hästar som avgör om jag får köra hojen? Man måste inte registrera den som en mellanklass hoj eller nått sådant?

Har den rätt effekt/vikt i regbeviset från början så är den ju mellanklass (när det gäller cagivan är det ju bara tat be om reg nr och surfa till www.vv.se och kolla om det är oklart).

Har du en hoj som är kraftigare orginal, och som du stryper ned så måste du regga in den som mellanklass efter strypningen. Jag har också för mig att strypningen skall vara godkänd, dvs du kan inte montera ngt själv hur som helst, men där vet nog tex. motardnisse (numera tolan) bättre...

/K

Tolan
2005-07-04, 06:26
Nja! Besiktar inte hojar längre men dessa strypningar från Mc kompaniet kan man montera själv då man får effektintyg mm med. Annars om Mc kompaniet inte har nåt till din hoj så är det bästa att anlita en verkstad med bromsbänk som kan bromsa hojen och få ut ett intyg!

Kopierade texten från Mc kompaniets sida ang montering!

"I en strypningssats ingår effektintyg och strypningar, allt du behöver för att registreringsbesiktiga hojen. Det du behöver komplettera med är ett monteringsintyg, dvs ett papper som skriftligt intygar att strypningarna är korrekt monterade. Om du monterar dem själv eller anlitar en verkstad har ingen betydelse. Nu är även våra strypningar godkända för helfordonsgodkända hojar vilket innebär att man i stort sett kan reducera effekten i vilken mc man vill."

Har den rätt effekt/vikt i regbeviset från början så är den ju mellanklass (när det gäller cagivan är det ju bara tat be om reg nr och surfa till www.vv.se och kolla om det är oklart).

Har du en hoj som är kraftigare orginal, och som du stryper ned så måste du regga in den som mellanklass efter strypningen. Jag har också för mig att strypningen skall vara godkänd, dvs du kan inte montera ngt själv hur som helst, men där vet nog tex. motardnisse (numera tolan) bättre...

/K

Generix
2005-07-04, 10:45
Tackar!! Jag tror att detta täcker det mesta om hur jag ska gå till väga. Jag vill än en gång tacka för alla superbra tips. Men så var det en liten detalj kvar bara. När jag surfade runt på forumet så var det rätt många trådar som handla om att man inte längre kunde registrera vilken endurohoj somhälls? (vilket man kunde innan) fast hojen uppfyller krav om belysning ljud osv? (pga en ny lag) Är detta sant?

Gadnert
2005-07-04, 11:14
Tackar!! Jag tror att detta täcker det mesta om hur jag ska gå till väga. Jag vill än en gång tacka för alla superbra tips. Men så var det en liten detalj kvar bara. När jag surfade runt på forumet så var det rätt många trådar som handla om att man inte längre kunde registrera vilken endurohoj somhälls? (vilket man kunde innan) fast hojen uppfyller krav om belysning ljud osv? (pga en ny lag) Är detta sant?

Ja, är hojjen tillverkad efter 1991 (vet inte om det va nån särskild månad under år 1991, men antagligen 1:a januari eller 1:a juli då alla lagar brukar träda i kraft?) så krävs det bullerintyg ifrån tillverkaren, har inte tillverkaren något sådant (finns inte till Honda XR 400, Suzuki dr350R etc etc..) så måste man genomföra ett bullerprov i strängnäs för en slant (1.000-->2.000:- jag minns inte exakt)

Belysning måste fungera precis som på alla andra hojjar, plus allt annat också, regplåten måste vara synlig, reflex ska finnas bakpå, hastighetsmätare ska finnas, blinkers etc etc etc...

Börja med att kolla om din hoj är tillverkad innan 1991, isf är det inte byråkratiskt komplicerat iaf, är den tillverkad efter så hör med en leverantör om bullerintyg.

En rätt bra tråd i ämnet är denna gamla:
http://soe.se/phpBB2/viewtopic.php?t=4530
Annars är det bara att söka vidare

Mvh / Johan

peter
2005-07-04, 12:22
Hehehe.. Husaberg är väl reggade på 9kw om jag inte tar fel?

Tolan
2005-07-04, 17:02
Tyvärr är jag inte insatt längre i att regga hoj därav minskat intresse att följa upp det. Det bästa är att DU personligen åker till din lokala besiktningsstation och pratar med en BI=besiktningsingenjör vad som gäller i dagsläget. Tidigare vilket var sant att den satte stopp för E-reg av hojar men sen togs det bort men vilka regler som ligger kvar har jag ingen aning om! Det är för mkt uppdateringar nu för tiden!

peter
2005-07-05, 08:48
Det känns som om reglerna ändras nästan från dag till dag...