Visa fullständig version : Övningskörning
Får man övningköra motorcykel med följebil (förare med A-behörighet)
eller måste det vara följe motorcykel ?
/Johan
AdventureRider
2005-06-11, 12:30
Får man övningköra motorcykel med följebil (förare med A-behörighet)
eller måste det vara följe motorcykel ?
/Johan
Det måste va följe hoj eller att handledaren åker med på hojen.
Som jag trodde då, usch vad uselt.
Jag skall nog handla motorcykel snart men drar mig
för det eftersom jag inte har någon att övningsköra med.
Det kanske finns någon snäll själ i Uppsala eller omnejd som
skulle kunna tänka sig ställa upp som handledare för
övningskörning ?
/Johan
Nej handledaren får inte sitta bakpå, iallafall då jag tog kortet för ett gäng år sedan genom trafikskola.
Jag hör dåligt, så vi brukade köra med att läraren satt bakpå mig för lättare kommunikation. Sedan kollade läraren upp det och fann att det var förbjudet så han använde följehoj i fortsättningen.
Följebil är också verboten.
Gilbert utan XRV
2005-06-11, 14:47
Saxat från http://www.vv.se/templates/page3____230.aspx :
Privat övningskörning på MC
Om du övningskör på motorcykel i gatutrafik och vid landsvägskörning måste handledaren följa med som passagerare på motorcykeln eller själv köra motorcykel.
Sen är det väl så att sveriges främsta lobbyister, STR har drivit igenom att vid övningskörning på trafikskola så får körskoleläraren åka efter i följebil, mycket märkligt..
Har ju aldrig förstått mig på den regeln, det känns som det inte spelar någon roll om handledaran åker motorcykel, bil eller om han så åker flygplan bakom. Han kan ingripa precis lika lite vid en krissituation i alla tre fallen.
Gilbert utan XRV
2005-06-11, 22:22
Jag har däremot full förståelse för den regeln, man får ju nämligen åka i vilken ordning som passar för situationen, alltså är det enklare att se och korrigera eventuella felaktigheter om man åker efter på MC, och åker man före är det enklare att visa placering och andra motorcykelspecifika finesser, prova det i bil.. Att det dessutom medför att man får anstränga sig en del för att övningsköra betyder ju att ett visst engagemang krävs av handledaren också.. Vad gäller nödsituationer så har du såklart helt rätt, skiter det sig rejält så kan man lika gärna sitta på en kontorsstol i bryssel och ha samma chans att ingripa.
Har väl som ovan nämt väldigt lite med nödsituationen att göra, utan som sagt att man kan köra i olika ordning och därmed lära eleven genom att visa hur man gör.
Tycker också undantaget för körskolor är märkligt, dom har ju också svårt att lära eleven tex placering från en bil !!
På min körskola användes iaf bara bil en gång, vid körningen från skolan till uppkörningen. I övrigt körde handledaren egen hoj, eller ngn enstaka gång bakpå...
Men som sagt privat gäller för handled, egen mc + radio eller bakpå !
/K
Gilbert utan XRV
2005-06-12, 10:30
/K
Finns inget krav på radio, men däremot borde det kanske vara det...
Eftersom bilskolan kan kommunicera (iaf envägs) med eleven tycker jag nog att det är förståeligt med undantaget
/K
Finns inget krav på radio, men däremot borde det kanske vara det...
Iof inte lagkrav kanske - men frågan är ju hur man handleder utan kommunikation ? :)
/K
Håkan Månsson
2005-06-13, 10:50
Anledningen till kravet på att handledaren kör hoj är väl att säkerställa
att handledaren verkligen kör hoj. Det finns ju ett antal 100.000 i landet
som har A kort men defakto aldrig suttit på en hoj.
/Håkan
energizer
2007-01-23, 19:45
******** avslutad *******
Mattsson
2007-01-23, 21:38
Flyttad till Byråkrati!
Jag gissar att detta beror på att bilskolan kör så mycket och i jobbet. dessutom har man ju alltid radiokommunikation mellan bil och elev,
vBulletin® v4.1.3, Copyright ©2000-2012, Jelsoft Enterprises Ltd.